Originally posted by Anzafin
View Post
E60/61 Vanne- rengasfit topikki III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by Laku View PostSiis tarkoitit varmaan 235/35 ja 275/30 19"?E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostJoo, mutta vain lievästi, ero on tosi pieni vakioon. Reilusti madallettuun paras valinta.
Itsellä BC Coilareiden kanssa talvisetuppina 245/40/18 9,5" vanteella, ET14 ja tolppaan on ihan pari milliä. Jousilautanen kyllä jää tuolla normikoon renkaalla just rengaspinnan yläpuolelle (varsinkin, kun venyäkin on mukavasti, niin tilaa lautasen ja renkaan välillä reilusti). Ulospäin ei kyllä kärsi ottaa yhtään enempää, jos ei ala käänteleen lisää camberia.
Takana samoilla spekseillä, mutta 10mm spacerit kaverina. Menis varmaan 15mm spaceritkin vielä, mutta niillä rengas tulee kyllä todella kaarelle. Lisäinfona, että autoa madallettu luokkaa 35-40mm Msport korkeudesta...
Onko kellään heittää varmaa tietoa, mikä on suurin ET, jolla 11x19 pyörii e61:ssä takana ilman, että raapii sisälaidalta? Ja jos tämän kyseisen koon vanteella 275/30/19 renkaat, niin tarviiko vielä mankeloida, jotta sopii ilman raapimisia pyörimään? :think 20":set tuli myytyä ja tässä pähkäilen vanteita tulevalle suvelle. Alkaa olla kiire hankintojen kanssa.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Mikä olisi sopivin rengaskoko e61 530XD:n alle 19" koossa. Vanteet 8,5/9,5. 235/35/19 & 275/30/19? Vai joku muu? Tällähetkellä vakioalustalla, mutta tarkoitus hieman tiputtaa.Tällähetkellä:
- F15 30D M-Sport
- F31 316D vaimon säästöpossu
- E32 750 ial
Ennen:
-4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11
Comment
-
-
530xd:ssä oli ennen edessä 235/35 19´(8,5´) ja takana 275/30 19´(9,5´).
Nyt olisi tarkoitus vaihtaa 20´!
Olisiko tämä oikeanlainen rengaskoko uusille vanteille?
235/30 20´(8,5´)edessä ja 275/25 20´(10´)takana?E61 530xd 2008
Ex:
E46 M3 2004 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69199
E36 323ti compact 1999
Comment
-
-
Originally posted by nikupiku View Post530xd:ssä oli ennen edessä 235/35 19´(8,5´) ja takana 275/30 19´(9,5´).
Nyt olisi tarkoitus vaihtaa 20´!
Olisiko tämä oikeanlainen rengaskoko uusille vanteille?
235/30 20´(8,5´)edessä ja 275/25 20´(10´)takana?AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Originally posted by Fabsu View Post235/35/20 ja 275/30/20.E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by nikupiku View Post530xd:ssä oli ennen edessä 235/35 19´(8,5´) ja takana 275/30 19´(9,5´).
Nyt olisi tarkoitus vaihtaa 20´!
Olisiko tämä oikeanlainen rengaskoko uusille vanteille?
235/30 20´(8,5´)edessä ja 275/25 20´(10´)takana?X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Originally posted by Pola View PostEiks 245 oo 275:n pari?AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Mulla on Vogtlandin kynätolpat edessä ja 9.5x20 ET10 otti kiinni säätömutteriin. ET5 jäi nahee 4mm tilaa. Täytyy muistaa näissä sekin et vanteissa on varmasti valmistaja-/mallikohtaisia eroja, samoin alustavalmistajien osien mitoituksessa. Päädyin sorvaan sisäkehästä 3mm leveyttä pois ja loput säätömutterista jos tarvii. Vaikka yks vaihtoehto olis ollu et olis purkanu apujouset pois ja tutkinu riittääkö tolpassa kierrettä tarpeeks et nostais jousta kasaanpuristuneen apujousen verran ylöspäin.
Takapäässä 11x20 ET17 osu sisälokariin seitin ohuesti. Kattelin että jollain sakulla oli Workin VS-XX:t 11x20 ET19 mut ei oo tietoo onks sisälokarit paikalla tai niihin tehty muutoksia. Mulla on napa-kaarimitta takana 325mm nyt ja camberit säätämättä. Laskeskelin että 20" halkaisijalla asteen kääntö tekis about 6mm lisää tilaa eli sillä vois onnistua ja loput sisälokaria pahoinpitelemällä.
Tosson mun mielestä sellaset ihan maksimioffsetit mitä voi laittaa suht pienellä vaivalla. Eteen vakiotolpan kanssa on varaa varmaan 10mm viedä sisemmälle eli ET20 vois niukasti onnistua. Edessä vanteen ulkoreuna asettuu kaaren tasalle kun 9.5" ET10. Takana 11"ET17 oli pari milliä sisällä.
Odotan parhaillaan renkaita saapuvaksi niin pääsee oikeesti koittaan miten noi nyt istuu. Rullailutarve on sit kiinni ihan rengasmerkistäkin, mä päädyin Hankookin S1 evoihin koska kulutuspinnan ilmoitettu leveys on melkein puol tuumaa Falkenin 453:a pienempi. (ja koska se on varmaan muutenkin renkaana parempi) Takaa joutuu rullaileen satavarmasti koska 8.5x18 ET0 ja 225/45-18 Hakka-8 on noin 3mm päässä muokkaamattomasta kantista ja 11" ET17 tulee noin 15mm ulommas mut 285/25 venyy vanteella varmaan erilailla.
Offtopikkia vois kysyä et mikä aiheuttaa sen et sellasissa tilanteissa kun takajousituksen pitäis reagoida nopeesti, tyyliin vähänkään terävämmissä tien epätasaisuuksissa, niin jousitus muuttuu ihan sairaan kovaksi? Joku ilmaperän hätävarjelusysteemi joka estää pussien pohjaamisen vai mikä? Mullon iskareina Vogtlandin sarjan omat joten en usko että ne pohjaa koska napa-kaarimitat on ihan TÜV-paperin rajoissa...?BMW e61 535d M-sport
Lancia Delta HF integrale
Comment
-
-
Originally posted by tommi_n View PostMulla on Vogtlandin kynätolpat edessä ja 9.5x20 ET10 otti kiinni säätömutteriin. ET5 jäi nahee 4mm tilaa. Täytyy muistaa näissä sekin et vanteissa on varmasti valmistaja-/mallikohtaisia eroja, samoin alustavalmistajien osien mitoituksessa. Päädyin sorvaan sisäkehästä 3mm leveyttä pois ja loput säätömutterista jos tarvii. Vaikka yks vaihtoehto olis ollu et olis purkanu apujouset pois ja tutkinu riittääkö tolpassa kierrettä tarpeeks et nostais jousta kasaanpuristuneen apujousen verran ylöspäin.
Takapäässä 11x20 ET17 osu sisälokariin seitin ohuesti. Kattelin että jollain sakulla oli Workin VS-XX:t 11x20 ET19 mut ei oo tietoo onks sisälokarit paikalla tai niihin tehty muutoksia. Mulla on napa-kaarimitta takana 325mm nyt ja camberit säätämättä. Laskeskelin että 20" halkaisijalla asteen kääntö tekis about 6mm lisää tilaa eli sillä vois onnistua ja loput sisälokaria pahoinpitelemällä.
Tosson mun mielestä sellaset ihan maksimioffsetit mitä voi laittaa suht pienellä vaivalla. Eteen vakiotolpan kanssa on varaa varmaan 10mm viedä sisemmälle eli ET20 vois niukasti onnistua. Edessä vanteen ulkoreuna asettuu kaaren tasalle kun 9.5" ET10. Takana 11"ET17 oli pari milliä sisällä.
Odotan parhaillaan renkaita saapuvaksi niin pääsee oikeesti koittaan miten noi nyt istuu. Rullailutarve on sit kiinni ihan rengasmerkistäkin, mä päädyin Hankookin S1 evoihin koska kulutuspinnan ilmoitettu leveys on melkein puol tuumaa Falkenin 453:a pienempi. (ja koska se on varmaan muutenkin renkaana parempi) Takaa joutuu rullaileen satavarmasti koska 8.5x18 ET0 ja 225/45-18 Hakka-8 on noin 3mm päässä muokkaamattomasta kantista ja 11" ET17 tulee noin 15mm ulommas mut 285/25 venyy vanteella varmaan erilailla.
Offtopikkia vois kysyä et mikä aiheuttaa sen et sellasissa tilanteissa kun takajousituksen pitäis reagoida nopeesti, tyyliin vähänkään terävämmissä tien epätasaisuuksissa, niin jousitus muuttuu ihan sairaan kovaksi? Joku ilmaperän hätävarjelusysteemi joka estää pussien pohjaamisen vai mikä? Mullon iskareina Vogtlandin sarjan omat joten en usko että ne pohjaa koska napa-kaarimitat on ihan TÜV-paperin rajoissa...?Noissa BC tolpissa ainakin erona just se, että ei apujousia ja mutteri tulee siis selkeästi ylemmäs (rengaspinnan yläpuolelle vakio rengaskoolla). En tiedä sit onko tolpan halkaisijassakin eroa? Mulla noi talvivanteet tosiaan style 128 replicat 9,5x18 et14. Taakse laskeskelinkin, että 11" leveä vanne pitäisi pyöriä ET:llä 15 ilman sisäpuolen raapimisia...
E61 madallus topicissa onkin jonkin verran juttua, mutta laitetaan tähänkin:Tuohon taka-akseli ongelmaan, niin reilulla madalluksella alan olla Matsonin kanssa samoilla linjoilla eli takakynkässä oleva rajoitinkumi pohjaa auton runkoon ja saa aikaseen saman kuulosen jymähdyksen kuin iskarin pohjaaminen. Matson oli nuo rajoitinkumit poistanut kokonaan ja ilmeisesti ei enää ongelmia? Nuo rajoittimethan on tuolla varmaankin sen vuoksi, että jos pussi sattuu tyhjeneen, niin autolla voi vielä nätisti nilkuttaa eteenpäin... Meinasin kyllä itsekkin madaltaa noita rajoitinkumeja. Paras konsti olisi vaihtaa lyhyemmät tarvikepussit taakse, niin saisi pidettyä pusseissa isommat paineet ja näin perä pysyisi jäykempänä.Last edited by ///THe; 12-03-2015, 17:11.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Eli 235/35R19 on liian matala näihin? Eteen ja taakse tulee yhtä levee vanne niin ajattelin että olis sama profiilikin kumpaankin päähän. Ja madallusta tulee sitten reilusti, laitoin just coilit tilaukseen.
Edit: sori, siellähän oli jo tästä koosta kommentti. Että passeli on reilusti madallettuun.Last edited by revote; 12-03-2015, 22:03.
Comment
-
-
Aika vähän ehdin ajamaan, sen jälkeen kun stopparit poistin.. ja vieläkään en ole saanut ajoon, eli mitään muuta varmaa en osaa sanoa, muutakuin että auttoi se.. seurauksista ja yms niin
Lyhyemmillä paremmin kuormaa kantavilla palkeilla tuo perä pitäis tosiaan oikeasti tehdä, niin sais sinne vähän jäykkyyttäkin matalaksi mentäessä. Sitten runkoon koloa tms jos vielä paukkuu| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
Comment