Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin e39:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10043
    • KVLA

    #76
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Joo mutta lähinnä meinasin moottorin päästä.
    Eli tuo öljynjäähdytin on alempaa kuin sille tuleva letkulähtö, ja kun kattoo calixin ohjetta, niin tuntuu vaa erikoiselta... Huomenis jos on aikaa, niin kokelen vaihtaa letkut toistepäin... :think
    Mutta jos tuon itse lämmitimen asentaa Calixin ohjeistuksen mukaan,niin silloinhan se on alempana kuin kumpikaan siihen tuleva letkun lähtö.Kuinka tuo on sitten käytännössä mahdollista suorittaa (saako sitä niin alas mihinkään kiinni),niin siitä ei ole hajuakaan.
    Jos nyt ymmärsin oikein sen mitä tarkoitit.

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #77
      Niin on. Mutta lämmittimen muodon takia, eli se tuleva letku "sivusta" ja alhaalta, ja lähtevä letku ylöspäin,, niin kyllä se vaan toimii. Ylöspäin lähtevä letku on lämmin ja ales/sivuun tuleva on viileä/kylmä.
      Pähkäilin vaan siis tosiaan tuota moottorin veden kiertosuuntaa. Et pitäiskö tuo nyt sitten kääntää calixin ohjeiden mukaisesti. Sikälihän se olis jo parempi, että lämmittäisi öljyn lämmönvaihdinta. Lämpenis öljytkin sitte nopiaa/osittain.
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1356
        • Seinäjoki

        #78
        Sen verran voin käyttökokemuksia sanoa että traktorissa (3.4 litr, hehkuton diesel) on tuollainen 1500w letkulämmitin käytössä. Tunninkin jos pitää niin lumet sulaa moottorin pellin päältä ja pärähtää heti käyntiin -20 pakkasilla
        BMW PREMIUM

        BMW E46 318

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #79
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Nytpäs huomasin yhden epäkohdan tuossa omassa systeemissä.
          Mullahan letkulämppärin on siis näin, ja calix kertoo sen laitettavan näin
          Eli mulla on lämppäri eripäin kuin calixin ohjeissa.
          Mitespäin tuossa moottorissa tuo neste nyt pitäis kiertää, kun ei oikein noista esim bmw fans:n kuvista saa kokonaiskuvaa, koska kuvat on aina osasta järjestelmää.
          Tietysti tuntuis että parempi se ois kun sitä kuumaa tulis tuohon öljynjäähdyttimelle, niin öljytkin vois vähä lämmetä...
          Pitäiskö tässä vielä ruveta letkutalkoisiin... :think
          Tosin hassulta tuntuu, että lämmin neste menee alemmas, ja kylmä tulee ylhäältä, Calixin ohjeessa siis

          Tosin mielenkiinnosta kait se on pakko kokeilla vaihtaa letkut jokatapauksessa toisinpäin...
          Siis tuolla lämmittimen kuoren sisällä on vaan lämpövastus. Jos se fyysisesti sopii paikalleen ni on se ja sama kumpi lähdöistä on kumpaankin suuntaan. Kunhan toinen lähtevistä letkuista on ylös ja toinen alaspäin niin se lämpötilaerosta johtuva luonnonkierto alkaa ja toimii ihan samoin.
          Ainoa minkä takia lämmitin pitäs olla "tietyin päin" on kaapelin kiinnitys (pistokkeelle tilaa) ja elementin kunnollinen kiinnitys. Mutta jos nämä on OK niin ei muuta väliä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #80
            Originally posted by petrolhead View Post
            Siis tuolla lämmittimen kuoren sisällä on vaan lämpövastus. Jos se fyysisesti sopii paikalleen ni on se ja sama kumpi lähdöistä on kumpaankin suuntaan. Kunhan toinen lähtevistä letkuista on ylös ja toinen alaspäin niin se lämpötilaerosta johtuva luonnonkierto alkaa ja toimii ihan samoin.
            Ainoa minkä takia lämmitin pitäs olla "tietyin päin" on kaapelin kiinnitys (pistokkeelle tilaa) ja elementin kunnollinen kiinnitys. Mutta jos nämä on OK niin ei muuta väliä.
            On on.

            Mutta siis letkut on moottorin päässä väärinpäin. Tai siis oli. Eli mulla meni lämmittimeltä lähtevä letku auton "kylmään" letkuun, ja lämmittimelle tuli auton öljynjäähdyttimeltä.... Nyt käänsin toisinpäin, katotaa lämpeneekö moottori fiksummin.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #81
              Ajattelin tosiaan laittaa tilaukseen tuollaisen pumpulla varustetun lämmittimen.

              Ainoaksi asiaksi mikä mietityttää on sijainti. Mihinkä kohdalle tuollainen lämmitin tulisi asentaa että se toimii oikein? Ilmeisesti letkuissa johon tuo liitetään ei saisi olla minkäänlaisia venttiilejä, jotka estävät tuon kierron. Ideoita?
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #82
                Originally posted by BreeZi View Post
                Ajattelin tosiaan laittaa tilaukseen tuollaisen pumpulla varustetun lämmittimen.

                Ainoaksi asiaksi mikä mietityttää on sijainti. Mihinkä kohdalle tuollainen lämmitin tulisi asentaa että se toimii oikein? Ilmeisesti letkuissa johon tuo liitetään ei saisi olla minkäänlaisia venttiilejä, jotka estävät tuon kierron. Ideoita?
                Lämppärin letkuun. Vesiventiilit on auki kun kone ei käy.

                Comment

                • BreeZi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 2371
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Herätellääns vahaa topicia näin talven lähestyessä.

                  Jokos olette tilanneet tuollaisia lämmittimiä/asentanut niitä? Itse tuossa laittelin parille myyjälle viestiä mailiin ja kyselin noista lämmittimistä.
                  - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                  - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                  - E- ja F- sarjan avaimet.
                  - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                  - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                  .

                  Finmodi oy
                  050-3063926
                  [email protected]

                  Comment

                  • eizzi
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 234
                    • jeppis

                    #84
                    Onko kukaan laittanut calixin letkulämmitintä 520i faceliftiin M54B22 koneella? Tuli sellainen pirssi hommattua jossa tuollainen lämmitin on asennettuna. Vesi ei kierrä ja tarvis saada auton orkkis pumppu pyörimään vai miten tämä kannattaa hoitaa?? Osaako joku neuvoa??

                    Vaihtoehtona on tietenkin unohtaa toi letkulämmitin ja ostaa vaan se silitysrauta elementti, mut se on vasta vaihtoehto kaksi..

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #85
                      Miksei se vesi kierrä? Miten oot sen todennu? :think

                      Kyllähän se kiertää ihan luonnollisesti, jos lämmitin on oikein vaan asennettu eikä siellä ole mitään edessä..
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • eizzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 234
                        • jeppis

                        #86
                        En ole tätä itse asentanut. Aiempi omistja oli asennuttanut sen. Letkulämmitin on asennettu kuskin puolelle sinne rintapellin lähelle yhden letkun väliin. Vesi kiehuu letkussa ei lämmitä koko konetta. Calixin mukaan tähä ei saa ku sen säteilylämmittimen, mut olis kiva saada tää toimimaan ennemmin.

                        Onko kukaan laittanu vastaavaan M54B22 koneeseen letkulämmitintä? Jos niin miten ja mihin letkuun?

                        Comment

                        • eizzi
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 234
                          • jeppis

                          #87
                          Kiertääkö vesi koneessa jos laitan samaan letkuun missä letkulämmitin on 12v pumpun ja sille muuntajan joka haarotetaan haarralla et muuntajalle tulee sähkö kun töpseli seinään? Ettei jotku vesiventtiilit tms rajoita veden kulkua??

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #88
                            Kyllä se kiertää ihan itestäänkin, jossei mikään venttiili sen kiertoa rajoita, ja on oikein asennettu... :think
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • eizzi
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 234
                              • jeppis

                              #89
                              Mikä on oikea paikka letkulämmittimelle M54B22 pannussa?
                              Nyt se on siinä alemmassa letkussa joka tulee vesiventtiilille.

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #90
                                Vastaako tää kuva autoasi?


                                Jos kyllä, niin missä välissä on lämmitin?
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎