Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI mystinen ilmastointi ongelma

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hj325hml
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 729
    • Pirkanmaa

    E60 LCI mystinen ilmastointi ongelma

    Ongelmat alkoii keväällä kun kävin perus täyttöhuollossa, en ollut huomannut ilmastoinnin toimimattomuutta aikaisemmin(kylmä kevät), muutama vk myöhemmin kun tarvetta alkoi olemaan kelien puolesta ei enään kylmää tullut. Ajattelin että olikohan täyttöpaikassa osattu tehdä oikein asia, tein toisaalla uudestaan ja taas kylmää tuli pari päivää. Sit loppui taas, auto lumikolle treelle ja laittoivat kaasua 20 baaria sisään ja lopulta löysivät keulan kennosta pienen vuodon. Uusi kenno ja stefat sisään ja kylmää tuli päivän ajan. Taas loppui, ajoin kesälomareissun alussa edelliseen täyttöpaikkaan kysymään oliko täytössä jotain ongelmaa. Ei kuulemma. Laittoi piuhat kiinni ja totesi ettei kone anna lisätä kylmäaineita. Ihmetteli aikansa ja totesi että magneettokytkin taitaa olla hajalla ja yhtäkkiä totesi, hei nyt meni päälle. Totta siinä mielessä että kylmää alkoi tulemaan,(asentaja oli perus pikkuinen rengasliike, ei bmw tietoutta) ja ajettiin pysähtymättä 200km ja kylmää tuli, alkuun tosin tuntui että normaalia kylmempää asetuksiin nähden, 40km jälkeen tuntui normaalille.
    Seuraavana päivänä kohteesta ajoin 10km ja pelasi normaalisti, takaisin kun ajoin ei enään kylmää tullut ja kennolle tuleva alaputki aivan jäässä.
    Tämän jälkeen forumin kautta yhteyttä bmw mieheen joka sanoi tietävänsä kylmä asioista. Tutkaili alkuun kylmäaineen määrän joka koneen mukaan oli vain 300g, tämän jälkeen taas kaasustesti eikä vaikuttanut että vuotaisi mihinkään. Tämän jälkeen taas 700g sisään eikä toimi. Asentaja katseli ettei mitään vikakoodeja tullut, ilmastoinnin flektiä ihmetteli, ei mene päällä kuin koneella pakottaen ja silloinkin vain täysillä kierroksilla. Irroitti fleksin ja kokeili omaan vastaavaan autoon, toimi siellä normaalisti eikä hänen fleksi ei toiminut erilailla minun autossa. Paineet testerin mukaan olivat sekaisin kun vertasi omaan ehjään järjestelmään, en muista enään miten erosi. Paineventtiiliä epäili viaksi.
    Paineventtiili vaihdettiin seuraavaksi ja uudet stefat molemmin puolin. Tämän jälkeen taas uudet aineet eikä tule kylmää eikä lähde fleksi päälle ollenkaan, yläpään putki kuumenee kuulemma aivan liikaa. Tämän vag asentajan mukaan kompura on ehjä ja vika muualla muttei osaa eikä lähde arvailemaan bmw autosta.

    Suomesta ei löydy yhtään käytettyä maaliskuun 07 jälkeen olevaa kompuraa, varsinkaan erikoisemmalla valmistenumerolla olevaa että viittisi kokeilla sitäkin.
    Ennen uuden kompuran vaihtoa olisi kiva varmistua onko vika siinä vai jossain muualla. Ehdotuksia? Auto 530D
    Last edited by hj325hml; 09-08-2014, 09:06.
    F16 M-Sport
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Sitä ainettahan vuotaa koska moneen kertaan täytetty... Tyypillinen vuotopaikka näissä on höyrystimen kennon läpivienti tulipellistä. Ei näy mistään päälle eikä sisälle. Hieman työläs vaihtaa ku pitää kojetaulu käyttää pois.
    Tuo että miksi välillä toimii vaikka aineet sisällä on mysteeristä.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • hj325hml
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 729
      • Pirkanmaa

      #3
      Meinaakko vaikkei viimeksi kaasua hävinnyt kun sitä järjestelmässä testattiin, kennon vaihdon jälkeen ja kai sieltä nytkin kylmää tulis heti täytön jälkeen?
      F16 M-Sport

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Jos se typpikaasulla on testattu niin ehkä se ei kokoajan ainakaan vuoda, mutta johonki sitä on hävinny jos oikeen ymmärsin tuon kirjotuksen...

        Automaatti kompurat näissä on eikä mun käsittääkseni edes kovin heikkoa tekoa että mieluusti vikaa ettisin jostain muualta ku sieltä.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Mitään en näistä tiedä, mutta kun itseltä oli sähköflekti hajalla niin teki just sitä, että välillä tuli kylmää ja välillä ei. Tämä johtui siis minulla siitä että flektistä oli laakeri hajalla ja se siksi jäi aina välillä jumiin. Jotenkin kuulostaisi että kylmäaineiden kanssa ei probleemaa voi olla joten aiheuttaisiko joku häikkä jossakin(anturivika tms.) nyt sen että flekti ei lähde pyörimään...?..Se nimittäin on varma että jos ilmastointi on päällä ja nappaa flektin piuhan irti niin kabiiniin tuleva ilma muuttuu saman tien viileästä/kylmästä "lehmän hengitykseksi"...

          Comment

          • hj325hml
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 729
            • Pirkanmaa

            #6
            Sitä selkeästi hävisi johonkin ja lumikolla(jäähdytinpalvelu tre) kaasutestissä paikallistivat etukennolle joka vaihdettiin.

            Toisen kerran testattiin muualla kun järjestelmässä oli vain 300g ainetta mutta siltikään vuotoa ei kaasulla ilmennyt. Arvaukseksi jäi että rengasliikkeen kylmäkoneen vaaka pielessä/säätämättä.
            F16 M-Sport

            Comment

            • hj325hml
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 729
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Kiree äMMä View Post
              Mitään en näistä tiedä, mutta kun itseltä oli sähköflekti hajalla niin teki just sitä, että välillä tuli kylmää ja välillä ei. Tämä johtui siis minulla siitä että flektistä oli laakeri hajalla ja se siksi jäi aina välillä jumiin. Jotenkin kuulostaisi että kylmäaineiden kanssa ei probleemaa voi olla joten aiheuttaisiko joku häikkä jossakin(anturivika tms.) nyt sen että flekti ei lähde pyörimään...?..Se nimittäin on varma että jos ilmastointi on päällä ja nappaa flektin piuhan irti niin kabiiniin tuleva ilma muuttuu saman tien viileästä/kylmästä "lehmän hengitykseksi"...
              Flekti ei mene itsessään ollenkaan päälle,vain pakotettuna läppärillä. Silloinkin ainoastaan täydet kierrokset. Toisella fleksillä ei muutosta ja mun auton fleksi toimi normaalisti toisessa autossa.
              F16 M-Sport

              Comment

              • Pretoriaani
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 3842
                • Hyvinkää, Finland

                #8
                Lähtisin ensin tutkimaan miksei flekti toimi.
                I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                Comment

                • hj325hml
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 729
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  [QUOTE=Pretoriaani;3379721]Lähtisin ensin tutkimaan miksei


                  mitkä kaikki vaikuttaa siihen? Voiko kompuravika aiheuttaa sitä?
                  Last edited by hj325hml; 04-08-2014, 17:35.
                  F16 M-Sport

                  Comment

                  • kye
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 320
                    • Forssa

                    #10
                    Kommentoin tätä nyt tykkäsi auton omistaja tai ei. Ja myönnän myös sen että minä olen se joka sitä katsoi ja totesi että paineanturissa on mahdollisesti vikaa.
                    Nähtävästi se vika ei ollut sitten anturissa!?
                    Tuossa mallissa anturi on korkeapainepuolen putkessa. Eli anturin pitäisi näyttää testerillä luettaessa arvoja (bar-asteikolla) n. 4-15 baria, jos kaikki on niin kuin kuuluu. Tuo 4 baria levossa kylmällä ilmaa. Ja sitten 15 baria kun on helle ja flekti toimii.
                    Minun tuota katsoessa anturin näyttämä testerin kautta käyttäytyi kutakuinkin näin. Silloin oli lämmin päivä paine levossa n. 6 baria. Nappas ilmastoinnin päälle lukema testerin näytöllä lähti pienemään. Meni alimmillaan n. 3bariin, tässä kohtaa täytyi sammuttaa kompura koska kovan rasituksen huomasi auton käynnistä. Kun nappasi ilmastoinnin pois päältä anturi alkoikin näyttään oikeaa lukemaa tässä kohtaa jotain 15-20 baria, kuitenkin suuruus luokkana samaa mitä mekaaninenkin mittari joka oli kiinni korkeapainepuolen huoltoliitännässä.
                    Tuo painehan alkaa tasaantuun matala- ja korkeapainepuolen välillä kun kompressori lakkaa tekemästä työtä.
                    Kun tuo paine oli tasautunut niin että testeri näytti n. 11 baria auton flekti hörähti hetkeksi käymään. Käsitääkseni tuo on se raja-arvo jossa flektin kuuluu lähteä käyntiin kun paine on nuosussa, jos järjestelmä on kunnossa. Tässä tapauksessa flekti kävi sen hetken että paine laski n. 9 bariin. käsittääkseni tuo n. 9baria on taas se raja johon saakka flekti lauhduttaa ja pitää taas hetken tauon ja lähtee uudestaan käyntiin tuossa n. 11barin kohdalla.
                    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                    - N42/46 jakopäät
                    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                    tied. 0407247465

                    Comment

                    • hj325hml
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 729
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by kye View Post
                      Kommentoin tätä nyt tykkäsi auton omistaja tai ei. Ja myönnän myös sen että minä olen se joka sitä katsoi ja totesi että paineanturissa on mahdollisesti vikaa.
                      Nähtävästi se vika ei ollut sitten anturissa!?
                      Tuossa mallissa anturi on korkeapainepuolen putkessa. Eli anturin pitäisi näyttää testerillä luettaessa arvoja (bar-asteikolla) n. 4-15 baria, jos kaikki on niin kuin kuuluu. Tuo 4 baria levossa kylmällä ilmaa. Ja sitten 15 baria kun on helle ja flekti toimii.
                      Minun tuota katsoessa anturin näyttämä testerin kautta käyttäytyi kutakuinkin näin. Silloin oli lämmin päivä paine levossa n. 6 baria. Nappas ilmastoinnin päälle lukema testerin näytöllä lähti pienemään. Meni alimmillaan n. 3bariin, tässä kohtaa täytyi sammuttaa kompura koska kovan rasituksen huomasi auton käynnistä. Kun nappasi ilmastoinnin pois päältä anturi alkoikin näyttään oikeaa lukemaa tässä kohtaa jotain 15-20 baria, kuitenkin suuruus luokkana samaa mitä mekaaninenkin mittari joka oli kiinni korkeapainepuolen huoltoliitännässä.
                      Tuo painehan alkaa tasaantuun matala- ja korkeapainepuolen välillä kun kompressori lakkaa tekemästä työtä.
                      Kun tuo paine oli tasautunut niin että testeri näytti n. 11 baria auton flekti hörähti hetkeksi käymään. Käsitääkseni tuo on se raja-arvo jossa flektin kuuluu lähteä käyntiin kun paine on nuosussa, jos järjestelmä on kunnossa. Tässä tapauksessa flekti kävi sen hetken että paine laski n. 9 bariin. käsittääkseni tuo n. 9baria on taas se raja johon saakka flekti lauhduttaa ja pitää taas hetken tauon ja lähtee uudestaan käyntiin tuossa n. 11barin kohdalla.
                      Mitäs ei tykkäämistä siinä on, olin ajatellut muutenkin pyytää sua kirjoittamaan asiasta koska osaat kertoa paljon tarkemmin ja selkeämmin asian. Kiitos siis mielumminkin.
                      F16 M-Sport

                      Comment

                      • kye
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 320
                        • Forssa

                        #12
                        Meneekös jotenki niin? Tuossa autossa on 3-napainen paineanturi. Yksi on maa. Yksi on syöttö. Minun käsittääkseni 5 volttia. Ja sitten kolmas niinkuin sellainen josta menee ilmastoinnin ohjaimelle tietoo paljonko hukkuu tuosta 5 voltista tuolla anturilla. Riippuu kuinka kovalla paineella anturia kuormitetaan.
                        Olenko ihan väärässä?
                        Jos ja kun tuo anturi ei ole rikki kun on kerta uusittukkin. Niin se laite joka ottaa vastaan tuon signaalin paineanturilta ei osaa sitä tulkita oikein, siinä kohtaa kun ilmastointikompura tekee töitä. Sitten kun hiutalenappi on offilla niin sit näyttää oikein.
                        Ja minun mielestä tuossa LCI-mallin dieselissä on magneettikytkin, mutta se on silti muuttuvatilavuuksinen eli siellä kompressorissa on sen lisäksi säätöventtiili joka muuttaa kompressorin tilavuutta.

                        Tässä tullaan sellaiseen kohtaan, kuinka se säätöventtiili toimii kun paineanturitieto ainakin testeriltä luettuna on aivan puuta heinää. Mitkä kaikki suureet määräävät tuon säätöventtiilin toimintaan?
                        Tässä kyseisessä autossa imupaine oli minusta hiukan alhainen n. 1barin luokkaa siis mekaanisesta mittarista luettuna. Tämä puoltaisi sitä että tuo väärä korkeapainepuolen painetieto sotkee myös tuon kompressorin työskentelyä.
                        Yleensä mitä bemareita tutkinut niin ne näyttävät pääsääntöisesti n. 2barin imupainetta.

                        Sen verran kurkkasin autodatan kytkentäkaaviota, että flekti saa ohjauksensa moottorinohjaimelta joka keskustelee ilmastoinninohjainlaitteen kanssa.
                        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                        - N42/46 jakopäät
                        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                        tied. 0407247465

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #13
                          Ista, dis tai vaikka Inpa autoon kiinni ja kattelemaan mitä löytyy. Ihka paneelin sielunelämä ois hyvä selvittää, eli että tuleeko kaikki lämpötilatiedot oikeen jne. Sekä moottorin ohjaimen kautta se flektin toiminta ihan kunnolla. Esim istalla voi testata sen 10-100% tehoalueella. Toki nuo paineet vaikuttaa kovasti hassuilta.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • hj325hml
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 729
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Paineventtiili on siis vaihdettu, bemari on siihen osaan tehnyt muutoksen, ei ole samalla numerolla kuin tehtaalta lähtiessä mutta käsittääkseni paineanturi on vielä eri asia.



                            Originally posted by kye View Post
                            Meneekös jotenki niin? Tuossa autossa on 3-napainen paineanturi. Yksi on maa. Yksi on syöttö. Minun käsittääkseni 5 volttia. Ja sitten kolmas niinkuin sellainen josta menee ilmastoinnin ohjaimelle tietoo paljonko hukkuu tuosta 5 voltista tuolla anturilla. Riippuu kuinka kovalla paineella anturia kuormitetaan.
                            Olenko ihan väärässä?
                            Jos ja kun tuo anturi ei ole rikki kun on kerta uusittukkin. Niin se laite joka ottaa vastaan tuon signaalin paineanturilta ei osaa sitä tulkita oikein, siinä kohtaa kun ilmastointikompura tekee töitä. Sitten kun hiutalenappi on offilla niin sit näyttää oikein.
                            Ja minun mielestä tuossa LCI-mallin dieselissä on magneettikytkin, mutta se on silti muuttuvatilavuuksinen eli siellä kompressorissa on sen lisäksi säätöventtiili joka muuttaa kompressorin tilavuutta.

                            Tässä tullaan sellaiseen kohtaan, kuinka se säätöventtiili toimii kun paineanturitieto ainakin testeriltä luettuna on aivan puuta heinää. Mitkä kaikki suureet määräävät tuon säätöventtiilin toimintaan?
                            Tässä kyseisessä autossa imupaine oli minusta hiukan alhainen n. 1barin luokkaa siis mekaanisesta mittarista luettuna. Tämä puoltaisi sitä että tuo väärä korkeapainepuolen painetieto sotkee myös tuon kompressorin työskentelyä.
                            Yleensä mitä bemareita tutkinut niin ne näyttävät pääsääntöisesti n. 2barin imupainetta.

                            Sen verran kurkkasin autodatan kytkentäkaaviota, että flekti saa ohjauksensa moottorinohjaimelta joka keskustelee ilmastoinninohjainlaitteen kanssa.
                            F16 M-Sport

                            Comment

                            • kye
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 320
                              • Forssa

                              #15
                              Paineanturi on korkeapainepuolen putkessa. Oikean runkoaisan päällä liki ahtimen kohdalla. Vaihdettiinko autoosi paisuntaventtiili sinne putkiston ja höyrystimen väliin?
                              - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                              - N42/46 jakopäät
                              - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                              tied. 0407247465

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎