e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostKyllä ne arvot oli testilenkin jälkeen eikä siinä hyssytelty. Arvot oli ennen imusarjan vaihtoa additiv -0.20/-0.24 ja multip. -3. Eikös tuo minulla kuitenkin vähennä bensan määrää, luulisi tuon menevän toiseen suuntaan nyt kun ilmaan on tarjolla aikaisempaa enemmän.
Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?
elään.mielenkiinnolla oon seurannu
Leave a comment:
-
Olen kans tuon vanhemman M52B28 myllyn kanssa taistellut. Tietoa on tullut etsittyä, ja kokoajan oppii lisää. Painottaisin siis, suoraan bmw fuel trim dokumentista:
Additive - arvo: Koko kierrosalue, tekee muutokset hitaasti. Siis todella hitaasti. Useampi 100 km ainakin muuttuu lukemat. Sitten kun ei enää muutu, niiden postaamisesta on isompi hyöty kun keskeneräisen oppimisen.
Multip - arvo: Isot kierrokset, muuttuu nopeammin kuin additive ja muuttuu helpommin suuntaan jos toiseen.
Noi miinusmerkkiset arvot ovat sinänsä parempia: kone ei käy laihalla, eikä imuvuotoja ole yleensä merkittävässä määrin. Ellei sitten tule selvästi liikaa nestettä ja hieman liikaa ilmaa (kaikki on suhteellista) Mittailkaahan bensanpaineet: rengaspainemittari kiinni bensatukkiin ja pyörittäkää polttoainepumppua ohittaen releen (rele irti, piuha pinnistä pinniin). Ei pitäis nousta yli 3,5 bar. Helppo testata, ja aiheuttaa nimenomaan rikkaalle menemistä, vaihtelevaakin, johon ei tietokone pysty sulautumaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View Postolikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?
se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..
Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostTiedä noista tehoista... Saksalainen joka oli myös vaihtanut M54-imusarjan 2,8l koneeseen oli mitannut tehot. Mutta autossa on myös nuo: 252° Camshafts, Underdrive Pulleys, KN Airfilter, MK Sport exhaust. Ei kuitenkaan softamuutoksia, tulos oli: 228PS @ 5850rpm ja 300Nm @ 3600rpm.
Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.
olikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?
se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View Posthieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan..190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin?
mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?
Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View Post664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.
milläs mä saan oman kotteroni moottorin imemään moisia määriä ilmaa kiduksiinsa..? :think sulla pannuun menee 17% enemmän ilmaa.. tai ainakin mittari kertoo moista..
hieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan..190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin?
paljos näistä vakiokoneista on penkitetty?
edit. löysinkin jo jotain...
Originally posted by CamoItsellä siis 2.8 (M52B28TU) mylly antoi vakiona 208hp ja 300Nm
omassa seosuhde oli 566kg ja 54l/h eli välillä
->566 / (53.1 * 0.75) = 14.2 ( +-1,8l mittariston takia)
->566 /(54.9 * 0.75) = 13.7
mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?
btw ja asiasta moottori sahaan.. etsiessäni dynolappuja törmäsin moiseen http://www.youtube.com/watch?v=R5TKpSyp6ak mitä tuossa oikein tapahtuu? edit. taisi selvitäkin jo.. eräs forumilainen sanoi vaihtaneensa öljyjen tilalle hiukan dieseliä niin voi sitä käryn määrää.. eli vahvaa fortea (naftaa) tuo tahna ja palaa jo koneessakin..Last edited by fraatti; 11-08-2010, 21:34.
Leave a comment:
-
Miten teillä muilla menee nuo rough-arvot jos painaa kaasua, esim. 1500rpm tai 2000rpm? Entä mitä niille tapahtuu jos painaa vain lyhyesti kaasua, tuonne 3000-4000rpm paikkeille? Minulla arvot käy aika korkealla tuon lyhyen painalluksen jälkeen.
Otin muuten tänään pois tuon ilmakoteloon tulevan torvea muistuttavan putken. Eli tämän: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...0&postcount=22
Testataan nyt kaikkea... 664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostInpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.
Nyt tuntuisi moottori vääntävän paremmin ja olevan jotenkin selvästi tehokkaampi. Kuvittelua tai ei, mutta nyt tuo tuntuu siltä mikä se oli niiden satunnaisten tehokkuuspuuskien aikana joista aikaisemmin kirjoitin (esim. viesti #11 tässä viestiketjussa). Oli aikamoisen selvä ero tuossa loivassa alamäessä, joka on moottoritien liittymä. Mutta katsotaan nyt kauan tätä riemua jatkuu ja muuttuuko kohta mielipide...
Leave a comment:
-
Ilman ritilöitä mittaus vääristyy, tasaa virtauksen nopeusprofiilia maffin putkessa.
Leave a comment:
-
Ei kait ne ritilät ym. muovit painetta tasaa vaan "suoristaa" mahdolliset pyörteet.
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMikä merkitys tuolla metalliritilällä alunperin on? Suojaa roskilta, joita ei pitäisi ilmanputsarin läpi varmaan edes päästä?
Näköjään M54 3.0l koneessa onkin erilainen (isompi) MAF kuin pienemmissä moottoreissa, niissä taas on sama MAF kuin M52TU-moottoreissa. Myös ilmaputket ja suodatinkotelo on erilainen tuossa 3.0l koneessa.
Jos vaan jaksais niin kivahan tuota ois kokeilla. Kerrankin tosi halpaa vaparivirittämistä.
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostSitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin.
Originally posted by TJJ View PostKuka kokeilee seuraavaksi...?
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View Postmielenkiinnolla odottelen tuloksia imm testistä..
Sitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin. Jätin siis toki molemmat muoviritilät. En nollannut adaptioita. Nyt tuli 1. vaihteella kaasu pohjassa 60.6 ja 2. vaihteella 63.2. Tuo oli vasta lyhyt kokeilu, luultavasti saan hiukan suuremmankin arvon (aikaisemmatkaan huippuarvot ei ole tullut noissa kohdissa). Testeissä oli täysin identtiset olosuhteet ja sama tie.
Ahdistaako tuossa nyt sitten ilmanotto vai mitä tuosta voi päätellä? Mutta johtuukohan se vain M54-imusarjasta vai huomaisiko vakiollakin tuollaisen eron. Kuka kokeilee seuraavaksi...?
Inpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.
Leave a comment:
Leave a comment: