Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by janke View Post
    Mutta mutta. Nyt se kolina vain voimistui ajaessa, kun uuden kankeet tangot molemmin puolin. Elikkäs onko se ristikkonivel vaihdettavissa, tai kiristettävä? Tietäis onko joku purkanut kyseistä laitosta, että mitkä puslat siellä on väljentynyt??
    Niin ja kyl ne tangon sisäpäät selvästi heilui ,kun niitä ravistelin ylösalas.oli välystä ja kolkuttivat johonkin runkoon.:think
    Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä? Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.

    Asiaa on käsitelty esim. näissä:


    Last edited by TJJ; 11-04-2012, 17:54.
    E39 528iA

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #32
      Originally posted by TJJ View Post
      Kuuluuko sinulla yhä kolinaa ajossa ja myös paikallaan rattia edestakaisin kääntäessä?


      Jos hammastangon päissä on väljää, niin kyllä se ajon aikana kolisija on tuo hammastanko ja samoin paikallaan käännettäessä. Tuota paikallaan kuuluvaa kolinaa voi vähentää säätämällä hammastangon "taikamutteria" mutta ajon aikaiseen kolinaan se tuskin vaikuttaa.

      Asiaa on käsitelty esim. näissä:


      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98408
      Kuuluu joo, ajaessa, sekä paikallaan kääntäessä. Paikallaan kääntäessä siis, kun auto on sammuksissa.

      Kiitos linkeistä! Täytyy lukaista läpi.

      Onhan autolla kilometrejä pian 250tkm, että sinänsä ei ole ihme että menee hammastanko vaihtoon. Luulen että, kun autoa madallettiin, niin hammastangon työstökulma muuttui ja tulos väleytyminen?? :think
      Last edited by janke; 11-04-2012, 19:04.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #33
        Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.

        Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
        Last edited by Antsah; 11-04-2012, 19:21.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #34
          Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
          Last edited by janke; 28-05-2015, 22:30.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #35
            Originally posted by Antsah View Post
            Minun mielestä se, että hammastangosta tuntuu välystä auton ollessa sammuksissa ei ole vika. Tai sen takia ei kyllä kannata alkaa hammastankoa vaihtamaan. Itsellä on on merkkiin katsomatta enemmän tai vähemmän kuulunut jotain ääntä/välystä auto sammutettuna kaikissa. Nykyisestä ei ole tullut testattua. E46 tuli tuosta syystä vaihdettua hammastanko ja uusi osa oli ihan samanlainen, ei tosin ajossa/käynnissä kolissut.

            Jos se tuntuu ja kuuluu auto käynnissä on sitten eri juttu.
            Joo, ei mua haittaa vaikka kuinka sammuksissa pitäisi meteliä, kun rattia soutaa, mut se, että ajon aikana se kolina, oli sitten tasasta tai ei, niin koluttaa vaan niin perk...sti. Sellasta matala taajuista kolutusta, ihan niin kun olisi kaikki nivelet 5mm väleitä.

            Kyl, nyt pitää kokeilla kiristää sitä ohjausta ja laittaa vaikka vaseliinia täyteen ne hammastangot
            Last edited by janke; 11-04-2012, 20:43.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #36
              Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.

              -Janne-
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #37
                Originally posted by janne1974 View Post
                Minä vaihdoin (uuden) hammastangon, kun luulin että siinä on vikaa. Kolina jatkui entiseen tapaan ja vasta myöhemmin tajusin että kolina tulee juuri tuosta ristikkonivelestä. Kolisee paikoillaan ollessa ja ajaessa myös.

                -Janne-
                Eli ristikkonivel on siinä ojausvarressa lähellä hammastankoa?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by janke View Post
                  Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
                  Yleensähän ne kai väljistyy pituussuunnassa tuolta hammastusosasta, jossa tuo ratas ja tanko yhdistyvät. Sitten taas öljyt tulee kartanolle kun stefat alkaa vuotaan.
                  Last edited by Antsah; 11-04-2012, 22:12.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #39
                    Ja jos tarkkoja ollaan, niin kyl se koluutes tuntuu ihan rattiin saakka ja välllä jotain pientä resonanssia kuuluu jostain ratin altakin, kun ajaa esim. keskitietä missä on niitä "herätys raiteita" .Jos huomenna ehtisi tutkia lisää auton alla.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Macinaggio
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 119
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by janke View Post
                      Tämä ei ole bemarista vissiin, mutta sama periaate varmaan? Ihmettelen mikä tuolla tosiaan vois väleytyä? Jos väleytyy, niin eikös öljyt pitäisi tulla ulos? Ja mulla ne ei ole tullut.:think
                      Tuo ihan periaatteellinen kuva hammastangosta. Puslat puuttuvat siitä kokonaan, ei tanko voi pelkkien tiivisteiden varassa liikkua. Tässä on esimerkikisi hyvä kuvasarja E30:n hammastangosta : http://www.behindmatrix.com/e30/foto...691/f00691.htm

                      Kuvista varmaan ymmärtää rakenteen vaikkei saksaa osaisikaan. Minulla ei ole ollut tarvetta purkaa E39:n hammastankoa, mutta olen ymmärtänyt että siinä ei ole edellä mainittua "taikaruuvia", josta hammasvälystä voisi säätää, vaan tilalla on pelkkä tulppa joka on prässätty kiinni. Tankoa ei voi tietenkään purkaa irrottamatta tulppaa, joten vehje on teoriassa kertakäyttöinen. Käytännössä ei, ja korjatut tangot maksavat ebayssä alkaen pari sataa euroa.

                      EDIT. Vielä sen verran ettei em. säätöruuvin puuttuminen tai olemassolo vaikuta ongelmasi ratkaisuun mitenkään, koska kolinan syy on väljissä laakeripuslissa.
                      Last edited by Macinaggio; 12-04-2012, 14:00.

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by janke View Post
                        Eli ristikkonivel on siinä ojausvarressa lähellä hammastankoa?
                        Näkyy siellä konehuoneen puolella. Vaikea tutkia yksin, joten kaveri avuksi.

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?

                          Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?



                          Tossa yläpuolella on aika selkeät kuvat tangosta!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Macinaggio
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 119
                            • Espoo

                            #43
                            Originally posted by janke View Post
                            Ohjaus tangon laakeri varmaan paskana sieltä vaihteen sisältä?? Jos siellä nyt on joku laakeri?

                            Äsken kerkisin vähäsen tutkia asiaa ja ohjaustanko heiluu siitä nivelestä heilutellen pitkittäin sekä sivuttain.Onkos siellä tyhjennys propun alla joku mutteri jolla ohjaustanko on kiinni siellä ohjausvaihteessa?



                            Tossa yläpuolella on aika selkeät kuvat tangosta!
                            No niin, löysit täydelliset ohjeet. Olin siis väärässä tuon säätöruuvin suhteen. Laakeripuslahan näkyy melkein joka kuvassa.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #44
                              Originally posted by Macinaggio View Post
                              No niin, löysit täydelliset ohjeet. Olin siis väärässä tuon säätöruuvin suhteen. Laakeripuslahan näkyy melkein joka kuvassa.
                              Elikkäs ojaustangon molenmissa päissä on siis laakeri, jos oikein tulkitsen noita tis:in kuvia? Ja siellä ala-propun sisällä on ilmeisesti mutteri millä saa tuota pakettia hieman kiristettyä? :think
                              Mites tuo ihme ruuvi kyljessä millä säädetään ohjauksen jäykkyyttä, kun mulla se oli niin tiukassa, että se ei kääntynyt mihinkään suuntaan? Lähden tästä piahkoin katteleen lisää tuota rommelon ojausmysteeriä.
                              Last edited by janke; 12-04-2012, 17:50.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • janne1974
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 405
                                • Kuopio

                                #45
                                Sitä ei saa muualta kiristettyä kuin toisen kuvan osaa1 kääntämällä tiukemmalle. Jos menee liian tiukalle niin ratti ei palaudu takaisin.

                                -Janne-
                                -Janne-

                                F10 535iX sedan -11
                                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                                ex. E39 528i touring -99
                                ex. E36 325ia coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎