Se "majoneesi" kertyy koneeseen pätkäajossa,jolloin kone ei lämpene kunnolla.Ei tuo ensimmäinen ajolenkki todista vielä mitään.Suuntaan tai toiseen.
Joo, ei tuon 1 reissun perusteella vielä voi varmaksi sanoa, mutta mobil 1 0W-40:llä tuo olisi ollut möhnässä jo tuon lenkin jälkeen, sen verran siitä on mulla tällä autolla kokemusta viimeisten 2 vuoden aikana kertynyt. Käytännössä aina 18 km työmatkan jälkeen korkki on ollut ihan keltainen, jos säät ovat olleet +5 astetta tai kylmempää, ihan sama vaikka olisi putsannut korkin ja ajanut 400 km edellisenä päivänä. Tuolla Mobilin öljyllä ja tällä moottorilla kaikki alle 30-40 km on "pätkäajoa". Tänään käyn heittämässä jonku pätkälenkin ja raportoin miten kävi.
Se "majoneesi" kertyy koneeseen pätkäajossa,jolloin kone ei lämpene kunnolla.Ei tuo ensimmäinen ajolenkki todista vielä mitään.Suuntaan tai toiseen.
Aivan. Pidemmällä aikavälillä oljyn joukkoon kerääntyy vettä, koska se ei ehdi haihtua pois lyhyessä ajossa. Juuri vaihdetuissa öljyissä ei tietenkään ole vielä vettä joukossa.
Kyllä, niin olen ajatellut tehdä, jos tämä vielä Castrolillakin haluaa vatkata ja vaahdota.
Minähän vaihdoin Castrollit tuohon diamondiin ja ehkä hiukan vähemmän majoneesia on kertynyt, vaikka ajanki noin 50km päivässä töihin tosin yhden viikon kuukaudessa, mutta silti tulee iltaisin paljon tuota pätkä ajoa. Kuinkakohan usein tuon separaattorin olisi hyvä puhdistaa?
Minähän vaihdoin Castrollit tuohon diamondiin ja ehkä hiukan vähemmän majoneesia on kertynyt, vaikka ajanki noin 50km päivässä töihin tosin yhden viikon kuukaudessa, mutta silti tulee iltaisin paljon tuota pätkä ajoa. Kuinkakohan usein tuon separaattorin olisi hyvä puhdistaa?
Kyllähän sitä M52:ssa kertyy lyhyellä ajolla olipa öljyt mitkä vaan.
Ei tuosta kannata hirveesti stressata.
Enpä tuolla hirveesti päätä ole vaivannut. Kyllä ne majoneesit häipyy kun välillä vetää urku auki niin, että moottori kunnolla kuumenee.
Joo, mun testien mukaan moottorin täytyy ehtiä käydä normaalissa käyntilämpötilassa (92-97 C) vähintään 20 min ja mielellään reiluilla kierroksilla, min. 2500 rpm, jotta majoneesi ehtii "palaa" pois. Ajelu 60 alueella vitonen silmässä väännöillä ei auta, siispä kolmosta silmään niin moottori tykkää.
Majoneesit lähtee normaali maantieajossa rpm ~1600 100km...
Joo kyllä ne matka-ajossa lähtee ilman sen kummempaa yrittämistä. Käyn itse vetämässä 400 km matkoja muutaman kerran vuodessa, puhdistaa moottoria hyvin muutenkin, mm. vetää pirteämmin.
Tarkastin eilen öljyt. Vaihdoin 1500 km sitten Castrol Edge FST 0W-40:t. Näyttivät edelleen kirkkailta ja taso siinä ylärajalla, mihin täytin vaihdossakin. Täytyy nyt katella tuonne loppukesään, niin tietää paremmin, mutta öljyn kulutus vaikuttaisi olevan yhtä alhainen kuin Mobil 1 0W-40:llä. Sitä sai lisätä n. litran 5000-10000 km matkalla, riippuen ajotyylistä.
Tarkastin eilen öljyt. Vaihdoin 1500 km sitten Castrol Edge FST 0W-40:t. Näyttivät edelleen kirkkailta ja taso siinä ylärajalla, mihin täytin vaihdossakin. Täytyy nyt katella tuonne loppukesään, niin tietää paremmin, mutta öljyn kulutus vaikuttaisi olevan yhtä alhainen kuin Mobil 1 0W-40:llä. Sitä sai lisätä n. litran 5000-1000 km matkalla, riippuen ajotyylistä.
Samoin tarkistin eilen myös öljyt (Tb-diamond) ja olen ajanut öljynvaihdon jälkeen vajaa 4tkm ja kirkkaat olivat ja ylä-merkissä pysyneet... toki samallahan laitoin koneeseen Rvs käsittelyn.
Tulipa sitä itsekin siirryttyä nyt TB Diamondin käyttäjäksi ja siihen jään. Turha noita öljymerkkejä on vaihdella, jos jonkun tiedetään toimivan hyvin. Olisin pysynyt mobilissa, jos se ei olisi kerännyt kylmälimaa. Castrol Edge FST 0W-40 oli aika samanlaista kuin Mobil 1 0W-40, mitä tulee öljynkulutukseen M54B30 koneessa, n. litra 5000-10000 km matkalla, riippuen ajotyylistä. Majoneesiä castrol teki ehkä hieman vähemmän kuin Mobil, mutta en jaksanut seurailla tuota enää lopussa, kun olin päättänyt vaihtaa Teboiliin. Täytyy raportoida myöhemmin miten toimii, mutta ainakin testilenkin perusteella kehräsi nätisti. Öljynvaihtovälinä aion pitää jatkossakin n. 10-12 tkm.
Yksi asia, mistä en tykännyt tuossa Castrolin Edgessä oli se 5 litran purkki, missä on ihan paska väljä korkki, minkä pyöräyttää yli kierteiden tosi helposti ja huohottaa/vuotaa peräkontissa kylkiä pitkin, niin saa aina välillä putsata liuottimella koko laarin, missä pidän nesteitä. Ja Edgeä piti kaataa aina ratin kanssa, varsinkin täydestä pöntöstä. Diamondin 4 l astia on samanlainen kuin mobilissakin, eli siitä tulee se suippo tötterö, millä kaataminen ja öljyn lisäily onnistuu myöhemminkin hyvin tienpäällä paikkoja sotkematta.
MItähän eroa mahtaa olla kun joissain liikkeissä on Teboil Diamond 5W 40 ja joissain muuten sama öljy mutta kannun etiketissä alakulmassa Long Life ? Hintakin suunnilleen sama eli sama öljy varmaan kyseessä, olisiko toisista etiketeistä jäänyt tuo teksti pois vai uudemmassa erässä tuo teksti valmiina ?!
Comment