Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Dunky View Post
    Mulla teki ihan saman kun seisoi auto 5 päivää akusta irti kun odottelin uutta laturia, eli laatiokon adaptiot nollaantuivat...
    Ei tuo mielestäni ole sama juttu kuin laatikon adaptioiden nollaus. Sehän muuttaa laatikon venttiilien paineita ja ero on aivan toisenlainen, siis vaihdot voi olla aluksi selvästi nykiviä yms. Eikä tuon tekemistä edes suositella.

    Sen sijaan tämä "sähköt pois" nollaus ei tuota aiheuttanut, laatikko vaihtoi edelleenkin pehmeästi mutta samalla se myös vaihtoi todella nopeasti pienemmän vaihteen. Nyt tuo suurin into vaihtaa pienempi vaihde on näköjään jo vähän kadonnut. En vaan tajua mikä juttu tuo on. Tuon laatikonhan ei pitäisi olla oikeasti oppiva vaan siinä on vain muutama tila joita se sitten alkaa käyttää ajotyylin mukaan ja sport-asento pitäisi olla niistä kaikista vauhdikkain. Mutta silti siitä löytyy tuollainen yliaktiivinenkin tila.
    E39 528iA

    Comment

    • rikul
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 76
      • Vaasa

      Originally posted by TJJ View Post
      Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:


      Ja noiden jälkeen kun vielä tuolta luin viimeisen viestin, niin innostuin minäkin imusarjan vaihtoon:
      http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?p=712917
      Paljonko tuli vaihto maksamaan kaikkineen?
      R 90 S Old boxers never die

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        Originally posted by TJJ View Post
        Ei tuo mielestäni ole sama juttu kuin laatikon adaptioiden nollaus. Sehän muuttaa laatikon venttiilien paineita ja ero on aivan toisenlainen, siis vaihdot voi olla aluksi selvästi nykiviä yms. Eikä tuon tekemistä edes suositella.

        Sen sijaan tämä "sähköt pois" nollaus ei tuota aiheuttanut, laatikko vaihtoi edelleenkin pehmeästi mutta samalla se myös vaihtoi todella nopeasti pienemmän vaihteen. Nyt tuo suurin into vaihtaa pienempi vaihde on näköjään jo vähän kadonnut. En vaan tajua mikä juttu tuo on. Tuon laatikonhan ei pitäisi olla oikeasti oppiva vaan siinä on vain muutama tila joita se sitten alkaa käyttää ajotyylin mukaan ja sport-asento pitäisi olla niistä kaikista vauhdikkain. Mutta silti siitä löytyy tuollainen yliaktiivinenkin tila.
        Samalla tavalla huomasin laatikon käyttäytyvän kun autosta oli tosiaan 5 päivää akku irti. Vaihtoi aika ihmeellisesti kun ekoja kilometrejä ajeli, tuntui kun olisi joku sportin sport ohjelma käytössä? Ei sitä kestänyt montaakaa kilometriä vaan hissukseen se siitä tasaantui. :think
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by rikul View Post
          Paljonko tuli vaihto maksamaan kaikkineen?
          Imusarjoja saa Saksan eBaysta 150-350 eurolla. Jos on hätäinen heräteostaja, joutuu tietty maksamaan suuremman hinnan ja vielä ostamaan Disan erikseen kun myyjä kusettaa... Sovitinadapteri maksoi 45€ + pk. Muutahan ei periaatteessa tarvita, imusarjan tiivisteet toki vaihdoin ja muitakin juttuja siinä samalla.

          Auto kyllä kiihtyy ja nostaa kierrokset paljon herkemmin kuin ennen ja tehoa/vääntöä on enemmän 3800 kierroksen jälkeen eli juuri sen jälkeen kun Disan asento muuttuu. Ero on ihan selkeä jos tekee vaikka 0-100 kiihdytyksen, en kuitenkaan ole mitannut kiihtyvyyttä, joten tämä nyt on vaan tuntumaa. Mutta normaalitilanteissa automaatti luottaa "vääntöön", eikä se lisääntynyt alakierroksilla, joten käytös onkin aika samanlainen kuin ennen. En myöskään ole huomannut mitään ihmeellistä eroa suurilla kierroksilla, siis yli 5500. Manuaalilaatikolla erot varmaan huomaisi paljon selvemmin. Mutta täytyy vielä tutkia rajoittaako joku muu juttu tehoja suuremmilla kierroksilla. L/H tai ilmamääräarvot kun ovat kai yhä samat kuin ennenkin, niin eihän niitä huipputehoja edes ole voinut tulla lisää.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Dunky View Post
            Samalla tavalla huomasin laatikon käyttäytyvän kun autosta oli tosiaan 5 päivää akku irti. Vaihtoi aika ihmeellisesti kun ekoja kilometrejä ajeli, tuntui kun olisi joku sportin sport ohjelma käytössä? Ei sitä kestänyt montaakaa kilometriä vaan hissukseen se siitä tasaantui. :think
            Nyt pitäisi löytää käsky millä tuon "super-sport" asennon saa päälle diagnostiikan kautta. Se on myös jännä juttu, että tuo tila ei mene päälle heti jos akun miinusta käyttää irti, vaan vaatii aika pitkän virtakatkon.

            Mutta voisi olla jo hiukan hermostuttavaa jos D-asento olisi aina tuollainen. Se pitäisikin saada menemään päälle vain sport-asennossa. Uudemmissa malleissahan on noita erillisiä napista kytkettäviä sport-tiloja, jospa tuo on joku sen esi-isä.

            Mietin tosin sitäkin, että liittyykö tuo sittenkin kaasupolkimeen. Siis kalibroituuko sen liikerata akun kytkennän jälkeen ja siinä menee jonkin aikaa. Sehän tuntui tosiaan aluksi menevän niin, että kun poljinta painoi n. 25%, niin laatikko jo vaihtoi pienempää. Nyt se tekee saman vasta jossain 60% jälkeen. Eli saisiko saman efektin nollaamalla MDK-kalibroinnit? M52TU-moottorissakin siellä on potikat vaikka läppää vielä liikutetaankin vaijerilla.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by TJJ View Post
              Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki.
              Nyt tuli arvoksi 61,6 kakkosvaihteella loivaan mutkaan kiihdytys. Pitäisikö nuo arvot muuntaa tuon M5Boardin lämpötila/korkeus/ilmanpainetaulukon mukaisesti? Tuostahan tulee sitten 64,3.
              E39 528iA

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                Originally posted by TJJ View Post
                Nyt tuli arvoksi 61,6 kakkosvaihteella loivaan mutkaan kiihdytys. Pitäisikö nuo arvot muuntaa tuon M5Boardin lämpötila/korkeus/ilmanpainetaulukon mukaisesti? Tuostahan tulee sitten 64,3.
                mulla on sellainen veikkaus että tuosta ei paljon enää suuremmaksi tuota lukemaa saa..

                luulisin että tuo 61.2 mikä tuli toisesta autostakin on terveen ja toimivan moottorin arvo..

                ideaalisinhan tilanne olisi jos jokainen vielä erikseen katsoisi ilmanpaineet yms fmi.fi:stä ja käyttäisi taulukkoa korjaukseen mutta ajattelin että se lienee turhaa koska ainakin e46:ssa tuo tarkkuus tuossa testissä on kuitenkin vain +-1.8l/h

                Mites oletko katsonut paljonko livedatalla ilmamäärä on tallapohjassa? Entäs ilmamäärä ja polttoaine määrä tuolla vanhalla ilmamäärämittarillasi? kiinostaisi saada faktoja pöytään..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7438
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Auto kyllä kiihtyy ja nostaa kierrokset paljon herkemmin kuin ennen ja tehoa/vääntöä on enemmän 3800 kierroksen jälkeen eli juuri sen jälkeen kun Disan asento muuttuu. Ero on ihan selkeä ...
                  Hienoa että toi teki jotain selkeää eroa. Ois kyllä jännä päästä kokeilemaan itsekin, mutta enpä taida olla itse ihan tarpeeksi näppärä tuota hommaa tekemään ja teetettynä maksaa jonkin verran. Tosin jos itse noi osat on noin halvat niin eihän tuo paha kustannus olisi sitten tehdä samalla kun/jos huohottimen osiakin vaihdattaisi.

                  Originally posted by fraatti View Post
                  mulla on sellainen veikkaus että tuosta ei paljon enää suuremmaksi tuota lukemaa saa..

                  luulisin että tuo 61.2 mikä tuli toisesta autostakin on terveen ja toimivan moottorin arvo..
                  Tuohon nähden vaan mun 2.5l motin 59,2l/h on sit "liian suuri" lukema. Mutta noi ilmanpaine/lämpötila/kosteuskorjaukset voi tietysti tehdä tilanteesta toisen. :think Ois pitäny tajuta kattoo näitä kulutuksia silloin kun muutama vuosi sitten Saksassa ajeli baanaa huippunopeutta hakien.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 08-08-2010, 15:28.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by fraatti View Post
                    koska ainakin e46:ssa tuo tarkkuus tuossa testissä on kuitenkin vain +-1.8l/h

                    Mites oletko katsonut paljonko livedatalla ilmamäärä on tallapohjassa? Entäs ilmamäärä ja polttoaine määrä tuolla vanhalla ilmamäärämittarillasi? kiinostaisi saada faktoja pöytään..
                    Missä tuo +-1.8l/h mittaustarkkuus on kerrottu?

                    En ole katsonut ilmamäärää, täytyy laittaa kannettavaan kuvaruudun videotallennusohjelma ja testata. En ole testannut vanhalla MAF:illa. Pitänee testata, samalla voisi myös testata mitä vaikuttaa MAF:in suojaverkon poisto. Joku oli saanut silläkin lisää tehoja...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Itse tossa ykspäivä testailin 2:lla ja suoralla tiellä kun ulkona oli jotain +19ºC niin tuli tulokseksi 76.2L/H.
                      Nyt taas testailin 3:lla ylämäkeen ilmastointi, takalasinlämppäri päällä, molemmat penkinlämmittimet täysillä, pitkät+sumarit jne. kun ulkona oli sopivat +27.5ºC niin tulos nihkeät 70.2L/H.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Missä tuo +-1.8l/h mittaustarkkuus on kerrottu?

                        En ole katsonut ilmamäärää, täytyy laittaa kannettavaan kuvaruudun videotallennusohjelma ja testata. En ole testannut vanhalla MAF:illa. Pitänee testata, samalla voisi myös testata mitä vaikuttaa MAF:in suojaverkon poisto. Joku oli saanut silläkin lisää tehoja...
                        sen näkee helposti ajossa.. tyhjäkynnillä lukema on 1.8, välillä 0.. lukemat mitä on tullut omalla autolla on 52.2, 54; eri ilmamassamittarilla 55.8, 57.6. Toisella e46 328lla 61.2l/h (paras tulos mitä olen kuullut)

                        mielenkiinnolla odottelen tuloksia imm testistä..
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          jaksoin vihdoin kiinnittää kameran piuhaan.. nyt saa nauraa

                          muutamankympin tarvike "mittari"


                          alkuperäinen:
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            ^ WTF???
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by fraatti View Post
                              mielenkiinnolla odottelen tuloksia imm testistä..
                              Tarina jatkuu... Laitoin vanhan MAF:in takaisin, nollasin adaptiot ja maksimiarvoksi tuli 2. vaihteella 59.6 L/H eli kuten arvelinkin, ei siinä vanhassakaan MAF:issa ollut mitään vikaa...

                              Sitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin. Jätin siis toki molemmat muoviritilät. En nollannut adaptioita. Nyt tuli 1. vaihteella kaasu pohjassa 60.6 ja 2. vaihteella 63.2. Tuo oli vasta lyhyt kokeilu, luultavasti saan hiukan suuremmankin arvon (aikaisemmatkaan huippuarvot ei ole tullut noissa kohdissa). Testeissä oli täysin identtiset olosuhteet ja sama tie.

                              Ahdistaako tuossa nyt sitten ilmanotto vai mitä tuosta voi päätellä? Mutta johtuukohan se vain M54-imusarjasta vai huomaisiko vakiollakin tuollaisen eron. Kuka kokeilee seuraavaksi...?

                              Inpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7438
                                • Oulu

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Sitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin.
                                Mikä merkitys tuolla metalliritilällä alunperin on? Suojaa roskilta, joita ei pitäisi ilmanputsarin läpi varmaan edes päästä?

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kuka kokeilee seuraavaksi...?
                                Jos vaan jaksais niin kivahan tuota ois kokeilla. Kerrankin tosi halpaa vaparivirittämistä.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎