Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d - ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jalli_99
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 10
    • Kirkkonummi

    E39 530d - ei käynnisty

    Perhana, hermo menee !

    Tähän rekkulaan vaihdettiin juuri polttoaine pumppu, tämän jälkeen toimi hetken ja sen jälkeen taas teki pari kertaa tenän eli pyörii niin pirusti mutta ei lähde käyntiin... Suodatin vaihdettiin, mutta ei auta. Tuntuisi olevan erityisesti ongelman koneen ollessa "puolilämmin", eilen illalla hyytyi kun hain junnua futistreeneistä ja ehti seisoa vartin... muutaman tunnin päästä kävin kokeilemassa ja lähti hienosti, testasin kuumalla koneella useita kertoja ja aina toimii. Samoin tänään aamulla starttasi ilman ongelmia.

    Lueskelin näitä foorumeita mutta melko lailla monenmoista tarinaa löytyy

    Vikakoodien lukuunhan tuo on nyt menossa, katsotaan sitten

    Onkohan pk-seudulla osaavia "koodaajia" jos oikein ymmärsin niin Webaston voi jotenkin virittää toimimaan ajastimen kautta ?
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Jalli_99 View Post
    Perhana, hermo menee !

    Tähän rekkulaan vaihdettiin juuri polttoaine pumppu, tämän jälkeen toimi hetken ja sen jälkeen taas teki pari kertaa tenän eli pyörii niin pirusti mutta ei lähde käyntiin... Suodatin vaihdettiin, mutta ei auta. Tuntuisi olevan erityisesti ongelman koneen ollessa "puolilämmin", eilen illalla hyytyi kun hain junnua futistreeneistä ja ehti seisoa vartin... muutaman tunnin päästä kävin kokeilemassa ja lähti hienosti, testasin kuumalla koneella useita kertoja ja aina toimii. Samoin tänään aamulla starttasi ilman ongelmia.

    Lueskelin näitä foorumeita mutta melko lailla monenmoista tarinaa löytyy

    Vikakoodien lukuunhan tuo on nyt menossa, katsotaan sitten

    Onkohan pk-seudulla osaavia "koodaajia" jos oikein ymmärsin niin Webaston voi jotenkin virittää toimimaan ajastimen kautta ?
    nokka-akselin tunnistin tai suutin vuotaa jos siirtopumppu on vaihdettu...?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Jalli_99
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 10
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      nokka-akselin tunnistin tai suutin vuotaa jos siirtopumppu on vaihdettu...?

      Voiko noita päätellä jostain kotikonstein ?

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Jalli_99 View Post
        Voiko noita päätellä jostain kotikonstein ?
        Koneen päältä se etummainen muovi irti, kylmäspraylla suihkuttaa tuohon asentotunnistimeen (osa nro 18) (edit: ei siis tarvitse irrottaa anturia tai johtoa, anturin päällipuolelta jäähdytys riittää) -> jos starttaa, niin vika nokka-akselin asentotunnistimessa. Mulla oli tuossa anturissa vika viime vuonna ja ihan samat oli oireet lämpimän koneen kanssa.
        Last edited by O.K.; 26-08-2010, 11:20.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • Jalli_99
          Newbiemmer
          • Feb 2010
          • 10
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by O.K. View Post
          Koneen päältä se etummainen muovi irti, kylmäspraylla suihkuttaa tuohon asentotunnistimeen (osa nro 18) (edit: ei siis tarvitse irrottaa anturia tai johtoa, anturin päällipuolelta jäähdytys riittää) -> jos starttaa, niin vika nokka-akselin asentotunnistimessa. Mulla oli tuossa anturissa vika viime vuonna ja ihan samat oli oireet lämpimän koneen kanssa.

          Kiitos, täytyypä käydä investoimassa sprayhyn ja katsoa onko vaikutusta...

          Comment

          • Linne
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 47
            • Snappertuna

            #6
            itte äsken korjasin oman 330xd siinä oli samat oiret, oli yksi suutin missä oli ohivuoto! aiheutti että oli lian matala polttoaine painetta käynistäeessä.
            Jos et heti pääse jonnekin testaamaan suuttimet niin kokeile apuvirralla joko toisesta autosta tai sitten vara akkusta jos sulla on semmonen, ei uskois että se auttais mutta mun tapauksessa se antoi just sen verran ennemän kierroksia kun piti käynistää että se paine nousi tarpeeksi.

            Ja se tosiaan on niin vähän ennemän kieroksia mistä on kysestä että sä et korvalla kuule se ero.

            Se on näin helppoa http://www.strategictq.com/sitebuild...it-218x293.jpg

            tommosia pullojoa vaan liittetään suuttimien palautus liittimeen ja se pullo joka täytyy poltoainesta kun yrittää käynistää noin 15-20 sekuntia pitä sahata, niin se suutin on sitten jumissa tai huono että siinä on ohivuoto. Niin muista myös tulpata poltoainen palautusletkun liittimet testin aikana.
            Tässä vielä ohjevideo mutta sun auto tuskin käynistyy testin aikana.
            Last edited by Linne; 26-08-2010, 13:45.
            http://www.musta-surma.com

            Comment

            • Väiski
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 412
              • Pirkanmaa

              #7
              Mulla on tehnyt nyt kesän aikana pari kertaa samaa.

              Erityisesti kun kone on kuuma niin ei ole lähtenyt käymään enään kun on koneen sammuttanut ja sitten about parin minan päästä kokeilut taas startata niin sahaa vaan mutta ei starttaa. Tunnin venailun jälkeen on taas lähtenyt normaalisti.

              Toisella kerralla huomasin kun oire ilmaantui niin siirtopumppu on täysin mykkänä tuolloin eli ei lähe surisemaan.

              Pitää vissiin noi vikakoodit käydä lukemassa ennekun rupee arvaileen mikä on rikki.
              "horsepower sells cars, torque wins races"
              F10 M550dx 470/900

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Väiski View Post
                Toisella kerralla huomasin kun oire ilmaantui niin siirtopumppu on täysin mykkänä tuolloin eli ei lähe surisemaan.
                Jos siirtopumppu ei käynnisty virrat 2-asennossa, joko pumppu jumittaa (koputtelemalla voi saada eloon) tai PA-pumppujen rele ei toimi. Tankissa oleva pumppu saa syötön saman releen kautta, niin sitä takapenkin alta kuulostelemalla vian ilmaantuessa diagnoosi on tehty. Kannattaa toki muistaa, että pumput (rele) sammuvat 60 sek. jälkeen, mikäli autoa ei käynnistetä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Linne
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2003
                  • 47
                  • Snappertuna

                  #9
                  Onko tässä testattu ne suuttimet jo? oireet oliva täsmälleen samoja mulle ja jos auto välillä toimii niin kysestä ei silloin ole joku pumppu, kun pumput joko toimii tai sitten ei!
                  http://www.musta-surma.com

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Linne View Post
                    pumput joko toimii tai sitten ei!
                    Jahas, vai niin..
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Jalli_99
                      Newbiemmer
                      • Feb 2010
                      • 10
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by Väiski View Post
                      Mulla on tehnyt nyt kesän aikana pari kertaa samaa.

                      Erityisesti kun kone on kuuma niin ei ole lähtenyt käymään enään kun on koneen sammuttanut ja sitten about parin minan päästä kokeilut taas startata niin sahaa vaan mutta ei starttaa. Tunnin venailun jälkeen on taas lähtenyt normaalisti.

                      Toisella kerralla huomasin kun oire ilmaantui niin siirtopumppu on täysin mykkänä tuolloin eli ei lähe surisemaan.

                      Pitää vissiin noi vikakoodit käydä lukemassa ennekun rupee arvaileen mikä on rikki.


                      Kuulostaa kovasti samanlaiselta ongelmalta, tänään oikkuili taas ja kovasti oli hiljaista eli siirtopumppu ei "surise" eikä tee mitään muutakaan... Parin tunnin jälkeen toimi taas normaalisti.

                      Pumppu on vaihdettu äskettäin joten se lienee kunnossa, mistähän nuo pumppujen releet mahtaa löytyä, jos vaikka sieltä löytyisi ongelman ydin...

                      Comment

                      • Väiski
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 412
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Huomenna olis tarkotus mennä luettamaan vikakoodit, lähinnä varmistaakseni että onko tunnistimista tullut vikakoodia josko se vika olisikin siellä.
                        Toisinaan tuo pumppu tuppaa oleen aika hiljainen mutta silti käynnistyy normaalisti eli viitannee sitten tunnistinvikaan.
                        "horsepower sells cars, torque wins races"
                        F10 M550dx 470/900

                        Comment

                        • BeeMWeee
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 125
                          • Kurikka

                          #13
                          Oma autoni ( 530d 09/2000) teki myös eilen temput. Ei lähtenyt käyntiin.

                          Auto starttasi hienosti ja hyvällä tempolla, mutta ei vain käynnistynyt. Avasin konepellin ja huomasin läpinäkyvissä Pa-putkissa kuplia ?

                          Irroitin Pa-suodattimeen tankilta tulevan letkun ja laitin tyhjän kaljatölkin letkun suulle ja väännin virrat 2 asentoon. Polttoainetta tuli hienosti 1,5 desiä melki samantien. Eli siirtopumput toimii ?

                          Onko suuttimissa siis ohivuotoa/ suutin hajalla vai mitä ?

                          Vaihdoin viimevuonna kuskin alla olevan siirtopumpun ja nokka-akselin asennontunnistimeen tämä tuskin liittyy.

                          Jos suuttimessa on ohivuotoa, niin voiko suuttimeen vaihtaa esim. tiivisteet erikseen ?
                          Ensi viikolla saan auton toki testeriin, missä vian pitäis löytyä.

                          Auto lähti kyllä lopulta käyntiiin, mutta päätin jättää ajelut siihen kun kävi hiukan huonosti ?

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by BeeMWeee View Post
                            Oma autoni ( 530d 09/2000) teki myös eilen temput. Ei lähtenyt käyntiin.

                            Auto starttasi hienosti ja hyvällä tempolla, mutta ei vain käynnistynyt. Avasin konepellin ja huomasin läpinäkyvissä Pa-putkissa kuplia ?

                            Irroitin Pa-suodattimeen tankilta tulevan letkun ja laitin tyhjän kaljatölkin letkun suulle ja väännin virrat 2 asentoon. Polttoainetta tuli hienosti 1,5 desiä melki samantien. Eli siirtopumput toimii ?

                            Onko suuttimissa siis ohivuotoa/ suutin hajalla vai mitä ?

                            Vaihdoin viimevuonna kuskin alla olevan siirtopumpun ja nokka-akselin asennontunnistimeen tämä tuskin liittyy.

                            Jos suuttimessa on ohivuotoa, niin voiko suuttimeen vaihtaa esim. tiivisteet erikseen ?
                            Ensi viikolla saan auton toki testeriin, missä vian pitäis löytyä.

                            Auto lähti kyllä lopulta käyntiiin, mutta päätin jättää ajelut siihen kun kävi hiukan huonosti ?
                            Kyllä nuo ilmakuplat PA-letkuissa yleensä aina kielivät viallisesta tankin pumpusta. Jos tankki on selvästi vajaa, kokeile tankata täydemmäksi, niin ongelma yleensä korjaantuu väliaikaisesti.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • BeeMWeee
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 125
                              • Kurikka

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Kyllä nuo ilmakuplat PA-letkuissa yleensä aina kielivät viallisesta tankin pumpusta. Jos tankki on selvästi vajaa, kokeile tankata täydemmäksi, niin ongelma yleensä korjaantuu väliaikaisesti.
                              Ahaa... Tankki on kyllä suht vajaa. Taidampa testata. Tankin pumppu ei tietääkseni oo viä kertaakaan vaihdettu.

                              Kiitos vinkistä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎