Voi se vinkua jos se vuotaa imusarjasta ulkoilmaan. Eipä siinä montaa tiivistyspintaa imusarjaan ole.
e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat
Collapse
X
-
M52TU moottorissahan on DISA:ssa vaihdettava tiivisterengas mutta M54:n DISA:ssa tiiviste onkin samaa osaa DISA:n kanssa joten siihen pitää viritellä jotain tai ostaa uusi DISA.Originally posted by Cell View PostEipä siinä montaa tiivistyspintaa imusarjaan ole.
Pitäisi muuten tutkia miten hyvin DISA tiivistyy sen asennusreiän sisällä oleviin putken seinämiin. Läppä tuntuu menevän tiiviisti kiinni mutta läpän ympäryksen tiiviyden tarkistaminen on hankala juttu.
Comment
-
Katoin väärin tuota kuvaa. Air pump F vacuum control oli se minulle vieras mitä en ole omastani huomannut katsoa.Originally posted by TJJ View PostKävin taas tutkimassa imusarjaa ja kyllähän siellä sittenkin on tuo fuel tank breather letku. Eli kaksi letkua pitäisi vaihtaa, sucking jet pump letkuhan on se jarrutehostimelle menevä.
Tämä sama asia ihmetyttää itseäni. MAF:n jälkeisessä putkessa on ollut peukalon mentävä reikä eikä sillä silti ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Myöskään pakokaasu arvoissa ei ollut mitään poikkeavaa tuolla reiällä. Joillakin taas tuntuu olevan auton toiminta heti sekasin jos pienikin vuoto on jossain. Jos joku viisas keksisi keinon miten imuvuodot saisi INPA:n livedatasta selville. Omasta nollasin adaptaatioarvot ja olihan ne hieman toleranssin ulkopuolella ennen nollausta. Tuosta löytyy kuva nollauksen ja noin 50km sekalaisen ajon jälkeen tulleista lukemista. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=31 Noissa ei liene mitään erikoista. En tiedä muuttuisiko arvot kovastikin jos olisi imuvuotoa?Originally posted by TJJ View PostEi ollut tuttu. Täytyypä kokeilla muuttuuko mikään arvo jos tekee ilmavuotoja...
Olisi kiva kokea edes joku selvä ero, siis kun olen vaihtanut noita putkia, tulppia ja haitarikumeja yms. ja vaikka niissä joissain on ollutkin selvästi vikaa, en silti ole auton toiminnassa/kulkemisessa huomannut mitään muutosta. Kulutus tosin taitaa olla laskenut.
Jos otan DISA:n pistokkeen irti niin pääseekö silloin alipaine kellolle? Jollakin vinkumista oli aiheuttanut rikkinäinen kalvo tuossa DISA:n alipainekellossa. Jos pistokkeen irrottamisella saa kytkettyä alipainekellon pois pelistä niin sillä voisin omasta sulkea DISA:n vinkumisen pois pelistä.Originally posted by Cell View PostDisassa on vain yksinkertainen solenoidiventtiili, joka katkoo alipainetta kellolle. Jousi palauttaa toiseen ääripäähän (auki), eikä sillä ole väliasentoja. Pitäisi olla siis helppo testata ja aikalailla varmatoiminen.Last edited by markok; 28-06-2010, 16:09.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Molemmat nokka-akselin anturit vaihdettu, eipä tainnut olla mitään vaikutusta... Putket eivät vielä saapuneet joten imusarjan täysremontti menee ensi viikkoon.Originally posted by TJJ View PostTilasin sitten lisää putkia, tulppia, tiivisteitä ja nokka-akselin anturit. Jokakesäinen ylihuoltaminen voi kohta taas alkaa...
Comment
-
Imusarjan kumitulpat vaihdettu ja adaptaatiot nollattu. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen ekalla vedolla tuli 76.5 l/h. Ei tuolla enää taida isompia imuvuotoja olla... Moottori siis tuo E60 M54B30Last edited by _nixu_; 03-07-2010, 07:45.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Tuntuu että testissä pitää saada maksimirasitus moottorille että tulee kunnon tulos.Originally posted by _nixu_ View PostImusarjan kumitulpat vaihdettu ja adaptaatiot nollattu. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen ekalla vedolla tuli 76.5 l/h. Ei tuolla enää taida isompia imuvuotoja olla... Moottori siis tuo E60 M54B30
Tänään kakkosella tasaisella 67l/h, kolmosella alamäessä 73.5 ja kolmosella ylämäkeen 83l/h :think
Ihan kelpo tulos tuo viimeinen, siitä voisi päätellä että tehot on varsin hyvin tallella
E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15
Vinkumisesta lisää täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread....66#post2072266
Otin adaptaatio arvot ennen imuvuodon korjausta ja korjauksen jälkeen niin jokainen voi päätellä itse näkyykö imuvuoto arvoissa jotenkin.
Ennen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...n_imuvuoto.JPG
Jälkeen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...tio14.7.10.JPG
Tuosta linkistä http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...ata%2014.7.10/ löytyy muitakin livedata tietoja autostani imuvuodon korjauksen jälkeen. Kommentteja ja vertauksia muiden arvoihin otetaan mielellään vastaan. Varsinkin Vanos arvojen vertailu sellaiseen johon tiivisteet on vaihdettu olisi mielenkiintoinen. Omat arvot on otettu kevyessä ajossa nopeudella noin 60km/h ja kierrokset noin 1500rpm/min. Mitä on nuo rough arvot?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
tämä varmisti omat tutkimukseni live datalla ja imusarjan tulppia nyppimällä..Originally posted by markok View PostNyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15
Vinkumisesta lisää täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread....66#post2072266
Otin adaptaatio arvot ennen imuvuodon korjausta ja korjauksen jälkeen niin jokainen voi päätellä itse näkyykö imuvuoto arvoissa jotenkin.
Ennen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/adaptation_imuvuoto.JPG
Jälkeen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/Live%20data%2014.7.10/adaptaatio14.7.10.JPG
Tuosta linkistä http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/Live%20data%2014.7.10/ löytyy muitakin livedata tietoja autostani imuvuodon korjauksen jälkeen. Kommentteja ja vertauksia muiden arvoihin otetaan mielellään vastaan. Varsinkin Vanos arvojen vertailu sellaiseen johon tiivisteet on vaihdettu olisi mielenkiintoinen. Omat arvot on otettu kevyessä ajossa nopeudella noin 60km/h ja kierrokset noin 1500rpm/min. Mitä on nuo rough arvot?
Elikäs katsoin lukemat adaptaatioista live datasta, nyppäsin tulpan (7mm) imusarjan takaa irti ja katsoin uudestaan noita arvoja.
Mikään muu ei muuttunut oikeastaan muutankun tuo lambda integrator tulpan ollessa irti se oli 1.1 - 1.2 ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Ajossa noin 1. Tulpan ollessa paikoillaan tuo lambda integrator oli sitten tyhjäkäynnillä hiukan alle yksi tai yksi.
Eli tyjäkäynnillä tämä arvo noussee mikäli imuvuotoja esiintyy..F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Testasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.Originally posted by fraatti View PostMikään muu ei muuttunut oikeastaan muutankun tuo lambda integrator tulpan ollessa irti se oli 1.1 - 1.2 ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Ajossa noin 1. Tulpan ollessa paikoillaan tuo lambda integrator oli sitten tyhjäkäynnillä hiukan alle yksi tai yksi.
Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?
Comment
-
Tämä mielestäni viittaa siihen että jotkut pytyt käyvät välillä miten sattuu.. mistä sitten johtuneekin varsinkin jos sylinteri vaihtuu jatkuvasti.Originally posted by _nixu_ View PostTätä ihmeteltiin eilen ja ei siitä nyt oikein selkoa ottanut mikä on vialla.
Auto kävi nätisti tyhjäkäyntiä ja kaupunkiajossa tuntui suht normaalille.
Ehkä siellä imuvuotoa on vieläkin vaikka kohta kai lähes kaikki tiivisteet, letkut, tulpat jne on vaihdettu. Vanoksen tiivisteet? Maffi testissä 39 l/h.
Alla muutama livedata näkymä.
Tuo rough oli mielenkiintoinen. Arvot hyppivät, välillä 1. ja 6. pytyssä oli tapissa ja välillä 5:ssa?
Tuo ihmetyttää miksi sulla on toi multiplicativ arvo noi suurena plussalla.. tämähän tarkoittaa sitä että polttoainetta joudutaan lisäämään koska kone kävisi muuten liian laihalla..
Mites polttoaine suodattimen kunto? Itse ajattelin lorauttaa suuttimia puhdistavan forten tuonne tankkiin ja katsoa miten noi rouhgness arvot muuttuvat.. Ainut mikä ainakin itsellä on että nuo roughness arvot vaihtelevat melkoisesti.. mutta kokeilemalla ei häviä mitään..F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Itse ajoin töistä kotiin ja samalla kokeilin tuota l/hr lukemaa katsella.. ajoin kolmosella ja painoin vielä jonkin verran jarrua jotta varmasti täysi kuormitus saavutetaan ja muutenkin tuo lukeman päivitys on hidas.. sain 52.2l/hr (joka kerta ollu 54 tai 52.2l/hr, myös adaptaatioiden nollauksen jälkeeen)Originally posted by TJJ View PostTestasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.
Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?
http://img121.imageshack.us/img121/7309/adaption.png
Kotiintultuani löin koneen kiinni ja ihmettelin tuota multiplicativ arvon -5% ja -4% arvoa.. ikinä en ollut moisia saanut tulin siihen johtopäätökseen että kone ei saanut sitä määrää ilmaa mitä kuvitteli isolla kuormalla ja siitä johtuen nuo adaptaatiot putosivat noin paljon pakkaselle.. eli polttoaineen syöttömäärää pudotetaan..
Sitten läppäri repsikanpenkille ja ajelemaan. Multiplicativ arvo muuttuu varsin nopeasti maantie nopeuksia ajetteassa ja putosi sitten siihen ~-1%. Tästä tein johtopäätöksen että multiplicativ arvot koskevat nimenomaan sitä viimeisen ~10km ajoa ajotyyliä ja nimenomaan jos ajelee suurilla kierroksilla ja kuormalla tämä kertoo sitten luettuna suuren kuormituksen tilannetta..
Sinänsä ei olisi ihme jos esim pakoputki ei olisi enää 12v vanhana yhtä hengittävä kuin uutena.. Toisekseen karstoittuneeseen koneeseen ei voida välttämättä laittaa niinpaljon ennakkoa kuin uuteen koska nakutusta alkaa tapahtua helpommin kun puhtaalla karstattomalla koneella.
Jos hissuttelee ajossa nuo arvot putoavat varsin lähelle sitä normaalia koska hyvin todennäköisesti kone toimii osateholla juurikin niinkuin pitää.. Olis mielenkiintoista nähdä minkälaisia lukemia saadaan autosta jolla olisi vaikka käyty ajamassa radalla...
Itse olen vähän sillä kannalla että pieni imuvuoto ei aiheuta suuria ongelmia kuin ajettaessa pienellä kuormalla osakaasulla tai auton käydessä tyhjäkäyntiä. Tällöin imusarjassa vallitsee suurin alipaine ja ilma tietysti valitsee aina sen helpoimman tien kulkea. Suurella kuormalla/täyskaasu kiihdytyksessa alipaine on parhaassa mahdollisessa tapauksessa lähes nolla imusarjassa.
Tietysti tämäkin riippuu siitä missä vuoto sijaitsee. Suoraan tietyn imukanavan juuressa vuoto tietysti vaikuttaa vain yhteen sylinteriin ja on näin ollen merkittävämpi kuin se että imusarjan plenumiin vuotaa hiukan ylimääriästä ilmaa.
Tuota lambda integratoria seuraamalla huomasin että se palautui normaaliin heti pienen pätkän ajamisen aikana. Kone mukautuu jatkuvasti ajon aikana ja vielä varsin nopeasti.Last edited by fraatti; 17-07-2010, 13:13.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Jep. Siis auto on tuo Alhimiq:in 320i. Omistaja saa vastailla tarkemmin kun tietää mitä kaikkea siihen on uusittu.Originally posted by fraatti View PostTämä mielestäni viittaa siihen että jotkut pytyt käyvät välillä miten sattuu.. mistä sitten johtuneekin varsinkin jos sylinteri vaihtuu jatkuvasti.
Tuo ihmetyttää miksi sulla on toi multiplicativ arvo noi suurena plussalla.. tämähän tarkoittaa sitä että polttoainetta joudutaan lisäämään koska kone kävisi muuten liian laihalla..
Mites polttoaine suodattimen kunto? Itse ajattelin lorauttaa suuttimia puhdistavan forten tuonne tankkiin ja katsoa miten noi rouhgness arvot muuttuvat.. Ainut mikä ainakin itsellä on että nuo roughness arvot vaihtelevat melkoisesti.. mutta kokeilemalla ei häviä mitään..
Laitetaan ne liitteet nyt tännekin:E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Fraatti oli joskus aiemmin jo laittanut tämän linkin tähän topicciin http://www.m5board.com/vbulletin/att...l_trim_bmw.pdf josta löytyy selitystä noille arvoille. Muistaakseni liittyi jotenkin juuri osatehoilla ja isoilla tehoilla oleviin suuttimien aukioloaikoihin. Tuo pitää lukea ajatuksella läpi että ymmärtää mistä on kyse ja vähän jäi ainakin itselleni aukkoja vaikka yritin kuinka ajatuksella lukeaOriginally posted by TJJ View PostTestasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.
Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?
http://img121.imageshack.us/img121/7309/adaption.png
BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Ei ole ollut varsinaisia ongelmia joten imuvuotoja en ole koskaan kunnolla edes hakenut. Vasta kuitenkin vaihdoin pakonokan asentoanturin (imupuolen vaihdatin jo keväällä kun molemmista oli vikakoodeja tullut) ja nyt tuntui, että ois tullut lisää alavääntöä sen jälkeen. Voi olla kuvitteluakin.
Kiinnostais itekin tutkailla mitä tuo sigun autossa näyttää, mutta mistä voin tietää mikä olisi oikea lukema? Ja miten ihmeessä M54B30 voi kuluttaa 80l/h kun se on vain vähän isompi kone?Originally posted by fraatti View Postelikäs omasta e46 328:sta tuli seuraavat arvot
obc:n salavalikosta kulutus 54l/h (+-1.8l tarkkuus)E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
No onhan siinä jokunen hevosvoima enemmän :thinkOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostKiinnostais itekin tutkailla mitä tuo sigun autossa näyttää, mutta mistä voin tietää mikä olisi oikea lukema? Ja miten ihmeessä M54B30 voi kuluttaa 80l/h kun se on vain vähän isompi kone?E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
Comment