Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by revote View Post
    En älynnyt kurkkia minnekään.

    Jos vesi meni koneeseen niin mitä tämä tarkoittaa käytännössä, mitä moottorille tehdään/korjataan?
    Jos vettä meni riittävästi koneeseen, niin kone menee vaihtoon. Vesi kun ei puristu, niin joku siellä sitten antaa periksi. Esim. kiertokanki saattaa tulla lohkon kyljestä kurkkimaan päivänvaloa, veivi(t) solmussa tms. Yleensä ei kannata alkaa korjaamaan. Vaihtokone tilalle, jos siellä nyt todella on vettä ollut sylintereissä. Tämä toki pitää tarkastaa. Ei ole mitenkään harvinaista, kun vettä on riittävästi tiellä. Mikäli haluat jo viikonloppuna itse tutkia ja auto on korjaamon pihalla käy katsomassa onko ilmanputsarin kotelossa vettä ja miten märkä suodatin on.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2732
      • Tampere

      Harmillinen tapaus. Ainakin laturi ja sähkölaitteet kuten startti sietävät yleisesti huonosti vettä, mutta mekaniikkaan liityen vettä voi olla mäntien päällä, jolloin kiertokanget voivat vääntyä veden aiheuttamasta hydraulilukosta. Moottorin kunnostus voi siksi tulla kalliiksi, mutta todelliset vauriot selviävät kun konetta on tarkemmin tutkittu.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        Ai saakeli, moottorin vaihto kuulostaa pahalle ja kalliille. Moottorien hintoja voin googlata itsekin mutta onkohan monen tunnin työ vaihtaa? Vähän etukäteen kyselen niin sitten kun tulee se lopullinen tuomio niin olen jo asennoitunut rahanmenoon.

        En pääse tutkimaan kun ei ole kuin yksi avain.

        Edit: Varaosahaku.fi sanoo että 535d-moottori maksaa jopa 5000eur. Tuleeko muka vaihtokone oikeasti halvemmaksi kuin sen mahdollinen korjaaminen? Siis jos siellä on niitä vievejä yms solmussa?
        Last edited by revote; 30-07-2016, 20:44.
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          Otetaanhan nyt ihan rauhallisesti, kerta kone pyöritti ilmeisesti ihan normaalisti kun koetit startata niin maltahan vielä alkuviikkoon.
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • revote
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1886
            • Hollola

            Originally posted by Cunttory View Post
            Otetaanhan nyt ihan rauhallisesti, kerta kone pyöritti ilmeisesti ihan normaalisti kun koetit startata niin maltahan vielä alkuviikkoon.
            Ei pyörittänyt normaalisti vaan yrittää pyörittää. Eli jos tätä koittaa tulkita niin vesi on sisässä?
            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              Originally posted by revote View Post
              Ei pyörittänyt normaalisti vaan yrittää pyörittää. Eli jos tätä koittaa tulkita niin vesi on sisässä?
              Piti kirjottaa että startti koetti pyörittää ihan normaalisti käyntiin.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • revote
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1886
                • Hollola

                Koitin selailla mutta en löytänyt, jos tämän joutuu laittamaan moottorivikaisena myyntiin niin mitähän tästä voisi saada?

                E61 535d
                Vm 04, ml 230tkm
                Nahkaiset comfortit, panoraama, pronavi, sähköinen takaluukku, sähkösäätöinen ratti, aktiiviohjaus, alkup xenonit, alkup M-Sport, tyyppiviat korjattu jne
                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by revote View Post
                  Täällä satoi tänään aivan kaatamalla vettä, niin paljon etten nähnyt risteysalueella olevaa lätäkköä että kuinka syvä se oli. Joten päätin ajaa lätäköstä mutta vettä oli liikaa ja auto sammui keskelle lätäkköä...

                  Laitoin vakutuusyhtiöön äsken ilmoituksen, mutta mitä Googlen perusteella löysin niin omasta pussista taitaapi mennä. Voi elämä...
                  Mulle kävi samoin joku 20 vuotta sitten Jyväskylässä.

                  Kadulla oli vettä rankkasateella n. puoli metriä.

                  Ajoin isäukon 240 D6 volvolla ja se veti vedet koneeseen, kiertokanki 45 kulmaan ja kansi halki.

                  Kaupunki maksoi kulut, oli olemassa joku raja (30 cm?) jonka jälkeen tienpitäjä vastaa vauriosta...

                  Edit:

                  Liikenneviraston hjeita 33/2014

                  5.5 Vettä tiellä
                  Tiellä olevan veden aiheuttamissa vahinkotapauksissa on yleensä kysymys syvän veden
                  ajoneuvon moottorille aiheuttamasta vauriosta. Harvemmin on kysymys vesiliirron
                  seurauksena syntyneestä vahingosta. Tienpitäjän vastuuta määritettäessä on
                  selvitettävä, onko veden nouseminen tielle johtunut luonnonolosuhteista, laitteiden
                  epäkuntoisuudesta vai tien rakenteellisesta viasta. Myös sillä, onko tien tulvimiseen
                  osaltaan ollut vaikuttamassa tienpitäjän virheelliset tai riittämättömät ennakkotoimenpiteet,
                  on merkitystä. Tienpitäjän on katsottu olevan vastuussa vahingosta, jos
                  tienpitäjä on ollut tietoinen vahinkoriskistä eikä tienkäyttäjien varoittamiseen tai
                  toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ole ryhdytty. Tienpitäjän ei ole katsottu olevan
                  korvausvelvollinen tapauksissa, joissa veden nouseminen tielle on ollut tienpitäjälle
                  ennalta arvaamatonta.
                  Tienkäyttäjän oma myötävaikutus korostuu tapauksissa, joissa tien runsas tulviminen
                  on ollut selvästi havaittavissa ja veteen ajaminen on tapahtunut täysin tietoisena vahinkoriskin
                  olemassaolosta.
                  Turun hovioikeus 5.5.2011, 980:
                  Auto oli vaurioitunut ajettaessa rautatien alikulussa olleeseen veteen Pyhällöntiellä
                  Akaan kaupingissa. Vahinko sattui 29.8.2008 noin kello 8.20. Edellisenä päivänä ja
                  yönä oli satanut paljon vettä, mutta vahinkoaikaan ei ollut enää satanut. Kuljettaja oli
                  havainnut tiellä vettä koko tien leveydeltä ja oli ajanut veden yli kävelynopeudella.
                  Auto oli rullannut vesialueen yli, mutta se ei ollut enää käynnistynyt. Kuljettaja ei ollut
                  voinut havaita veden syvyyttä autosta, joten syvyys oli ollut kuljettajan mukaan
                  hänelle ennalta arvaamatonta. Kantajan mukaan veden kertymisestä alikulkuun oli
                  toistuvasti ilmoitettu tienpitäjälle, ja paikalla oli sattunut kolme muutakin vahinkoa.
                  Tie olisi kantajan mukaan tullut sulkea yleiseltä liikenteeltä, tai tienkäyttäjiä olisi tullut
                  varoittaa vedestä. Tienpitäjä kiisti, että sen tiedossa olisi ollut sadevesien kertyminen
                  kesällä alikulkuun ja vedestä aiheutuva haitta tien käyttämiselle. Olosuhteita
                  kokonaisuutena arvioiden hovioikeus päätyi tuomiossaan siihen, ettei tienpitäjä ollut
                  voinut varautua veden nousemiseen tielle kesäaikaan, kun otettiin huomioon tienpitäjälle
                  vedestä aikaisemmin tehtyjen ilmoitusten määrä ja ajankohta, rankkasateen ja
                  autolle aiheutuneen vahingon vuorokaudenaika sekä tien liikenteellinen merkitys ja
                  sen vaikutus tien kunnossapito- ja tarkastusvelvollisuuteen.
                  Rovaniemen hovioikeus 18.6.2004, 555:
                  Henkilöauton moottori oli vahingoittunut käyttökelvottomaksi 24.5.2000 kantatiellä
                  Rovaniemellä vähän ennen Ounasjoen siltaa, kun tulvan nostattama vesi oli kulkeutunut
                  auton moottoriin. Lapin tiepiiri oli varoittanut tulvasta liikennemerkeillä 186 "muu
                  vaara" ja lisäkilvellä "vettä tiellä". Tulvatilannetta ja tien liikennekelpoisuutta oli jatkuvasti
                  tarkkailtu, eikä aihetta kiertotielle, tien sulkemiseen tai tien korottamiseen
                  ollut ilmennyt. Muut tienkäyttäjät olivat päässeet ajoneuvoillaan vahinkopaikan yli
                  ilman autojen rikkoutumista. Hovioikeus katsoi, että vahinkotapahtuman syynä oli
                  Liikenneviraston ohjeita 33/2014 37
                  Vahinkojen korvaaminen tienpidossa
                  ajoneuvon ilmanottoaukkojen erityinen rakenne ja se, ettei kuljettaja ollut noudattanut
                  olosuhteet huomioon ottaen riittävää varovaisuutta. Vahinko ei siten johtunut
                  tienpitäjän tuottamuksesta.
                  Itä-Suomen hovioikeus 18.11.2004, 1538:
                  Auto oli vaurioitunut 10.4.2002 aamuhämärässä noin kello 5.10 osuessaan ajokaistalla
                  olleeseen noin 5-15 senttimetrin syvyiseen jäätyneeseen vesilammikkoon. Kuljettaja
                  ei jarrutuksesta huolimatta saanut ajoneuvoa pysähtymään, vaan ajoneuvo osui
                  jäätyneeseen vesilammikkoon ja kulkeutui ojan pohjalla noin 60 metriä ja kaatui katolleen.
                  Painaumaan muodostunut lammikko oli vahingonkärsijän ajokaistalla, ja pituutta
                  lammikolla oli noin 20 metriä ylettyen lähes keskiviivaan asti. Painauma oli
                  seurausta tien runkoviasta. Paikalla ei ollut varoitusmerkkiä. Käräjäoikeus totesi, että
                  kuljettajalla oli ollut näkyvyyttä lammikkoon ainakin 150 metriä, joten kuljettajalla
                  olisi ollut mahdollisuus sovittaa nopeutensa tien kunnon ja kelin mukaan. Tienpitäjän
                  ei katsottu olevan korvausvastuussa vahingosta. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden
                  tuomiota.
                  Helsingin käräjäoikeus 5.11.2010, 10/43330:
                  Tuusulanväylälle oli mutkan jälkeiseen notkelmaan muodostunut vesihauta, josta ei
                  ollut varoitusta. Kyseiseen paikkaan kertyi vettä sateiden johdosta noin 5–10 kertaa
                  vuodessa. Vettä oli satanut edellisenä iltana ja yöllä, ja sadevesikaivon kansi oli tukkeutunut.
                  Tiellä oli 80 km/h nopeusrajoitus ja kuljettaja ilmoitti ajaneensa tiellä olleeseen
                  veteen 40 km/h nopeudella sillä seurauksella, että pakettiauto sammui, ja se
                  jouduttiin hinaamaan pois. Tie oli tarkastettu 1.6.2009 ja vahinko sattui 14.6.2009
                  noin kello 3.20. Tienkäyttäjän linjalle tuli ensimmäinen ilmoitus tiellä olevasta vedestä
                  vahinkopäivänä kello 10.56. Käräjäoikeus katsoi, että koska tienpitäjä oli ollut tietoinen
                  viemärin tukkeutumisherkkyydestä, tapahtuma ei ollut tullut tienpitäjälle yllätyksenä.
                  Viemärin uudelleen sijoittelua tai muuta parantamista ei voitu pitää tienpitäjälle
                  ylivoimaisena tehtävänä. Tuomiossa todettiin, että vahinko oli tapahtunut vilkasliikenteisellä
                  moottoritiellä, joka kuului tienpidollisesti korkeimpaan laatuluokkaan.
                  Tällaisella tiellä kuljettaja oli voinut edellyttää, ettei tiellä ole liikennettä haittaavia
                  esteitä. Tiellä ollut vesieste oli ollut tienkäyttäjälle ennalta arvaamaton, eikä tienkäyttäjällä
                  ollut ollut toisintoimimismahdollisuutta. Tienpitäjän katsottiin olevan korvausvastuussa
                  vahingosta.
                  Last edited by MajorDrake; 30-07-2016, 22:22.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • revote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1886
                    • Hollola

                    ^ lainasin ja boldasin sieltä mielestäni oleellisimman:

                    "Tienpitäjän vastuuta määritettäessä on selvitettävä, onko veden nouseminen tielle johtunut luonnonolosuhteista, laitteiden epäkuntoisuudesta vai tien rakenteellisesta viasta. Myös sillä, onko tien tulvimiseen osaltaan ollut vaikuttamassa tienpitäjän virheelliset tai riittämättömät ennakkotoimenpiteet, on merkitystä. Tienpitäjän on katsottu olevan vastuussa vahingosta, jos tienpitäjä on ollut tietoinen vahinkoriskistä eikä tienkäyttäjien varoittamiseen tai toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ole ryhdytty. Tienpitäjän ei ole katsottu olevan korvausvelvollinen tapauksissa, joissa veden nouseminen tielle on ollut tienpitäjälle ennalta arvaamatonta."

                    Eli noiden mukaan en saa kaupunkia osallistumaan kuluihin. Toki katson ensin mitä autossa on vikana ja mitä vakuutusyhtiö sanoo.
                    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                    Comment

                    • tabasco
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 851
                      • fin

                      Originally posted by revote View Post
                      Täällä satoi tänään aivan kaatamalla vettä, niin paljon etten nähnyt risteysalueella olevaa lätäkköä että kuinka syvä se oli. Joten päätin ajaa lätäköstä mutta vettä oli liikaa ja auto sammui keskelle lätäkköä...
                      No onpahan aika syvältä... kuinka paljon sitä vettä sitten oli siinä "lätäkössä"? Koneen ilmanottohan on etuvalojen tasalla, että saa kyllä melkoiseen jorpakkoon ajaa, jotta vettä päätyisi imuilmaan isommin, tietysti vauhti nostaa "aallon" keulaan. Jotenkin ensimmäisenä epäilisin koneen sammuneen siksi, että jotkut sähkölaitteet ovat saaneet annoksensa vettä.

                      Tässä viikko sitten olin ulkomailla todistamassa hieman reippaampaa ukkos/sadekuuroa, mikä nosti 30cm vettä kaduille. Aika huolettoman oloisesti paikalliset kurvailivat menemään, suurin riskihän taitaa olla, että veden paine rikkoo esim. puskurin tai sähköt kastuu.

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        Originally posted by tabasco View Post
                        No onpahan aika syvältä... kuinka paljon sitä vettä sitten oli siinä "lätäkössä"? Koneen ilmanottohan on etuvalojen tasalla, että saa kyllä melkoiseen jorpakkoon ajaa, jotta vettä päätyisi imuilmaan isommin, tietysti vauhti nostaa "aallon" keulaan. Jotenkin ensimmäisenä epäilisin koneen sammuneen siksi, että jotkut sähkölaitteet ovat saaneet annoksensa vettä.
                        Tämä oli hyvä lisätieto. Vettä oli pahimmillaan melkein polveen asti, just mittasin niin ehkä sitä oli pahimmillaan se 40cm, todennäköisesti jonkinverran vähemmän koska vesi ei yltänyt kabiiniin asti. Kun auto pysähtyi ja nousin kyytistä pois niin vettä taisi olla sivuhelman pokkaukseen asti (M-Sportin helman pokkaus), joten kun katsoo tätä tasoa vs. valojen taso niin on siinä onneksi jonkin verran eroa.

                        Sormet ristiin!
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7531
                          • Jyväshyvä

                          No jos kone yrittää pyöriä (startti jurraa) mutta ei pyöri niin kyllä siellä se pahin mahdolilnen on tapahtunut...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by revote View Post
                            Ai saakeli, moottorin vaihto kuulostaa pahalle ja kalliille. Moottorien hintoja voin googlata itsekin mutta onkohan monen tunnin työ vaihtaa? Vähän etukäteen kyselen niin sitten kun tulee se lopullinen tuomio niin olen jo asennoitunut rahanmenoon.

                            En pääse tutkimaan kun ei ole kuin yksi avain.

                            Edit: Varaosahaku.fi sanoo että 535d-moottori maksaa jopa 5000eur. Tuleeko muka vaihtokone oikeasti halvemmaksi kuin sen mahdollinen korjaaminen? Siis jos siellä on niitä vievejä yms solmussa?
                            Mikäli sinne moottoriin vetää on todella mennyt sisään, niin se vaihtokone kyllä tulee halvemmaksi. Mitään järkeä tuollaisia hintoja maksaa vaihtokoneesta, kun ulkomailta saa jo täysin kunnostetun koneen paljon halvemmalla.. Tuossa on ~3500€ toimitettuna kunnostettu kone: http://www.ebay.de/itm/111348487583

                            Vettä imaisseen moottorin korjaaminen maksaa todella paljon, koska koko koneen joutuu purkamaan.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • juice777
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 230
                              • E-P

                              O
                              Originally posted by revote View Post
                              Tämä oli hyvä lisätieto. Vettä oli pahimmillaan melkein polveen asti, just mittasin niin ehkä sitä oli pahimmillaan se 40cm, todennäköisesti jonkinverran vähemmän koska vesi ei yltänyt kabiiniin asti. Kun auto pysähtyi ja nousin kyytistä pois niin vettä taisi olla sivuhelman pokkaukseen asti (M-Sportin helman pokkaus), joten kun katsoo tätä tasoa vs. valojen taso niin on siinä onneksi jonkin verran eroa.

                              Sormet ristiin!
                              Juu. ei kannata hötkyillä.. Huomenna kone pärähtää tulille.!! Toivottavasti.
                              Last edited by juice777; 31-07-2016, 10:45.
                              -E21-

                              Comment

                              • rotaN
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2015
                                • 211
                                • -

                                ajattelin talven varalle laittaa jonkun laturin lohkolämppärin kaveriks kun tulee niin paljon pätkä ajoa joten diisselin akku on kovilla, voiko laittaa esim:



                                vai onko näissä e61 jotain teknologiaa joka valvoo akun jännitettä tms joka estäis tuollasen käytön?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎