Saako parkkitutkaa koodattua niin, että se menee automaattisesti pois päältä kun vaihdevalitsimen laittaa P-asentoon? Todella rasittava tuo ominaisuus autokatokseen ajaessa, kun seinä on 0,5m päässä auton keulasta tutka huutaa jatkuvasti vielä kun laitat vaihteen P-asentoon.
Saako parkkitutkaa koodattua niin, että se menee automaattisesti pois päältä kun vaihdevalitsimen laittaa P-asentoon? Todella rasittava tuo ominaisuus autokatokseen ajaessa, kun seinä on 0,5m päässä auton keulasta tutka huutaa jatkuvasti vielä kun laitat vaihteen P-asentoon.
Ainakin omassa autossa parkkitutka huutaa vain jos on vaihde päällä, tiedä sitten onko tässä sinulla kyseessä ohjelmointihomma vaiko vika...
Tervehdys! Tuli rekisteröityä bemariforumille koska autonvaihto ajankohtaista viimeistään 0,5-1v sisällä ja isoa diesel farmaria etsin, 530d mukana yhtenä vaihtoehdoista. Hintabudjettia on noin 10000-15000€. Vuodessa kertyy kilometrejä 30tkm. Kiirettä ei ole vaihdolle joten voi rauhassa etsiä hyvää yksilöä.
Onko 530d jotain tiettyä vuosimallia, jota tulisi välttää? Tyyppivioista minulla on tiedossa imusarjan läpät jotka tulisi poistattaa.
Automaatin kesto? Hajoaako alle 300tkm? Joitan yksilöitä koeajettu ja missään ei ole löytynyt merkintää vaihteistoöljyjen vaihdosta.
Miten nämä kestävät kilometrejä, uskaltaako ostaa esim. 200tkm ajetun ja ajaa sillä mittariin 350tkm? Laukiaako kytkin ja massapyörä? Turboon vaikuttanee ajotyyli + pitkät öljynvaihtovälit.
Miten 530dxA:ssa kestää automaatti? Rasittaako neliveto? Aika paljon lueskellut foorumeja ja tähän en oikein vielä ole onnistunut hyvää vastausta löytämään.
Tällä hetkellä käyttiksenä 2003 diesel-passat, 377tkm mittarissa, halpoja ja tylsiä kilometrejä takana noin 120tkm. Nyt on harkinnassa 530d E61 vs. Volvo V70 2005-2007 D5. Automaatti/manuaali ei oikeastaan merkitystä kunhan pysyisi ehjänä. Xenonit ja nahkapenkit saisi mielellään olla, mutta kai niistäkin tiukan paikan tullen voi tinkiä.
Morjes! Mun allekirjotuksessa on 630tkm ajettu 530xdA. Nykyisellä laatikolla ajettu nyt 300tkm maantieajossa, sitä ennemmin vaihdettu helsingin ajossa. Jakolaatikko myöskin vaihdettu 300tkm paikkeilla. Moottorin puolesta kaikki hyvin, mm. alkuperäinen turbo, imusarjan läpät paikalla, suuttimet yms. 300tkm paikkeilla laitettu laturi ja ilmastoinnin kompura uusiksi. Lisäksi alustahommat tulee 300tkm kohdalla viimeistään vastaan. Itse jos olisin tuolla budjetilla liikenteessä, etsisin yli 300tkm ajetun, johon on jo jouduttu laittamaan suurin osa hommista, esim laatikko sekä alusta ainakin. Arvonalenemakin on sitten pienempi kuin jos ajaisi esim 250tkm-350tkm.
Itselle tää oma tullut 330tkm ajettuna ja kallein remppa on ollut vesipumpun laitto. Laatikko ja jakolaatikko pelaa, samoin moottori. Alustaan nyt joutunut viimeisen 50tkm aikana laittamaan uutta taas mutta sitä ennen mentiin pitkään tekemättä huoltoja kummempaa. Saanut lähinnä nauttia siitä että edellinen omistaja joutui siinä 300tkm paikkeilla korjaamaan suuren osan asioista
Oma mielipide on, että 250-300tkm on ne kilsat kun bemariin (ja myös mersuun) saa ruveta vaihtamaan pikkuhiljaa enemmistöä osista. Siksi useimmiten yli 350tkm ajettuihin onkin vaihdettu paljon kaikkea ja omien sanojeni mukaan autolla alkaa siinä vaiheessa "toinen kierros". :think
Eli joko tuollainen vanhempi vähän ajettu, jolla voi ajella vielä vuosia ennen tuota 300tkm lähestymistä tai sitten vaan (huomattavasti halvemmalla lähtöhinnalla) tuollainen yli 350tkm ajettu. Itse moottori kestää kyllä kilsoja hiton hyvin, mullakaan ei ole minkäänlaista öljynsyöntiongelmaa tai muuta. Nytkin kohta öljynvaihtoväli ajettu lisäämättä tippaakaan.
Morjes! Mun allekirjotuksessa on 630tkm ajettu 530xdA. Nykyisellä laatikolla ajettu nyt 300tkm maantieajossa, sitä ennemmin vaihdettu helsingin ajossa. Jakolaatikko myöskin vaihdettu 300tkm paikkeilla. Moottorin puolesta kaikki hyvin, mm. alkuperäinen turbo, imusarjan läpät paikalla, suuttimet yms. 300tkm paikkeilla laitettu laturi ja ilmastoinnin kompura uusiksi. Lisäksi alustahommat tulee 300tkm kohdalla viimeistään vastaan. Itse jos olisin tuolla budjetilla liikenteessä, etsisin yli 300tkm ajetun, johon on jo jouduttu laittamaan suurin osa hommista, esim laatikko sekä alusta ainakin. Arvonalenemakin on sitten pienempi kuin jos ajaisi esim 250tkm-350tkm.
Itselle tää oma tullut 330tkm ajettuna ja kallein remppa on ollut vesipumpun laitto. Laatikko ja jakolaatikko pelaa, samoin moottori. Alustaan nyt joutunut viimeisen 50tkm aikana laittamaan uutta taas mutta sitä ennen mentiin pitkään tekemättä huoltoja kummempaa. Saanut lähinnä nauttia siitä että edellinen omistaja joutui siinä 300tkm paikkeilla korjaamaan suuren osan asioista
Oma mielipide on, että 250-300tkm on ne kilsat kun bemariin (ja myös mersuun) saa ruveta vaihtamaan pikkuhiljaa enemmistöä osista. Siksi useimmiten yli 350tkm ajettuihin onkin vaihdettu paljon kaikkea ja omien sanojeni mukaan autolla alkaa siinä vaiheessa "toinen kierros". :think
Eli joko tuollainen vanhempi vähän ajettu, jolla voi ajella vielä vuosia ennen tuota 300tkm lähestymistä tai sitten vaan (huomattavasti halvemmalla lähtöhinnalla) tuollainen yli 350tkm ajettu. Itse moottori kestää kyllä kilsoja hiton hyvin, mullakaan ei ole minkäänlaista öljynsyöntiongelmaa tai muuta. Nytkin kohta öljynvaihtoväli ajettu lisäämättä tippaakaan.
Aika hyvin on sinulla kyllä kestänyt, tosin eihän nykyautoissa taida ollakaan moottorin kanssa ongelmaa vaan nimenomaan porsii kaikki moottorin ympärillä, kuten turbo, kytkin, automaattivaihteisto yms.
En sinäänsä kilometrejä pelkää, bemari on vaan merkkinä täysin tuntematon. Autowikistä katsoin, että M54N2 moottorissa olisi venyneitä jakoketjuja http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E60 kaikissa yli 2litraisissa moottoreissa on tuo M54 etuliite, koskeeko niitä kaikkia?
Sinulla on 2008 auto, ajettu 9 vuoteen 630tkm eli karkeasti 70tkm vuoteen? Oletko yhtään laskenut montako tonnia menee vuodessa auton huoltamiseen? Mielestäni määräaikaishuollot ja kuluvat osat ovat huoltoa. Saisi vähän osviittaa huoltokuluista. Tämänhetkinen tieto minulla vaan että kallista on tosin 30tkm ajoilla on huollettu passattiakin melkein tonnilla vuodessa keskimäärin viimeisen 4v aikana... mennyt kuitenkin niin paljon kuluvaa osaa ja jakopääremppaa 90tkm välein yms.
Ei oikein tuon yksilön kunto minua 100% vakuuttanut. Ei muistaakseni ollut vaihteistoöljyjä vaihdettu, huoltokirja 180tkm eteenpäin paperilappu (itse huollettu kai), lähti käyntiin mielestäni vähän yskähtäen, en bemareita tunne joten voi olla normaaliakin? Koeajon alussa kun valoista lähti liikkeelle huomasin peruutuspeilistä että ilmestyi paljon valkoista savua :think normaalia? Tuulilasissa ja vänkärin peilissä rumat liimausjäljet, tuulilasi halki, kivenhakkaama konepelti, pari talvirengasta huonossa kunnossa yyyms.
Silti oli mahtava auto ajaa. Ehkä pientä tutinaa tuntui joillain nopeuksilla ratissa.
En sinäänsä kilometrejä pelkää, bemari on vaan merkkinä täysin tuntematon. Autowikistä katsoin, että M54N2 moottorissa olisi venyneitä jakoketjuja http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E60 kaikissa yli 2litraisissa moottoreissa on tuo M54 etuliite, koskeeko niitä kaikkia?
Hups, M57N2 piti kirjoittaa. Kirjoittelin tuota viestiä töissä ja tein pari muuta juttua välissä niin heitti pihalle ja piti kirjoittaa uudestaan -> tulipa samalla kirjoitus virhe.
Eli tuolla autowikissä mainitaan: "N47 ja M57N2 dieselmoottoreissa venynyt jakoketju voi aiheuttaa moottorivaurion.".
Kaikissa yli 2L dieseleissä tuon autowikin mukaan on moottori koodi M57xxxx -> eli onko kaikissa ketjuvikoja vai mitä tuo N2 meinaa?
Hups, M57N2 piti kirjoittaa. Kirjoittelin tuota viestiä töissä ja tein pari muuta juttua välissä niin heitti pihalle ja piti kirjoittaa uudestaan -> tulipa samalla kirjoitus virhe.
Eli tuolla autowikissä mainitaan: "N47 ja M57N2 dieselmoottoreissa venynyt jakoketju voi aiheuttaa moottorivaurion.".
Kaikissa yli 2L dieseleissä tuon autowikin mukaan on moottori koodi M57xxxx -> eli onko kaikissa ketjuvikoja vai mitä tuo N2 meinaa?
N47 on noiden ketjuvikojen suhteen omaa luokkaansa. Saman ikäpolven 3-litrainen on N57, joissa ei ketjuvikoja juurikaan ole esiintynyt. Vanhempi M57 kone, josta M57N2 viimeisin versio. Noissa M57N2 koneissa myös jonkin verran ketjuvikoja esiintynyt, yleensä kuitenkin vasta reilummalla ajosuoritteella, eikä missään määrin samaa luokkaa kuin N47 koneella.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Mulla on turbo ja suuttimet vielä alkuperäisiä. Ketjulla ajettu noin 400tkm. Ootellaan että millon pettää. 70tkm ajoilla joutuu sen 3huoltoa tekemään ja katsastamaan. Viime vuonna 50tkm ja kaks huoltoa. Sen päälle imusarjan tiivisteiden vaihtoa plus automaattilaatikon ja jakolaatikon öljyjen vaihtoa. Sanoisin että tonni mennyt huoltoihin ja katsastukseen viime vuonna. Toki sitten rengaskulut, mutta nehän tulee autolla kuin autolla.
Noista kalleinhan on tuo laatikkoöljyjen vaihto öljypohjan kera. Muuthan ei ole sen kalliimpia kuin mihinkään perusautoonkaan, öljyä menee toki litra-pari enemmän.
Näissä toki pitää ottaa huomioon, että työstä ei itselle tule kuluja kun itse teen kaiken. Kuitenkin aikaa näihin toimenpiteisiin ei itseltä ole mennyt kuin noin 6h.
Osathan ei ole kovin kalliita ja olen aina kaiken saanut delta bavarialta hyllystä. Tarvikeosat tulisi kalliimmaksi kun ne ei kokemuksen mukaan kestä kilometrejä. :think
Tälle vuodelle tulee jarrujen laitto muttei puolestaan laatikon/jakolaatikon öljynvaihtoja, joten pyöritään taas sellaisessa tonnissa varmaankin.
Autoa ostaessa katsoisin hieman kilometrien lisäksi, millaisesta ajosta auto tulee. Jos autolla on ajettu pitkää matkaa maantiellä, se on luonnollisesti parempi kuin saman verran ajettu kaupungissa lyhyitä matkoja pyöritelty. Monesti vielä yleiskunto vaihtelee todella paljon käytöstä riippuen. 200tkm ajettu voi olla kuin uusi tai ihan loppuunkuluneen näköinen.
Mitä tuohon linkittämääsi 530xd tulee niin mielestäni ihan järkeenkäypä vaihtoehto, vaikka onkin lättäpenkit. Penkeissä kuitenkin ristiseläntuen säätö, joka on kultaakin kalliimpi.
Kiveniskua voi jo löytyä tuostakin mutta hyvällä tuurilla vähemmän kuin monessa vähemmän ajetussa. Onhan nämä kuitenkin jo yli 10vuotta vanhoja pian kaikki.
Mulla on turbokin vielä alkuperänen. Ootellaan että millon pettää.
Ahtimiahan voi huoltaakin, mutta itse olet ilmeisesti päättänyt ajaa nykyisen ahtimen suoriltaan "loppuun" ja vaihtaa uuden vasta kun todellista tarvetta on? Oletko muuten välijäähdytintä vilkaissut että tuleeko ahtimelta paljonkin öljyä läpi?
Vai onko näiden ahdinhuoltojen osalta niin, että ne tulee aloittaa riittävän ajoissa (alle 200 tkm kohdalla) että niistä saisi kestävyyden ja toiminnan kannalta haluttua hyötyä? Ja edelleen uusia huoltoja noin. 100-150 tkm välein?
P.S. Täytyykin tuonne Showroomin puolelle käydä kehumassa mielenkiiintoista kestävyystestiäsi. Näyttää nämä kulkevan pitkälle kun viitsii/osaa pitää laitteen kunnossa.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Ahtimiahan voi huoltaakin, mutta itse olet ilmeisesti päättänyt ajaa nykyisen ahtimen suoriltaan "loppuun" ja vaihtaa uuden vasta kun todellista tarvetta on? Oletko muuten välijäähdytintä vilkaissut että tuleeko ahtimelta paljonkin öljyä läpi?
Vai onko näiden ahdinhuoltojen osalta niin, että ne tulee aloittaa riittävän ajoissa (alle 200 tkm kohdalla) että niistä saisi kestävyyden ja toiminnan kannalta haluttua hyötyä? Ja edelleen uusia huoltoja noin. 100-150 tkm välein?
P.S. Täytyykin tuonne Showroomin puolelle käydä kehumassa mielenkiiintoista kestävyystestiäsi. Näyttää nämä kulkevan pitkälle kun viitsii/osaa pitää laitteen kunnossa.
Juu, saa toki huollettua, faijan opettamana vaikka itsekin. Ajetaan kuitenkin loppuun, varsinkin kun ei hirveitä hiipumisen merkkejä eikä öljyn häviämistä ole vieläkään.
Kyllähän ahdinhuolto on varmasti lähes yhtä hyvä vaihtoehto (ellei parempikin, modausmielessä) kuin uusi ahdin. Ahtimeenhan saa käytännössä kaiken sisuskaluista vaihdettua.
Mikä virka tuolla pyöreällä osalla on? Siihen tulee kaksi johtoa noilta releiltä. Rupesin ihmettelemään kun kosketin sitä niin meinasi näpit palaa. Sitten siinä on kaksi sulaketta, 20A ja 1A.
Comment