Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin e39:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Letkulämmitin e39:iin

    Olisiko mahdollista laittaa esim. Calix ph750 letkulämmitin e39 lämppärin vesiletkuihin? Kukaan laittanut? Letkuja pitää jatkaa, onko tästä haittaa lämmityslaitteen toiminnalle?
  • jokeri racing
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 31
    • finland

    #2
    jos tarkoitat sellaista mikä laitetaan vesiletkun välille..
    (letku katkaistaan ja lämmitin vastus laitetaan siihen) niin itsellä tälläinen on tuossa e36:sessa. ja toimii hienosti..
    paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin.. no riippuu tietenkin wateista joita tuossa on 600w.

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      Varmasti pystyy laittamaan, mutta toimiiko odotetulla tavalla.
      Ongelmia voi tulla muutamia.
      En tiedä mihin koneeseen olet laittamassa, mutta sitä pitää hieman järkeillä.
      Esim. tälläsiä ongelmia voi tulla.
      Alavesiletkuun: lämmitin lämmittää nopeasti lämpötila anturin ja moottoriohjaus luulee olevan koneen lämpimäksi. Ei anna lisärikastusta ja ei lähde käyntiin. Kuitenkin kyseessä on kylmäkäynnistys.
      Ylävesi letkuun: edessä voi olla moottorin termostaatti ja lämmin vesi ei pääse koneeseen. Lämmittää vain syylärin.
      Lämmityslaitteen letkuihin: Vesiventtiilit edessä, lämmin vesi ei pääse koneseen.

      Jotain tämän tyyppistä ongelmaa voi ilmetä.
      Nm. kokeiltu on V8 koneeseen.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Siis kyseessä on letkulämmitin joka ei ole tarkoitettu ko kattilaan?
        Normaalisti letkulämmitin (tai ne 50 jotka minä olen laittanut) on sellaisessa paikassa missä letkulla on nousua (toimii luonnonkierto sitten lämmittäessä).

        Yksi tavallinen paikka on öljynjäähdyttimeen menevä vesiletku (jos ö-jäähdytin löytyy..)
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          M52 koneeseen, nuo Calix PH lämmittimet on yleismallisia. Enemmänkin raskaankaluston vehkeitä.

          Vesiventtiilit on auki kun virrat on pois. Lämppärin letkut on ainoa (?) paikka mihin voi laittaa. On aika ahdasta saada ne letkut sieltä esiin.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            M52 koneeseen, nuo Calix PH lämmittimet on yleismallisia. Enemmänkin raskaankaluston vehkeitä.

            Vesiventtiilit on auki kun virrat on pois. Lämppärin letkut on ainoa (?) paikka mihin voi laittaa. On aika ahdasta saada ne letkut sieltä esiin.
            Itsekin tätä joskus mietin. Mites vaikuttaako kiertovesipumppu tämän toimintaan? Sehän ei pyöri moottori sammutettuna. Niinkuin tässäkin aiemmin mainittiin niin paikan pitää olla lisäksi sellainen, että lämmin vesi pääsee nousemaan ylöspäin.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by markok View Post
              Itsekin tätä joskus mietin. Mites vaikuttaako kiertovesipumppu tämän toimintaan? Sehän ei pyöri moottori sammutettuna. Niinkuin tässäkin aiemmin mainittiin niin paikan pitää olla lisäksi sellainen, että lämmin vesi pääsee nousemaan ylöspäin.
              Jos siinä katiskassa on valmiina kiertovesipumppu niin rakentelisin sen pyörimään samaan aikaan kun lohkiksen virta on kytkettynä. Itseasiassa kolmekymppiin piti rakentaakin (jäi tältä syksyltä) kun lohkis ja kiertovesipumppu molemmat on .. Ajattelin koplata vielä sisäpuhalluksen toimimaan samaan aikaan..

              Sähköwebasto :P
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Jos siinä katiskassa on valmiina kiertovesipumppu niin rakentelisin sen pyörimään samaan aikaan kun lohkiksen virta on kytkettynä. Itseasiassa kolmekymppiin piti rakentaakin (jäi tältä syksyltä) kun lohkis ja kiertovesipumppu molemmat on .. Ajattelin koplata vielä sisäpuhalluksen toimimaan samaan aikaan..

                Sähköwebasto :P
                No niin! Kun on vielä akkulaturi kiinteenä niin sehän voisi pöhistä vaikka kuinkakauan

                Comment

                • 57pannu
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 38
                  • Kajaani

                  #9
                  Itse asensin Calix lämmittimen, sen letkunväliin tulevan, asennusarjoineen ja ohjeineen asentui kivuttomasti ja pelittää. Niin ja auto e39 530D. Calixin sivuilta löytyy taisi olla tyyppia RE 480
                  Last edited by 57pannu; 23-11-2010, 22:21.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    No niin! Kun on vielä akkulaturi kiinteenä niin sehän voisi pöhistä vaikka kuinkakauan
                    Joo haaroitus akkulaturille olisi melko must tämän kanssa. Niin ajattelin tehdäkin kun noita on ylimääräisiä..

                    Takas asiaan , tolla kiertovesipumpulla ratkeaisi ainakin se probleema jos asennuspaikan vuoksi ei synny luonnonkiertoa....
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by 57pannu View Post
                      Itse asensin Calix lämmittimen, sen letkunväliin tulevan, asennusarjoineen ja ohjeineen asentui kivuttomasti ja pelittää. Niin ja auto e39 530D. Calixin sivuilta löytyy taisi olla tyyppia RE 480
                      Kuinka lämpimäksi tulee parin tunnin lämmityksellä?

                      PH sarjan lämmittimet on termostaatilla, pitää veden 60-80c asteisena. 1000w asennus osineen 169e, ei olisi kallis.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Jos siinä katiskassa on valmiina kiertovesipumppu niin rakentelisin sen pyörimään samaan aikaan kun lohkiksen virta on kytkettynä. Itseasiassa kolmekymppiin piti rakentaakin (jäi tältä syksyltä) kun lohkis ja kiertovesipumppu molemmat on .. Ajattelin koplata vielä sisäpuhalluksen toimimaan samaan aikaan..

                        Sähköwebasto :P
                        Tämä alkoi kiinnostamaan uudestaan vaikka aikaisemmin jo hylkäsin idean. Mitenkäs tuon kiertovesipumpun saisi helpoiten toimimaan aina kun auto on lämmityksessä?

                        Tällähän tosiaan taitaisi saada varmistettua veden kierto vaikka asennuspaikka ei olisikaan täydellinen.

                        Originally posted by 57pannu View Post
                        Itse asensin Calix lämmittimen, sen letkunväliin tulevan, asennusarjoineen ja ohjeineen asentui kivuttomasti ja pelittää. Niin ja auto e39 530D. Calixin sivuilta löytyy taisi olla tyyppia RE 480
                        Minkä letkujen väliin ja mille kohdalle tämä tuli? Jos kuvia löytyy asennuksesta niin aina parempi. Onkohan vastaavia lämmittimiä Defa:lla? Itsellä kun kaikki muut osat ovat Defan niin asennus olisi helpompi.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Kun saisi REST toiminnon päälle, silloin vesi kiertäisi ja puhallin pyörisi. Tai koko paneeliin virta, niin saisi valita puhallus tehon yms.

                          Comment

                          • 57pannu
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2008
                            • 38
                            • Kajaani

                            #14
                            Se lämmitin elementti tuli moottorin kuskinpuolelle. Siinä oli jokin lämmönvaihtimen näköinen mötikkä, josta lähti ja tuli pakkasnesteletku, siihen väliin vaan, vaatii pari 90 asteen kulmaletkua, jotta asennuksen saa jonkin näköiseksi.

                            Vieläkön saisi Webaston pelaamaan muulloinkin kuin ajon aikana. Niin autohan oli e39 530 touring ja manual ja 2002 ja tietysti Saksan jälkituonti. Webalta tulee jo valmiiksi monimutkaisen näköinen johtohässäkkä, ts taitaa ajaessa lämmittää moottoria ja kuskia.


                            jotenkin tuon näköinen...
                            Last edited by 57pannu; 24-11-2010, 18:54.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9158
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Tai koko paneeliin virta, niin saisi valita puhallus tehon yms.
                              Onnistuu aivan samalla periaatteella, kuin jälkiasennus-Webassa. Eli vaihtorele IHKA:n jännitesyötölle. Verkkojännitteellä ohjattavia releitä vaan huonommin tarjolla, kuin pienellä tasajännitteellä vetäviä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎