Originally posted by Bomb5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä öljyä?
Collapse
X
-
Saksan ebayssa nuo "kalliit" huippuöljyt eivät enää olekaan kalliita, vaan lähes saman hintaisia kuin perusöljyt suomessa, edellyttäen tietenkin että tilaa sen 25 litran satsin kerralla. Jos öljynvaihdon hinnassa eroksi huippuöljyn ja perusöljyn välille jää n. 10 euroa, ei se ole mitään verrattuna siihen, mitä muihin korjauksiin ja ylihuoltoihin menee vuodessa.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Nyt muutama tonni ajettu Tb timantilla ja majoneesia ei ole näkynyt. Rallatuksia ei ole enää kuulunut ja kone käy hyvin tyhjäkäyntiä. Silti aijon vaihtaa uudet öljyt piahkoin ja samalla menee venakopan tiiviste vaihtoon.
E: Niin... ei rallattanutkaan enää -15 kylmäkäynnistyksessäkään. Voi osittain johtua, kun ajelin tuossa kolmosella noin 100-120kmh 20km.Last edited by janke; 12-01-2013, 12:19.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostMinulla m54 tykkäsi syödä tuota 0w-40 castrolia. Joten vaihdoin takaisin 5w öljyihin.
En malttanut olla tilaamatta Levoililta, kun piti muutenkin hommata sieltä öljyjä muille. Tilasin itselleni tuota Edge FST 0W-40:tä. Oli muuten venäläisten testissä yksi harvoja öljyjä, mikä ei palanut kiinni testiputken reunoihin. http://bmwservice.livejournal.com/27699.html (1. öljy). Pysyisin muuten Mobil 1 0W-40:ssä, mutta tekee pätkäajossa helposti majoneesia. Katotaan miten käy Castrolilla. Teen sillä ainakin 2 seuraavaa vaihtoa.
Tässä noiden Castrolien speksit:
Castrol 0W-40 Edge Sport
ACEA C2/C3, BMW longlife 04
Viskositeetti 40 C: 76
Viskositeetti 100 C: 12.8 <--
Viskos. indeksi: 171 <--
Sulfaattituhka: 0.7 % <--
Jähmepiste: -60 C
Castrol 0W-40 Edge FST
ACEA A3/B3/B4, BMW longlife 01
Viskositeetti 40 C: 79
Viskositeetti 100 C: 13.1 <--
Viskos. indeksi: 168 <--
Sulfaattituhka: 1.15 % <--
Jähmepiste: -60 C
Laitetaan vertailun vuoksi myös:
Mobil 1 0W-40 New life
ACEA A3/B3/B4, BMW longlife 01
Viskositeetti 40 C: 75
Viskositeetti 100 C: 13.5 <--
Viskos. indeksi: 185 <--
Sulfaattituhka: 1.30 % <--
Jähmepiste: -60 C
Teboil 5W-40 Diamond
ACEA A3/B3/B4, BMW longlife 04
Viskositeetti 40 C: 90
Viskositeetti 100 C: 14.0 <--
Viskos. indeksi: 160 <--
Sulfaattituhka: 1.32 % <--
Jähmepiste: -54 C
Castrol 5W-40 Magnatec C3
ACEA A3/B3/B4/C3, BMW longlife 04
Viskositeetti 40 C: 80
Viskositeetti 100 C: 13.2 <--
Viskos. indeksi: 164 <--
Sulfaattituhka: 0.7 % <--
Jähmepiste: -48 C
Näistä öljyistä TB Diamond on paksuinta kuumana. 5W-40 öljy ei kuitenkaan automaattisesti ole paksumpaa kuumana verrattuna 0W-40 öljyyn, vaikka kylmänä näin onkin. Tämän näkee esim. Magnatecin kuumaviskositeetistä (13.2), mikä on lähes sama kuin Shell Helix Ultra 5W-40:llä (13.1). Mobil 1 0W-40 on noita molempia öljyjä paksumpaa kuumana (13.5). Mielenkiintoista on myös huomata, että 0W-40 Edge FST:n ja 5W-40 Magnatec C3:n kylmä- ja kuumaviskositeettiarvot ovat käytännössä aivan samat (79/13.1 ja 80/13.2). Edgessä on vaan moottoria paremmin suojaavat lisäaineistukset. Magnatecistä otin tähän mukaan tuon C3:n, mikä näkyy olevan eniten saatavilla ja uusin versio. Siitä on ilmeisesti ollut aiemmin joku versio, missä ei ollut C3-hyväksyntää ja oli koostumukseltaan enemmän longlife 01-öljyjen kaltainen.Last edited by Bomb5; 12-01-2013, 17:14.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostNyt muutama tonni ajettu Tb timantilla ja majoneesia ei ole näkynyt. Rallatuksia ei ole enää kuulunut ja kone käy hyvin tyhjäkäyntiä. Silti aijon vaihtaa uudet öljyt piahkoin ja samalla menee venakopan tiiviste vaihtoon.
E: Niin... ei rallattanutkaan enää -15 kylmäkäynnistyksessäkään. Voi osittain johtua, kun ajelin tuossa kolmosella noin 100-120kmh 20km.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMotonetissä oli nyt 3 eri vaihtoehtoa öljynsuodattimissa. Oli joku valkonen pahvilaatikko jossa ei muuta tekstiä, kun made in EU. Toinen oli Wix..tai joku:think Sitten oli boschia jonka uskalsin sitten ottaa mukaan.
Tai jos autoilu on siitä 7e kiinni niin ehkä olis viisain kulkea bussilla
Satasen tai kahen rässit erikseen, sama mitä sinne tunkee, mutta näissä käyttiksissä ite ainaki oon käyttäny aina orkkissuotimia.
Enkä nyt tässä janke:a tarkota vaan yleisesti tuli mieleen.
Comment
-
-
Originally posted by jiipee- View PostOon ihmetelly jo kauemmin tätä että, miksi porukka ei käytä orkkis öljynsuodatinta, oli merkki mikä tahansa. Oon ite kyllä tullu siihen tulokseen ettei siinä tiliä tee jos arpoo tarvikesuodatinta, että minkä uskaltaa laittaa kun että hakisi marmorilta sen orkkiksen joka nyt ei varmasti taloutta kaada. Ehkä 7e kalliimpi kuin tarvike
Tai jos autoilu on siitä 7e kiinni niin ehkä olis viisain kulkea bussilla
Satasen tai kahen rässit erikseen, sama mitä sinne tunkee, mutta näissä käyttiksissä ite ainaki oon käyttäny aina orkkissuotimia.
Enkä nyt tässä janke:a tarkota vaan yleisesti tuli mieleen.
Comment
-
-
Originally posted by jiipee- View PostOon ihmetelly jo kauemmin tätä että, miksi porukka ei käytä orkkis öljynsuodatinta, oli merkki mikä tahansa. Oon ite kyllä tullu siihen tulokseen ettei siinä tiliä tee jos arpoo tarvikesuodatinta, että minkä uskaltaa laittaa kun että hakisi marmorilta sen orkkiksen joka nyt ei varmasti taloutta kaada. Ehkä 7e kalliimpi kuin tarvike
Tai jos autoilu on siitä 7e kiinni niin ehkä olis viisain kulkea bussilla
Satasen tai kahen rässit erikseen, sama mitä sinne tunkee, mutta näissä käyttiksissä ite ainaki oon käyttäny aina orkkissuotimia.
Enkä nyt tässä janke:a tarkota vaan yleisesti tuli mieleen.
Comment
-
-
Olen aina hakenut marmorilta suodattimen... Paitsi tänään ja on ihan identtinen orkkis suodattimen kanssa. Mutta mitä vikaa Boschin suodattimessa on??
Last edited by janke; 22-01-2013, 18:31.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Comment