e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _nixu_
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Tämä mielestäni viittaa siihen että jotkut pytyt käyvät välillä miten sattuu.. mistä sitten johtuneekin varsinkin jos sylinteri vaihtuu jatkuvasti.

    Tuo ihmetyttää miksi sulla on toi multiplicativ arvo noi suurena plussalla.. tämähän tarkoittaa sitä että polttoainetta joudutaan lisäämään koska kone kävisi muuten liian laihalla..

    Mites polttoaine suodattimen kunto? Itse ajattelin lorauttaa suuttimia puhdistavan forten tuonne tankkiin ja katsoa miten noi rouhgness arvot muuttuvat.. Ainut mikä ainakin itsellä on että nuo roughness arvot vaihtelevat melkoisesti.. mutta kokeilemalla ei häviä mitään..
    Jep. Siis auto on tuo Alhimiq:in 320i. Omistaja saa vastailla tarkemmin kun tietää mitä kaikkea siihen on uusittu.

    Laitetaan ne liitteet nyt tännekin:
    Attached Files

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Testasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.

    Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?
    http://img121.imageshack.us/img121/7309/adaption.png
    Itse ajoin töistä kotiin ja samalla kokeilin tuota l/hr lukemaa katsella.. ajoin kolmosella ja painoin vielä jonkin verran jarrua jotta varmasti täysi kuormitus saavutetaan ja muutenkin tuo lukeman päivitys on hidas.. sain 52.2l/hr (joka kerta ollu 54 tai 52.2l/hr, myös adaptaatioiden nollauksen jälkeeen)

    Kotiintultuani löin koneen kiinni ja ihmettelin tuota multiplicativ arvon -5% ja -4% arvoa.. ikinä en ollut moisia saanut tulin siihen johtopäätökseen että kone ei saanut sitä määrää ilmaa mitä kuvitteli isolla kuormalla ja siitä johtuen nuo adaptaatiot putosivat noin paljon pakkaselle.. eli polttoaineen syöttömäärää pudotetaan..

    Sitten läppäri repsikanpenkille ja ajelemaan. Multiplicativ arvo muuttuu varsin nopeasti maantie nopeuksia ajetteassa ja putosi sitten siihen ~-1%. Tästä tein johtopäätöksen että multiplicativ arvot koskevat nimenomaan sitä viimeisen ~10km ajoa ajotyyliä ja nimenomaan jos ajelee suurilla kierroksilla ja kuormalla tämä kertoo sitten luettuna suuren kuormituksen tilannetta..

    Sinänsä ei olisi ihme jos esim pakoputki ei olisi enää 12v vanhana yhtä hengittävä kuin uutena.. Toisekseen karstoittuneeseen koneeseen ei voida välttämättä laittaa niinpaljon ennakkoa kuin uuteen koska nakutusta alkaa tapahtua helpommin kun puhtaalla karstattomalla koneella.

    Jos hissuttelee ajossa nuo arvot putoavat varsin lähelle sitä normaalia koska hyvin todennäköisesti kone toimii osateholla juurikin niinkuin pitää.. Olis mielenkiintoista nähdä minkälaisia lukemia saadaan autosta jolla olisi vaikka käyty ajamassa radalla...

    Itse olen vähän sillä kannalla että pieni imuvuoto ei aiheuta suuria ongelmia kuin ajettaessa pienellä kuormalla osakaasulla tai auton käydessä tyhjäkäyntiä. Tällöin imusarjassa vallitsee suurin alipaine ja ilma tietysti valitsee aina sen helpoimman tien kulkea. Suurella kuormalla/täyskaasu kiihdytyksessa alipaine on parhaassa mahdollisessa tapauksessa lähes nolla imusarjassa.

    Tietysti tämäkin riippuu siitä missä vuoto sijaitsee. Suoraan tietyn imukanavan juuressa vuoto tietysti vaikuttaa vain yhteen sylinteriin ja on näin ollen merkittävämpi kuin se että imusarjan plenumiin vuotaa hiukan ylimääriästä ilmaa.

    Tuota lambda integratoria seuraamalla huomasin että se palautui normaaliin heti pienen pätkän ajamisen aikana. Kone mukautuu jatkuvasti ajon aikana ja vielä varsin nopeasti.
    Last edited by fraatti; 17-07-2010, 12:13.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Tätä ihmeteltiin eilen ja ei siitä nyt oikein selkoa ottanut mikä on vialla.
    Auto kävi nätisti tyhjäkäyntiä ja kaupunkiajossa tuntui suht normaalille.

    Ehkä siellä imuvuotoa on vieläkin vaikka kohta kai lähes kaikki tiivisteet, letkut, tulpat jne on vaihdettu. Vanoksen tiivisteet? Maffi testissä 39 l/h.

    Alla muutama livedata näkymä.
    Tuo rough oli mielenkiintoinen. Arvot hyppivät, välillä 1. ja 6. pytyssä oli tapissa ja välillä 5:ssa?
    Tämä mielestäni viittaa siihen että jotkut pytyt käyvät välillä miten sattuu.. mistä sitten johtuneekin varsinkin jos sylinteri vaihtuu jatkuvasti.

    Tuo ihmetyttää miksi sulla on toi multiplicativ arvo noi suurena plussalla.. tämähän tarkoittaa sitä että polttoainetta joudutaan lisäämään koska kone kävisi muuten liian laihalla..

    Mites polttoaine suodattimen kunto? Itse ajattelin lorauttaa suuttimia puhdistavan forten tuonne tankkiin ja katsoa miten noi rouhgness arvot muuttuvat.. Ainut mikä ainakin itsellä on että nuo roughness arvot vaihtelevat melkoisesti.. mutta kokeilemalla ei häviä mitään..

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Mikään muu ei muuttunut oikeastaan muutankun tuo lambda integrator tulpan ollessa irti se oli 1.1 - 1.2 ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Ajossa noin 1. Tulpan ollessa paikoillaan tuo lambda integrator oli sitten tyhjäkäynnillä hiukan alle yksi tai yksi.
    Testasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.

    Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15
    Vinkumisesta lisää täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread....66#post2072266

    Otin adaptaatio arvot ennen imuvuodon korjausta ja korjauksen jälkeen niin jokainen voi päätellä itse näkyykö imuvuoto arvoissa jotenkin.

    Ennen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/adaptation_imuvuoto.JPG

    Jälkeen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/Live%20data%2014.7.10/adaptaatio14.7.10.JPG

    Tuosta linkistä http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/Live%20data%2014.7.10/ löytyy muitakin livedata tietoja autostani imuvuodon korjauksen jälkeen. Kommentteja ja vertauksia muiden arvoihin otetaan mielellään vastaan. Varsinkin Vanos arvojen vertailu sellaiseen johon tiivisteet on vaihdettu olisi mielenkiintoinen. Omat arvot on otettu kevyessä ajossa nopeudella noin 60km/h ja kierrokset noin 1500rpm/min. Mitä on nuo rough arvot?
    tämä varmisti omat tutkimukseni live datalla ja imusarjan tulppia nyppimällä..

    Elikäs katsoin lukemat adaptaatioista live datasta, nyppäsin tulpan (7mm) imusarjan takaa irti ja katsoin uudestaan noita arvoja.

    Mikään muu ei muuttunut oikeastaan muutankun tuo lambda integrator tulpan ollessa irti se oli 1.1 - 1.2 ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Ajossa noin 1. Tulpan ollessa paikoillaan tuo lambda integrator oli sitten tyhjäkäynnillä hiukan alle yksi tai yksi.

    Eli tyjäkäynnillä tämä arvo noussee mikäli imuvuotoja esiintyy..

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15
    Vinkumisesta lisää täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread....66#post2072266

    Otin adaptaatio arvot ennen imuvuodon korjausta ja korjauksen jälkeen niin jokainen voi päätellä itse näkyykö imuvuoto arvoissa jotenkin.

    Ennen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...n_imuvuoto.JPG

    Jälkeen:http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...tio14.7.10.JPG

    Tuosta linkistä http://www.nic.fi/~marko80/e39/lived...ata%2014.7.10/ löytyy muitakin livedata tietoja autostani imuvuodon korjauksen jälkeen. Kommentteja ja vertauksia muiden arvoihin otetaan mielellään vastaan. Varsinkin Vanos arvojen vertailu sellaiseen johon tiivisteet on vaihdettu olisi mielenkiintoinen. Omat arvot on otettu kevyessä ajossa nopeudella noin 60km/h ja kierrokset noin 1500rpm/min. Mitä on nuo rough arvot?

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Imusarjan kumitulpat vaihdettu ja adaptaatiot nollattu. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen ekalla vedolla tuli 76.5 l/h. Ei tuolla enää taida isompia imuvuotoja olla... Moottori siis tuo E60 M54B30
    Tuntuu että testissä pitää saada maksimirasitus moottorille että tulee kunnon tulos.
    Tänään kakkosella tasaisella 67l/h, kolmosella alamäessä 73.5 ja kolmosella ylämäkeen 83l/h :think
    Ihan kelpo tulos tuo viimeinen, siitä voisi päätellä että tehot on varsin hyvin tallella

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Imusarjan kumitulpat vaihdettu ja adaptaatiot nollattu. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen ekalla vedolla tuli 76.5 l/h. Ei tuolla enää taida isompia imuvuotoja olla... Moottori siis tuo E60 M54B30
    Last edited by _nixu_; 03-07-2010, 06:45.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tilasin sitten lisää putkia, tulppia, tiivisteitä ja nokka-akselin anturit. Jokakesäinen ylihuoltaminen voi kohta taas alkaa...
    Molemmat nokka-akselin anturit vaihdettu, eipä tainnut olla mitään vaikutusta... Putket eivät vielä saapuneet joten imusarjan täysremontti menee ensi viikkoon.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kävin taas tutkimassa imusarjaa ja kyllähän siellä sittenkin on tuo fuel tank breather letku. Eli kaksi letkua pitäisi vaihtaa, sucking jet pump letkuhan on se jarrutehostimelle menevä.
    Katoin väärin tuota kuvaa. Air pump F vacuum control oli se minulle vieras mitä en ole omastani huomannut katsoa.

    Originally posted by TJJ View Post
    Ei ollut tuttu. Täytyypä kokeilla muuttuuko mikään arvo jos tekee ilmavuotoja...

    Olisi kiva kokea edes joku selvä ero, siis kun olen vaihtanut noita putkia, tulppia ja haitarikumeja yms. ja vaikka niissä joissain on ollutkin selvästi vikaa, en silti ole auton toiminnassa/kulkemisessa huomannut mitään muutosta. Kulutus tosin taitaa olla laskenut.
    Tämä sama asia ihmetyttää itseäni. MAF:n jälkeisessä putkessa on ollut peukalon mentävä reikä eikä sillä silti ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Myöskään pakokaasu arvoissa ei ollut mitään poikkeavaa tuolla reiällä. Joillakin taas tuntuu olevan auton toiminta heti sekasin jos pienikin vuoto on jossain. Jos joku viisas keksisi keinon miten imuvuodot saisi INPA:n livedatasta selville. Omasta nollasin adaptaatioarvot ja olihan ne hieman toleranssin ulkopuolella ennen nollausta. Tuosta löytyy kuva nollauksen ja noin 50km sekalaisen ajon jälkeen tulleista lukemista. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=31 Noissa ei liene mitään erikoista. En tiedä muuttuisiko arvot kovastikin jos olisi imuvuotoa?

    Originally posted by Cell View Post
    Disassa on vain yksinkertainen solenoidiventtiili, joka katkoo alipainetta kellolle. Jousi palauttaa toiseen ääripäähän (auki), eikä sillä ole väliasentoja. Pitäisi olla siis helppo testata ja aikalailla varmatoiminen.
    Jos otan DISA:n pistokkeen irti niin pääseekö silloin alipaine kellolle? Jollakin vinkumista oli aiheuttanut rikkinäinen kalvo tuossa DISA:n alipainekellossa. Jos pistokkeen irrottamisella saa kytkettyä alipainekellon pois pelistä niin sillä voisin omasta sulkea DISA:n vinkumisen pois pelistä.
    Last edited by markok; 28-06-2010, 15:09.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Eipä siinä montaa tiivistyspintaa imusarjaan ole.
    M52TU moottorissahan on DISA:ssa vaihdettava tiivisterengas mutta M54:n DISA:ssa tiiviste onkin samaa osaa DISA:n kanssa joten siihen pitää viritellä jotain tai ostaa uusi DISA.

    Pitäisi muuten tutkia miten hyvin DISA tiivistyy sen asennusreiän sisällä oleviin putken seinämiin. Läppä tuntuu menevän tiiviisti kiinni mutta läpän ympäryksen tiiviyden tarkistaminen on hankala juttu.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Voi se vinkua jos se vuotaa imusarjasta ulkoilmaan. Eipä siinä montaa tiivistyspintaa imusarjaan ole.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Disassa on vain yksinkertainen solenoidiventtiili, joka katkoo alipainetta kellolle. Jousi palauttaa toiseen ääripäähän (auki), eikä sillä ole väliasentoja. Pitäisi olla siis helppo testata ja aikalailla varmatoiminen.
    Joo mutta eikös tuota ole epäilty vinkumisen syyksi :think

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Disassa on vain yksinkertainen solenoidiventtiili, joka katkoo alipainetta kellolle. Jousi palauttaa toiseen ääripäähän (auki), eikä sillä ole väliasentoja. Pitäisi olla siis helppo testata ja aikalailla varmatoiminen.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Ja sitten vielä samaan konkurssiin DISA ja MAF
    Parempi se on kerralla laittaa kuntoon kun kerran osat joutuu kuitenkin irroittamaan tarkastusta varten :think
    MAF on vaihdettu jo viime kesän ylihuoltamisen aikana (ei tietenkään mitään vaikutusta...). DISA taas tuntuu olevan laite joka ei minulla vaikuta mitään oli se sitten kummassa asennossa tahansa. Toimii se kyllä, eikä vuoda, joten en ala sitä vaihtamaan.

    Testaapa vaikuttaako DISA sinulla mitään, manuaalivaihteisella ero pitäisi olla selvempi. DISAn piuha irti ja alavääntö pitäisi olla huonompi tai DISA nippusiteellä/rautalangalla tuohon tyhjäkäynnin asentoon, piuha irti ja silloin alavääntö pitäisi olla taas hyvä mutta teho 3500rpm yläpuolella huonompi.

    Leave a comment:

Working...
X