e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pav
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Sain lopulta mittailtua maksimikulutusta sigun auton M52B25TU koneella. Eka veto kakkosella lievään ylämäkeen ilmastointi, takalasin lämppäri ja penkinlämppärit päällä tuli jotain 57,x l/h. Saattoi olla myös 58,x l/h hyvin hetkellisesti, mutta tuosta en mene valalle, koska pikku-OBC:n lukemat vaihtuu monta kertaa sekunnissa, eikä mulla ollut nyt videokameraa viritettynä. Kokeilin vielä pari muuta vetoa ilman ylämäkeä ja ylimääräistä sähkökuormaa, mutta ei niissäkään suurempaa eroa tullut, yleensä aina meni 57 l/h rikki, mutta 58 l/h ei näkynyt.
    Pitää vissiin itekin käydä testaamassa oikeasti tuo... Kerran huvikseen hyvin loivaan ylämäkeen testasin kakkosella ja ehkä hikiseen saatto 40 l/h mennä rikki.:think Kone kuitenkin sama, mutta e46 kopassa.
    Vaikee vaan itte kattoo sitä ja samalla keskittyä ajamiseen

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Sain lopulta mittailtua maksimikulutusta sigun auton M52B25TU koneella. Eka veto kakkosella lievään ylämäkeen ilmastointi, takalasin lämppäri ja penkinlämppärit päällä tuli jotain 57,x l/h. Saattoi olla myös 58,x l/h hyvin hetkellisesti, mutta tuosta en mene valalle, koska pikku-OBC:n lukemat vaihtuu monta kertaa sekunnissa, eikä mulla ollut nyt videokameraa viritettynä. Kokeilin vielä pari muuta vetoa ilman ylämäkeä ja ylimääräistä sähkökuormaa, mutta ei niissäkään suurempaa eroa tullut, yleensä aina meni 57 l/h rikki, mutta 58 l/h ei näkynyt.

    Originally posted by TJJ View Post
    Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki.
    Originally posted by fraatti View Post
    tänään statistiikka kasvoi yhdellä m54b25 pannulla tuloksella 57.xl/h
    Originally posted by Matula View Post
    Tänään sain omalla M54B25 koneella 63.x l/h lukeman juuri ennen rajoitinta ja ilman ilmastointia...
    Jos noita mun lukemia vertaa näihin (TJJ:llä tietysti 2.8l kone ja noi toiset taas M54:sia) niin ei kai tuo mun MAF kovin pahasti rikki ole?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Eipä matka ole ollut ennenkään ongelma..

    Leave a comment:


  • Alhimiq
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Vaihtaisin tässä vaiheesssa vanoksen tiivisteet ehdottomasti.. Joka ainoasta vanoksesta jonka olen avannut ne ovat olleet aivan kovettuneet..
    mites venttilikopan tiiviste ? ja huohottimen kunto? ettei ime sitä kautta jostain ilmaa..

    Esim vuotava venttiilikopantiiviste aiheutti aina jonkun satunnaisen pytyn pois putoamisen liikennevaloihin pysähtyessä.. muuten ajossa pelasi moitteettomasti..
    Huohotin on kylläkin vaihdettu ja itse seurasin, kun kaveri sen vaihtoi kaikkien putkien kanssa. Venttiilikopan tiivisteet on myös vaihdettu. Senkin prosessin silmäilin alusta loppuun asti. Vanoksen tiivisteitä ei ole vielä vaihdettu. On jo aika pakko vaihtaa ne. Odotan, kunnes kaveri tulee lomalta, silloin vaihdan.

    Tai olisko täällä ketään, ketä voisi vanoksen tiivisteet vaihtaa Pääkaupunkiseudulla moottoriin m52b20?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Jahas toisella ilmamassamittarilla(vanha sekin) on poljettu tuota omaa katiskaa ja tulos 55,8l/h ja kerran 57,6l/h nämä välittömästi imm vaihtamisen ja adaptaatioiden nollaamisen jälkeen..

    Ennen arvo oli yleensä 54l/h välillä 52,2l/h

    ja nyt lähti uusi imm tilaukseen.. ja halpa sellainen =) 60ecua kotiovelle, raportoin kuinka toimii..
    Last edited by fraatti; 26-07-2010, 21:46.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Käsittääkseni DISA ei toimi kiinteällä kierrosluvulla vaan arvo vaihtelee kuormituksen yms. mukaan. BMW:n dokumenttien mukaan DISA:n toiminnan kierrosalueet ovat identtiset noissa moottoreissa.
    juu siis se vaihtelee kylläkin mutta luulisin että muutos on tyyliin +-100rpm.. esim ilmantiheyden(lämpötilan) mukaan.. tuossa kylläkin puhutaan 4100 kierroksestakin, no joka tapauksessa jotain 3750 ja 4100 väliin tuo kierrosluku on..


    äkkiseltään vaan kuvittelisi että jos tuo m54b30 imusarja on viritetty korkeammille kierroksille, myös disa toimisi korkeammilla kierroksilla.. mutta jos tosiaan oot jotain dokumenttia nähnyt niin tuo voi varmaan ollakin mahdollista että nuo tomivat samoilla kierroksilla..

    tiedät varmaan että lyhemmät ja suuremmat kanavat siirtävät viritystä korkeammille kierroksille, matalien kierroksien kustannuksella? ->

    "By choosing the length and diameter of the runners, an intake manifold can be "tuned" for optimum performance at a certain RPM range.

    Longer, narrower runners favor lower RPM's because they have a lower resonant frequency, and the smaller diameter helps increase the air velocity.

    Shorter, wider runners favor higher RPM's because they have a higher resonant frequency, and the larger diameter is less restrictive to air flow.

    ...Choosing the right length and diameter of the intake runners is a trade off between high and low RPM performance."

    (http://www.team-integra.net/sections...?ArticleID=466)

    m54 mechanical changes
    camshaft: the camshaft for the 3 liter m54 is modified with more lift (9.7mm) and new valve springs to accommondate the increased lift.
    intake manifold: the intake manifold is modified with shorter ram tubes (20mm shorter on 3liter). The diamer of the tubes is increased slightly.
    new pistons
    crankshaft
    injection valves
    Attached Files
    Last edited by fraatti; 25-07-2010, 12:24.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    http://forum.e46fanatics.com/showpos...3&postcount=61

    tuo m54b30 imusarja on viritetty hiukan korkeammille kierroksille, se mitä isoille kierroksille saadaan lisää vääntöä menetetään muiltakierroksilta.

    disa valve putoaa pois pelistä 3750rpm m54b30 pannussa, mikäs kierroluku on m52b28 moottorinohjauksessa? ettei säätäis sitä väärillä kierroksilla jos imusarja vaihdetaan.

    tuon näkee livedatasta paikoillaan kierrättämällä..
    Katsotaan miten käy, kommentit ovat olleet ristiriitaisia. Joidenkin mielestä on ollut selvä ero kaikkialla ja toisten mielestä vain yläkierroksilla. Väännön vähenemisestä ei ole kukaan puhunut. Noissa vertailuissa sotkee vielä se, kun joillain on ollut jo virityspakosarjat ja muutettu moottorinsofta.

    Käsittääkseni DISA ei toimi kiinteällä kierrosluvulla vaan arvo vaihtelee kuormituksen yms. mukaan. BMW:n dokumenttien mukaan DISA:n toiminnan kierrosalueet ovat identtiset noissa moottoreissa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:


    Ja noiden jälkeen kun vielä tuolta luin viimeisen viestin, niin innostuin minäkin imusarjan vaihtoon:
    http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?p=712917


    tuo m54b30 imusarja on viritetty hiukan korkeammille kierroksille, se mitä isoille kierroksille saadaan lisää vääntöä menetetään muiltakierroksilta.

    disa valve putoaa pois pelistä 3750rpm m54b30 pannussa, mikäs kierroluku on m52b28 moottorinohjauksessa? ettei säätäis sitä väärillä kierroksilla jos imusarja vaihdetaan.

    tuon näkee livedatasta paikoillaan kierrättämällä..

    jos haluaisin lisää pauhua helposti tässä olisi yksivaihtoehto
    http://www.turnermotorsport.com/html...CT_ID=INJ3-OBD
    Last edited by fraatti; 25-07-2010, 02:05.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Manuaali vai automaatti? Millä vaihteella tuo tulos tuli ja millainen tie? Otitko muita arvoja, lambdan ja vanoksen tiedot kiinnostaisi.

    Täytyy katsoa jos jaksaisin testata tuota minun vanhaa MAF:ia vielä ennen kuin aloitan imusarja-projektin. Sehän piti olla vain alipaineletkujen ja tiivisteiden vaihto, mutta mopo on taas karannut ja autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero... Siis päinvastoin kuin Vanoksen tiivisteillä, joiden vaikutus oli ainakin minulla aika olematon.
    Manuaali -98, vanoksen tiivisteet sekä separaattori vaihdettu
    multiplicativ arvot oli jotain 2 - 3% välissä,
    additive tais olla molemmat jotain -0.04 luokkaa
    vanoksen adaptaatio jotain ehkä kolmea astetta, imu hiukan pienempi,
    lambda integrator 1.00 +- 0.01

    tuo tulos tuli ainakin kakkosella ja kolmosella.. ja useaan kertaan..

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tuo sopinee myös 2.5l TU-koneeseen? Oiskohan tossa 2.5l koneessa mitään etua saatavissa, vai onko vakio imusarja jo riittävä? Lienee sama kuin 2.8l koneessakin?
    Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:


    Ja noiden jälkeen kun vielä tuolta luin viimeisen viestin, niin innostuin minäkin imusarjan vaihtoon:

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    ... autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero...
    Tuo sopinee myös 2.5l TU-koneeseen? Oiskohan tossa 2.5l koneessa mitään etua saatavissa, vai onko vakio imusarja jo riittävä? Lienee sama kuin 2.8l koneessakin?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    jahas.. ensimmäinen auto mistä omistaja ei ole sanonut että tehot olis hukassa, tuloksena 61.2l/h. Moottori m52b28tu e46 korissa..

    Eli jotain olis tehtävä:think:think:think
    Manuaali vai automaatti? Millä vaihteella tuo tulos tuli ja millainen tie? Otitko muita arvoja, lambdan ja vanoksen tiedot kiinnostaisi.

    Täytyy katsoa jos jaksaisin testata tuota minun vanhaa MAF:ia vielä ennen kuin aloitan imusarja-projektin. Sehän piti olla vain alipaineletkujen ja tiivisteiden vaihto, mutta mopo on taas karannut ja autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero... Siis päinvastoin kuin Vanoksen tiivisteillä, joiden vaikutus oli ainakin minulla aika olematon.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    jahas.. ensimmäinen auto mistä omistaja ei ole sanonut että tehot olis hukassa, tuloksena 61.2l/h. Moottori m52b28tu e46 korissa..

    Eli jotain olis tehtävä:think:think:think
    Last edited by fraatti; 23-07-2010, 21:23.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    taas tuli hiukas testailtua ja nappasin imm piuhan irti ja katsoin mitä lukemia sitten ruudulle tuli.. no yllätys yllätys.. sama 54l/h mikä aina ennenkin..

    Meno kyllä oli puutuneempaa ja oli aikaa vilkuilla kaikessa rauhassa lukemaa..

    luulisin että tuo vara ohjelma ja laskennalliset arvot millä mennään tuon piuhan ollessa irti muuttaa lähinnä sytytystä.. -> vähemmän tehoa..

    Leave a comment:


  • pav
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    nyt keksin mikä tossa mättää,
    m52:ssa 1.1 = m54:ssa 10%
    m54:ssa 1.44% = m52:ssa 1.0144
    prosenttihan on 0.01

    selviskö ?
    Näinhän tuon on pakko olla, muuten muutosta tuossa asteikossa saisi olla 100% ennenkuin menisi raja-arvojen yli.
    Oletan siis että kun menee punaiselle niin tulee virhekoodi tai kun tarpeeksi pitkään on punaisella (esim 10 sec) tulee vikakoodi.
    10 sekuntiahan esim STFT vaatii isompaa/pienempää arvoa että se muuttaa LTFT adaptioarvoja, joten ehkä näissäkin sama juttu...

    Leave a comment:

Working...
X