Putket ei mene väärin päin.
Selasin topicin läpi ja ei selvinnyt että paljonko korkeapaine on mittarilla katsottaessa?
Ei ole koitettu toista ohjauspaneelia. Tämä on koodattu uudelleen...
Testerillä katsottaessa noin 3-4baarin paikkeilla, toimivassa autossa pitäisi olla noin 13Bar.
Laitoin tuonne aikaisempiin postauksiin kuvankaappauskuvan josta näkyy noi arvot.
Ilmastoinninhuoltolaitteella mekaanisella mittarilla en ole katsonut kun en ole itse tuota täytellyt.
Sain juuri uuden alkuperäisen paineenalennusventtiilin kätöseen, mutten taida enään tänään jaksaa sitä laittaa, palataan huomen aamupäivästä asiaan.
Minä olen tuon kerran täyttänyt ja muutenkin tutkinut, silloin ajattelin itse viaksi tuon flektin toimimattomuuden. Silloin siinä oli korkeapaine mekaanisella mittarilla 15barista ylöspäin, olis noussut tietysti vaikka kuinka korkealle. 20baria ylemmäs en uskaltanut päästää kun jo tuossa kohtaa auton käynnistä huomasi että kompura otti tarpeettoman paljon voimaa. Tuossa kohtaa ei minun käsityksen mukaan ollut vielä vaihdettu kuin kuivain ja lauhdutinkenno.
Eli korkeapaineen huoltoliittimen kohdassa paine on 20bar ja samaan aikaan 30cm eteenpäin paineanturin kohdalla paine on noin 4bar. Noiden kohtien välillä putkessa jokin kuristaa ja kylmäaine höyrystyy -> putki kylmenee. Mitään muuta selitystä en keksi.
Minä olen tuon kerran täyttänyt ja muutenkin tutkinut, silloin ajattelin itse viaksi tuon flektin toimimattomuuden. Silloin siinä oli korkeapaine mekaanisella mittarilla 15barista ylöspäin, olis noussut tietysti vaikka kuinka korkealle. 20baria ylemmäs en uskaltanut päästää kun jo tuossa kohtaa auton käynnistä huomasi että kompura otti tarpeettoman paljon voimaa. Tuossa kohtaa ei minun käsityksen mukaan ollut vielä vaihdettu kuin kuivain ja lauhdutinkenno.
Juuri näin, sen jälkeen vielä vaihdettu paineventtiili ja paineanturi sekä kompura.
Niin kuin tuonne edelliseen postaukseen kirjoitinkin niin en pystynyt tuon tarkemmin noita putkien lämpötiloja kokeilemaan kun ne katoavat moottoritilan syövereihin.
Asensin uuden expansion valven paikalleen ja vielä kertaalleen hönkäsin höyrystin kennosta ilmaa läpi ja sieltä ilma liikkuu täysin vapaasi läpi.
Myöskin tuosa putkesta numero 3 ilma liikkuu ilman minkänlaista vastusta läpi, sitä voisi jopa käyttää sukellus snorkkelina mutta onhan sillä halkaisijaakin kohtalaisen paljon.
Putken numero 2 kanssa olen tässä jo tovin viettänyt.
Ilma liikkuu kyllä läpi mutta on siellä pieni virtausvastus välissä. Tuosta on vaan mahdoton sanoa ilman uutta vertailuputkea miten hyvin tuollaisesta pitäisi läpi virrata.
Sisä halkaisija kun ei ole kuin noin 7mm ja pituuttakin on noin 1.3m. Paine anturin kun ottaa keskeltä pois niin höyrystimen päästä kun puhaltaa niin ilma liikkuu kevyemmin kuin lauhduttimen puolelta, toki onhan siinä pätkä paineen kestävää teräsvahvisteista kumiletkua välissä jossa saattaa olla jopa pienempi halkaisija kuin alumiini putkessa?
Painelin pihdeillä kumiletkua luttuun moneen kertaan joka kohdasta eikä siellä ainakaan mitää "patteja" tai muita partikkeleita sisällä ole.
Toki ETK:oota tutkiessa kyseisen putken varaosanumero on muuttunut jo useaan kertaan joten siitä voi tehdä päätelmiä, että kyllä siihen jotakin muutoksia on tehty?
Päätettiin tilata ja asentaa paikoilleen uusi putki numero 2
Uusi putki numero 2 ja uusi expansion valve haettu merkkiliikkeestä. Putkessa tuli mukana myös uusi paineanturi.
Puhaltelin uutta ja vanhaa putkea vertailun vuoksi ristiin rastiin molemmin päin ja kyllä on vaikea eroa löytää virtausvastuksessa. Molemmista putkista menee ilma läpi samalla tavalla. :think
No en siitä lannistunut vaan niputin kaikki putket kiini uusilla tiivisteillä ja vaihdoin sen kl varaosien "tarvike" expansion valven alkuperäiseen osaan.
Kiikutin auton eilen aamulla sitten ilmastointihuoltoon ja reilun tunnin päästä kaveri soitteli ja kertoi, että kylmää tulee.
Kävin hakeen auton siinä hieman iltapäivän puolella pois ja ainakin koko matkan omalle pajalle (noin5km) ilmastointi puski kylmää.
Illalla sitten vielä muiden töiden jälkeen otin auton halliin ja kylmää tuli edelleen. Pistin vielä piuhat kiini ja katselin testerillä arvoja läpi ja kaikki näytti hyvälle.
Ja ensimmäistä kertaa konehuoneessakin lämpeni ja kylmeni oikeat putket.
Eli eilisen perusteella kaikki vaikutti erittäin hyvälle. Hieman jäi tosin arvailun varaan missä kaikissa osissa oli sitten oikeasti vikaa? :think
Täytyy vielä tänään testailla, että miten pelittää varmuuden vuoksi.
Ei sitä ratkaisevaa virtausvastuseroa edelleenkään paineilmalla välttämättä löydä. Aine on nestettä putken 2 kohdalla, nesteen viskositeetti on aivan eri luokkaa ilman kanssa. Tästä johtuu se että ilma menee silmämääräisesti nätisti läpi. Virtausmittari tuohon arviointiin pitäis olla.
Hyvä että homma kuitenkin selvis. Onko nyt Spetke näin että siellä on edelleen se Nissens keulalla? Vika korjaantui siis vaihtamalla putki 2, paineanturi ja paineventtiili?
Hyvä että homma kuitenkin selvis. Onko nyt Spetke näin että siellä on edelleen se Nissens keulalla? Vika korjaantui siis vaihtamalla putki 2, paineanturi ja paineventtiili?
Kyllä, juurikn noin, nissens on edelleen kiini.
Ja muut osat on nyt orkkiksia marmoritiskiltä.
Putken mukana tuli se uusi anturi, niin jäi semmoinenkin yli tästä projektista.
Ymmärrän kyllä tuon asian tuosta putken virtauksesta mutta vaikea on uskoa että siinä tukosta on... Nyt kun molempia olen tuossa käsissä pyöritellyt.
Comment