BMW N53-moottorilla varustetulla autolla "jonkin verran" ajaneena ja puuhastelleena ajattelin kirjoittaa pari bullettia ns. yllättävistä asioista, jotka eivät välttämättä aiheuta edes vikakoodia mutta isoja ongelmia kyllä. Merkkihuolloissa on valitettavan usein kädetöntä porukkaa, jotka eivät osaa tehdä mitään jossei testeri näytä kädestä pitäen apina-ohjetta.
Lisäksi näihin vehkeisiin vaihdetaan ongelmien esiintyessä usein koko setti eli suuttimet, puolat ja tulpat mikä on usein jopa tarpeetonta kun ongelmat ovat ihan muualla. Tulpat on silti toki hyvä vaihtaa aika ajoin.
Eli ne tyypilliset ns. yllättävät ongelmat, joita voi olla vaikea diagnosoida jos ei tiedä mitä etsii:
1. öljyseparaattorin kalvo rikki (integroitu venttiilikoppaan) -> tärinät tyhjäkäynnillä, lisääntynyt savutus, mahdollinen viheltävä ääni moottoritilasta ja öljyn kulutus++
2. ajotietokone rekisteröinyt vikakoodin 30E9 -> katalysaattori tuomittu vialliseksi (polttoajo ei käynnisty) -> laihaseosmoodit eivät enää käytössä -> kulutus pomppaa
3. NOx-anturi sökö/sensoripää liian likainen -> laihaseosmoodit eivät käytössä / toimivat miten sattuu -> kulutus pomppaa
4. ilmastointilaitteesta kylmäaine vähissä -> ajoittain epätasainen tyhjäkäynti/kierrosneulan lievät hyppelyt, lisääntynyt kulutus, kompressori kovilla
5. moottorin ilmansuodatin likainen -> tyhjäkäyntiongelmia, lisääntynyt kulutus
6. moottorissa karstaa (carbon buildup) -> tyhjäkäyntioireilut, mahdolliset kiihtyvyysongelmat, lisääntynyt kulutus
7. moottorin ja/tai vaihdelaatikon tukikumit tiensä päässä -> tärinät tyhjäkäynnillä, mahdollinen heilahdus autoa sammutettaessa. Huonot moottorin tukikumit voivat myös aiheuttaa damperin rikkoutumisen ennen aikojaan tai hihnojen luisumisen paikoiltaan.
8. öljypohjan ja/tai kampiakselin tiiviste vuotaa -> öljynkulutus++, mahdolliset tyhjäkäyntioireilut
Epävirallinen huolto-ohjelma perushuoltojuttujen lisäksi siis (noudata omalla vastuulla!):
a. Käy antamassa autolle kenkää aika ajoin. Kunnolla (min 120 km/h pidemmän aikaa kierroksia antaen). Siitä se tykkää. Etenkin keväisin talven jälkeen tämä ns. Italian Tune-up on hyvä tehdä.
b. Varmista, että ilmastoinnin kylmäainetta on tarpeeksi (vähintään tsekkaus 2 vuoden välein hyvä)
c. Vaihda moottorin ilmansuodatin tarpeeksi usein (halpa osa)
d. Vaihda NOx-sensorin tilalle NOXEM-emulaattori. Kyse ei ole nimittäin siitä laukeaako NOx-sensori tai tuleeko 30E9-koodi vaan siitä milloin se tapahtuu. Ei tarvitse ostella katalysaattoreita eikä NOx-sensoreita.
e. Tsekkauta osaavassa huollossa aika ajoin että separaattorin kalvo on ok etenkin jos havaitset tyhjäkäyntioireita, savutusta tai lisääntynyttä öljyn kulutusta
f. Lurauta n. 800 km ennen öljynvaihtoa tankilliseen bensaa esim. Redline SI-1:stä tai BK44:sta, joka puhdistaa suuttimet eli aja tankki ~tyhjäksi kun jompi kumpi litku on laitettu tankkiin
g. Öljyt kannattaa vaihtaa vuoden välein. Nykyiset öljynvaihtovälisuositukset ovat liian pitkät.
Kun auto on kunnossa, pääsee kesäkeleillä tasaisella tiellä ja vakionopeuden säädin päällä n. 80 km/h vauhdilla vähän yli 5 litraa/100 km kulutuksella ja taloudellisesti ajaen on myös seka-ajossa ilmoitettu EU-kulutuslukema (7,7) ihan mahdollinen. Toisaalta jos ongelmia on useita, voi auto hörpätä kaupunkiajossa hilpeät 15-20 litraa ja seka-ajossakin 12-13 litraa sadalla helposti vaikka miten ajaisi nätisti. Molemmista ääritilanteista on kokemusta mutta nyt kulkee kuin unelma.
Lisäksi näihin vehkeisiin vaihdetaan ongelmien esiintyessä usein koko setti eli suuttimet, puolat ja tulpat mikä on usein jopa tarpeetonta kun ongelmat ovat ihan muualla. Tulpat on silti toki hyvä vaihtaa aika ajoin.
Eli ne tyypilliset ns. yllättävät ongelmat, joita voi olla vaikea diagnosoida jos ei tiedä mitä etsii:
1. öljyseparaattorin kalvo rikki (integroitu venttiilikoppaan) -> tärinät tyhjäkäynnillä, lisääntynyt savutus, mahdollinen viheltävä ääni moottoritilasta ja öljyn kulutus++
2. ajotietokone rekisteröinyt vikakoodin 30E9 -> katalysaattori tuomittu vialliseksi (polttoajo ei käynnisty) -> laihaseosmoodit eivät enää käytössä -> kulutus pomppaa
3. NOx-anturi sökö/sensoripää liian likainen -> laihaseosmoodit eivät käytössä / toimivat miten sattuu -> kulutus pomppaa
4. ilmastointilaitteesta kylmäaine vähissä -> ajoittain epätasainen tyhjäkäynti/kierrosneulan lievät hyppelyt, lisääntynyt kulutus, kompressori kovilla
5. moottorin ilmansuodatin likainen -> tyhjäkäyntiongelmia, lisääntynyt kulutus
6. moottorissa karstaa (carbon buildup) -> tyhjäkäyntioireilut, mahdolliset kiihtyvyysongelmat, lisääntynyt kulutus
7. moottorin ja/tai vaihdelaatikon tukikumit tiensä päässä -> tärinät tyhjäkäynnillä, mahdollinen heilahdus autoa sammutettaessa. Huonot moottorin tukikumit voivat myös aiheuttaa damperin rikkoutumisen ennen aikojaan tai hihnojen luisumisen paikoiltaan.
8. öljypohjan ja/tai kampiakselin tiiviste vuotaa -> öljynkulutus++, mahdolliset tyhjäkäyntioireilut
Epävirallinen huolto-ohjelma perushuoltojuttujen lisäksi siis (noudata omalla vastuulla!):
a. Käy antamassa autolle kenkää aika ajoin. Kunnolla (min 120 km/h pidemmän aikaa kierroksia antaen). Siitä se tykkää. Etenkin keväisin talven jälkeen tämä ns. Italian Tune-up on hyvä tehdä.
b. Varmista, että ilmastoinnin kylmäainetta on tarpeeksi (vähintään tsekkaus 2 vuoden välein hyvä)
c. Vaihda moottorin ilmansuodatin tarpeeksi usein (halpa osa)
d. Vaihda NOx-sensorin tilalle NOXEM-emulaattori. Kyse ei ole nimittäin siitä laukeaako NOx-sensori tai tuleeko 30E9-koodi vaan siitä milloin se tapahtuu. Ei tarvitse ostella katalysaattoreita eikä NOx-sensoreita.
e. Tsekkauta osaavassa huollossa aika ajoin että separaattorin kalvo on ok etenkin jos havaitset tyhjäkäyntioireita, savutusta tai lisääntynyttä öljyn kulutusta
f. Lurauta n. 800 km ennen öljynvaihtoa tankilliseen bensaa esim. Redline SI-1:stä tai BK44:sta, joka puhdistaa suuttimet eli aja tankki ~tyhjäksi kun jompi kumpi litku on laitettu tankkiin
g. Öljyt kannattaa vaihtaa vuoden välein. Nykyiset öljynvaihtovälisuositukset ovat liian pitkät.
Kun auto on kunnossa, pääsee kesäkeleillä tasaisella tiellä ja vakionopeuden säädin päällä n. 80 km/h vauhdilla vähän yli 5 litraa/100 km kulutuksella ja taloudellisesti ajaen on myös seka-ajossa ilmoitettu EU-kulutuslukema (7,7) ihan mahdollinen. Toisaalta jos ongelmia on useita, voi auto hörpätä kaupunkiajossa hilpeät 15-20 litraa ja seka-ajossakin 12-13 litraa sadalla helposti vaikka miten ajaisi nätisti. Molemmista ääritilanteista on kokemusta mutta nyt kulkee kuin unelma.
Comment