memebuy23buy

Letkulämmitin e39:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ota Musta Kiini
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 47
    • Joensuu

    #31
    Letkulämmitin

    Miten tuollaisen asennukseen suhtautuu Vakuutusyhtiö, kuulin väitteen, että Vakuutusyhtiö pesee kädet vahingon sattuessa, jos vaikka auto palaa ja syynä on tuollainen lämmitin joka ei ole tarkoitettu kyseiseen autoon. Itse olen harkinnut Letkulämmitintä e39 voisi olla tehokkaampi, eilen aamullakin pakkasta mittarissa -35 joten parin tunnin lämmityksellä aika heikkoa lämmitys tuolla silitysraudalla(säteiliä)..

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Perlenbacher View Post
      Kaikki webastot toimii noin eli ei huolta vääristä anturitiedoista =)
      Näinhän se on, mutta miksi ainakin joihinkin automalleihin näitä ei suositella asennettavaksi?

      Originally posted by Ota Musta Kiini View Post
      Miten tuollaisen asennukseen suhtautuu Vakuutusyhtiö, kuulin väitteen, että Vakuutusyhtiö pesee kädet vahingon sattuessa, jos vaikka auto palaa ja syynä on tuollainen lämmitin joka ei ole tarkoitettu kyseiseen autoon. Itse olen harkinnut Letkulämmitintä e39 voisi olla tehokkaampi, eilen aamullakin pakkasta mittarissa -35 joten parin tunnin lämmityksellä aika heikkoa lämmitys tuolla silitysraudalla(säteiliä)..
      Ainakin Defa:lla on tiettyyn automalliin suunniteltuja letkulämmittimiä ja sitten on yleismallin letkulämmittimiä. Eikai vakuutusyhtiö mitään sano jos kyseessä on yleismallin lämmitin minkä saa asentaa mihin ajoneuvoon vain? Näissä yleismallin lämmittimissä on termostaatti, joka pitää veden 70-80 asteen lämpötilassa.

      Katselin omastakin M52B28TU moottorilla olevasta konehuoneesta asennuspaikkaa ja ahdasta tuolla suunnalla kyllä on. Vieläkun minä tarvitsisin erillisen kiertovesipumpun kun sitä ei valmiina ole niin mihin tuon paketin saa mahtumaan? Minkähänlainen läpivirtaavuus yleismallin kiertovesipumpuilla on paikallaan ollessaan? Tuossa tulee vielä sekin ongelmaksi jos sitä ei laita pyörimään auton käydessä, että vesi ei kierrä kunnolla.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #33
        Kaikkihan noista lämmittimistä on CE-hyväksyttyjä auton moottorin lämmittämiseen, joten ei pitäis olla mitään ongelmaa...

        Kävin tänään kyselee tuollaista RE 485 vastusta. Ja sitte tosta M64 asennussarjasta soiteltiin että mitä siihen kuuluu, niin ilmeisesti vain muutama taivutettu letku ja klemma yms, ja maksaa melkein 100e? Taidan ite ne letkut kyllä hommailla...

        Vähän toistasataa jäis vastus+plugisarja hintaa, kait se pitäis laittaa.

        Ja niil hehkuil ois jo kiire, jos meinaa uutenavuotena tulla kauheet hirviöpakkaset.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Mutta IKH:lta tai Tarvikekolmiosta tuo lämmitin setti 169€, sitten motonetistä c-tek laturi n.40-80€. Asentaa tuon lämmittimen lämppärin letkuihin joita joutuu hieman jatkamaan. Samalla kun auto laitetaan piuhaan, laturi alkaa lataamaan akkua ja laturi kytkee paneeliin virran. Kai sen joku autosähkö asentaja osaa tehdä niin, että se toimii.
          Kukaan autosähköasentaja ei asenna Ctekkiä kiinteästi mihinkään kun ko. laitteen liitäntäjohto ei ole moiseen hyväksytty. Toki sen sisätilan pistorasiaan voi kytkeä, mutta Ctek + sisähaara tuo jo saman verran kustannuksia kuin esim. defan laturi jonka voi asentaa konehuoneeseen.
          Ajatuksena tämä olisi toki toteuttamiskelpoinen muuten mutta letkulämmittimen teho ei likimainkaan riitä sisätilojen lämmittämiseen. Toki jos puhallusnopeus on liki pienimmillään (ja saadaan mahdollisesti sisäilmankierto käyttöön), tehokkaimman mallinen letkulämppäri on liitetty suoraan kennolle menevään johtoon ja saa olla päällä tuntikausia varmaan jonkinlainen lämpötilataso saavutetaan. 5kw webastollakaan kun ei tahdo puolen tunnin käyttö riittää oikein kunnolla sisätilaa lämmittämään.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14578
            • Oulu

            #35
            ****pois
            Last edited by zener; 27-12-2010, 20:52.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              #36
              Kiertovesipumppu kun ei ole päällä niin kyllä vesi virtaa sen läpi aivan hyvin. Toisaalta senhän voi laittaa pyörimään kun auto on käynnissä, jolloin puhaltaa lämpimämpää ilmaa hyttiin.

              Jos hakee samanlaista sisätilan lämmitystehoa kuin esim. 2kW sisätilanlämmittimellä, niin letkulämmittimessä saa olla aika reippaasti tehoa, eikö? Kuitenkin se joutuu kuumentamaan ensin veden, sitten kennon ja sitten ilmakanavat ennenkuin lämmintä tulee hyttiin. Puhumattakaan että koneen veden lämmöt pitäis saada nostettua vielä.

              Tuohon pitäis kait laittaa joku ylilämpösuoja, sillä kun vesipumppu korkkaa niin ei varmaan tee hyvää paahtaa yhtä letkun kohtaa useammalla kilowatilla?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #37
                Originally posted by zener View Post
                Eikai tuossa ole kyse siitä, etteikö lämmittimessä riitä teho vaan se ettei 30min yksinkertaisesti riitä auton omalle puhaltimelle ajaksi puhaltaa hyttä lämpimäksi.
                Kyllä siitä lämmittimestä loppuu teho, sisätilat kyllä lämpeäis todella äkkiä jos sinne saataisiin jostain vaikkapa 80 asteista vettä kennon sisääntuloon. Ei tommoset kilowatin tai parin lämppäritkään ole kuin pieru saharassa jos sillä koittaa kabiiniakin lämmittää. Lämpöä alkaa haihtumaankin hirveää vauhtia kun lämpötilaero ulkoilman kanssa nousee, siksi konettakaan ei oikein kannata sähköllä lämmittää kuin sinne nollan paikkeille.

                Sisätilalämppärillä on paljon helpommat oltavat, sen ei tarvitse lämmittää ulkoa tulevaa ilmaa laisinkaan, ainoastaan autossa sisälläoleva.

                Siinä on äkkiä kulmakunnan vittumaisin tyyppi muutenkin kun polttaa lämpötolpista proput tuollaisella virityksellä. Ei sitä tahallaan kannata tehdä vaikkei olisikaan nimenomaan tehokkaita sähköisiä letkulämppäreitä kielletty, ihan samalla tavalla ne muut haluaa autoonsa edes jotain lämpöä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14578
                  • Oulu

                  #38
                  Jeps, editoinkin jo tekstini pois hiukan enempi asiaa mietittyäni.

                  Mitään "sähköwebastoreplika" virityksiä en lähtisi kyllä itsekkään kokeilemaan alle 1kw sähkölämmittimillä.

                  5kw eberi oli -35-40c pakkasilla viime talvena aika hengetön sisätilojen puolelle indeed. Tosin nesteet oli kyllä jo varsin lämpimät ja kuumaa alkoi tulla hyttään hetiku käänti virrat päälle.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #39
                    Eikös niitä myyty sellaisia laitteita jotka vaihtaa lohkolämppärin ja sisätilanlämppärin välillä jaksoittaan estäen ylikuormituksen?

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Kukaan autosähköasentaja ei asenna Ctekkiä kiinteästi mihinkään kun ko. laitteen liitäntäjohto ei ole moiseen hyväksytty.
                      Sen siis saa asentaa sisäpistokkeeseen kiinteästi?

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #41
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Sen siis saa asentaa sisäpistokkeeseen kiinteästi?
                        Tällöinhän ei kyseessä ole kiinteä asennus kun laite on pistotulpasta irroitettavissa (sähkötekniseltä näkökannalta, riippumatta siitä mitenkä laite on fyysisesti kiinnitetty). Eli kyllä, sisäpistokkeeseen saa c tekinkin kytkeä. Autonpuolelle voi myös tietenkin kytkeä sen ctekin akkujohdon pistokkeen mielellään sulakkeen kautta ( hieman isompi kuin c tekin tuotto) varmennettuna. Mikään ei myöskään estä asentamasta useampaa sisäpistoketta jos haaroitukset tehdään hyväksytyillä tuotteilla. Jatkoroikan tai haaroittimen käytöstä sisäpistokkeessa en välttämättä sen sijaan haluaisi vakuutusyhtiöiden lakimiesten kanssa alkaa vääntämään. Toinen laillinen mahdollisuus käyttää ctekkiä on kytkeä se omalla johdollaan tolppaan ja asentaa latauspuolen 12v pistoke autoon kiinteästi sulakevarmennettuna tai tietenkin myös kytkentä suoraan hauenleuoilla akkuun/latauspisteisiin.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #42
                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Tällöinhän ei kyseessä ole kiinteä asennus kun laite on pistotulpasta irroitettavissa (sähkötekniseltä näkökannalta, riippumatta siitä mitenkä laite on fyysisesti kiinnitetty).
                          Lähinnä meinasin, että c-teck on kiinni akussa aina. Siihen kun jää ne ledit hehkumaan kun verkkopiuha irroitetaan. Eli ottaa akusta virtaa.

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #43
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Lähinnä meinasin, että c-teck on kiinni akussa aina. Siihen kun jää ne ledit hehkumaan kun verkkopiuha irroitetaan. Eli ottaa akusta virtaa.
                            Jep, ohjekirjan mukaan 1mA verran, ei pitäis ihan heti tyhjentää akkua. :think
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Jarhead
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2007
                              • 1323
                              • Kalajoki

                              #44
                              Defa 430?

                              Vähän vanha aihe, mutta löpön hinnan kallistumisen johdosta itsekin joutunut miettimään tätä moottorin vaihtoehtoista lämmittämistä sähköllä.

                              Onko kukaan koittanut E39:iin Defa 401-499 http://www.tarvikkeet.fi/img/kuvat_suuret/4317.jpg tyylistä letkulämppäriä alavesiletkuun.

                              Siinä alavesiletku katkaistaan moottorin tyvestä ja vastus ujutetaan tyngän kautta lohkon puolelle joten lämmittää pääosin vain lohkoa kuten vanhanmallinen lohkolämppäri. Käytetään mm Mercedes Vitoissa 204hp.

                              Tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta, ei olisi mikään pikkupillien varteen tuleva putken käryttäjä. Tässä pitäisi tietää vain mitä on moottorissa vastassa alavesiletkun liitännästä moottoriin päin, eli mahtuuko tuommonen menemään sisälle.

                              Edesmenneessä audissa oli sormenvahvuisissa lämppärin letkuissa lämppäri ja oli kyllä melko tuhnu lämmitin. Siksi sellainen perinteinen ei juuri houkuttele.
                              sigpic
                              -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
                              Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #45
                                Itellä on tuo Calixin perus letkulämppäri mitä aikaisemmissa posteissa olen maininnut. Mun mielestä tuo on jopa tehokas verrattuna perus lohkolämppäriin (ei mikään tuhnu siis), sitä kun pari tuntia huudattaa, niin ei auto oikeastaan edes hehkuta. Lähtee käyntiin hienosti yms, ei mitään valittamista!
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X