Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53-kokemuksia ja vinkkejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radixen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 99
    • Finland

    N53-kokemuksia ja vinkkejä

    BMW N53-moottorilla varustetulla autolla "jonkin verran" ajaneena ja puuhastelleena ajattelin kirjoittaa pari bullettia ns. yllättävistä asioista, jotka eivät välttämättä aiheuta edes vikakoodia mutta isoja ongelmia kyllä. Merkkihuolloissa on valitettavan usein kädetöntä porukkaa, jotka eivät osaa tehdä mitään jossei testeri näytä kädestä pitäen apina-ohjetta.

    Lisäksi näihin vehkeisiin vaihdetaan ongelmien esiintyessä usein koko setti eli suuttimet, puolat ja tulpat mikä on usein jopa tarpeetonta kun ongelmat ovat ihan muualla. Tulpat on silti toki hyvä vaihtaa aika ajoin.

    Eli ne tyypilliset ns. yllättävät ongelmat, joita voi olla vaikea diagnosoida jos ei tiedä mitä etsii:

    1. öljyseparaattorin kalvo rikki (integroitu venttiilikoppaan) -> tärinät tyhjäkäynnillä, lisääntynyt savutus, mahdollinen viheltävä ääni moottoritilasta ja öljyn kulutus++
    2. ajotietokone rekisteröinyt vikakoodin 30E9 -> katalysaattori tuomittu vialliseksi (polttoajo ei käynnisty) -> laihaseosmoodit eivät enää käytössä -> kulutus pomppaa
    3. NOx-anturi sökö/sensoripää liian likainen -> laihaseosmoodit eivät käytössä / toimivat miten sattuu -> kulutus pomppaa
    4. ilmastointilaitteesta kylmäaine vähissä -> ajoittain epätasainen tyhjäkäynti/kierrosneulan lievät hyppelyt, lisääntynyt kulutus, kompressori kovilla
    5. moottorin ilmansuodatin likainen -> tyhjäkäyntiongelmia, lisääntynyt kulutus
    6. moottorissa karstaa (carbon buildup) -> tyhjäkäyntioireilut, mahdolliset kiihtyvyysongelmat, lisääntynyt kulutus
    7. moottorin ja/tai vaihdelaatikon tukikumit tiensä päässä -> tärinät tyhjäkäynnillä, mahdollinen heilahdus autoa sammutettaessa. Huonot moottorin tukikumit voivat myös aiheuttaa damperin rikkoutumisen ennen aikojaan tai hihnojen luisumisen paikoiltaan.
    8. öljypohjan ja/tai kampiakselin tiiviste vuotaa -> öljynkulutus++, mahdolliset tyhjäkäyntioireilut

    Epävirallinen huolto-ohjelma perushuoltojuttujen lisäksi siis (noudata omalla vastuulla!):
    a. Käy antamassa autolle kenkää aika ajoin. Kunnolla (min 120 km/h pidemmän aikaa kierroksia antaen). Siitä se tykkää. Etenkin keväisin talven jälkeen tämä ns. Italian Tune-up on hyvä tehdä.
    b. Varmista, että ilmastoinnin kylmäainetta on tarpeeksi (vähintään tsekkaus 2 vuoden välein hyvä)
    c. Vaihda moottorin ilmansuodatin tarpeeksi usein (halpa osa)
    d. Vaihda NOx-sensorin tilalle NOXEM-emulaattori. Kyse ei ole nimittäin siitä laukeaako NOx-sensori tai tuleeko 30E9-koodi vaan siitä milloin se tapahtuu. Ei tarvitse ostella katalysaattoreita eikä NOx-sensoreita.
    e. Tsekkauta osaavassa huollossa aika ajoin että separaattorin kalvo on ok etenkin jos havaitset tyhjäkäyntioireita, savutusta tai lisääntynyttä öljyn kulutusta
    f. Lurauta n. 800 km ennen öljynvaihtoa tankilliseen bensaa esim. Redline SI-1:stä tai BK44:sta, joka puhdistaa suuttimet eli aja tankki ~tyhjäksi kun jompi kumpi litku on laitettu tankkiin
    g. Öljyt kannattaa vaihtaa vuoden välein. Nykyiset öljynvaihtovälisuositukset ovat liian pitkät.

    Kun auto on kunnossa, pääsee kesäkeleillä tasaisella tiellä ja vakionopeuden säädin päällä n. 80 km/h vauhdilla vähän yli 5 litraa/100 km kulutuksella ja taloudellisesti ajaen on myös seka-ajossa ilmoitettu EU-kulutuslukema (7,7) ihan mahdollinen. Toisaalta jos ongelmia on useita, voi auto hörpätä kaupunkiajossa hilpeät 15-20 litraa ja seka-ajossakin 12-13 litraa sadalla helposti vaikka miten ajaisi nätisti. Molemmista ääritilanteista on kokemusta mutta nyt kulkee kuin unelma.
    Last edited by radixen; 19-02-2021, 08:39.
    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by radixen View Post
    BMW N53-moottorilla varustetulla autolla "jonkin verran" ajaneena ja puuhastelleena ajattelin kirjoittaa pari bullettia ns. yllättävistä asioista, jotka eivät välttämättä aiheuta edes vikakoodia mutta isoja ongelmia kyllä. Merkkihuolloissa on valitettavan usein kädetöntä porukkaa, jotka eivät osaa tehdä mitään jossei testeri näytä kädestä pitäen apina-ohjetta.

    Lisäksi näihin vehkeisiin vaihdetaan ongelmien esiintyessä usein koko setti eli suuttimet, puolat ja tulpat mikä on usein jopa tarpeetonta kun ongelmat ovat ihan muualla. Tulpat on silti toki hyvä vaihtaa aika ajoin.

    Eli ne tyypilliset ns. yllättävät ongelmat, joita voi olla vaikea diagnosoida jos ei tiedä mitä etsii:

    1. öljyseparaattorin kalvo rikki (integroitu venttiilikoppaan) -> tärinät tyhjäkäynnillä, lisääntynyt savutus, mahdollinen viheltävä ääni moottoritilasta ja öljyn kulutus++
    2. ajotietokone rekisteröinyt vikakoodin 30E9 -> katalysaattori tuomittu vialliseksi (polttoajo ei käynnisty) -> laihaseosmoodit eivät enää käytössä -> kulutus pomppaa
    3. NOx-anturi sökö/sensoripää liian likainen -> laihaseosmoodit eivät käytössä / toimivat miten sattuu -> kulutus pomppaa
    4. ilmastointilaitteesta kylmäaine vähissä -> ajoittain epätasainen tyhjäkäynti/kierrosneulan lievät hyppelyt, lisääntynyt kulutus, kompressori kovilla
    5. moottorin ilmansuodatin likainen -> tyhjäkäyntiongelmia, lisääntynyt kulutus
    6. moottorissa karstaa (carbon buildup) -> tyhjäkäyntioireilut, mahdolliset kiihtyvyysongelmat, lisääntynyt kulutus

    Epävirallinen huolto-ohjelma perushuoltojuttujen lisäksi siis (noudata omalla vastuulla!):
    a. Käy antamassa autolle kenkää aika ajoin. Kunnolla (min 120 km/h pidemmän aikaa kierroksia antaen). Siitä se tykkää. Etenkin keväisin talven jälkeen tämä ns. Italian Tune-up on hyvä tehdä.
    b. Varmista, että ilmastoinnin kylmäainetta on tarpeeksi (vähintään tsekkaus 2 vuoden välein hyvä)
    c. Vaihda moottorin ilmansuodatin tarpeeksi usein (halpa osa)
    d. Vaihda NOx-sensorin tilalle NOXEM-emulaattori. Kyse ei ole nimittäin siitä laukeaako NOx-sensori tai tuleeko 30E9-koodi vaan siitä milloin se tapahtuu. Ei tarvitse ostella katalysaattoreita eikä NOx-sensoreita.
    e. Tsekkauta osaavassa huollossa aika ajoin että separaattorin kalvo on ok etenkin jos havaitset tyhjäkäyntioireita, savutusta tai lisääntynyttä öljyn kulutusta
    f. Lurauta n. 800 km ennen öljynvaihtoa tankilliseen bensaa esim. Redline SI-1:stä tai BK44:sta, joka puhdistaa suuttimet eli aja tankki ~tyhjäksi kun jompi kumpi litku on laitettu tankkiin
    g. Öljyt kannattaa vaihtaa vuoden välein. Nykyiset öljynvaihtovälisuositukset ovat liian pitkät.

    Kun auto on kunnossa, pääsee kesäkeleillä tasaisella tiellä ja vakionopeuden säädin päällä n. 80 km/h vauhdilla vähän yli 5 litraa/100 km kulutuksella ja taloudellisesti ajaen on myös seka-ajossa ilmoitettu EU-kulutuslukema (7,7) ihan mahdollinen. Toisaalta jos ongelmia on useita, voi auto hörpätä kaupunkiajossa hilpeät 15-20 litraa ja seka-ajossakin 12-13 litraa sadalla helposti vaikka miten ajaisi nätisti. Molemmista ääritilanteista on kokemusta mutta nyt kulkee kuin unelma.

    Itsekin >150tkm N53:lla ajelleena ja puuhastelleena allekirjoitan kaikki kohdat
    Tuohon kutoskohtaan voisin laittaa vinkiksi kokeilla imusarjaan suihkutettavaa venttiilien puhdistusainetta, minulla ainakin teki valtavan eron kun käytin "CRC GDI Valve Cleaner" ainetta.
    Oli ilmeisesti enemmänkin karstoittunut, kun tuon jälkeen muuttui käynti huonoksi. Nollasin sitten adaptaatioarvot ja nyt käy loistavasti

    Comment

    • JanskiAWD
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 192
      • S:t Karins

      #3
      Ja täältä löytyy PALJON iltalukemista kys. koneesta mikäli aihe kiinnostaa:
      https://bimmerprofs.com/blog/
      (En mene takuuseen onko kaikki 100% faktaa)

      Omalla 100tkm kokemuksella n53 on mainettaan parempi kunhan ymmärtää sen tietyt ”ominaisuudet”.
      e92 "330"xiA M-sport
      Mini Cooper R50

      Comment

      • teeaa
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 128
        • tampere

        #4
        Kuinkas tuo emulaattori koodaus? Teitkö itse vai joku foorumilainen?
        Itsellä ei vielä vikakoodeja tms. oireita mutta pitäisköhän tehdä sitten ennakoivasti:think
        Itse emulaattori asennus ei liene vaikea homma..

        Comment

        • MikaSS
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 202
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by teeaa View Post
          Kuinkas tuo emulaattori koodaus? Teitkö itse vai joku foorumilainen?
          Itsellä ei vielä vikakoodeja tms. oireita mutta pitäisköhän tehdä sitten ennakoivasti:think
          Itse emulaattori asennus ei liene vaikea homma..
          Veit sanat suustani eli itse pohdiskelin juuri samaa
          nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
          Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

          Comment

          • radixen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 99
            • Finland

            #6
            Originally posted by teeaa View Post
            Kuinkas tuo emulaattori koodaus? Teitkö itse vai joku foorumilainen?
            Itsellä ei vielä vikakoodeja tms. oireita mutta pitäisköhän tehdä sitten ennakoivasti:think
            Itse emulaattori asennus ei liene vaikea homma..
            Emulaattoria ei tarvitse mitenkään erikseen koodata. Testerillä vain sanotaan että NOx-sensori vaihdettu. Se on siinä. DME ei tiedä/tajua, että oikean NOx-sensorin tilalla on tuo emulaattori.

            Tuo emulaattori on kyllä aivan killer-hyvä. 80 km/h vauhteja sukkasillaan ajamalla voi päästä jopa alle 5 litraa/100 km.
            "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1836
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by radixen View Post
              Emulaattoria ei tarvitse mitenkään erikseen koodata. Testerillä vain sanotaan että NOx-sensori vaihdettu. Se on siinä. DME ei tiedä/tajua, että oikean NOx-sensorin tilalla on tuo emulaattori.

              Tuo emulaattori on kyllä aivan killer-hyvä. 80 km/h vauhteja sukkasillaan ajamalla voi päästä jopa alle 5 litraa/100 km.
              Perustuuko tuo 5l / 100 km lukema hetkellisen kulutusmittarin näyttämään?

              Jos perustuu, niin ei 80 km/h tasanopeudessa siihen tartteta mitään emulaattoreita. Mulla ihan räpeltämätön N53B25, ja moiset lukemat on ihan arkipäivää.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • JarppiR
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 284
                • Pori

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Perustuuko tuo 5l / 100 km lukema hetkellisen kulutusmittarin näyttämään?

                Jos perustuu, niin ei 80 km/h tasanopeudessa siihen tartteta mitään emulaattoreita. Mulla ihan räpeltämätön N53B25, ja moiset lukemat on ihan arkipäivää.

                Silloin NOx-järjestelmäsi toimii oikein. Tuo emulaattori tulee kyseeseen vain kun NOx-anturi on rikki ja kulutus laihaseosmoodin puuttumisen takia nousee.
                BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                BMW 530i E39 M-Sport -01
                Alfa Romeo GT 3.2 -05

                Comment

                • Raser
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 59
                  • Fi

                  #9
                  Minulla on myös ohjelmoitu tuo nox anturi pois käytöstä.
                  80km/h vakkarilla tasaisella niin kulutus näyttää sellaista 5-6L väliin. Kai se oikein toimii .
                  Yhdistetty kulutus on 9.5L pinnassa tällä hetkellä, mutta on kaupunkiajoa itsellä varmaan noin 70-80%

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Perustuuko tuo 5l / 100 km lukema hetkellisen kulutusmittarin näyttämään?

                    Jos perustuu, niin ei 80 km/h tasanopeudessa siihen tartteta mitään emulaattoreita. Mulla ihan räpeltämätön N53B25, ja moiset lukemat on ihan arkipäivää.
                    Uudellla oem nox-anturilla saa nuo likemat, mutta sen suorituskyky laskee jo 20k km jälkeen ja useimmiten lopettaa toimintansa 50-100tkm vanhana. Noxem anturilla kulutus ei nouse ja suorituskyvyn pitäisi säilyä.

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by Raser View Post
                      Minulla on myös ohjelmoitu tuo nox anturi pois käytöstä.
                      80km/h vakkarilla tasaisella niin kulutus näyttää sellaista 5-6L väliin. Kai se oikein toimii .
                      Yhdistetty kulutus on 9.5L pinnassa tällä hetkellä, mutta on kaupunkiajoa itsellä varmaan noin 70-80%
                      Onko auto ollut pitkään softattuna? Mielenkiintoista seurata säilyykö 5,x lukemat. Oma kaupunkipainotteinen keskikulutus pyörii 8,8-9,5 välillä Noxemilla. Kesällä saa tankillisia maantievoittoisella ajolla 7 pintaan.

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Onko auto ollut pitkään softattuna? Mielenkiintoista seurata säilyykö 5,x lukemat. Oma kaupunkipainotteinen keskikulutus pyörii 8,8-9,5 välillä Noxemilla. Kesällä saa tankillisia maantievoittoisella ajolla 7 pintaan.
                        Mulla täysin samat kulutukset softattuna ja NOX off (keskikulutus + maantievoittoinen ajo).

                        Mutta minä en kyllä 5-alkavia lukemia saa, tai no saa varmasti hetkellisesti jos ajaa tasan 80kmh jossain täydellisellä asvaltilla missä ei ole mäkiä Auto on 6-vaihteinen manuaali E93.

                        Jos sinulla on Vanquish reissuja tulossa, niin minua kiinnostaisi paljonko emulaattorilla oleva auto menee tasan 108kmh(vakkarin mukaan) vauhdissa pidemmällä siirtymällä (100 km+). Itselläni se on aika tarkasti 7.3 l/100km. Ja puhun siis todellisesta kulutuksesta, en ajotietokoneen näyttämästä.

                        Comment

                        • Raser
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2018
                          • 59
                          • Fi

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Onko auto ollut pitkään softattuna? Mielenkiintoista seurata säilyykö 5,x lukemat. Oma kaupunkipainotteinen keskikulutus pyörii 8,8-9,5 välillä Noxemilla. Kesällä saa tankillisia maantievoittoisella ajolla 7 pintaan.
                          Auto on ollut softattuna viime vuoden joulukuusta, samoissa pyörineet lukemat.
                          Matalia keskikulutuksia ei tosiaan oikein itselle tule kun kaupungissa pyörimistä on kokoajan suurin osa ajosta.

                          Comment

                          • kph
                            Newbiemmer
                            • Jul 2007
                            • 26

                            #14
                            Tässäpä ketjussa oli hyvä ja täsmällinen aloitus!
                            Itseäni askarruttavat asiat liittyy juuri tähän M53B30 (523i, F11, vm.2010, n.140tkm)).

                            Oireet ovat seuraavat:
                            -Kiihdyttäessä tasaiselta maantienopeudelta terävää nykimistä kierrosten ollessa alle 2000r/min.
                            -Mielestäni isohko kulutus 7,1 l/100km (E95). Tämä n. 1700km ajomatkalta joka suurimmalta osalta tasaista ja rauhallista tieajoa.
                            -Öljynkulutus: näyttää siltä että 1litra/4000km

                            Auto on vasta pari kuukautta (<10tkm) ollut jotenka pitempää kokemusta ei vielä ole.
                            Sain kuulla että nykimiseen on mahdollisesti syynä viallinen syttypuola, joten tsekkasin ne.
                            Tulppia en saanut irti kun ei ollut sopivaa avainta.
                            Näytti siltä että syttypuolia oli vaihdettu valmistuspäivä leimausten mukaan kolmeen otteeseen (Delphit) ja luultavasti alkuperäisiä oli tallella vain yksi (Bosch).
                            Tiedossa ei myöskään ole onko vaihdettu jotain muuta tai mahdollisia takaisinkutsuja tehty.
                            Vikakoodeja ei ole otettu ja moottorin vikavalo ei ole syttynyt.

                            Olen vahvasti ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä siitä että paljon vaihdetaan kalliita osia täysin turhaan ja asiakas maksaa joka risauksen.
                            Mistäpä tässä lähdettäisiin liikkeelle?
                            Last edited by kph; 08-09-2019, 20:29. Reason: kilsat lisätty

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by kph View Post
                              Tässäpä ketjussa oli hyvä ja täsmällinen aloitus!
                              Itseäni askarruttavat asiat liittyy juuri tähän M53B30 (523i, F11, vm.2010, n.140tkm)).

                              Oireet ovat seuraavat:
                              -Kiihdyttäessä tasaiselta maantienopeudelta terävää nykimistä kierrosten ollessa alle 2000r/min.
                              -Mielestäni isohko kulutus 7,1 l/100km (E95). Tämä n. 1700km ajomatkalta joka suurimmalta osalta tasaista ja rauhallista tieajoa.
                              -Öljynkulutus: näyttää siltä että 1litra/4000km

                              Auto on vasta pari kuukautta (<10tkm) ollut jotenka pitempää kokemusta ei vielä ole.
                              Sain kuulla että nykimiseen on mahdollisesti syynä viallinen syttypuola, joten tsekkasin ne.
                              Tulppia en saanut irti kun ei ollut sopivaa avainta.
                              Näytti siltä että syttypuolia oli vaihdettu valmistuspäivä leimausten mukaan kolmeen otteeseen (Delphit) ja luultavasti alkuperäisiä oli tallella vain yksi (Bosch).
                              Tiedossa ei myöskään ole onko vaihdettu jotain muuta tai mahdollisia takaisinkutsuja tehty.
                              Vikakoodeja ei ole otettu ja moottorin vikavalo ei ole syttynyt.

                              Olen vahvasti ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä siitä että paljon vaihdetaan kalliita osia täysin turhaan ja asiakas maksaa joka risauksen.
                              Mistäpä tässä lähdettäisiin liikkeelle?
                              Aloita vikakoodeista ja live-datasta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎