Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Nyt on M54-imusarja vaihdettu, moottorin adaptiot nollattu ja lyhyt testiajo suoritettu. Auto sentään vielä liikkuu, joten ilmeisesti en unohtanut mitään... Pikaisesti kokeiltuna tuo l/h arvo ei muuttunut mihinkään, täytyy huomenna testailla enemmän.

    Mutta en tiedä mihin turbo-tilaan automaattilaatikko nyt päätti mennä. Se vaihtaa todella herkästi pienempään vaihteeseen D-asennossa ja auto tuntuukin vastaavan kaasuun paljon paremmin kuin ennen. Autosta oli koko päivän sähköt pois, mutta nollautuuko joku laatikon arvo tuolla tavalla (ja jos nollautuu, niin mikä? laatikon adaptiothan on eri asia eikä niitä edes pitäisi nollata) vai muuttuiko tuo nyt pysyvästi tuollaiseksi? Ei tuo ennen vaihtanut sport-asennossakaan noin.

    Tuossa patron adaption arvot, lambda intergator on nyt 0.95:


    Aikaisemmat arvothan oli:
    E39 528iA

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7438
      • Oulu

      Originally posted by TJJ View Post
      Nyt on M54-imusarja vaihdettu, moottorin adaptiot nollattu ja lyhyt testiajo suoritettu.
      Hienoa että sait sen kasaan ja toimii. Vertasitko muuten miten tarkkaan noita imusarjoja keskenään, eli onko toi M54:n imusarja näkyvästi isompi jostain kohtaa ja onko siinä muita eroja? Olihan noissa sun linkittämissä threadeissa kyllä kuvia, mutta ehkä helpompi verrata jos oikeasti on kädessä molemmat.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • pav
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 178
        • Varkaus

        Originally posted by TJJ View Post
        Nyt on M54-imusarja vaihdettu, moottorin adaptiot nollattu ja lyhyt testiajo suoritettu. Auto sentään vielä liikkuu, joten ilmeisesti en unohtanut mitään... Pikaisesti kokeiltuna tuo l/h arvo ei muuttunut mihinkään, täytyy huomenna testailla enemmän.

        Mutta en tiedä mihin turbo-tilaan automaattilaatikko nyt päätti mennä. Se vaihtaa todella herkästi pienempään vaihteeseen D-asennossa ja auto tuntuukin vastaavan kaasuun paljon paremmin kuin ennen. Autosta oli koko päivän sähköt pois, mutta nollautuuko joku laatikon arvo tuolla tavalla (ja jos nollautuu, niin mikä? laatikon adaptiothan on eri asia eikä niitä edes pitäisi nollata) vai muuttuiko tuo nyt pysyvästi tuollaiseksi? Ei tuo ennen vaihtanut sport-asennossakaan noin.

        Tuossa patron adaption arvot, lambda intergator on nyt 0.95:


        Aikaisemmat arvothan oli:
        http://img121.imageshack.us/img121/7309/adaption.png
        Paljonko sinulla oli aikaisemmin tuo multiplikativ adaption? Monissa kuvissa se on ollut paljon plussan puolella, ~6,xx.
        Eikös tuo tarkoita että korkeilla kierroksilla sen ei nyt tarvitse työntää enempää bensaa tuonne joukkoon? Vai onko tuo just toisinpäin, että nyt se korkeilla saa vaan tarpeeksi happea...:think

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by pav View Post
          Paljonko sinulla oli aikaisemmin tuo multiplikativ adaption? Monissa kuvissa se on ollut paljon plussan puolella, ~6,xx.
          Eikös tuo tarkoita että korkeilla kierroksilla sen ei nyt tarvitse työntää enempää bensaa tuonne joukkoon? Vai onko tuo just toisinpäin, että nyt se korkeilla saa vaan tarpeeksi happea...:think
          Tuo toinen kuvahan oli arvoista ennen imusarjan vaihtoa, aika samathan nuo arvot oli. Ota noista sitten selvä, minulle on aika epäselvä koko tämä juttu ja se mitkä vaikuttaa mihinkin. Jostain syystä MAF:ia aina epäillään mutta on kai tuossa paljon muitakin asiaan vaikuttavia juttuja.

          Minulla olisi 3.0l suuttimet, mitähän ne vaikuttaisi? Ilmeisesti ei mitään tehoihin mutta Inpassa varmaan näkyisi jossain muutos. Pitääpä muistaa tutkia mitä Inpa näyttää nyt ilmamääräksi.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Hienoa että sait sen kasaan ja toimii. Vertasitko muuten miten tarkkaan noita imusarjoja keskenään, eli onko toi M54:n imusarja näkyvästi isompi jostain kohtaa ja onko siinä muita eroja? Olihan noissa sun linkittämissä threadeissa kyllä kuvia, mutta ehkä helpompi verrata jos oikeasti on kädessä molemmat.
            Joo, toki samalla ylihuolsin ja vaihdoin ne kaksi vesiputkea jotka ovat lohkossa imusarjan alla. Toinen putki oli jo kypsynyt ja putken pää katkesi ja jäi kiinni lohkoon. Siinä meni sitten taas aikaa ennen kuin sain sen irti..

            Imusarjassa näyttää tuo Disan kohta olevan isompi ja itse Disakin ja läppä on isompi, samoin siitä lohkoon lähtevät reiät näytti isommilta. Sitten tietty nuo lohkoon tulevat reiät ovat isommat ja lohkossa olevien aukkojen muotoiset. Muita eroja ei oikein nähnyt, ulkoisestihan nuo kuitenkin ovat saman kokoiset, mutta siitä sisälabyrintistä on vaikea ottaa selvää.

            Tuossa harmittelin kun en tajunnut samalla vaihtaa nakutustunnistimia. Näkeeköhän jostain niiden toiminnan ja onko niitä arvoja vertailtu?
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Mitähän tuo Vanoksen NW take f adaption-intake ja NW take f adaption-outlet tarkoittaa ja millaisia arvoja teillä on niissä? Asteikkohan on 1.0 asti ja ainakin Markok:n autossa tuo oli 1.0 mutta minulla nuo onkin hiukan yli: 1.02 ja 1.05 ja perässä on huutomerkit.

              Eli näyttää tuolta:
              E39 528iA

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7438
                • Oulu

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Eka veto kakkosella lievään ylämäkeen ilmastointi, takalasin lämppäri ja penkinlämppärit päällä tuli jotain 57,x l/h. Saattoi olla myös 58,x l/h hyvin hetkellisesti, mutta tuosta en mene valalle...
                Tänään uusi yritys kakkosella kuomullinen peräkärry perässä antoi 59,2 l/h.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Tänään uusi yritys kakkosella kuomullinen peräkärry perässä antoi 59,2 l/h.
                  Eli pitänee ottaa kyytiin neljä isoa ukkoa, kontti täyteen betonisäkkejä ja ajaa jotain vuorta ylös jotta saa maksimituloksen...?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Tuolla Bimmerboardin Vanos-foorumilla oli yhden saksalaisen viesti ja pari videota jossa oli testattu korjatun Vanoksen toimintaa DIS:n avulla. Vanos ei läpäise testiä pakopuolen osalta eikä täytä tehtaan arvoja, sama juttu toisellakin Vanoksella. Onko joku tehnyt noita DIS:in testejä? Olisi mielenkiintoista tietää vastaakohan nuo arvot INPA:ssa esim. noita NW edge adaption arvoja, arvot kun ovat samansuuntaisia. Täytyypä testata jossain vaiheessa.

                    Tuossa se viesti:
                    Hello, got a BMW E46 330XI, with the known M54B30 Engine. My old Vanos rattled and the VANOS-Leak-Test at a local BMW Dealer quited with 'Replace Vanos Unit' I've done several things at this engine, all of them after 02/2010: - 12 x new spark plugs First Bosch, Second NGK - new DISA-Valve (BMW) - 2

                    Ja video:
                    E39 528iA

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tuolla Bimmerboardin Vanos-foorumilla oli yhden saksalaisen viesti ja pari videota jossa oli testattu korjatun Vanoksen toimintaa DIS:n avulla. Vanos ei läpäise testiä pakopuolen osalta eikä täytä tehtaan arvoja, sama juttu toisellakin Vanoksella. Onko joku tehnyt noita DIS:in testejä? Olisi mielenkiintoista tietää vastaakohan nuo arvot INPA:ssa esim. noita NW edge adaption arvoja, arvot kun ovat samansuuntaisia. Täytyypä testata jossain vaiheessa.

                      Tuossa se viesti:
                      Hello, got a BMW E46 330XI, with the known M54B30 Engine. My old Vanos rattled and the VANOS-Leak-Test at a local BMW Dealer quited with 'Replace Vanos Unit' I've done several things at this engine, all of them after 02/2010: - 12 x new spark plugs First Bosch, Second NGK - new DISA-Valve (BMW) - 2

                      Ja video:
                      http://www.youtube.com/watch?v=SENEJFa39Kg
                      Tuo herra näyttää vaihtaneen jo sellaisen läjän osia että huhuhu.. :think
                      Ehkä seuraavaksi vuorossa on uusi vanos ja arvot tulevat selville..

                      Käytännön kokemus noita tiivisteinä vaihtaneena on kuitenkin kertonut että selkeä muutos parempaan on tapahtunut tiivisteiden vaihdon jälkeen. Vertailukohtaa alkuperäiseen, uuteen vanokseen ei ole. Mutta eipä nämä pannut muiltakaan osin enää uusia ole.

                      mutta asia mistä hän valittaa liittyy kylmään moottoriin.. joten lisään tämän tähän
                      1. Catalytic converter heating during warm-up

                      To ensure the catalytic converter is fully effective as fast as possible, the following measures have been introduced for the idle phases after start-up.
                      • Retarded idle ignition timing (angle)
                      • Change in valve timing to larger intersection

                      These measures are active for approx. one minute after start-up and are designed such that the idle quality is not impaired to a significant extent. If customer complaints should arise in this respect, attention should be drawn to the fact that this is not an engine malfunction.
                      2. Catalytic converter heating when idling

                      The ignition angle (timing) is reduced from 5° crank angle to 0° crank angle on the B25 and B28 in order to prevent the catalytic converter cooling down during longer idle phases. This function does not influence the idle speed quality. The set idle values should be checked with the ignition angle at the reduced (0°) setting.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        Originally posted by fraatti View Post
                        ja nyt lähti uusi imm tilaukseen.. ja halpa sellainen =) 60ecua kotiovelle, raportoin kuinka toimii..
                        Voi poijjaat oli siinä naurussa pidättelemistä kun näin mitä paketti sisälsi.. otin kuvan mittarin sisällöstä ja laitan sen tänne illalla alkuperäisen kuvan rinnalle... :think


                        Päätin kuitenkin kokeilla tuotetta kun kiinalaisella oli kuitenkin ollut yritystä tuon kanssa.. läppäri penkille ja katsomaan miten tilanne kehittyy ajossa.. multiplicative arvot tippuivat suoraan parin kolmen kilometrin ajon jälkeen aloitettuaan adaptoitumisen -8% molemmat..

                        hiukan reippaampi kiihdytys ja moottori sammui laakista imm vikakoodin kera. siinä sitten rullaten tien sivuun nyppäämään piuhaa irti ja ajelemaan ilman mittaria takas..

                        Avauduin sitten rehdisti ja rehellisesti myyjälle saksaan millaisen sonnan olivat lähettäneet. No tänään sitten tuli meiliä ja olivat laittaneet uuden mittarin ups:illa tulemaan suomea kohti.. saas nähdä mitä sieltä seuraavaksi tulee.. kjeh kjeh..

                        jahka uusi mittari saapuu suoritan aivokirurgiaa tuolle vanhemmalle "uudelle" mittarille ja luultavasti todetaan imm "aivojen" sisältävän vain johdot eteenpäin..

                        niin ja sinisen imm paketin kyljessä luki ecd germany "orginal ecd teile" "geprüfte qualität" jos joku tunnistaa paketin nin tuntekoot piston sydämessä ja aloittakoot taivalluksen kohti imm kauppaa..
                        Last edited by fraatti; 04-08-2010, 17:05.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Noissa maffitouhuissa on kyllä ihan turha ikinä olettaa muun kuin alkuperäisen valmistajan alkuperäisen mallin toimivan, yksikään "vastaavaa laatua" ei ole vielä toiminut kuten pitäisi, parhaimmilla ei tunnu mitään vikaa mutta tehot ja kulutus silti perseellään.

                          Suhinoita tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla saattaa saada aikaiseksi tyhjäkäyntiventtiili jos kaikki ei ole ok, jos kone joutuu avaamaan sitä normaalia enemmän, tuntuu kapistus alkavan suhista. M54:ssä pienet kaasuasennot hoidetaan pelkkää tyhjäkäyntivenaa säätämällä. Tämän takia tulppien vaihto voi poistaa suhinat, vaikkei tulppa itsessään voikkaan suhista.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            Hittolainen, kuulostaa meikäläisen ongelmalta. M52 kone, tyhjäkäynnillä suhisee. Ajossa käyttäytyy kuin olisi imuvuotoa, moottorijarru alkaa joskus usean sekunnin viiveellä, joskus ei koskaan. (alle 2k rpm). Luisti putsattu, liikkuu kevyesti. Imuvuotoa en löytänyt, voiko tuon jotenkin mitata yleismittarilla tai inpalla tuon venttiilin? Inpa antaa aina huutomerkkilukemia kun katsoo jotain tyhjäkäyntiventtiilin lukemia.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tuolla Bimmerboardin Vanos-foorumilla oli yhden saksalaisen viesti ja pari videota jossa oli testattu korjatun Vanoksen toimintaa DIS:n avulla. Vanos ei läpäise testiä pakopuolen osalta eikä täytä tehtaan arvoja, sama juttu toisellakin Vanoksella. Onko joku tehnyt noita DIS:in testejä? Olisi mielenkiintoista tietää vastaakohan nuo arvot INPA:ssa esim. noita NW edge adaption arvoja, arvot kun ovat samansuuntaisia. Täytyypä testata jossain vaiheessa.
                              Tein nuo Vanos-testit. Säätöajat oli 360-550ms (pitää olla alle 1000ms). Intake arvo oli 1,5° ja exhaust 3° (pitää olla välillä -5 - +5) . Tuolla saksalaisellahan niissä arvoissa oli - edessä, minulla ei ollut.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4929
                                • Kotka

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Mutta en tiedä mihin turbo-tilaan automaattilaatikko nyt päätti mennä. Se vaihtaa todella herkästi pienempään vaihteeseen D-asennossa ja auto tuntuukin vastaavan kaasuun paljon paremmin kuin ennen. Autosta oli koko päivän sähköt pois, mutta nollautuuko joku laatikon arvo tuolla tavalla (ja jos nollautuu, niin mikä? laatikon adaptiothan on eri asia eikä niitä edes pitäisi nollata) vai muuttuiko tuo nyt pysyvästi tuollaiseksi? Ei tuo ennen vaihtanut sport-asennossakaan noin.
                                Mulla teki ihan saman kun seisoi auto 5 päivää akusta irti kun odottelin uutta laturia, eli laatiokon adaptiot nollaantuivat...
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎