Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alaväännöt hukassa ja kulutus tapissa! RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hammerhood
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 102
    • Suomi

    Alaväännöt hukassa ja kulutus tapissa! RATKAISTU!

    Moro
    Eli hyviä neuvoja kaivattas imm jännitteen mittaukseen liittyen. Auto on e39 528ia -99 M52/TU mallia.
    Imm on siemensin logolla varustettu eli alkuperäinen mittari ilmeisesti.Elikkä kokeilin mitata jännitettä johdosta ja lukemaksi sain 1-5v ja eikö tuo 5v ole se maximi? mikä on todennäköisesti merkki siitä että mittari lukee ilmavirtaa oikein ilman tarpeen mukaan? ja toinen piuha antoi kiinteän 14v jännitteen. Mutta sitten se kolmas piuha mistä pitäisi saada se 5v kiinteä jännite niin näyttää 0. Onko mittari rikki koska en saa ulos sitä 5v jännitettä vai miten tuo jännite pitäis mitata?? Nuo 2 muuta johtoa sain mitattua miinus napa maihin ja plussa johtoon kiinni.
    Autoa vaivaa tehottomuus ja liiallinen bensankulutus noin 10l matka 16l kaupunki joka on mielestäni aivan liian suuri vaikka kuin ajaa pintakaasulla.

    Niin ja melkein unohdin mainita että kun imm piuhan nykäsee irti niin autossa on paremmin alavääntöä ja kulutuskin hieman pienempi eli toimii niinsanotusti vikaohjelmalla eikö?

    ...Katselin mittarin myös päällisinpuolin ja silmiin pisti mittarin sisällä oleva noin 2cm leveä alumiinikehä jossa oli kärynneeltä näyttävä pieni reikä, tiedä sitten mikä tuon on aiheuttanut ja onko vaikutusta mittarin toimivuuteen
    Last edited by Hammerhood; 16-04-2014, 20:01. Reason: tarkempi katsaus päällisin puolin
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Hammerhood View Post
    Moro
    Eli hyviä neuvoja kaivattas imm jännitteen mittaukseen liittyen. Auto on e39 528ia -99 M52/TU mallia.
    Imm on siemensin logolla varustettu eli alkuperäinen mittari ilmeisesti.Elikkä kokeilin mitata jännitettä johdosta ja lukemaksi sain 1-5v ja eikö tuo 5v ole se maximi? mikä on todennäköisesti merkki siitä että mittari lukee ilmavirtaa oikein ilman tarpeen mukaan? ja toinen piuha antoi kiinteän 14v jännitteen. Mutta sitten se kolmas piuha mistä pitäisi saada se 5v kiinteä jännite niin näyttää 0. Onko mittari rikki koska en saa ulos sitä 5v jännitettä vai miten tuo jännite pitäis mitata?? Nuo 2 muuta johtoa sain mitattua miinus napa maihin ja plussa johtoon kiinni.
    Autoa vaivaa tehottomuus ja liiallinen bensankulutus noin 10l matka 16l kaupunki joka on mielestäni aivan liian suuri vaikka kuin ajaa pintakaasulla.

    Niin ja melkein unohdin mainita että kun imm piuhan nykäsee irti niin autossa on paremmin alavääntöä ja kulutuskin hieman pienempi eli toimii niinsanotusti vikaohjelmalla eikö?
    Kyllä se kuulostaa IMM vialta mutta kannattais ihan lukea vikakoodit ja livedata niin oot paljon viisaampi :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Hammerhood
      Bimmer Rookie
      • Nov 2013
      • 102
      • Suomi

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      Kyllä se kuulostaa IMM vialta mutta kannattais ihan lukea vikakoodit ja livedata niin oot paljon viisaampi :think
      Jes vikakoodinlukuun oon menossa ensiviikolla ja tod.näk laitettava tuo mittari vaihtoon jos vikakooditkin sitä herjaa... aika arvokas kapine sinänsä tuo mittari jos alkuperäisen haluaa
      Onko ehdotuksia mistä kannattaisi alkaa uutta mittaria metsästämään? Kun on aika paljon hinta eroa nuilla orkkiksillakin mitä oon katellut. Nuo tarvikemittarit varmaan voi jättää suosiolla syrjään kun tuntuu olevan laatu mitä sattuu mitä olen kuullut?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Hammerhood View Post
        Niin ja melkein unohdin mainita että kun imm piuhan nykäsee irti niin autossa on paremmin alavääntöä ja kulutuskin hieman pienempi eli toimii niinsanotusti vikaohjelmalla eikö?
        Sama tapahtuu oli vika sitten imm:ssä tai imuvuodoissa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Hammerhood
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 102
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Sama tapahtuu oli vika sitten imm:ssä tai imuvuodoissa.
          Se on totta että pienikin ilmavuoto vaikuttaa seoksiin jollain tavalla mutta tällähetkellä vika tuntusi olevan omasta mielestä tuossa imm:sä koska sitä 5 voltin kiinteää jännitettä en ole saanu ulos mittaamalla joka ainakin puheista mittausohjeista päätellen pitäisi löytyä jos mittari on ehjä, tai sitten en ole osannut sitä jännitettä oikeen mitata ja on sitten tuo pieni hiiltynyt reikä tuossa mittarinalumiinisessä sisäkehässä eikä ole tietoa miten se on siihen ilmestynyt tai onko edes vaikutusta mittarin toimintaan.

          Imuvuotoja on ollut aikaisemmin esim separaattorin vaihdoin letkuineen kun vihelsi niin s****nasti. Öljykorkkia kun raotti niin ujelsi kuin viimestäpäivää ja venakopan tiivisteen vaihdoin hiljattain myös. Haitarikumit imm:ltä kaasuläpälle vaihettu ja läppä sekä tyhjäkäyntiventtiili putsattu, disa kunnossa ja toimii niinkuin pitää eikä vuoda, ohjaustehostimen letkut tarkistettu. Eli aikalailla kaikki mahdolliset imuvuodot tarkistettu/huollettu jotka voisi aiheuttaa näin paljon tehottomuutta

          Paitsi jos sinulla on tietämystä tuosta imm sielunelämästä miten se 5v kiinteä jännite saadaan sieltä mitattua koska kerran sen jo mittasin ja näytti mittari 0? Ylempänä jo tuosta mainitsinkin . Mutta vikakoodien lukuun menen jokatapauksessa ensiviikolla jotta saadaan varmistus olemassaolevista vioista

          Comment

          • Hammerhood
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 102
            • Suomi

            #6
            IMM testaus yleismittarilla!

            Laitanpa tämän linkin tänne jos sattuisi olemaan jollekkin hyödyllinen jos pähkäilee samojen ongelmien kanssa kuin minä Tosin en tiedä liekkö foorumilla jo ennestään samaisia ohjeita olemassa.
            Tosi hyvät ohjeet ainakin omasta mielestäni, olkaat hyvät

            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

            Comment

            • turbopuusti
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 824
              • Helsinki

              #7
              Mittaatko IMM kytkettynä vai johto irti?

              Muistaakseni se tosiaan meni noin että
              +12v
              Signaali
              Referenssijännite +5v
              Maa

              Käsittääkseni ecu vertailee tuota +5v ja signaalin +1-5v välistä eroa. Jos jompikumpi puuttuu niin eihän se sillon loogisesti toimi. Tosin tuolla saattaa olla merkitystä onko johto irti vai kiinni että löytyykö se +5v. Mittaa IMM johto kiinni +5v ja maa- pinnien välistä jännite että tuleeko mitään. Korjatkaa viisaammat jos on aivan mutua.

              Sikäli tuo signaali +5v maksimiarvo kuulostaa ihan hyvältä mutta toimiiko mittari 'lineaarisesti' on eri asia. Sinuna katsoisin vielä livedataa osakaasulla ja tuijottaisin etenkin lambdojen käyttäytymistä.
              Last edited by turbopuusti; 17-11-2013, 12:57.
              e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

              Comment

              • Hammerhood
                Bimmer Rookie
                • Nov 2013
                • 102
                • Suomi

                #8
                Originally posted by turbopuusti View Post
                Mittaa IMM johto kiinni +5v ja maa- pinnien välistä jännite että tuleeko mitään.

                Just tuo referenssi jännite +5v on hukassa ja olen kokeillut mitata johto kiinni mutta tuloksetta... Osakaasulla tuo ilmanvirran mittaus johto näyttää mielestäni oikeaa lukemaa kun kierrokset nousee, nousee myös volttimäärä sinne 1- 5v ja siellä pysyy kun kierrokset korkealla:think.
                Täytyypä melkein käydä tekemässä uusia mittauksia ihan vain varmistaakseni asian. Edelliset mittaukset tein kone lämpimänä.

                Comment

                • turbopuusti
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 824
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Hammerhood View Post
                  Just tuo referenssi jännite +5v on hukassa ja olen kokeillut mitata johto kiinni mutta tuloksetta... Osakaasulla tuo ilmanvirran mittaus johto näyttää mielestäni oikeaa lukemaa kun kierrokset nousee, nousee myös volttimäärä sinne 1- 5v ja siellä pysyy kun kierrokset korkealla:think.
                  Täytyypä melkein käydä tekemässä uusia mittauksia ihan vain varmistaakseni asian. Edelliset mittaukset tein kone lämpimänä.
                  Ei sen pitäisi paikallaan nousta tuonne lähellekään +5v. Tuo +5v on ilmamäärä kaasuläppä täysin levällään ajossa. Huom. näissä mittareissa tuo voltti lukema ei ole lineaarinen vaan enemmänkin eksponentiaalinen verrattuna sisään imettävään ilmaan. Tämä siksi että tulkittava arvo ei oikeasti ole jännitettä vaan pulssin leveyttä (PWM) 0-5v alueella. Yleismittarilla vaan tuo voidaan nähdä jonakin volttilukemana kun ei pysy perässä...

                  Itsellä rikkinäinen IMM näytti 3.9-4,1V ja ehjän mittarin arvo taisi olla 4,4-4,5V eli hyvinkin pienistä eroista puhutaan kuitenkin. Mitattu ilmamäärä oli noin 60% toteutuneesta. Tuota yritin ylempänä selittää, että se ei ole lineaarinen vaan mitä lähempänä +5v niin sitä enemmän pienet muutokset vaikuttaa. Tuolla rikkinäisellä mittarilla auto nyki täyskaasulla helkkaristi, koska sai siis 40% liian vähän bensaa...
                  Last edited by turbopuusti; 17-11-2013, 21:11.
                  e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                  Comment

                  • Hammerhood
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2013
                    • 102
                    • Suomi

                    #10
                    Vikakoodin luvussa ei vielä käyty mutta tein tuos Maf testin OBD valikosta ja litroja anto tuntiin 3 vaihteella jo 5t kierroksilla melkein 120l, mitä ihmettä:think eikö 2.8litrasella max lukemat pitäisi pyöriä tuossa jossain 80l tietämillä? Asiasta enempi tietävät valaiskaa hieman nuita lukemia ... luultavasti ois saanu hieman enempi jos rajoittimelle asti ois kiihdyttäny ja huomioidaan myös se että tein ainostaan yhden vedon, ois ehkä pitänyt ottaa useampi ja katsoa pyöriikö lukemat samoissa.

                    Toinen asia sitten: Huomasin tänä aamuna että auto röpöttää matalilla kierroksilla (700-2000)joka kuuluu sisälle vaimeana mörinänä ja varsinkin tyhjäkäynnillä tuntuu pientä tärinää. Oisko tulpan vaihtojen aika :think Ainakin huoltokirjan mukaan kakkos huolto on tehty 90tkm kohdalla ja nyt kilometrejä autossa 170tkm. Voisi selittää tuon korkean kulutuksen ja epätasaisen tyhjäkäynnin


                    ..Vai hetkinen obd valikossa lukemat näytti kutakuinkin näin 000120 eli muutettuna se litroiksi tarkoittasko tuo nyt sitten vain 12l/h? Vai näyttääkö se suoraan litroina?
                    Last edited by Hammerhood; 19-11-2013, 14:14.

                    Comment

                    • Hammerhood
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2013
                      • 102
                      • Suomi

                      #11
                      wtf now?

                      No niin vikakoodin lukuun perjantaina... mutta ennen sitä tuli taas lisää ongelmia nyt koskien automaatti lootaa zf 5 pykäläinen.
                      Esim. risteykseen tultaessa noin 30-40km nopeudesta hiljalleen moottorin jarruttaessa loota nykäisee moottorijarrutuksen ollessa päällä ja sen jälkeen tuntuu että rullaa vapaalla ja samaan aikaan kulutusmittari pomppaa 10-15l paikkeille. Sama tapahtuu myös jos painat jarrua ennen risteystä kulutus heilahtaa nuihin lukemiin ja tasoittuu noin 5 sekunnin kuluttua ja laskee 0. Enne ei tätä tehnyt vaan moottorijarrutus toteutui aivan sinne asti kun auto oli jo melkein pysähtynyt. Eikä ollut myöskään nuita kulutusmittarin sekoiluja.
                      Voiko mahdollisesti joku imuvuoto aiheuttaa tätä? vai joko huolestun lootan kunnosta... tsiisus kun tuntuu että vikaa alkaa koko ajan tulla lisää... alunperin oli vain lievää tyhjäkäynnin humppausta ja nyt tehot poissa ja vielä tämä loot a ongelma...mitähän seuraavaksi... vois kyllä jo otsikonki muuttaa kun lipsuu jo aiheesta aika pahasti

                      Comment

                      • turbopuusti
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 824
                        • Helsinki

                        #12
                        Pysytäänpä housuissa siellä...

                        Moottorin toiminta vaikuttaa oleellisesti vaihteiston toimintaan. Vaihteisto saa esimerkiksi momenttitiedon moottorinohjaukselta ja kyseinen arvo saattaa olla mitä sattuu jos moottorin toimintakin on kuvailemallasi tasolla. Näin yksinkertaistettuna vaihteisto toimii orjan lailla moottorin perässä yrittäen sopeuttaa omaa toimintaansa moottorinohjaukselta tulleisiin tietoihin - eikä toisinpäin. Laita yksi kerrallaan kuntoon nuo asiat eli ensin selvität nyt mikä sitä moottoria vaivaa.

                        1) IMM rikki

                        2) Imuvuoto

                        3) Katalysaattori rikki

                        4) Lambdat rikki


                        Jos päästöt pysyvät kondiksessa niin itse lähtisin katsomaan vikaa tuosta IMM varsinkin jos et saanut referenssijännitettä mitattua. Toisena mieti vielä imuvuodot. Lambdat sekä katalysaattori voidaan arvioida pakokaasutestillä kun nuo kaksi ensimmäistä on poissuljettu.


                        Terveellä IMM itsellä (m62b44tu) näyttää hetkellisesti 90l/h mittaristosta katsottuna, joka siis tarkoittaa bensan kulutusta tunnissa. Ilmamäärä kaasu auki oli luokkaa 800-900kg/h jos en aivan kuseta. Äkkiseltään arvioiden terve IMM m52b28 koneessa tulisi antaa arvoa 500-600kg/h ilmaa ja 50-60l/h bensaa. Mikäli esimerkiksi mittaristosta katsoen jo osakaasulla ylittää tuon arvon käy moottori todella rikkaalla johtuen väärin mitatusta ilmamäärästä. Tällöin sotkee mm. lambda-arvot eli ei kannata sokeasti luottaa vikakoodeihin. Omassa autossa antoi kaikki mahdolliset vikakoodit mutta ei IMM:stä ensimmäistäkään, joka todellisuudessa oli vian aiheuttaja. Se mikä tuohon väärään mittaukseen johtaa voi olla IMM itsessään tai jokin siitä riippumaton asia.
                        Last edited by turbopuusti; 24-11-2013, 00:36.
                        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                        Comment

                        • Hammerhood
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2013
                          • 102
                          • Suomi

                          #13
                          Vikakoodit luettu ja IMM:hän se siellä herjasi.Nollattiin vika ja ajellaan maanantaihin ja katsotaan uudestaan mitä sanoo... sitten perehdytään paremmin tuohon ongelmaan, mutta näillä näkymin ainakin olisi mittari menossa vaihtoon.

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            #14
                            Originally posted by Hammerhood View Post
                            Vikakoodit luettu ja IMM:hän se siellä herjasi.Nollattiin vika ja ajellaan maanantaihin ja katsotaan uudestaan mitä sanoo... sitten perehdytään paremmin tuohon ongelmaan, mutta näillä näkymin ainakin olisi mittari menossa vaihtoon.
                            No varmasti joku vikakoodi olikin jos olet piuha irti sitä käytellyt
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Hammerhood
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2013
                              • 102
                              • Suomi

                              #15
                              Siksi se nollattiin ja maanantaina katsotaan uudestaan ja kun ei muita vikakoodeja löytyny niin toivotaan että se IMM siellä entinen olisi jotta tästä kauheasta bensan syönnistä päästään eroon ja ei tarttisi enempää ihmetellä..
                              Jokatapauksessa perehdytään tarkemmin nuihin ongelmin sitten maanantaina ja toivotaan että saadaan jotain selkoa Livedatasta.
                              Jos nyt ei ''sittenkään'' vielä ongelmaan saada selvyyttä ni postailen foorumille data tietoja niin tarkastellaan täällä vielä lisää. Moni ongelmahan on ratkennut tälläkin foorumilla paremmin kuin monessa huoltoliikkeessä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎