Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    Mites te nämä keväthuollot ajoitatte? Eli täyttyykö joku ajosuorite, vai ihan vain "just in case" joka 3000 - 5000km?

    Minä jätän nyt keväthuoltamatta, kun meni touhutonnit syksystä - juuri ennen ajokauden loppua, 700km sitten - Eli startataan nollakustannuksin uuteen ajokauteen

    Comment

    • Reeperbahn
      BTCF Member
      • May 2012
      • 602
      • EFOU

      Moottoriöljyt vaihdan aina ajokauden alussa talvisäilytyksen jäljiltä, huolimatta olisiko kilometrien puolesta aika vaihtaa vai ei. Muuten vaihtelen sitten huolto-ohjelman mukaan tai kun muuten vaan näyttää siltä. Esim. noissa moniurahihnoissa oli jonkin verran pykimää, niin vaihtoon meni. Varmasti niillä olisi kyllä voinut ajaa huoletta vielä pitkään.

      Harrasteautosta kun on kyse, niin se on pelkästään kiva hommata noita osia ja vaihdella. Talvella kun ei pääse ajelemaan niin ainaki itellä kuluu vapaa-aika mukavasti noiden kans puuhastellessa.. Käyttöautoon ei sitten vastaavasti kyllä viiti tehä mitään muuta remonttia kuin pakolliset..
      Last edited by Reeperbahn; 13-04-2013, 14:25.
      -BMW M3 -09
      -MB E320 Coupe -94
      -MB E250 CGI -10
      -Husqvarna R320 -14

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Ne öljyt kannattais ehdottomasti vaihtaa ennen säilytykseen laittoa, talven aikana se kaikki scheisse jähmettyy koneeseen ja happamuus kovettaa tiivisteet.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6327
          • P-Pohjanmaa

          Originally posted by Cell View Post
          Ne öljyt kannattais ehdottomasti vaihtaa ennen säilytykseen laittoa, talven aikana se kaikki scheisse jähmettyy koneeseen ja happamuus kovettaa tiivisteet.
          Mites jos käyttelee säännöllisesti autoa talvellakin.
          Itsekin vaihdan näin kevään korvalla aina tuoreet öljyt koneeseen vaikka kilsoja vanhoilla öljyillä on tähän asti ollut alle 6000 km
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            Originally posted by veku View Post
            Mites jos käyttelee säännöllisesti autoa talvellakin.
            Itsekin vaihdan näin kevään korvalla aina tuoreet öljyt koneeseen vaikka kilsoja vanhoilla öljyillä on tähän asti ollut alle 6000 km
            Minusta nämä talviseisonnan öljynvaihto uskomukset on vähän turhan viilaamista ja vanhanaikaista tietoa. Se hokema, että öljyt on vaihdettava ehdottomasti joko ennen seisontaan laittoa, tai vastaavasti just sen päätteeksi, on tarpeen vain jos auto seisoo talven taivasalla ulkolämpötilassa ja kondensoituminen on arkipäivää, kun lämpötila humppaa nollan kahta puolta. Mutta ei kai kukaan hullu säilö näitä pelejä hangessa, vaan tasalämpöisissä talleissa (siis joko kylmä tai varastolämmin talli). Tällöin on ihan sama vaihtaako ne öljyt ennen vai jälkeen talviseisonnan, tai vasta sitten kun muutenkin on huollon aika. Ei suurempaa seksuaalista merkitystä. Eikä se polttoainekaan siinä muutaman kuukauden aikana varmaan niin paljoa haihdu ja sakkaannu että vaatisi tankkiin mitään erityistä säilöntälitkuja. Sama pätee myös 2-pyöräisten konepyörien talvihuoltoon.

            Suurin osa näistä 'ohjeita auton/moottoripyörän talviseisonnan varalla' on ajalta jolloin tallipaikkaa ei ollut muilla kuin nalle vaalruusilla ja sen kavereilla, ja piti varautua pakkasien ja kondensoitumisen tuomiin ongelmiin. Nykyään asiat on onneks vähän paremmin.

            Turha tehdä asiasta rakettitiedettä kun se ei sitä kuitenkaan ole.

            Samoin tämä kaikkien E39 M5 yksilöiden kampiakselin laaakereiden ja vanoksien yms jatkuva uusiminen tavan takaa tuntuu liioitellulta. Ei kai niitä kaikkia aina ja koko ajan sentään vinguteta renkaat savuten punarajan tuntumassa? Eikö tuo tekniikka muka kestä lainkaan käyttöä ilman jatkuvaa remppaa? Minun on todella vaikea uskoa, että BMW:n M-tekniikka olisi noin alimitoitettua.

            Moottorin käyttäminen silloin tällöin seisontakaudella tuskin on välttämätöntä mutta se on ehdottomasti jos ei muuta niin korvaamatonta sielun terapiaa kevättä odotellessa
            Last edited by Havis; 13-04-2013, 19:47.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              Originally posted by Havis View Post

              Tallisäilytysaikana moottorin käyttäminen silloin tällöin seisontakaudella tuskin on välttämätöntä mutta se on ehdottomasti jos ei muuta niin korvaamatonta sielun terapiaa kevättä odotellessa
              Karstaa vain motin kun kylmästä repii turhaan käyntiin. Ei edes tielle pääse polkemaan kunnolla lämpimäksi...

              Repäisin tässä viikolla m5 käyntiin 6kk säilytyksestä, ei mitään ylimääräistä ääntä tms. Kertaakaan en käynyt kokeilemassa talven aikana.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by jakeluvesimies View Post
                Karstaa vain motin kun kylmästä repii turhaan käyntiin. Ei edes tielle pääse polkemaan kunnolla lämpimäksi...

                Repäisin tässä viikolla m5 käyntiin 6kk säilytyksestä, ei mitään ylimääräistä ääntä tms. Kertaakaan en käynyt kokeilemassa talven aikana.
                Ja höpsis, ei tuommonen muutaman minuutin käyttö pari kertaa talviaikaan mitään vaikuta. Karstan muodostumiseen tarvitaan vähän muutakin kuin hetken pyöräytys. Ihan turhaa pelottelua ja vainoharhaista luuloa Toki jokainen voi toimia uskomuksiensa mukaan, omapa on peli. Moottorin terveyden kannalta aivan sama.

                Eikä sitä moottoria aina tartte punahehkuiseksi 'polkea', lämpenee se vähemmälläkin
                Last edited by Havis; 13-04-2013, 20:10.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  Originally posted by Havis View Post

                  Samoin tämä kaikkien E39 M5 yksilöiden kampiakselin laaakereiden ja vanoksien yms jatkuva uusiminen tavan takaa tuntuu liioitellulta. Ei kai niitä kaikkia aina ja koko ajan sentään vinguteta renkaat savuten punarajan tuntumassa? Eikö tuo tekniikka muka kestä lainkaan käyttöä ilman jatkuvaa remppaa? Minun on todella vaikea uskoa, että BMW:n M-tekniikka olisi noin alimitoitettua.
                  Kannattaa muistaa että nämä e39 m5:set rupeaa olla ripsakat 200tkm ajettuja, ei 30tkm ajettuja "ykkösvaihdokkeja". Vanoksillahan päästelisi vaikka maailman tappiin mekaniikan puolesta, mutta jos kuullostaa enempi dieseliltä kuin diesel itse, tekee varmaan mieli vähän rempata

                  Kk-laakereiden vaihto on vähän kuin edullinen vakuutus koneen kestosta jatkoa ajatellen. Jos Vanokset ja kk-laakerit laitetaan siinä 200tkm paikkeilla ekan kerran, niin seuraavan kerran sitten 400tkm. Ei tuo nyt ihan joka öljyn vaihtoon verrattavissa oleva homma ole:think

                  Comment

                  • Reeperbahn
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 602
                    • EFOU

                    Kyllä ite talvikaudella vähintään parin kuukauden välein käytän auton lämpimäksi ja ajelen sillä pihalla ympyrää ettei jarrut jumiudu tai tiivisteet kovetu. Ei auton seisottaminen kuukausikaupalla sille mitään parasta ylläpitoa ole. Se tykkää että sillä ajetaan.
                    -BMW M3 -09
                    -MB E320 Coupe -94
                    -MB E250 CGI -10
                    -Husqvarna R320 -14

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by jakeluvesimies View Post
                      Kannattaa muistaa että nämä e39 m5:set rupeaa olla ripsakat 200tkm ajettuja, ei 30tkm ajettuja "ykkösvaihdokkeja". Vanoksillahan päästelisi vaikka maailman tappiin mekaniikan puolesta, mutta jos kuullostaa enempi dieseliltä kuin diesel itse, tekee varmaan mieli vähän rempata

                      Kk-laakereiden vaihto on vähän kuin edullinen vakuutus koneen kestosta jatkoa ajatellen. Jos Vanokset ja kk-laakerit laitetaan siinä 200tkm paikkeilla ekan kerran, niin seuraavan kerran sitten 400tkm. Ei tuo nyt ihan joka öljyn vaihtoon verrattavissa oleva homma ole:think
                      Eikai kiertokangen laakerit ole aina vaihtokunnossa 200000 km välein? Ei voi pitää paikkaansa. Tai jos pitää, niin jossain on paha materiaali/mitoitusvika. Ei kai niitäkään sentään km-lukeman perusteella aleta vaihtamaan, kai siihen pitää olla ihan oikea syykin.
                      Last edited by Havis; 13-04-2013, 20:10.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        Originally posted by Havis View Post
                        Eikai kiertkangen laakerit ole aina vaihtokunnossa 200000 km välein? Ei voi pitää paikkaansa. Tai jos pitää, niin jossain on paha materiaali/mitoitusvika.
                        En tarkoittanut, että pitää vaihtaa...

                        Mutta jos tältä näyttää @198tkm:




                        Ajaisitko turvallisesti vielä 30tkm?

                        Nämä nyt on omia havaintoja sekä kuulopuheita Kuvassa siis omasta autosta, eikä vielä pahimmasta päästä...

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6327
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by Havis View Post
                          Eikai kiertokangen laakerit ole aina vaihtokunnossa 200000 km välein? Ei voi pitää paikkaansa. Tai jos pitää, niin jossain on paha materiaali/mitoitusvika. Ei kai niitäkään sentään km-lukeman perusteella aleta vaihtamaan, kai siihen pitää olla ihan oikea syykin.
                          Kyllä ..nämä on S-moottorien ns heikkolenkki.
                          Varmaan joku pääsee orggis osilla + 200tkm riippuen ajotavasta \huollosta tms.
                          Omasta autosta orggis motti sanoi sopimuksen irti juuri 200 lukemassa ja syypää oli nuo kk-laakerit.
                          Auto huollettu laakkosella 50 tkm lukemasta ylöspäin mutta ei mainintaa tuosta kk-rempasta.

                          Nyt paikoilla +130 tkm ajettu motti jonka remontista vielä 7000e kuitti ,eli kohtuu hintava remontti tuon moottorin lisäksi.
                          Mutta hyvin tuo kyllä pelaa ,toki miettinyt vanos\ketju rempaa ihan mielenterveyden kannalta
                          Tai no pitää vielä kuitit katsoa läpi ettei ihan turhaan uusi noita.
                          Tuossa kun huoltokansiota selaa niin kyllähän tälläisen ylläpito vaan maksaa,mun mielestä tälläinen auto pitää vaan olla kunnossa

                          Ainoa murhe on nyt se että auto on hieman levottoma ajettava,tai no tuntee tien kallistumat yms.
                          Tsekkaan vielä rengaspaineet huomenna jotta kaikissa on se +3 bar
                          Viime keväänä laitoin kaikki tukivarret keulaan uutta+nelipyöräsuuntaus.
                          Last edited by veku; 13-04-2013, 20:24.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            Originally posted by veku View Post

                            Ainoa murhe on nyt se että auto on hieman levottoma ajettava,tai no tuntee tien kallistumat yms.
                            Tsekkaan vielä rengaspaineet huomenna jotta kaikissa on se +3 bar
                            Viime keväänä laitoin kaikki tukivarret keulaan uutta+nelipyöräsuuntaus.
                            Jämäkällä alustalla nyt alkukeväästä varmasti on levoton kun porukka on rouhinut tienpinnat melko uraisiksi nastarenkailla ja ämmät löytää melko herkästi urat. Kulmia säätämällä voi hiukan pelata uraherkkyyden kanssa mutta kunhan tiet tosta tasoittuu loppuu se pahin vetely ihan itsestään.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • Tuokki2
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 376
                              • hamina

                              itellä kans joku perversio näihin ämmiin, hassulta kyllä tuntuu että kattila on valmis 200tkm kohdalla, onko tämä maailmalla yleistä vai ainoastaan saksasta/virosta tuoduissa "vähänajetuista" suomalaisten omistamista yksilöistä? mitä tuolta nettiautosta välillä vilkuilee niin mittarilukema on alle 200tkm mutta auton kunto vastaa jotain 400tkm ajettua... jos näin on niin kannattaa ostaa oikeasti vähän ajettu tai sitten paljon ajettu johon rempat tehty..
                              Skyline R33 GT-R v-spec
                              Subaru legacy GT spec B -03
                              e39 528ia
                              ski-doo x600rs -07

                              Comment

                              • mr.man-85
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 37
                                • Kokkola

                                Ei tuo kk-laakeri remppa maksa edes loppu peleissä paljon n.1,5k€ merkki liikkeessä. Itellä oli päässy laakerit pyörimään pesässä, muttei päällekkäin kuitenkaan. Joten lopuksi tuli halvemmaksi laittaa uusi kone joka laakeroidaan alakerrasta kokonaan (kk-laakerit+runkolaakerit) oli pientä kulumaa molemmissa. Uusi kone n.180tkm ajettu. Ja vanha kone ei edes pitänyt pahaa ääntä, luulossa elin että laakerit vaihtamalla selviää...samalla toki kytkin uusiksi. Hiukan siis isompi öljyn vaihto tälle keväälle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎