Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI mystinen ilmastointi ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hj325hml
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 729
    • Pirkanmaa

    #76
    [QUOTE=Spetke;3384298]Hetken tuota kerkesin aamulla ihmettelemään.
    Katsoin ensin toimivasta E60LCI mallista vertailuksi "mallia" niin siinä kylmenee ainoastaan kompurasta lähtevä paksu putki joka menee sisäkennolle.
    Muut putket ovat muiden konehuoneen osien kanssa suurin piirtein samoissa lämpötiloissa. Kun hetken autoa käytteli.

    Tässä ongelmatapauksessa kylmenee ainoastaan tämä ohut putki joka menee oikean puolen runkoaisan päällä sisäkennosta ulko kennoon. Muut ovat lämpimiä.
    Ulkokennosta kompuraan menevä paksumpi putki taasen kuumenee sen veran ettei siinä oikein paljaita sormia viitsi kauaa pitää? Suorastaan kuumnee helvetin kuumaksi.

    Piti sitten hetki autoa käytellä jotta voisi hieman vertailla arvoja niin kun auto oli käynyt muutaman minuutin niin konehuoneesta kuului voimakas jaksottainen muutaman sekunniin niin sanottu pieruääni ja melkoisen pölläyksen päästi samalla, nopealla vilkaisulla päästi ilmastoinnin kaasuja jonkun tiivisteen läpi läheltä kompressoria. Sammutin auton.
    Äkkiseltään tuntuisi siltä, että joku siellä tukossa on?
    Sähkö flekti ei myöskään pyöri ollenkaan. Silloin kun hetken aikaa järjestelmä puhalsi kylmä niin flekti pyöri.


    Tuossa muutamia arvoja ehjästä vertailu autosta:




    Tässä taasen ongelma tapauksesta:

    [/QUOTE

    kyllä hiljaiseksi vetää, ongelman alkuvaiheessa ei ymmärrä tehdä tarkkoja muistiinpanoja edes pääkoppaan. Aloin funtsimaan että oliskohan järjestelmä toiminut ennen kennon vaihtoa kuitenkin kauemmin, niin kauan kuin kylmäaineita piisas. Huhtikuussa ei tarvetta ollut usein kylmää saada niin ei muista tarkasti.
    Ainakin kennon ja kuivaimen vaihdon jälkeen aina uusien kylmäaineiden laiton jälkeen kylmää tullut kaksi käynnistys kertaa jonka jälkeen loppuu.
    Kenno ja kuivain olivat tietenkin uusia osia.
    F16 M-Sport

    Comment

    • hj325hml
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 729
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by jake2710 View Post
      Ei näytä painetta nostavan.
      Uudet tiivisteet tuli varmaan laitettua laihduttimen + kompuran vaihdon yhteydessä.

      Kyllä vain.
      F16 M-Sport

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #78
        Minkä ihmeen takia lauhduttimelta paineenalennusventtiilille menevä putki kylmenee? Onko kuivain tukossa/rikki ja toimii paineenalennusventtiilinä? Tai joku asennusvirhe? Tuon putken kuuluis sisältää korkeapaineista nestettä joka on hieman lämmintä.

        Jos ajatellaan nesteen virtaussuuntaa niin Spetken postissa putket on selitetty väärin päin. 1. Kompressori (kaasu muuttuu nesteeksi ja kuumenee, korkeapaineinen) -> 2. lauhdutin (neste jäähtyy lähelle ulkoilman lämpötilaa mutta pysyy nesteenä, edelleen korkeapaineinen) -> 3. kuivain -> 4. paineenalennusventtiili (neste muuttuu kaasuksi ja jäähtyy lähelle nollaa astetta, tästä alkaa matalapainepuoli) -> 5. höyrystin (eli sisäkenno, ilma jäähtyy ja putkessa oleva höyry lämpenee) -> 1. kompressori (tästä alkaa korkeapainepuoli)

        Putken kuuluis jäähtyä kohdassa 4, käytännössä ilman sisustan purkamista ensimmäinen kohta jossa kylmän putken näkee on höyrystimeltä kompressorille menevä putki. Kompressorilla sitten tapahtuu kuumuminen ja kohtien 2,3 ja 4 välisen putken kuuluis olla lämmin mutta jostain syystä kylmenee???
        Last edited by böntti; 11-08-2014, 14:13.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • hj325hml
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 729
          • Pirkanmaa

          #79
          Originally posted by böntti View Post
          Minkä ihmeen takia lauhduttimelta paisuntaventtiilille menevä putki kylmenee? Onko kuivain tukossa/rikki ja toimii paineenalennusventtiilinä? Tuon putken kuuluis sisältää korkeapaineista nestettä joka on hieman lämmintä.

          Alkaa kans mieleen tulevan kennohomma ylipäätään. Ainakin sen vaihdon jälkeen ollut selkeästi tämä toimii kaks kertaa ja lakkaa. Varmasti kun ei voi sanoa muuttuiko ongelma vai tuliko.

          Onko sattumaa että kennossa alunperin pieni reikä josta tämä asia lähti liikkeelle. Niin pieni vuoto ettei eka korjaamo löytänyt kaasulla vuotoa edes.
          F16 M-Sport

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #80
            Originally posted by hj325hml View Post
            Alkaa kans mieleen tulevan kennohomma ylipäätään. Ainakin sen vaihdon jälkeen ollut selkeästi tämä toimii kaks kertaa ja lakkaa. Varmasti kun ei voi sanoa muuttuiko ongelma vai tuliko.

            Onko sattumaa että kennossa alunperin pieni reikä josta tämä asia lähti liikkeelle. Niin pieni vuoto ettei eka korjaamo löytänyt kaasulla vuotoa edes.
            Vai tuliko se reikä siinä vaiheessa kun järjestelmään lyötiin 20 bar eli 10 bar liikaa ja joku hapero kohta antoi periksi?

            Painesensori on korkeapaineputkessa ennen paineenalennusventtiiliä. Kyllä siellä joku tukos/asennusvirhe on jos järjestelmässä on riittävästi nestettä. Tuo väärän putken kylmeneminen kertoo että neste höyrystyy ennen paineventtiiliä, lisäksi paineanturi vielä varmistaa tämän. Riittävä paine jää siis kehittymättä.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #81
              Putki numerolla 2 kylmenee koko suoralta osuudeltaan erittäin jää kylmäksi, tekee kondenssi vettä pintaan reilusti.
              Putki numero 1 kuumenee todella kuumaksi.
              Soitin äsken varmuuden vuoksi (ulko / lauhdutin) kennon maahantuontiin kysyäkseni liittyykö kennon asennukseen jotain erikoistoimenpiteitä.
              Kuulema ei liity ja kuivain on sisällä valmiiksi oikein asennettuna eikä sitä lukkosokkaa pidä mennä availemaan. Ei kai tuollaisia osia pysty mitenkään väärin asentamaankaan.

              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • jake2710
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 828

                #82
                Entäs lauhduttimeen tulevat putket. Taitaa just mahtua väärille paikoille.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #83
                  Putken 2 kuuluu olla lämmin, jostain syystä nyt kuitenkin paine laskee jo ennen tuota putkea niin paljon että neste höyrystyy ja tästä syystä jäähtyy. Kun se nyt siis jäähtyy, tarkoittaa se että ennen tuota putkea höyry on saatu nestemäiseen muotoon ja ulkokenno on jäähdyttänyt sitä.

                  Mites siinä ehjässä autossa, kuinka kuumaksi se kompressorilta ulkokennolle menevä putki lämpenee? Kuuma sen pitääkin olla, en vaan osaa sanoa että kuinka kuuma, oletettavasti kuitenkin noin 40-50c.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • hj325hml
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 729
                    • Pirkanmaa

                    #84
                    Originally posted by böntti View Post
                    Vai tuliko se reikä siinä vaiheessa kun järjestelmään lyötiin 20 bar eli 10 bar liikaa ja joku hapero kohta antoi periksi?

                    Painesensori on korkeapaineputkessa ennen paineenalennusventtiiliä. Kyllä siellä joku tukos/asennusvirhe on jos järjestelmässä on riittävästi nestettä. Tuo väärän putken kylmeneminen kertoo että neste höyrystyy ennen paineventtiiliä, lisäksi paineanturi vielä varmistaa tämän. Riittävä paine jää siis kehittymättä.

                    Johonkin se kylmäaine hävisi ennen tuota lumikon 20baarin testiä.

                    Vika oli ennen paineanturin vaihtoa jo samanlainen. Sen vaihdon jälkeen taas uudet kylmäaineet ja kylmää tuli 2x.
                    F16 M-Sport

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #85
                      Originally posted by jake2710 View Post
                      Entäs lauhduttimeen tulevat putket. Taitaa just mahtua väärille paikoille.
                      Kuvan perusteella kyllä näin. En tiedä että vaikuttaako asiaan, kuivain tulee väärään kohtaan kylläkin:think
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • jake2710
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 828

                        #86
                        Originally posted by böntti View Post
                        Kuvan perusteella kyllä näin. En tiedä että vaikuttaako asiaan, kuivain tulee väärään kohtaan kylläkin:think
                        Otin juuri omasta irti niin tuli samalla mieleen

                        Edit. Näköjään 2mm eroa.
                        Last edited by jake2710; 11-08-2014, 14:46.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          #87
                          Originally posted by hj325hml View Post
                          Johonkin se kylmäaine hävisi ennen tuota lumikon 20baarin testiä.

                          Vika oli ennen paineanturin vaihtoa jo samanlainen. Sen vaihdon jälkeen taas uudet kylmäaineet ja kylmää tuli 2x.
                          Onko tällä hetkellä varmaa että järjestelmä ei vuoda? Nesteen vähyyskin toki aiheuttaa ennenaikaisen höyrystymisen, periaatteessa ulkokennon jälkeen tapahtuva ennenaikainen höyrystyminen ei sinäänsä vähennä jäähdytystehoa mitenkään dramaattisesti jos nestettä on riittävästi. Nythän se sisäkennolta palaava putki on lämmin eli jäähdytyskapasiteettia ei ole riittävästi.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • hj325hml
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 729
                            • Pirkanmaa

                            #88
                            Originally posted by böntti View Post
                            Onko tällä hetkellä varmaa että järjestelmä ei vuoda? Nesteen vähyyskin toki aiheuttaa ennenaikaisen höyrystymisen, periaatteessa ulkokennon jälkeen tapahtuva ennenaikainen höyrystyminen ei sinäänsä vähennä jäähdytystehoa mitenkään dramaattisesti jos nestettä on riittävästi. Nythän se sisäkennolta palaava putki on lämmin eli jäähdytyskapasiteettia ei ole riittävästi.

                            Kye teki myös kaasutestin kennon vaihdon jälkeen eikä antanut viitteitä vuodosta. kylmäaineet kun venttiilin ja anturin vaihtojen välissä kun laitettiin niin ainakin vuorokauden aikana ei ollut hävinnyt ollenkaan tavaraa.
                            F16 M-Sport

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by hj325hml View Post
                              Kye teki myös kaasutestin kennon vaihdon jälkeen eikä antanut viitteitä vuodosta. kylmäaineet kun venttiilin ja anturin vaihtojen välissä kun laitettiin niin ainakin vuorokauden aikana ei ollut hävinnyt ollenkaan tavaraa.
                              Vois olla paikallaan tarkistaa asia ilmastointihuoltokoneella.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • hj325hml
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 729
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Originally posted by böntti View Post
                                Vois olla paikallaan tarkistaa asia ilmastointihuoltokoneella.
                                Jollain tarkemmalla kuin perus huoltokoje?

                                Normaalia ilmastointihuoltokoneella on tämän prosessin aikana tehty 7 tai 8 eikä kertaakaan kone ole herjannut mitään.
                                Last edited by hj325hml; 11-08-2014, 15:29.
                                F16 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎