Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    e39 Hammastanko

    Vuotaa siinä sitten ohjaustehostajan letkut ja itse tehostaja pitää sellasta kummallista narinaa pyöriessään, mutta ääni ei muutu vaikka kääntelee renkaita puolelta toiselle. Sitten hammastangossa on välystä vasemmalla puolella ja pitää ajaessa sellasta matalaa kolahtelua vaiks ei ole mitenkään monttuista tietä!? Ajaessa pitää kokoajan ratilla korjata sellasta puolensentin liikettä, kun hakee sinne tänne eli, on hiukan klappia.

    Kysymys kuuluu että, ilmeisesti tehostimensäiliön putket uusitaan ainaskin ja kokeillaan vaihtaa ne harmaat tehostajan litkut sieltä pois? On muuten väärät öljytkin sisällä! Ja saako tuota klappia pois vaihtamalla oikeat öljyt ja ilmaamalla ohjauksen?
    Vai meneekö nyt uusiksi pumppu sekä hammastanko? vai auttaisko jos vaihtais stefasarjan?? :think Auto siis 523i -97.

    Edit: Olisko nyt niin että, pumppu on haukannut tyhjää ja mennyt paskaksi? Se vain että, ojaus ei tunnu mitenkään kankealta!!!
    Last edited by janke; 29-03-2013, 14:47.
    Bmw 316 E30 -88
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by janke View Post
    Vuotaa siinä sitten ohjaustehostajan letkut ja itse tehostaja pitää sellasta kummallista narinaa pyöriessään, mutta ääni ei muutu vaikka kääntelee renkaita puolelta toiselle. Sitten hammastangossa on välystä vasemmalla puolella ja pitää ajaessa sellasta matalaa kolahtelua vaiks ei ole mitenkään monttuista tietä!? Ajaessa pitää kokoajan ratilla korjata sellasta puolensentin liikettä, kun hakee sinne tänne eli, on hiukan klappia.

    Kysymys kuuluu että, ilmeisesti tehostimensäiliön putket uusitaan ainaskin ja kokeillaan vaihtaa ne harmaat tehostajan litkut sieltä pois? On muuten väärät öljytkin sisällä! Ja saako tuota klappia pois vaihtamalla oikeat öljyt ja ilmaamalla ohjauksen?
    Vai meneekö nyt uusiksi pumppu sekä hammastanko? vai auttaisko jos vaihtais stefasarjan?? :think Auto siis 523i -97.

    Edit: Olisko nyt niin että, pumppu on haukannut tyhjää ja mennyt paskaksi? Se vain että, ojaus ei tunnu mitenkään kankealta!!!
    eiköhän se ohjausvaihde ole vaihtokunnossa. Takuupurkuosa tilalle. Edit: Nii jos se ite ohjausvaihde ei vuoda niin klappi voi olla myös sisemmässä raidetangon päässä.
    Last edited by Tome; 25-03-2012, 20:50.

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Omassani oli toinen sisempi raidentangonpää ihan väljä, piti sellaista ärsyttävää kolahtelua. Huomasi hyvin myös auton ollessa paikallaan ja sammutettuna kun rattia hemputti niin kolahteli.

      Kannattaa ehkä vaihtaa samalla keralla molemmat puolet ja myös ulommat päät. Tulee ainakin kerralla kuntoon niiden osalta, eikä tarvi jatkuvasti käyttää suuntauksessa jos vaihtelisi vain osan kerrallaa.

      Myös ohjaustehostimen pumpun vaihdoin omaani, se piti jonkin asteista ääntä koko ajan auton käydessä ja joskus harvoin takelteli käännettäessä.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #4
        Justiin vaihdoin tehostajan nesteet, mutta en huomannut mitää eroa entiseen... ohjaus tuli kankeammaksi. Huomasin vain kun, keula oli ylhäällä ja montustakäsin heiluttelin renkaita, niin alatukivarsien puslat olivat ainakin selvät! Tuli nyt mieleen että, kun puslat antavat periksi niin samalla sieltä ohjausvaihteesta kuuluu kolahtelua sen takia justiinsa kun muuallakin on välystä? Pitäiskö paikkaansa??:think Vai kuuluukos sieltä hammastangosta kuulua mitään kolahtelua, kun se on ehjä??

        Niin ja jäi kysymättä, että siis sisemmätkin raidetangonpäät on helposti vaihdettavissa? Olisiko jollain kuvaa koko systeemistä?? Kiitoksia vastanneille.
        Last edited by janke; 25-03-2012, 22:58.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Varmasti sisemmät raidetangonpäät myös vaihtokunnossa..suosiolla vaan kaikki keulaan uutta niin saa äänettömäksi..narina saattaa tulla iskunvaimentimen yläpään laakerista.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14373
            • Oulu

            #6
            Originally posted by tmth View Post
            Myös ohjaustehostimen pumpun vaihdoin omaani, se piti jonkin asteista ääntä koko ajan auton käydessä ja joskus harvoin takelteli käännettäessä.
            Näin oireili itsellänikin ja nyt ei enää nosta painetta/volisee kierroksilla. Pumppua odotellessa saksasta.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Justiin vaihdoin tehostajan nesteet, mutta en huomannut mitää eroa entiseen... ohjaus tuli kankeammaksi. Huomasin vain kun, keula oli ylhäällä ja montustakäsin heiluttelin renkaita, niin alatukivarsien puslat olivat ainakin selvät! Tuli nyt mieleen että, kun puslat antavat periksi niin samalla sieltä ohjausvaihteesta kuuluu kolahtelua sen takia justiinsa kun muuallakin on välystä? Pitäiskö paikkaansa??:think Vai kuuluukos sieltä hammastangosta kuulua mitään kolahtelua, kun se on ehjä??

              Niin ja jäi kysymättä, että siis sisemmätkin raidetangonpäät on helposti vaihdettavissa? Olisiko jollain kuvaa koko systeemistä?? Kiitoksia vastanneille.
              Tuossa sitä kuvaa ainakin piirrosmuodossa, ei ole vaikea vaihtaa jos on ennenkin alustan osia vaihtanu. Sisäpäät on siellä haitarikumin alla, kannattaa nekin vaihtaa samalla jos kunto epäilyttää yhtään. Nelipyöräsuuntauksen vaatii tietenkin. Näköjään bemarilla ei myydä erikseen sisä ja ulkopäätä.
              Last edited by Antsah; 26-03-2012, 08:52.

              Comment

              • Juize
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 231
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Antsah View Post
                Tuossa sitä kuvaa ainakin piirrosmuodossa, ei ole vaikea vaihtaa jos on ennenkin alustan osia vaihtanu. Sisäpäät on siellä haitarikumin alla, kannattaa nekin vaihtaa samalla jos kunto epäilyttää yhtään. Nelipyöräsuuntauksen vaatii tietenkin. Näköjään bemarilla ei myydä erikseen sisä ja ulkopäätä.
                http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...kage_tie_rods/
                Bemarilta ei erikseen, mutta muualta saa jos haluaa palasina vaihtaa:




                Itse laitan tämän paketin: http://www.car-parts24.com/products/...e39-6-Zyl.html
                Eipähän tarvii puolen vuoden päästä muita päitä vaihdella.
                G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                Comment

                • julli75
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 302
                  • lpr

                  #9
                  tilaa tuolta uudet raidetangonpäät ni ei tarvii noita lemfödereitä laittaa.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14373
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by julli75 View Post
                    tilaa tuolta uudet raidetangonpäät ni ei tarvii noita lemfödereitä laittaa.
                    http://www.schmiedmann.fi/5_sarja/E3...ivu1.htm#14359
                    Kestävyyttä jos halajaa, ni kannattaa nuo tarvikeversiot unohtaa.

                    Toki tuoltakin, kun painat raidetangon kohdalta "näytä alkuperäisenä" ja tilaa sen niin saa hyvää tavaraa... Maksaa toki 70e enempi.
                    Last edited by zener; 26-03-2012, 15:48.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Juize
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 231
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by zener View Post
                      Kestävyyttä jos halajaa, ni kannattaa nuo tarvikeversiot unohtaa.
                      Juuri näin.

                      Originally posted by janke View Post
                      Niin ja jäi kysymättä, että siis sisemmätkin raidetangonpäät on helposti vaihdettavissa? Olisiko jollain kuvaa koko systeemistä?? Kiitoksia vastanneille.
                      Etenkin kun tuosta Schmiedmanin linkistä ei taida sisempiä palloja löytyä...
                      G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                      ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                      ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                      ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Juize View Post
                        Juuri näin.



                        Etenkin kun tuosta Schmiedmanin linkistä ei taida sisempiä palloja löytyä...
                        Kyllähän sieltä löytyy...toki on myös pelkät ulommat erikseen.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #13
                          Ilmeisesti se ääni jonka luulin tulevan ohjaustehostajasta niin, tuleekin imusarjasta:think Elikkäs sieltä kuuluu niin kuin, poraisi porakoneella iskupäällä, mutta ei ihan niin voimakas ääni.

                          Justiin nyt sitten tilasin Schmiedmannilta noi raidetangot täydellisenä! Motonetissä olisi ollut muutamaa kymppiä kalliinmat! Saa nähä, kestääkö sitten miten kauan. Motonetistä sitten tilasin noi tukivarrenpuslat, kun ei ollut hyllyssä...siitäkin piti maksaa vrausmaksu
                          Last edited by janke; 26-03-2012, 19:38.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14373
                            • Oulu

                            #14
                            Noh, vaihda ainakin alkuperäisistä raidetangonpäistä pallonivelten suojakumit noihin schmiedmannin raidetankoihin, jos ovat samassa schmiedman laatikossa ku oma reaktiotanko niin suojakumin kesto on maks. 2kk. Reaktiotangossa kumissa jo reikä sekä täynnä halkeamia.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by zener View Post
                              Noh, vaihda ainakin alkuperäisistä raidetangonpäistä pallonivelten suojakumit noihin schmiedmannin raidetankoihin, jos ovat samassa schmiedman laatikossa ku oma reaktiotanko niin suojakumin kesto on maks. 2kk. Reaktiotangossa kumissa jo reikä sekä täynnä halkeamia.
                              Niinpä tietysti... köyhän ei pidä ostaa halpaa paskaa. No kokeillaan miltä ne nyt vaikuttaa ja kiroillaan sitten 2kk päästä ja todetaan, että bemariin ei kannata hankkia muuta kuin orkkista.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎