e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ptikkala
    replied
    selvisikö nämä veto ongelmat koskaan?

    Leave a comment:


  • rikul
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä ne arvot oli testilenkin jälkeen eikä siinä hyssytelty. Arvot oli ennen imusarjan vaihtoa additiv -0.20/-0.24 ja multip. -3. Eikös tuo minulla kuitenkin vähennä bensan määrää, luulisi tuon menevän toiseen suuntaan nyt kun ilmaan on tarjolla aikaisempaa enemmän.

    Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?
    200 viestiä sitte.mukavaa kun paremmat miehet selvittää.ongelman kanssa pystyy kuiteskin
    elään.mielenkiinnolla oon seurannu

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Olen kans tuon vanhemman M52B28 myllyn kanssa taistellut. Tietoa on tullut etsittyä, ja kokoajan oppii lisää. Painottaisin siis, suoraan bmw fuel trim dokumentista:

    Additive - arvo: Koko kierrosalue, tekee muutokset hitaasti. Siis todella hitaasti. Useampi 100 km ainakin muuttuu lukemat. Sitten kun ei enää muutu, niiden postaamisesta on isompi hyöty kun keskeneräisen oppimisen.
    Multip - arvo: Isot kierrokset, muuttuu nopeammin kuin additive ja muuttuu helpommin suuntaan jos toiseen.

    Noi miinusmerkkiset arvot ovat sinänsä parempia: kone ei käy laihalla, eikä imuvuotoja ole yleensä merkittävässä määrin. Ellei sitten tule selvästi liikaa nestettä ja hieman liikaa ilmaa (kaikki on suhteellista) Mittailkaahan bensanpaineet: rengaspainemittari kiinni bensatukkiin ja pyörittäkää polttoainepumppua ohittaen releen (rele irti, piuha pinnistä pinniin). Ei pitäis nousta yli 3,5 bar. Helppo testata, ja aiheuttaa nimenomaan rikkaalle menemistä, vaihtelevaakin, johon ei tietokone pysty sulautumaan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    olikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?

    se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..
    Kyllä ne arvot oli testilenkin jälkeen eikä siinä hyssytelty. Arvot oli ennen imusarjan vaihtoa additiv -0.20/-0.24 ja multip. -3. Eikös tuo minulla kuitenkin vähennä bensan määrää, luulisi tuon menevän toiseen suuntaan nyt kun ilmaan on tarjolla aikaisempaa enemmän.

    Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tiedä noista tehoista... Saksalainen joka oli myös vaihtanut M54-imusarjan 2,8l koneeseen oli mitannut tehot. Mutta autossa on myös nuo: 252° Camshafts, Underdrive Pulleys, KN Airfilter, MK Sport exhaust. Ei kuitenkaan softamuutoksia, tulos oli: 228PS @ 5850rpm ja 300Nm @ 3600rpm.

    Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.
    youtubessa on myös pätkä autosta missä on "cold air intake, underdrive pullies, Borla Exhaust, Chip shark injector", noista tosin tehoihin tuskin vaikuttaa kuin tuo lastu ja putkisto. Potkua kuitenkin ?vain? 198hp, tuntuu että nuo tehot ovat yllättävänkin paljon autokohtaisia.. :think


    olikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?

    se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    hieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan.. 190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin?

    mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?
    Tiedä noista tehoista... Saksalainen joka oli myös vaihtanut M54-imusarjan 2,8l koneeseen oli mitannut tehot. Mutta autossa on myös nuo: 252° Camshafts, Underdrive Pulleys, KN Airfilter, MK Sport exhaust. Ei kuitenkaan softamuutoksia, tulos oli: 228PS @ 5850rpm ja 300Nm @ 3600rpm.

    Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.
    seossuhde - > 664kg/h / (65.4 * 0.75) = 13,53 : 1 eli aikas optimaalinen seossuhde tehon kannalta..

    milläs mä saan oman kotteroni moottorin imemään moisia määriä ilmaa kiduksiinsa..? :think sulla pannuun menee 17% enemmän ilmaa.. tai ainakin mittari kertoo moista..

    hieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan.. 190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin? paljos näistä vakiokoneista on penkitetty?

    edit. löysinkin jo jotain...
    Originally posted by Camo
    Itsellä siis 2.8 (M52B28TU) mylly antoi vakiona 208hp ja 300Nm
    ja boumalla tais olla 192hp ja muutama kymmenen nm uupui..


    omassa seosuhde oli 566kg ja 54l/h eli välillä
    ->566 / (53.1 * 0.75) = 14.2 ( +-1,8l mittariston takia)
    ->566 /(54.9 * 0.75) = 13.7

    mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?


    btw ja asiasta moottori sahaan.. etsiessäni dynolappuja törmäsin moiseen http://www.youtube.com/watch?v=R5TKpSyp6ak mitä tuossa oikein tapahtuu? edit. taisi selvitäkin jo.. eräs forumilainen sanoi vaihtaneensa öljyjen tilalle hiukan dieseliä niin voi sitä käryn määrää.. eli vahvaa fortea (naftaa) tuo tahna ja palaa jo koneessakin..
    Last edited by fraatti; 11-08-2010, 21:34.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Miten teillä muilla menee nuo rough-arvot jos painaa kaasua, esim. 1500rpm tai 2000rpm? Entä mitä niille tapahtuu jos painaa vain lyhyesti kaasua, tuonne 3000-4000rpm paikkeille? Minulla arvot käy aika korkealla tuon lyhyen painalluksen jälkeen.

    Otin muuten tänään pois tuon ilmakoteloon tulevan torvea muistuttavan putken. Eli tämän: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...0&postcount=22
    Testataan nyt kaikkea... 664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Inpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.
    648 näytti INPA ilmamääräksi ja samaan aikaan 62,8 L/H, loivaan alamäkeen kiihdytys. Maksimiarvoksi toisessa paikassa sain 64,0 L/H. Nämä siis tuon ilman verkkoa olevan MAF:in tuloksia.

    Nyt tuntuisi moottori vääntävän paremmin ja olevan jotenkin selvästi tehokkaampi. Kuvittelua tai ei, mutta nyt tuo tuntuu siltä mikä se oli niiden satunnaisten tehokkuuspuuskien aikana joista aikaisemmin kirjoitin (esim. viesti #11 tässä viestiketjussa). Oli aikamoisen selvä ero tuossa loivassa alamäessä, joka on moottoritien liittymä. Mutta katsotaan nyt kauan tätä riemua jatkuu ja muuttuuko kohta mielipide...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ilman ritilöitä mittaus vääristyy, tasaa virtauksen nopeusprofiilia maffin putkessa.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Ei kait ne ritilät ym. muovit painetta tasaa vaan "suoristaa" mahdolliset pyörteet.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mikä merkitys tuolla metalliritilällä alunperin on? Suojaa roskilta, joita ei pitäisi ilmanputsarin läpi varmaan edes päästä?
    Enpä tiedä. Netissä on paljon juttuja, että se tasaa anturille menevää ilmanpainetta. Mutta mitä pikaisesti katselin kuvia, niin monissa MAF:eissa onkin vain tuo verkko. BMW:n MAF:issa on lisäksi aika tiheä muoviritilä, joten nähdäkseni jo se tasaa painetta.

    Näköjään M54 3.0l koneessa onkin erilainen (isompi) MAF kuin pienemmissä moottoreissa, niissä taas on sama MAF kuin M52TU-moottoreissa. Myös ilmaputket ja suodatinkotelo on erilainen tuossa 3.0l koneessa.

    Jos vaan jaksais niin kivahan tuota ois kokeilla. Kerrankin tosi halpaa vaparivirittämistä.
    Joo, seuraavaksi varmaan laitetaan vastuksia imuilman anturiin ja taas tulee hurjasti lisää tehoa...

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Sitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin.
    Mikä merkitys tuolla metalliritilällä alunperin on? Suojaa roskilta, joita ei pitäisi ilmanputsarin läpi varmaan edes päästä?

    Originally posted by TJJ View Post
    Kuka kokeilee seuraavaksi...?
    Jos vaan jaksais niin kivahan tuota ois kokeilla. Kerrankin tosi halpaa vaparivirittämistä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    mielenkiinnolla odottelen tuloksia imm testistä..
    Tarina jatkuu... Laitoin vanhan MAF:in takaisin, nollasin adaptiot ja maksimiarvoksi tuli 2. vaihteella 59.6 L/H eli kuten arvelinkin, ei siinä vanhassakaan MAF:issa ollut mitään vikaa...

    Sitten otin tuon metalliverkon pois MAF:in sisältä, se on helppo homma mutta samaa verkkoa ei saa enää takaisin. Jätin siis toki molemmat muoviritilät. En nollannut adaptioita. Nyt tuli 1. vaihteella kaasu pohjassa 60.6 ja 2. vaihteella 63.2. Tuo oli vasta lyhyt kokeilu, luultavasti saan hiukan suuremmankin arvon (aikaisemmatkaan huippuarvot ei ole tullut noissa kohdissa). Testeissä oli täysin identtiset olosuhteet ja sama tie.

    Ahdistaako tuossa nyt sitten ilmanotto vai mitä tuosta voi päätellä? Mutta johtuukohan se vain M54-imusarjasta vai huomaisiko vakiollakin tuollaisen eron. Kuka kokeilee seuraavaksi...?

    Inpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    ^ WTF???

    Leave a comment:

Working...
X