Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53-kokemuksia ja vinkkejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #61
    Originally posted by vppv View Post
    Kattelin Inpalla tossa nyt noita paineita niin ei kertaakaan laskenut paine alle 150 000hPa ja matalapainekin oli 6000hPa jos oikein ymmärsin. Edelleen uskon, että suuttimissa on jotain. Kakkos ja kolmospytty näytti käyvän vähän epätasaisesti. Ja tämä siis tuossa muutaman asteen pakkasessa kylmänä käynnistettynä.
    Kannattaa inpalla katsoa suuttimien arvot ja rough running ja bensan seokset. Näistä voi selvitä mikä suutin. Helpointa kokeilla adaptaatio arvojen resettiä. 11 indeksin suuttimet luotettavia. Pumppu oletettavasti kunnossa noilla paineilla.

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #62
      Edit: sori, tuli väärään alafoorumiin
      Last edited by kp21121; 28-11-2020, 09:08.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #63
        Onko todella niin, että N53:ssa (F10 tässä tapauksessa) polttoainesuodatin on tankissa? Oletteko vaihtaneet koskaan?



        Minulla on nyt kaikki pohjapahvit auki ja polttoainelinja on yhtenäinen tankilta konetilaan saakka.

        Comment

        • MikaSS
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 202
          • Kokkola

          #64
          Originally posted by kp21121 View Post
          Onko todella niin, että N53:ssa (F10 tässä tapauksessa) polttoainesuodatin on tankissa? Oletteko vaihtaneet koskaan?



          Minulla on nyt kaikki pohjapahvit auki ja polttoainelinja on yhtenäinen tankilta konetilaan saakka.
          Eikös tämä suodatin ole tankissa näissä. Toisella puolella autoa on tankissa oleva "siirto"pumppu ja toisella puolella tankkia on polttoainemääränanturiyksikkö mihin suodatin on integroituna.

          Viisaammat korjatkoon :think
          nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
          Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #65
            Originally posted by MikaSS View Post
            Eikös tämä suodatin ole tankissa näissä. Toisella puolella autoa on tankissa oleva "siirto"pumppu ja toisella puolella tankkia on polttoainemääränanturiyksikkö mihin suodatin on integroituna.

            Viisaammat korjatkoon :think
            Juu, siirryinkin jo pohtimaan seuraavia peliliikkeitä tänne:

            Comment

            • Mirska
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 110
              • Turku

              #66
              Tilailin omaan autoon NOXemin ja tuli mieleen kysyä ovatko muut nähneet aiheellisiksi N53 kanssa tehdä adaptaatioiden nollaamisen/luomisen yhtä perinpohjaisesti kuin tässä https://bimmerprofs.com/how-i-perform-n53-adaptations/ ohjeistetaan? En epäile että tulokset varmasti näkyvät, mutta vähän savottaa tuossa on. :think
              F10 528iA

              Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17855
                • PKS

                #67
                Originally posted by Mirska View Post
                Tilailin omaan autoon NOXemin ja tuli mieleen kysyä ovatko muut nähneet aiheellisiksi N53 kanssa tehdä adaptaatioiden nollaamisen/luomisen yhtä perinpohjaisesti kuin tässä https://bimmerprofs.com/how-i-perform-n53-adaptations/ ohjeistetaan? En epäile että tulokset varmasti näkyvät, mutta vähän savottaa tuossa on. :think
                Minun oma mielipide on että vain vauhtipyörän adaptaatiolla on ihan oikea merkitys, loput sitten tulee kuntoon muutaman seuraavan pitkän tasaisen ajon ja kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tuostakin tosin riittää ihan yksi kerta jos teet sen oikein.

                b) accelerate till 100 .. 110km/h on even road;
                c) switch the 4th gear (for automatic transmission – in manual mode);
                d) release the accelerator pedal, brake with the engine (don’t press brake pedal) for 7 .. 10 seconds;
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #68
                  Olettekos joutuneet venttiilikopan tiivistettä vaihtamaan? Omani ei vuoda öljymäärällisesti juuri mitään (ei tarvinne lisätä lainkaan - tai tiedä häntä, mutta 2000km ajettu ja öljymittari ei hievahtanut ), mutta joskus pysähtyessä (ei aina :think )saattaa pientä hajua tulla pakosarjan päälle tippuvista tipoista.

                  Onko suositeltavaa vaihtaa koko kansi, kun eikös siellä ole integroituna se oil seperator? Vai puhunko palturia en nyt heti ole mitään tekemässä.

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    #69
                    Originally posted by kp21121 View Post
                    Olettekos joutuneet venttiilikopan tiivistettä vaihtamaan? Omani ei vuoda öljymäärällisesti juuri mitään (ei tarvinne lisätä lainkaan - tai tiedä häntä, mutta 2000km ajettu ja öljymittari ei hievahtanut ), mutta joskus pysähtyessä (ei aina :think )saattaa pientä hajua tulla pakosarjan päälle tippuvista tipoista.

                    Onko suositeltavaa vaihtaa koko kansi, kun eikös siellä ole integroituna se oil seperator? Vai puhunko palturia en nyt heti ole mitään tekemässä.
                    Ei ole mitään syytä vaihtaa samalla venttiilikoppaa, jos tiiviste vuotaa. Huohotin on kiinteä venttiilikopassa. Kopan hinta on melko suolainen, 400€ halvimmillaan.Maailmalta saa huohottimen korjaussarjoja, jokainen tekee oman valinan kumpaan päätyy. Melko helppo vaihtaa, aikaa vievää toki. Netissä löytyy paljon videoita tiivisteen vaihto-ohjeeseen, samalla voi miettiä purkaessa onko kaikki aina tarpeellista irrottaa mitä ohjeissa sanotaan (turhaa työtä).

                    .... ja sitten se 10mm e hylsy pitää olla oikeasti pitkä yhdelle kopan pultille.
                    Last edited by Cunttory; 19-12-2020, 07:28. Reason: ...lisäys
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #70
                      Meillä venakoppa meni vaihtoon kun tulpat ui öljyssä. Taisi päästä silloin matka-ajoa 1000km ja vaati litran öljyä. Oli tosiaankin aika hintava operaatio, luokkaa 500-600 joskus 5 vuotta sitten.JMW teki tattarisuo/helsinki.

                      Muutenkin tuon N53 suurin ongelma on ollut öljynkulutus ja käyntihäiriöt. Uudet rev11 suuttimet korjasi käyttöominaisuudet (taas JMW) mutta öljyä joutuu edelleen lisäämään litran muutaman tuhannen välein. Tarkkaa seurantaa ei ole kun ajoa tulee niin vähän, muutama tonni vuodessa. Kivahan tuokin ois kunnostaa/tietää miksi öljyä edelleen kuluu.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • JanskiAWD
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 192
                        • S:t Karins

                        #71
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Meillä venakoppa meni vaihtoon kun tulpat ui öljyssä...jne
                        Voisiko viallinen huohotin olla syynä öljynkulutukseen?
                        Onko imusarjassa öljyä?

                        Bimmerprofsilla ohjeet huohottimen vianhakuun: Linkki

                        Tarkastin omastani avaamalla öljykorkin, ja tyhjäkäynti meni heti todella huonoksi.
                        Ohjeen perusteella korkin avaamisen ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, koska ehjä huohotinventtiili on tyhjäkäynnillä kiinni asennossa. Siis ilman ei pitäisi päästä öljykorkin kautta imusarjaan aiheuttamaan imuvuotoa.
                        Jos huohotin on viallinen eikä mene kiinni, öljy pääsee huohottimen kautta imusarjaan.

                        Onko muut n53 omistajat kokeilleet mikä vaikutus öljykorkin avaamisella on tyhjäkäyntiin?
                        e92 "330"xiA M-sport
                        Mini Cooper R50

                        Comment

                        • kp21121
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 240
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Ei ole mitään syytä vaihtaa samalla venttiilikoppaa, jos tiiviste vuotaa. Huohotin on kiinteä venttiilikopassa. Kopan hinta on melko suolainen, 400€ halvimmillaan.Maailmalta saa huohottimen korjaussarjoja, jokainen tekee oman valinan kumpaan päätyy. Melko helppo vaihtaa, aikaa vievää toki. Netissä löytyy paljon videoita tiivisteen vaihto-ohjeeseen, samalla voi miettiä purkaessa onko kaikki aina tarpeellista irrottaa mitä ohjeissa sanotaan (turhaa työtä).

                          .... ja sitten se 10mm e hylsy pitää olla oikeasti pitkä yhdelle kopan pultille.
                          Kiitos vinkeistä. Hyvä tietää tuosta korjaussarjasta. Täytyy nyt katsoa, jos vuoteen ei tarvitsisi vaihtaa.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #73
                            Originally posted by kp21121 View Post
                            Kiitos vinkeistä. Hyvä tietää tuosta korjaussarjasta. Täytyy nyt katsoa, jos vuoteen ei tarvitsisi vaihtaa.
                            Itse koitin laittaa tuollaista paikoilleen N53. Siitä ei tullut yhtään mitään. Kumeja oli projektia varten kaksi erilaista. Kumpikaan ei ollut samanlainen kun alkuperäinen. Suosittelen tuon pettäessä laittamaan vaan kättätaskuun ja hommaamaan uuden ventiilikopan vaikka se pahalta tuntuukin.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • JanskiAWD
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 192
                              • S:t Karins

                              #74
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Itse koitin laittaa tuollaista paikoilleen N53. Siitä ei tullut yhtään mitään. Kumeja oli projektia varten kaksi erilaista. Kumpikaan ei ollut samanlainen kun alkuperäinen. Suosittelen tuon pettäessä laittamaan vaan kättätaskuun ja hommaamaan uuden ventiilikopan vaikka se pahalta tuntuukin.
                              Muistatko oliko kumpikaan noista kumeista hankittu vanos-bmw:ltä? linkki

                              Vanos-bmw kumi pitäisi nettipuheiden mukaan olla toimiva.
                              Esim linkki

                              Omaa kokemusta ei vielä ole, mutta osat tilattu ja tarkoitus laittaa tuo vanos-bmw kumi ja alumiininen kansi, sekä lisäksi ölynkeruusäiliö (oil catch can) huohottimelta imusarjalle menevään linjaan.
                              Venttiilikopan vaihdoin vasta 2-3 vuotta sitten, muutenhan tuo koko koppa tiivisteineen ja huohotin kannattaisi vaihtaa kerralla.
                              e92 "330"xiA M-sport
                              Mini Cooper R50

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                #75
                                Originally posted by JanskiAWD View Post
                                Muistatko oliko kumpikaan noista kumeista hankittu vanos-bmw:ltä? linkki

                                Vanos-bmw kumi pitäisi nettipuheiden mukaan olla toimiva.
                                Esim linkki

                                Omaa kokemusta ei vielä ole, mutta osat tilattu ja tarkoitus laittaa tuo vanos-bmw kumi ja alumiininen kansi, sekä lisäksi ölynkeruusäiliö (oil catch can) huohottimelta imusarjalle menevään linjaan.
                                Venttiilikopan vaihdoin vasta 2-3 vuotta sitten, muutenhan tuo koko koppa tiivisteineen ja huohotin kannattaisi vaihtaa kerralla.
                                Joo, sieltä se ensimmäinen kumi tuli. Toisen tilasin sitten jostain muualta. Kumpikin oli kooltaan erilaisia kun alkuperäinen. Koppa oli tuossa autossa niin lujassa kiinni että sitä ei saanut ehjänä irti. Jostain taisi tulla myös uusi korkki siihen päälle mutta sekään ei sopinut. Se ei ollut kuitenkaan tuo metallinen vanos-bmw:ltä. Modasin kuitenkin koppaa niin että sen sai jollain tapaa sopimaan paikoilleen. Silti epäselväksi jäi että mikä on kalvon pohjan etäisyys ventiilikopan tulpattavan kohtaan nähden kun paketti on läjässä. Liimasin kuitenkin koko komeuden kasaan. Kun laitoin auton käyntiin niin sain todeta että tuo ei toimi niin kun on tarkoitettu ja sitten tilattiin tuohon kokonaan uusi venttiilikoppa.
                                Noilla värkeillä riski epäonnistumiseen on niin suuri etten suosittele tuota kenellekään N53 koneeseen. Tuosta metallisesta korkista en osaa sanoa että pelaako se paremmin.

                                Jos olet vaihtanut venttiilikopan jo niin mitä ajattelit saavuttaa kyseisellä muutoksella? Itse ajattelisin niin että jos se on pelannut alkuperäisellä venttiilikopalla >10v niin eiköhän se sitten pelaa uudella toisen mokoman.

                                Itsellä oli tuollainen catchcan joskus M10 moottorissa ~15v sitten. Jos toimivan järjestelmän saa muutenkin niin en tiedä miksi sitä liejua pitäisi kerätä johonkin tollaiseen säiliöön.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎