En ole katsonut ilmamäärää, täytyy laittaa kannettavaan kuvaruudun videotallennusohjelma ja testata. En ole testannut vanhalla MAF:illa. Pitänee testata, samalla voisi myös testata mitä vaikuttaa MAF:in suojaverkon poisto. Joku oli saanut silläkin lisää tehoja...
sen näkee helposti ajossa.. tyhjäkynnillä lukema on 1.8, välillä 0.. lukemat mitä on tullut omalla autolla on 52.2, 54; eri ilmamassamittarilla 55.8, 57.6. Toisella e46 328lla 61.2l/h (paras tulos mitä olen kuullut)
Itse tossa ykspäivä testailin 2:lla ja suoralla tiellä kun ulkona oli jotain +19ºC niin tuli tulokseksi 76.2L/H.
Nyt taas testailin 3:lla ylämäkeen ilmastointi, takalasinlämppäri päällä, molemmat penkinlämmittimet täysillä, pitkät+sumarit jne. kun ulkona oli sopivat +27.5ºC niin tulos nihkeät 70.2L/H.
koska ainakin e46:ssa tuo tarkkuus tuossa testissä on kuitenkin vain +-1.8l/h
Mites oletko katsonut paljonko livedatalla ilmamäärä on tallapohjassa? Entäs ilmamäärä ja polttoaine määrä tuolla vanhalla ilmamäärämittarillasi? kiinostaisi saada faktoja pöytään..
Missä tuo +-1.8l/h mittaustarkkuus on kerrottu?
En ole katsonut ilmamäärää, täytyy laittaa kannettavaan kuvaruudun videotallennusohjelma ja testata. En ole testannut vanhalla MAF:illa. Pitänee testata, samalla voisi myös testata mitä vaikuttaa MAF:in suojaverkon poisto. Joku oli saanut silläkin lisää tehoja...
Auto kyllä kiihtyy ja nostaa kierrokset paljon herkemmin kuin ennen ja tehoa/vääntöä on enemmän 3800 kierroksen jälkeen eli juuri sen jälkeen kun Disan asento muuttuu. Ero on ihan selkeä ...
Hienoa että toi teki jotain selkeää eroa. Ois kyllä jännä päästä kokeilemaan itsekin, mutta enpä taida olla itse ihan tarpeeksi näppärä tuota hommaa tekemään ja teetettynä maksaa jonkin verran. Tosin jos itse noi osat on noin halvat niin eihän tuo paha kustannus olisi sitten tehdä samalla kun/jos huohottimen osiakin vaihdattaisi.
mulla on sellainen veikkaus että tuosta ei paljon enää suuremmaksi tuota lukemaa saa..
luulisin että tuo 61.2 mikä tuli toisesta autostakin on terveen ja toimivan moottorin arvo..
Tuohon nähden vaan mun 2.5l motin 59,2l/h on sit "liian suuri" lukema. Mutta noi ilmanpaine/lämpötila/kosteuskorjaukset voi tietysti tehdä tilanteesta toisen. :think Ois pitäny tajuta kattoo näitä kulutuksia silloin kun muutama vuosi sitten Saksassa ajeli baanaa huippunopeutta hakien.
Nyt tuli arvoksi 61,6 kakkosvaihteella loivaan mutkaan kiihdytys. Pitäisikö nuo arvot muuntaa tuon M5Boardin lämpötila/korkeus/ilmanpainetaulukon mukaisesti? Tuostahan tulee sitten 64,3.
mulla on sellainen veikkaus että tuosta ei paljon enää suuremmaksi tuota lukemaa saa..
luulisin että tuo 61.2 mikä tuli toisesta autostakin on terveen ja toimivan moottorin arvo..
ideaalisinhan tilanne olisi jos jokainen vielä erikseen katsoisi ilmanpaineet yms fmi.fi:stä ja käyttäisi taulukkoa korjaukseen mutta ajattelin että se lienee turhaa koska ainakin e46:ssa tuo tarkkuus tuossa testissä on kuitenkin vain +-1.8l/h
Mites oletko katsonut paljonko livedatalla ilmamäärä on tallapohjassa? Entäs ilmamäärä ja polttoaine määrä tuolla vanhalla ilmamäärämittarillasi? kiinostaisi saada faktoja pöytään..
Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki.
Nyt tuli arvoksi 61,6 kakkosvaihteella loivaan mutkaan kiihdytys. Pitäisikö nuo arvot muuntaa tuon M5Boardin lämpötila/korkeus/ilmanpainetaulukon mukaisesti? Tuostahan tulee sitten 64,3.
Samalla tavalla huomasin laatikon käyttäytyvän kun autosta oli tosiaan 5 päivää akku irti. Vaihtoi aika ihmeellisesti kun ekoja kilometrejä ajeli, tuntui kun olisi joku sportin sport ohjelma käytössä? Ei sitä kestänyt montaakaa kilometriä vaan hissukseen se siitä tasaantui. :think
Nyt pitäisi löytää käsky millä tuon "super-sport" asennon saa päälle diagnostiikan kautta. Se on myös jännä juttu, että tuo tila ei mene päälle heti jos akun miinusta käyttää irti, vaan vaatii aika pitkän virtakatkon.
Mutta voisi olla jo hiukan hermostuttavaa jos D-asento olisi aina tuollainen. Se pitäisikin saada menemään päälle vain sport-asennossa. Uudemmissa malleissahan on noita erillisiä napista kytkettäviä sport-tiloja, jospa tuo on joku sen esi-isä.
Mietin tosin sitäkin, että liittyykö tuo sittenkin kaasupolkimeen. Siis kalibroituuko sen liikerata akun kytkennän jälkeen ja siinä menee jonkin aikaa. Sehän tuntui tosiaan aluksi menevän niin, että kun poljinta painoi n. 25%, niin laatikko jo vaihtoi pienempää. Nyt se tekee saman vasta jossain 60% jälkeen. Eli saisiko saman efektin nollaamalla MDK-kalibroinnit? M52TU-moottorissakin siellä on potikat vaikka läppää vielä liikutetaankin vaijerilla.
Imusarjoja saa Saksan eBaysta 150-350 eurolla. Jos on hätäinen heräteostaja, joutuu tietty maksamaan suuremman hinnan ja vielä ostamaan Disan erikseen kun myyjä kusettaa... Sovitinadapteri maksoi 45€ + pk. Muutahan ei periaatteessa tarvita, imusarjan tiivisteet toki vaihdoin ja muitakin juttuja siinä samalla.
Auto kyllä kiihtyy ja nostaa kierrokset paljon herkemmin kuin ennen ja tehoa/vääntöä on enemmän 3800 kierroksen jälkeen eli juuri sen jälkeen kun Disan asento muuttuu. Ero on ihan selkeä jos tekee vaikka 0-100 kiihdytyksen, en kuitenkaan ole mitannut kiihtyvyyttä, joten tämä nyt on vaan tuntumaa. Mutta normaalitilanteissa automaatti luottaa "vääntöön", eikä se lisääntynyt alakierroksilla, joten käytös onkin aika samanlainen kuin ennen. En myöskään ole huomannut mitään ihmeellistä eroa suurilla kierroksilla, siis yli 5500. Manuaalilaatikolla erot varmaan huomaisi paljon selvemmin. Mutta täytyy vielä tutkia rajoittaako joku muu juttu tehoja suuremmilla kierroksilla. L/H tai ilmamääräarvot kun ovat kai yhä samat kuin ennenkin, niin eihän niitä huipputehoja edes ole voinut tulla lisää.
Ei tuo mielestäni ole sama juttu kuin laatikon adaptioiden nollaus. Sehän muuttaa laatikon venttiilien paineita ja ero on aivan toisenlainen, siis vaihdot voi olla aluksi selvästi nykiviä yms. Eikä tuon tekemistä edes suositella.
Sen sijaan tämä "sähköt pois" nollaus ei tuota aiheuttanut, laatikko vaihtoi edelleenkin pehmeästi mutta samalla se myös vaihtoi todella nopeasti pienemmän vaihteen. Nyt tuo suurin into vaihtaa pienempi vaihde on näköjään jo vähän kadonnut. En vaan tajua mikä juttu tuo on. Tuon laatikonhan ei pitäisi olla oikeasti oppiva vaan siinä on vain muutama tila joita se sitten alkaa käyttää ajotyylin mukaan ja sport-asento pitäisi olla niistä kaikista vauhdikkain. Mutta silti siitä löytyy tuollainen yliaktiivinenkin tila.
Samalla tavalla huomasin laatikon käyttäytyvän kun autosta oli tosiaan 5 päivää akku irti. Vaihtoi aika ihmeellisesti kun ekoja kilometrejä ajeli, tuntui kun olisi joku sportin sport ohjelma käytössä? Ei sitä kestänyt montaakaa kilometriä vaan hissukseen se siitä tasaantui. :think
Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:
Mulla teki ihan saman kun seisoi auto 5 päivää akusta irti kun odottelin uutta laturia, eli laatiokon adaptiot nollaantuivat...
Ei tuo mielestäni ole sama juttu kuin laatikon adaptioiden nollaus. Sehän muuttaa laatikon venttiilien paineita ja ero on aivan toisenlainen, siis vaihdot voi olla aluksi selvästi nykiviä yms. Eikä tuon tekemistä edes suositella.
Sen sijaan tämä "sähköt pois" nollaus ei tuota aiheuttanut, laatikko vaihtoi edelleenkin pehmeästi mutta samalla se myös vaihtoi todella nopeasti pienemmän vaihteen. Nyt tuo suurin into vaihtaa pienempi vaihde on näköjään jo vähän kadonnut. En vaan tajua mikä juttu tuo on. Tuon laatikonhan ei pitäisi olla oikeasti oppiva vaan siinä on vain muutama tila joita se sitten alkaa käyttää ajotyylin mukaan ja sport-asento pitäisi olla niistä kaikista vauhdikkain. Mutta silti siitä löytyy tuollainen yliaktiivinenkin tila.
Mutta en tiedä mihin turbo-tilaan automaattilaatikko nyt päätti mennä. Se vaihtaa todella herkästi pienempään vaihteeseen D-asennossa ja auto tuntuukin vastaavan kaasuun paljon paremmin kuin ennen. Autosta oli koko päivän sähköt pois, mutta nollautuuko joku laatikon arvo tuolla tavalla (ja jos nollautuu, niin mikä? laatikon adaptiothan on eri asia eikä niitä edes pitäisi nollata) vai muuttuiko tuo nyt pysyvästi tuollaiseksi? Ei tuo ennen vaihtanut sport-asennossakaan noin.
Mulla teki ihan saman kun seisoi auto 5 päivää akusta irti kun odottelin uutta laturia, eli laatiokon adaptiot nollaantuivat...
Tuolla Bimmerboardin Vanos-foorumilla oli yhden saksalaisen viesti ja pari videota jossa oli testattu korjatun Vanoksen toimintaa DIS:n avulla. Vanos ei läpäise testiä pakopuolen osalta eikä täytä tehtaan arvoja, sama juttu toisellakin Vanoksella. Onko joku tehnyt noita DIS:in testejä? Olisi mielenkiintoista tietää vastaakohan nuo arvot INPA:ssa esim. noita NW edge adaption arvoja, arvot kun ovat samansuuntaisia. Täytyypä testata jossain vaiheessa.
Tein nuo Vanos-testit. Säätöajat oli 360-550ms (pitää olla alle 1000ms). Intake arvo oli 1,5° ja exhaust 3° (pitää olla välillä -5 - +5) . Tuolla saksalaisellahan niissä arvoissa oli - edessä, minulla ei ollut.
Hittolainen, kuulostaa meikäläisen ongelmalta. M52 kone, tyhjäkäynnillä suhisee. Ajossa käyttäytyy kuin olisi imuvuotoa, moottorijarru alkaa joskus usean sekunnin viiveellä, joskus ei koskaan. (alle 2k rpm). Luisti putsattu, liikkuu kevyesti. Imuvuotoa en löytänyt, voiko tuon jotenkin mitata yleismittarilla tai inpalla tuon venttiilin? Inpa antaa aina huutomerkkilukemia kun katsoo jotain tyhjäkäyntiventtiilin lukemia.
Leave a comment: