Mutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin. Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think
Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä? Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.
Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä?
Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.
Kuuluu joo, ajaessa, sekä paikallaan kääntäessä. Paikallaan kääntäessä siis, kun auto on sammuksissa.
Kiitos linkeistä! Täytyy lukaista läpi.
Onhan autolla kilometrejä pian 250tkm, että sinänsä ei ole ihme että menee hammastanko vaihtoon. Luulen että, kun autoa madallettiin, niin hammastangon työstökulma muuttui ja tulos väleytyminen?? :think
Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.
Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.
Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
Joo, ei mua haittaa vaikka kuinka sammuksissa pitäisi meteliä, kun rattia soutaa, mut se, että ajon aikana se kolina, oli sitten tasasta tai ei, niin koluttaa vaan niin perk...sti. Sellasta matala taajuista kolutusta, ihan niin kun olisi kaikki nivelet 5mm väleitä.
Kyl, nyt pitää kokeilla kiristää sitä ohjausta ja laittaa vaikka vaseliinia täyteen ne hammastangot
Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.
-Janne-
-Janne-
F10 535iX sedan -11 ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317 ex. E39 528i touring -99 ex. E36 325ia coupe -93
Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.
-Janne-
Eli ristikkonivel on siinä ojausvarressa lähellä hammastankoa?
Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
Yleensähän ne kai väljistyy pituussuunnassa tuolta hammastusosasta, jossa tuo ratas ja tanko yhdistyvät. Sitten taas öljyt tulee kartanolle kun stefat alkaa vuotaan.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin kyl se koluutes tuntuu ihan rattiin saakka ja välllä jotain pientä resonanssia kuuluu jostain ratin altakin, kun ajaa esim. keskitietä missä on niitä "herätys raiteita" .Jos huomenna ehtisi tutkia lisää auton alla.
Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
Tuo ihan periaatteellinen kuva hammastangosta. Puslat puuttuvat siitä kokonaan, ei tanko voi pelkkien tiivisteiden varassa liikkua. Tässä on esimerkikisi hyvä kuvasarja E30:n hammastangosta : http://www.behindmatrix.com/e30/foto...691/f00691.htm
Kuvista varmaan ymmärtää rakenteen vaikkei saksaa osaisikaan. Minulla ei ole ollut tarvetta purkaa E39:n hammastankoa, mutta olen ymmärtänyt että siinä ei ole edellä mainittua "taikaruuvia", josta hammasvälystä voisi säätää, vaan tilalla on pelkkä tulppa joka on prässätty kiinni. Tankoa ei voi tietenkään purkaa irrottamatta tulppaa, joten vehje on teoriassa kertakäyttöinen. Käytännössä ei, ja korjatut tangot maksavat ebayssä alkaen pari sataa euroa.
EDIT. Vielä sen verran ettei em. säätöruuvin puuttuminen tai olemassolo vaikuta ongelmasi ratkaisuun mitenkään, koska kolinan syy on väljissä laakeripuslissa.
Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?
Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?
Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?
Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?
No niin, löysit täydelliset ohjeet. Olin siis väärässä tuon säätöruuvin suhteen. Laakeripuslahan näkyy melkein joka kuvassa.
Elikkäs ojaustangon molenmissa päissä on siis laakeri, jos oikein tulkitsen noita tis:in kuvia? Ja siellä ala-propun sisällä on ilmeisesti mutteri millä saa tuota pakettia hieman kiristettyä? :think
Mites tuo ihme ruuvi kyljessä millä säädetään ohjauksen jäykkyyttä, kun mulla se oli niin tiukassa, että se ei kääntynyt mihinkään suuntaan? Lähden tästä piahkoin katteleen lisää tuota rommelon ojausmysteeriä.
Comment