e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Oletko sinä saanut tutkittua jarrutehostimelle menevän paksun alipaineletkun? Tulee niin hankalasta paikasta imusarjan alta ettei sitä näe kunnolla edes peilillä. Tuo on omassa enää viimeinen kunnolla tutkimatta oleva paikka imuvuotojen osalta. Tosin tuonnekin on start pilottia suihkuteltu, mutta visuaali tarkastus on tekemättä.

    Olisi muuten aika hyvä joku laite jolla imusarjaan saisi alipaineen ja katsottua pysyykö se siellä. Toteutus vaan voi olla aika hankala.
    En ole tutkinut ja tuo oli juuri se letku minkä meinasin vaihtaa. Näköjään siellä on vain tuo yksi letku.

    Jenkit on kirjoittanut tuosta alipaineella testaamisesta ja joku oli käyttänyt siinä öljyimuria, siis ilmeisesti sellaista tavallista pönttöä mihin pumpataan alipaine. Lisäksi tarvitaan vaan alipainemittari. Nuo oli kytketty sinne imusarjan päässä olevien tulppien tilalle. Sitten vaan pakoputki tukkoon ja imuputki MAF:in kohdalta tukkoon. Muistaakseni oli 30min pysynyt alipaine pikkuhiljaa laskien.

    Biltemalla on näköjään tuollainen joka myös voisi olla sopiva ja sisältää mittarinkin:

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Inpassa on sille päälle/pois kytkentä jossain valikossa ja sieltä myös näki milloin läpän asento muuttui, olikohan se moottorinohjauksen alla. Vaatii toki avustajan käyttämään tuota, muuten löytää itsensä metsästä. En tiedä pysyykö tuo valittu asento vai muuttuuko se taas kun asennon vaihdon kierrokset ylittyy/alittuu.

    Mutta jos ottaa DISA:n piuhan pois, jää se toiseen asentoon ja toiseen asentoon sen saa kun lukitsee työntövarren nippusiteellä kiinni. En enää muista kummin päin nuo asennot meni, taisin siitä kyllä joskus kirjoittaa tänne.

    Vikaan/ominaisuuteen ei ole löytynyt ratkaisua ja sattumalta asia onkin viime päivinä taas alkanut kiinnostamaan. Ajattelin tilata imusarjan alle menevät alipaineletkut (en ole vielä tutkinut onko niitä 1 vai 2) ja ehkä myös imusarjan tiivisteen ja tutkia DISA:n tiiviyttä yms. Pitäisi myös viritellä systeemi jolla saisi tehtyä alipainetta imusarjaan ja tutkia vuotaako se jostain.

    Olen myös harkinnut nokka-akselin tunnistimien vaihtoa mutta sekin varmaan olisi (taas kerran..) ihan turha remontti.
    Täytyypä tutkia INPA:a mistä tuo löytyy. Itseäni tuo DISA:n toiminta kiinnostaa sen mahdollisen vinkumisen takia. "e39 vinkuu" topicissahan yksi e39 oli korjaantunut sen vaihdolla. En tosin tiedä onko tuon pakottamisella tiettyyn asentoon mitään tekemistä vinkumisen kanssa eli muuttuuko siellä alipainekellossa mikään vaikka läpän asennon pakottaisikin tiettyyn asentoon.

    Oletko sinä saanut tutkittua jarrutehostimelle menevän paksun alipaineletkun? Tulee niin hankalasta paikasta imusarjan alta ettei sitä näe kunnolla edes peilillä. Tuo on omassa enää viimeinen kunnolla tutkimatta oleva paikka imuvuotojen osalta. Tosin tuonnekin on start pilottia suihkuteltu, mutta visuaali tarkastus on tekemättä.

    Olisi muuten aika hyvä joku laite jolla imusarjaan saisi alipaineen ja katsottua pysyykö se siellä. Toteutus vaan voi olla aika hankala.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Miten tuon DISA:n pystyy pakottamaan johonkin tiettyyn asentoon? Onnistuuko ihan INPA:lla jotenkin?

    Onko tähän alkuperäiseen tehot hukassa vikaan löytynyt ratkaisua?
    Inpassa on sille päälle/pois kytkentä jossain valikossa ja sieltä myös näki milloin läpän asento muuttui, olikohan se moottorinohjauksen alla. Vaatii toki avustajan käyttämään tuota, muuten löytää itsensä metsästä. En tiedä pysyykö tuo valittu asento vai muuttuuko se taas kun asennon vaihdon kierrokset ylittyy/alittuu.

    Mutta jos ottaa DISA:n piuhan pois, jää se toiseen asentoon ja toiseen asentoon sen saa kun lukitsee työntövarren nippusiteellä kiinni. En enää muista kummin päin nuo asennot meni, taisin siitä kyllä joskus kirjoittaa tänne.

    Vikaan/ominaisuuteen ei ole löytynyt ratkaisua ja sattumalta asia onkin viime päivinä taas alkanut kiinnostamaan. Ajattelin tilata imusarjan alle menevät alipaineletkut (en ole vielä tutkinut onko niitä 1 vai 2) ja ehkä myös imusarjan tiivisteen ja tutkia DISA:n tiiviyttä yms. Pitäisi myös viritellä systeemi jolla saisi tehtyä alipainetta imusarjaan ja tutkia vuotaako se jostain.

    Olen myös harkinnut nokka-akselin tunnistimien vaihtoa mutta sekin varmaan olisi (taas kerran..) ihan turha remontti.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja sitten on yhä tuo DISA-venttiilin mysteeri, sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Mutta eipä se siihen vaikuttanut vaikka sen pakotti eri asentoon. Täytyisi kai testata vielä uudestaan. Oletko testannut sen vaikutusta?
    Miten tuon DISA:n pystyy pakottamaan johonkin tiettyyn asentoon? Onnistuuko ihan INPA:lla jotenkin?

    Onko tähän alkuperäiseen tehot hukassa vikaan löytynyt ratkaisua?

    Leave a comment:


  • BMWFW24
    replied
    Originally posted by rikul View Post
    Suuttimet tarkastettu,tuotot ihan tasan,kuviot hyvät,ei vuotoja.Varmuudeksi samalla pestiin
    ja vaihdetiin niiden suodattimet.Eipä tässäkään syy alkuperäiseen ongelmaan.Ideoita ???.
    Missä tuo tarkastus tehtiin, mitä maksoi?

    Leave a comment:


  • rikul
    replied
    Suuttimet tarkastettu,tuotot ihan tasan,kuviot hyvät,ei vuotoja.Varmuudeksi samalla pestiin
    ja vaihdetiin niiden suodattimet.Eipä tässäkään syy alkuperäiseen ongelmaan.Ideoita ???.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Mutta entäpä bensapumpun ja suodattimen lisäksi tankin ilmanotto? Mistä E39:n tankki ottaa ilmaa?
    Täyttö reikään sinne ihan mistä työnnät pistoolin sisää, tulee huohotin letku

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.

    Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin.

    Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
    Vaihdoin viime torstaina takaisin auton alkuperäisen tunnistimen ja voisipa vaikka vannoa, että nyt autossa on selvästi useammin noita "hurja vääntö/teho" fiiliksiä ja ne jatkuu paljon pidempään. Ehkä MAF sittenkin vaikutti asiaan mutta tuo viallinen tunnistin sotki toimintaa ja kadotti erot. Pitäisi kai viimeinkin vaihtaa molemmat nokka-akselin tunnistimet...

    Mutta entäpä bensapumpun ja suodattimen lisäksi tankin ilmanotto? Mistä E39:n tankki ottaa ilmaa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta
    Vilkaisin nuo eilen: öljy 100, coolant 95, cooling water outlet 75.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Onko teistä kumpikaan vaihtanut PA pumppua? Taikka mitannut PA paineita? Omassa oon alkanu epäillä pumpun tehoa. Välillä pumppu kurisee ja auto on tehottomampi, ja sitten kun ei kurise niin vääntö ja teho on tallella. :think
    En ole vaihtanut pumppua enkä mitannut paineita. En myöskään ole vaihtanut bensansuodatinta. Voisihan tuon painemittarin Biltemasta hakea ja tutkia asiaa.

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Ei näiden paskojen vikoihin taida löytyä mitään järkevää selitystä. Joskus toimii, useimmiten ei. Tänään oma 528i -97 taas niin mykkänä, että oikeen vituttaa. Kammen ja nokan asentotunnistimet uudet, IMM uusi, ei vittu kulje mihinkään. Sitten taas seuraavalla startilla menee ihan ok mutta ei silti niin kuin kuuluisi. Vedättäessä ja moottorijarrulla kuuluu joku ihan ihme rutina konehuoneesta, pintakaasulla ei.
    Last edited by herja; 25-07-2009, 22:50.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Onko teistä kumpikaan vaihtanut PA pumppua? Taikka mitannut PA paineita? Omassa oon alkanu epäillä pumpun tehoa. Välillä pumppu kurisee ja auto on tehottomampi, ja sitten kun ei kurise niin vääntö ja teho on tallella. :think

    -Janne-

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Oletko kokeillut ajella 98:lla ja onko lampaat laitumilla myös sillä välillä? Itse olen ajellut ainostaan 95:lla..
    En ole pitkään aikaan kokeillut 98:lla, jossain vaiheessa kokeilin Shellin V-powerilla, mutta eipä silläkään mitään ihmeitä tapahtunut. Ei tainnut mielikuvitus riittää erojen huomaamiseen...

    Mutta vielä tuosta hurjasta väännöstä, auto siis tosiaan kiihtyi ihan eri tavalla ja laatikko piti päällä saman vaihteen. Seuraavalla kerralla auto oli pysähdyksissä 30 min, sama paikka ja samanlainen kiihdytys niin meno oli taas sitä tavallista ja laatikko vaihtoi isompaa puolessa välissä. En siis puhu mistään kickdown-kiihdytyksestä vaan kaasu 70-80% pohjassa.

    Täytyy tutkia tuo Disa vielä uudestaan, kyllähän siinä nyt joku ero pitäisi huomata tai sitten joku sotkee sen vaikutusta.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tänään vastaavasti lähti omasta kotterosta lampaat laitumille totaalisesti.. Nokkananturi ilmeisesti sanoi sopimuksen irti lopullisesti ja joka toisella startilla tehot noin normaalit ja joka toisella saa sahata käyntiin ja tehoista puolet hukassa.. Taitaa suunta olla huomenna kohti kl-varaosia..

    Disaa ei ole sen kummemmin tullut ihmeteltyä muutenkun senverran että olen katsonut että tyhjäkäynnillä kassutellessa se liikkuu...

    Tuon anturivian aikana kun auto "toimii", kiihtyvyys on selvästi portaittaista.. Aivan kun olisin tuon joskus aikaisemminkin huomannut..

    Olis mukava katsoa jos olisi mahdollisuus logata mitä tuolla koneessa oikein kiihdyttäessä tapahtuu ja kuinka noi nokkaakselien asennot yms muuttuvapituuksiset kanavat koneenkäyttäytymiseen vaikuttavat..

    Oletko kokeillut ajella 98:lla ja onko lampaat laitumilla myös sillä välillä? Itse olen ajellut ainostaan 95:lla..

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Tänään oli taas muutaman kerran päällä tuo hurja teho/alavääntö.. Autolla oli ajettu 15km, sitten 3-4 minuuttia sammutettuna ja sitten olikin taas tehoja/alavääntöä selvästi enemmän kuin normaalisti, riemua jatkui n. 300 metriä. Laatikko oli D-asennossa ja silti ero sport-asentoon tai pakotettuun 1. vaihteeseen auto normaalitehoisena oli hyvin selvä. Ajotilanne/tie oli tuttu, olen ajanut siitä tuhansia kertoja. Toinen kerta oli 20km ajoa, 15 minuutin pysähdys ja taas lähdettiin vauhdilla... En vaan tajua mikä ihmeen ilmiö tuo on ja kuinka saisin sen aina päälle.

    Leave a comment:

Working...
X