Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI mystinen ilmastointi ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    Eihän se paineen päästö vaan tapahdu kompuran päällä olevasta ylipaineventtiilistä :think
    Lauhduttimen toimimattomuus saa helteillä sen paineen nousemaan aivan liian korkeaksi. Kokeile ylimääräistä lauhdutinpuhallinta jotta lauhdutin ihan varmasti toimii.
    Tuolla livedatassa tapahtuva paineen nousu viittaisi lauhduttimen toimimattomuuteen, voikohan tuo lauhdutin olla virheellisesti valmistettu kun on Nissens-laatua.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Eihän se paineen päästö vaan tapahdu kompuran päällä olevasta ylipaineventtiilistä :think
      Lauhduttimen toimimattomuus saa helteillä sen paineen nousemaan aivan liian korkeaksi. Kokeile ylimääräistä lauhdutinpuhallinta jotta lauhdutin ihan varmasti toimii.
      Tuolla livedatassa tapahtuva paineen nousu viittaisi lauhduttimen toimimattomuuteen, voikohan tuo lauhdutin olla virheellisesti valmistettu kun on Nissens-laatua.
      Ylipaineventtiili olis kyllä huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto kuin kompuran imupuolella oleva tiiviste. Puhallin ei lähde pälle koska lauhduttemen jälkeen olevassa putkessa sijaitseva paineanturi näyttä vain muutaman barin painetta.

      Eikö tässä seuraava homma olis varmasti kunnollisen lauhduttimen asentaminen? Voi se paineenalennusventtiilikin olla susi ja aiheuttaa yllättävän paineen pomppaamisen, tuo korkeapaineputken jäähtyminen osoittaa kuitenkin vahvasti lauhduttimeen jos järjestelmä ei ole vuotanut ainetta ulos.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • hj325hml
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 729
        • Pirkanmaa

        Originally posted by böntti View Post
        Ylipaineventtiili olis kyllä huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto kuin kompuran imupuolella oleva tiiviste. Puhallin ei lähde pälle koska lauhduttemen jälkeen olevassa putkessa sijaitseva paineanturi näyttä vain muutaman barin painetta.

        Eikö tässä seuraava homma olis varmasti kunnollisen lauhduttimen asentaminen? Voi se paineenalennusventtiilikin olla susi ja aiheuttaa yllättävän paineen pomppaamisen, tuo korkeapaineputken jäähtyminen osoittaa kuitenkin vahvasti lauhduttimeen jos järjestelmä ei ole vuotanut ainetta ulos.

        Rahaa palanut turhiin osiin ihan tarpeeksi niin olisi kiva varmistaa ensin jollain toisella lauhduttimella tms. Että vika tosiaan siinä.
        Vanha lauhdutin voi olla ehjä poislukien vuotaminen mutta luulis sillä toimivan niin kauan kuin kylmäaineita riittää? Ihan testimielessä ajattelin? Eikös kuivainkin pitäis aina vaihtaa kompuran vaihdon yhteydessäkin? Kannattaako käytettyä ylipäätään edes sotkea tähän enään?
        F16 M-Sport

        Comment

        • 0se
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 113
          • .

          Originally posted by hj325hml View Post
          Mitähän tässä nyt seuraavaksi kannattaa tehdä.
          Tutki nyt tarkkaan mistä kohtaa putki alkaa kylmemään. Siitä tiedät mistä kohtaa se ahdistaa. Ei tosin ole montaa vaihtoehtoa.

          Comment

          • hj325hml
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 729
            • Pirkanmaa

            Tosiaan auto seisoo spetkellä, odottaa vain että muilta hommilta ehtii mun autoa katsomaan päivätöiltään, yrittäjän kiireet. Nämä ongelmat nyt tavallaan niin yllättäen tullut, tai oikeastaan se ettei edelleenkään toimi vaikka aikaa ja osia siihen jo kulutettu. Itsellä ei juuri omaa osaamista löydy tehdä asialle yhtään mitään. Täällä vaan päivystän jos joku ratkaisunhedelmä löytyis millä asia hoitus ja sais hakea ehjän auton ajoon.

            Arki kun ei oikein rullaa kun emännän auto on 2 paikkainen paku e46 eikä mahduta edes koko perhe sillä..
            F16 M-Sport

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Tulipa vaan semmonen mieleen että voisko se paineenalennusventtiili olla rikki? Päästelee ensin liikaa läpi eli neste höyrystyy jo lauhduttimessa kun jäähtyy tarpeeksi (eli paine laskee, tapahtuu lauhduttimessa). Sitten jossain kohtaa venttiili menee yllättäen kiinni ja tästä tuo paineen nousu 35 bariin ja kompuran varoventtiilin laukeaminen? Paineanturi on kierrossa ennen tuota alennusvenaa.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • hj325hml
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 729
                • Pirkanmaa

                Originally posted by böntti View Post
                Tulipa vaan semmonen mieleen että voisko se paineenalennusventtiili olla rikki? Päästelee ensin liikaa läpi eli neste höyrystyy jo lauhduttimessa kun jäähtyy tarpeeksi (eli paine laskee, tapahtuu lauhduttimessa). Sitten jossain kohtaa venttiili menee yllättäen kiinni ja tästä tuo paineen nousu 35 bariin ja kompuran varoventtiilin laukeaminen? Paineanturi on kierrossa ennen tuota alennusvenaa.
                Tämäkö on vielä eri kuin vaihdetut venttiili ja anturi?
                F16 M-Sport

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  Originally posted by hj325hml View Post
                  Tämäkö on vielä eri kuin vaihdetut venttiili ja anturi?
                  Sitä paisuntaventtiiliä tarkoitan, eikös se vaihdettu tarvikeosaan?
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • hj325hml
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 729
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by böntti View Post
                    Sitä paisuntaventtiiliä tarkoitan, eikös se vaihdettu tarvikeosaan?

                    Joo muistaakseni oli tarvike, pitäis autosta katsoa kuitista, vanhakin osa on tallessa siellä vielä.
                    F16 M-Sport

                    Comment

                    • hj325hml
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 729
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by hj325hml View Post
                      Joo muistaakseni oli tarvike, pitäis autosta katsoa kuitista, vanhakin osa on tallessa siellä vielä.


                      Tarvike, Hellan valmistama
                      F16 M-Sport

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        Originally posted by hj325hml View Post
                        Tarvike, Hellan valmistama
                        Luulis olevan kunnollinen, vois olla jopa oem-tavaraa?
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          Originally posted by böntti View Post
                          Ylipaineventtiili olis kyllä huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto kuin kompuran imupuolella oleva tiiviste. Puhallin ei lähde pälle koska lauhduttemen jälkeen olevassa putkessa sijaitseva paineanturi näyttä vain muutaman barin painetta.

                          Eikö tässä seuraava homma olis varmasti kunnollisen lauhduttimen asentaminen? Voi se paineenalennusventtiilikin olla susi ja aiheuttaa yllättävän paineen pomppaamisen, tuo korkeapaineputken jäähtyminen osoittaa kuitenkin vahvasti lauhduttimeen jos järjestelmä ei ole vuotanut ainetta ulos.
                          Mutta eihän se puhallin ei lähde päälle sen äkillisen paineen nousunkaan yhteydessä. Lähteekö se puhallin päälle moottorin lämpötilan noistessa riittävän korkeaksi?

                          Siinä putkessa nro2 on pätkä kumiletkua, voisiko siihen olla juuttunut jokin irto-osa joka kuristaa nesteen kulkua ja saa aikaan ennenaikaisen höyrystymisen :think

                          Mikäli putki jostain kohtaa kylmenee, se tarkoittaa että lauhtumista on ainakin jossain määrin tapahtunut.
                          Last edited by Jürgen_; 14-08-2014, 18:17.
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • 0se
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 113
                            • .

                            Originally posted by Jürgen_ View Post
                            Mutta eihän se puhallin ei lähde päälle sen äkillisen paineen nousunkaan yhteydessä. Lähteekö se puhallin päälle moottorin lämpötilan noistessa riittävän korkeaksi?

                            Mikäli putki jostain kohtaa kylmenee, se tarkoittaa että lauhtumista on ainakin jossain määrin tapahtunut.
                            Se paine nousee äkillisesti kun ilmastoinnin sammuttaa joten ei sen pidäkkään lähteä.

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              Originally posted by 0se View Post
                              Se paine nousee äkillisesti kun ilmastoinnin sammuttaa joten ei sen pidäkkään lähteä.
                              Mielestäni sen pitäisi lähteä vaikka ilmastoinnin sammuuttaakin, mikäli paine on riittävän korkea tai moottori riittävän kuuma...
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3452
                                • Janakkala

                                Tuossa havainnollistin väreillä miten putket lämpenee ja kuumenee ja mistä kohdasta.
                                Sinisellä merkattu kylmenee. Voi olla, että kylmenee pidemmällekkin höyrystimen suuntaan mutta ei päässyt kokeileen kun konehuoneessa oli tuolloin kaikki osat ja muovit paikoillaan.
                                Punainen kohta kuumeni niin kuumaksi, että ei kärsi kädellä koskee, suorastaan polttavan kuumaksi.
                                Aiemmin kertomani kylmäaineiden ja paineiden purkautuminen josta laitoin videon pätkän tuonne aiemmin tapahtuin lilan nuolen kohdalta tiivisteen välistä.
                                Kun siis sammutin sen tussauttelun jälkeen auton niin paineet lähtivät nousuun välittömästi (noin 35baariin) ja kun auton sitten heti perään käynnisti uudelleen niin flekti rupesi pyörimään ja höyrystimen lämpötila kerkesi hetkessä muuttumaan 25*C---> 15*C ja paineet laskivat takaisin 4baarin tuntumaan ja flekti sammui ja höyrystin lähti lämpenemään kohti 25*C...

                                Väliaika tietoja:
                                -Kaikki ilmastoinnin putket on nyt purettu autosta irti ja puhalleltu läpi molempiin suuntiin ja mikään ei ole tukossa.
                                -Keulan lauhdutin kennosta on purettu kuivain pois, sama tehty myös alkuperäiselle lauhdutin kennolle. Molemmissa on ihan identtisen kuivaimet, rakenteeltaan ns silcapalloja verkon sisällä.
                                Ilma virtaa molemmista läpi samalla tavalla vaikka vaihtelee kuivaimia kennosta toiseen tai vaikka jättää kuivaimen pois niin ilma liikku vastustamatta molemmissa kennoissa samalla tavalla. Tunnin vietin tänään aikaa niiden kanssa.
                                -Tarvike expansionvalve (paineenalennus venttiili) on purettu pois, ja tilasin varuiksi/kokeeksi alkuperäisien osan marmorilta. Osa numero on ainakin kertaalleen sillä muuttunut.
                                -Hyörystintä eli sisäkennoa puhaltelin läpi molempiin suuntiin, ilma liikkuu joutuisasti läpi siitäkin. Puhalsin lopussa sen verran lujaa ilmaa läpi, että tuli kaikki kylmäaineen jäämätki ulos.

                                Semmosta tänään, jatketaan uudella expansion venttiilillä kun sellainen saadaan.
                                Nissenssin kennoa on sinänsä hankala kiikuttaa takaisin kun sen "mahdollinen vika" pitäisi pystyä toteamaan jollakin keinolla.
                                En voi sanoa syyksi, että se vaan haukuttiin foorumilla paskaksi, ymmärrätte varmaan. Jostain kun saisi lainaan toisen niin voisihan sitäkin toki kokeilla...

                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎