Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 02tii
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 91

    Moi, tiedustelin tätä samaa Recrolta noin kuukaisi sitten, vastaus oli että laatikko korjataan BMW:n antamiin specseihin, ei siis vahvistusta saatavana sieltä.
    Petri
    Originally posted by LongJohn View Post
    Omasta on toistaiseksi laitettu meka ja öljyt. Mekan osalta venat ekaan ylikokoon, ohivuotomittaukset vakiolämmöissä ym. Itse askin remontin osalta en osaa sanoa - pitää tiedustella tarkemmin kun tulee ajankohtaiseksi ja auton sinne viepi.

    Tekeekös Recro vahvistuksia vai pelkkää remonttia? Jos vahvistaminen ei onnistu se sulkee ko vaihtoehdon minun osalta jo pois.

    Comment

    • disme
      BTCF Member
      • Dec 2015
      • 69
      • Tampere

      Oma E60 530dA ruuttasi kuskin puolen etuiskarista mehut pihalle, myöskin varmaan iskarien yläpäät alkavat olemaan vainaat, sen verran jo rutisee rattia paikallaan kääntäessä..:think:

      Minkälaisia alustasarjoja porukka on näihin laittanut, ja mistä? Ajattelin koko kierroksen laittaa kerralla kuntoon. Autossa on alkuperäiset, "sport -15mm" -palikat, mikäli sillä mitään vaikutusta asiaan on.

      Ihan halvimmat ja kehnoimmat nyt eivät välttämättä tule kyseeseen, mutta eipä tuohon toista tonnia raaskisi kiinni laittaa :think

      Comment

      • bemu530
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 163
        • Ekenäs

        Originally posted by 02tii View Post
        Moi, tiedustelin tätä samaa Recrolta noin kuukaisi sitten, vastaus oli että laatikko korjataan BMW:n antamiin specseihin, ei siis vahvistusta saatavana sieltä.
        Petri
        Samaa kyselin myös itse, ja sain seuraavan vastauksen:
        Originally posted by Recro
        Unfortunately for ZF gearboxes there are no available strengthened parts, for example friction disks, drums, etc. From our experience for chip tuned or cars with increased torque and engine power, gearboxes won’t last long. Please be aware that for such cars we can’t issue a warranty, even a ZF factory decline warranty for such cars.
        Lihavoinnit minun.
        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
        BMW 320dA -09

        Comment

        • [Snowboarder]
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 2183
          • Karstula

          Originally posted by [Snowboarder] View Post
          Onko e61 etu parkeissa "tyypi vikaa"? vas. ei toimi,molemmin puolin polttimot uusittu perjantaina huollon yhteydessä, eikä silti pala.
          Tähän onko jollain tietoa, koodiksi Ista antaa 009CBC short circuit positive? Umpiossa olevaan parkin liitimeen ei tullut kuin 0.5v luokkaa jännite.
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

          Comment

          • Akron
            BTCF Member
            • Jul 2017
            • 167
            • Tampere

            Minkälaiset camberit teillä on e61 takana? Aikaisempi yksityinen omistaja lappujen mukaan säätänyt takacamberit 2,5 asteeseen. Talvirenkaista oli sisäreunalta hävinny nastat kokonaan...

            Uusien nastarenkaiden osto siis edessä ja mietin miten paljon vakauteen vaikuttaa nuo takacamberit? Jos renkaat kuluu talvessa tuohon malliin (ei tietoa edellisten talvirenkaiden iästä) niin mieluusti vähän pystympään säädättäisi takarenkaat.
            Current: F10 528iA '11

            EXs:
            E38 740iA '95
            Subaru Impreza 2.0R '06
            E61 520dA '07

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2639
              • Tampere

              Originally posted by Akron View Post
              Minkälaiset camberit teillä on e61 takana? Aikaisempi yksityinen omistaja lappujen mukaan säätänyt takacamberit 2,5 asteeseen. Talvirenkaista oli sisäreunalta hävinny nastat kokonaan...
              Oma mielipide on, että taka-akselille camberit mieluummin lähelle -1,5 astetta kuin nykyistä -2,5 astetta. Joku saattaa pitää vaikkapa -1,25 astetta vielä parempana, mutta rengastus ja alustan madallus luonnollisesti vaikuttavat cambereiden säätövaraan. Suuntavakaus ei todennäköisesti ainakaan huonone muutoksen seurauksena ja renkaiden epätasainen kuluminen todennäköisesti vähenee, kunhan käytetyt rengaspaineet ovat vähintään suositusarvoissa, mieluummin korkeampiakin.
              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • PLampi64
                Bimmer Rookie
                • Feb 2010
                • 34
                • Revonlahti

                Viimeksi laitettiin taakse -1.3 ...

                Comment

                • Akron
                  BTCF Member
                  • Jul 2017
                  • 167
                  • Tampere

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Oma mielipide on, että taka-akselille camberit mieluummin lähelle -1,5 astetta kuin nykyistä -2,5 astetta. Joku saattaa pitää vaikkapa -1,25 astetta vielä parempana, mutta rengastus ja alustan madallus luonnollisesti vaikuttavat cambereiden säätövaraan. Suuntavakaus ei todennäköisesti ainakaan huonone muutoksen seurauksena ja renkaiden epätasainen kuluminen todennäköisesti vähenee, kunhan käytetyt rengaspaineet ovat vähintään suositusarvoissa, mieluummin korkeampiakin.
                  Kiitokset tästä! Pitää säädättää samalla kun hommaa ne uudet nastarenkaat.
                  Current: F10 528iA '11

                  EXs:
                  E38 740iA '95
                  Subaru Impreza 2.0R '06
                  E61 520dA '07

                  Comment

                  • LongJohn
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2017
                    • 269
                    • Kuopio

                    Originally posted by bemu530 View Post
                    Samaa kyselin myös itse, ja sain seuraavan vastauksen:Unfortunately for ZF gearboxes there are no available strengthened parts, for example friction disks, drums, etc. From our experience for chip tuned or cars with increased torque and engine power, gearboxes won’t last long. Please be aware that for such cars we can’t issue a warranty, even a ZF factory decline warranty for such cars.
                    Lihavoinnit minun.
                    Jep. Tuo kannattaa siis huomioida kun käytätte tuolla ihan normaali remontissakin. 1v/100tkm takuu on hyvä ja parempi kuin mitä esim Suomen kuluttajasuojalaki edellyttää mutta se tuon mukaan raukeaa jos auto on lastutettu.

                    No Siekkisellä vahvistelu onnistuu eikä napise lastutuksesta. Kyllähän nuo hyvillä öljyillä aikansa sitä 800nm pitelee, suurempia määriä varten sitten pitää vahvistella.

                    Comment

                    • buksin-1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 4592
                      • Keski-Pohjanmaa

                      Originally posted by LongJohn View Post
                      Jep. Tuo kannattaa siis huomioida kun käytätte tuolla ihan normaali remontissakin. 1v/100tkm takuu on hyvä ja parempi kuin mitä esim Suomen kuluttajasuojalaki edellyttää mutta se tuon mukaan raukeaa jos auto on lastutettu.

                      No Siekkisellä vahvistelu onnistuu eikä napise lastutuksesta. Kyllähän nuo hyvillä öljyillä aikansa sitä 800nm pitelee, suurempia määriä varten sitten pitää vahvistella.
                      Recrolla 2v tai 100tkm.

                      paljon Siekkinen antaa?
                      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                      SISUSTAT modaukset

                      Comment

                      • bemu530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 163
                        • Ekenäs

                        Originally posted by Akron View Post
                        Minkälaiset camberit teillä on e61 takana? Aikaisempi yksityinen omistaja lappujen mukaan säätänyt takacamberit 2,5 asteeseen. Talvirenkaista oli sisäreunalta hävinny nastat kokonaan...
                        Toisaalta:
                        Originally posted by bemu530
                        Tulipa itsekin käytyä viikolla Leskisellä, ja nyt takapään camberitkin ovat kohdallaan 18" renkaalle (v/o -1°18' / -1°20').
                        Nakit: GY F1 AS3 koossa 245/40-18*8.
                        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                        BMW 320dA -09

                        Comment

                        • LongJohn
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2017
                          • 269
                          • Kuopio

                          Originally posted by buksin-1 View Post
                          Recrolla 2v tai 100tkm.

                          paljon Siekkinen antaa?
                          Ok, muistin väärin. 2v tai 100tkm jos ei lastuttele, muutenhan tuo noiden tietojen mukaan raukeaa eli lastutetun auton askin remppauksessa on takavalotakuu?

                          En tiedä, kuluttajasuojan mukaan vähintään 6kk/15tkm. Tosin mitään ei-lastutteluja pykäliä ei ole.
                          Last edited by LongJohn; 09-08-2017, 15:49.

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            Typerä kysymys noihin rengaskulmiin. Tai itseasiassa kaksikin...

                            Ensinnäkin miksi camberit säädetään tarkoituksella vinoon? Onko näissä vehkeissä ajettavuuteen jotain selkeää positiivista vaikutusta vai mitä tällä haetaan? Toki jos auto on ihan lintta se voi olla lopulta ratkaiseva tekijä hierooko kaareen vai ei.

                            Toisekseen minkäs verran näitä voipi madaltaa että camberit yleensä saa sinnepäin säätöönsä? Jossain vaiheessahan säätövarat loppuu.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2639
                              • Tampere

                              Originally posted by LongJohn View Post
                              Ensinnäkin miksi camberit säädetään tarkoituksella vinoon? Onko näissä vehkeissä ajettavuuteen jotain selkeää positiivista vaikutusta vai mitä tällä haetaan?

                              Toisekseen minkäs verran näitä voipi madaltaa että camberit yleensä saa sinnepäin säätöönsä? Jossain vaiheessahan säätövarat loppuu.
                              Negatiivisen camber-kulman avulla voidaan parantaa renkaiden pitoa kaarreajossa kun autoon kohdistuu liikkeessä sivuttaisvoimia. Tavallisesti kulma vaihtelee 0,5-2,0 asteen välillä ja taakse säädetään enemmän negatiivista kuin eteen. Autonvalmistajat määrittelevät alustaratkaisun kannalta sopivan kompromissin suositusarvoineen. Mikään ei toki estä säätämästä kulmia valmistajan ohjearvojen ulkopuolelle, mikäli sellaisen kokee toimivammaksi, ellei ole tarvetta esittää suuntaustodistusta katsastusta varten.

                              Vastaavasti suoraan eteenpäin voimakkaasti kiihdyttäessä paras pito saavutetaan kun camber-kulma on nolla eli rengas on 90 asteen kulmassa tiehen nähden. Käytännössä maantiet ovat kuitenkin mutkittelevia ja kallistettuja, jolloin negatiivinen camber todennäköisesti parantaa auton suuntavakautta.



                              Oma arvioni on, että E6x -kohdalla noin 35 mm madallus alkaa olla rajoilla, että camber-kulmat saadaan säädettyä valmistajan suositusarvojen mukaiseksi (esim. alustan muutoskatsatusta varten) ilman, että säätövaraa tarvitsee tuottaa lisää vaikkapa iskunvaimentajien ohjaustappien poistamisella tms. toimenpiteellä.
                              Last edited by JaniLap; 09-08-2017, 20:49.
                              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • LongJohn
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2017
                                • 269
                                • Kuopio

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Negatiivisen camber-kulman avulla voidaan parantaa renkaiden pitoa kaarreajossa kun autoon kohdistuu liikkeessä sivuttaisvoimia. Tavallisesti kulma vaihtelee 0,5-2,0 asteen välillä ja taakse säädetään enemmän negatiivista kuin eteen. Autonvalmistajat määrittelevät alustaratkaisun kannalta sopivan kompromissin suositusarvoineen. Mikään ei toki estä säätämästä kulmia valmistajan ohjearvojen ulkopuolelle, mikäli sellaisen kokee toimivammaksi, ellei ole tarvetta esittää suuntaustodistusta katsastusta varten.

                                Vastaavasti suoraan eteenpäin voimakkaasti kiihdyttäessä paras pito saavutetaan kun camber-kulma on nolla eli rengas on 90 asteen kulmassa tiehen nähden. Käytännössä maantiet ovat kuitenkin mutkittelevia ja kallistettuja, jolloin negatiivinen camber todennäköisesti parantaa auton suuntavakautta.



                                Oma arvioni on, että E6x -kohdalla noin 35 mm madallus alkaa olla rajoilla, että camber-kulmat saadaan säädettyä valmistajan suositusarvojen mukaiseksi (esim. alustan muutoskatsatusta varten) ilman, että säätövaraa tarvitsee tuottaa lisää vaikkapa iskunvaimentajien ohjaustappien poistamisella tms. toimenpiteellä.
                                Kiitoksia. Tuo tehdasjuttu onkin sinänsä tiedossa. Jossain vaiheessa vain tosiaan ne säätövarat ei vain enää riitä ja esimerkiksi edestä camber alkaa jäädä reippaasti negatiiviseksi. Kyllähän se hyvin taittuu mutkiin mutta syö nopeasti sisäkulmat renkaista.

                                Tuo -35mm ihan hyvä tietää. Taitas mennä aika lähelle silloin myös oem M-sport alustalla / jousilla. Sille setille löytyy vielä tehtaan korrektit säätöarvotkin.

                                Nimim dpf tyhjätty 535d lastulla alkaa olla villi ajettava ns pappa-alustalla. ��

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎