E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rattiukko
    replied
    Tuossa joku viestiketju aiheesta:
    https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...sy-paikoillaan

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Foorumilla oli joskus juttua E61automaattisen takaluukun korjaamisesta tilanteessa jossa sylinteri pomppaa pallosta irti. En onnistu tätä viestiketjua enää löytämään joten pystyykö kukaan auttamaan?
    Vaihdoin siis joku aika sitten luukun puolen pallot uusiin, mutta kuluneen sylinterin pään vuoksi sylinteri pomppaa edelleen irti. Muistelen että näitä oli korjattu jollain pulttipatetilla, mutta olisi kiva nähdä jos joku on jo toimivan ratkaisun keksinyt että ei tarvitse itse alkaa kokeilemaan pyörän keksimistä uudelleen.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    No jos nuppia ei tarvi sääliä, niin kokeilee vaikka isoilla pihdeillä heiluttaa /kierrättää nuppia sen verran, että näkee onko se liimattu. Tarvittaessa sen voi vaikka halkaista, jos ahdistaa kovasti.
    Palaan tähän. Liimaahan sieltä löytyi. Jotain harmaata sikamassan tapaista, joka ei ollut lämmittämisestä moksiskaan. Ja sitä oli laitettu ihan huolella. Aine on niin toimivaa, että jos roomalaisilla olisi ollut moista käytössä, olisi jesse vieläkin ristillä.

    Koko nuppi piti vetää halki. Uloinna nahan alla oli kovaa, mutta sitkaan joustavaa muovia. Sen alla oli alumiininen nuppi, jonka alla muoviholkki. Työkalut joita piti käyttää eivät olleet ne tyypillisimmät: puukkosaha, taltta, puukko ja vesipumppupihdit. Aikaa meni kaksi tuntia!

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Ja sellainen mihin tarjotaan pisintä takuuta.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Kapasiteetiltaan suurin akku.

    Leave a comment:


  • torppa47523
    replied
    AKKU asiaa. Alkuperäinen 18 vuotta vanha 90Ah AGM ei oikein ota enää latausta vastaan ja jännite 12,2V. Nyt kun näyttäisi olevan tilanne se, että myynnissä ei olekaan enää 90Ah, vaan tarjotaan 80,85,95 ja 96Ah. Mikä minun pitäisi ottaa puhtaasti teknisesti ajatellen? Auto tallissa ja talvi ajoa vähän. NCSExpertillä saan itse koodattua uuden numeron 90 tilalle. Ajoneuvo 523 LCI. Kiitos.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by JesseV View Post
    Tuli vedet konttiin.
    Vararengaskotelossa vaalean vihreä on tasonsäädön kompressorille, lohenpunaiset (1-2 kpl) takalasin pyyhkijälle ja sähköiselle takakontin luukulle. Kattoikkunan ja parkkitutkien ohjainlaitteet sijaitsevat samassa tilassa. Ellei kuivattelu auta, ohjainlaitteita ja releitä uusimaan.

    Leave a comment:


  • JesseV
    replied


    Tuli vedet konttiin. Osaako joku äkkiseltään sanoa minkä virtaa nuo kaksi punaista ja yksi vihreä rele katkoo? Vihreä näytti sisältä hieman kärsineeltä. Otin releistä ja moduuleista kuoret pois ja kuivattelin. Nyt kun testasin muutaman tunnin kuivattelun jälkeen, hävis lähes kaikki virheilmoitukset, mutta kattoluukku ja parkkitutka ei toimi pikaisella tyhjäkäyntitestillä.

    Sulakkeita kävin läpi ja pitäisi olla ehjät noiden moduulien osalta ainakin.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by SirSähkövika View Post
    Käykö tuo varaosa-autosta revitty moduuli autoon, vai pitääkö lähteä tilailemaan täsmäävien numeroiden kanssa toista ja katsoa sitten asiaa uudelleen?
    Hankkimasi ohjainlaite on yhteensopiva autoosi. Tiedustele tekijää alueelliselta keskustelualueelta ja ellei vaikuta tärppäävän, niin Tampereella onnistuu minultakin tai tilanteen mukaan myös etäyhteydellä. Yksityisviestillä tavoittaa.
    Last edited by JaniLap; 02-06-2025, 23:56.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Originally posted by toNmbbA View Post
    vm 2005 e60, radio nollaantuu aina kun virrat käy poissa. Puhaltimen asetukset ym kyllä säilyy.
    Soittimena mask, voisiko vika olla siinä? Vai sittenkin avain ? (uusi akku vaihdettu, silti ei lähde kaukosäätö toimimaan avaimesta, avain täysin mykkä)
    Muistaakseni puhaltimen asetukset menee avaimen perusteella, joten ehkä ei avaimessa vikaa.

    Leave a comment:


  • SirSähkövika
    replied
    Autona 2004 vm. E61 530d

    Päädyin tuossa sähkövikojen ja hetken tuumailujen seurauksena vaihtamaan tuon SGM (monella nimellä kai menee mutta kyseessä hanskalokerosta KBM:än alapuolella oleva metallinen boksi) moduulin. Vaihdoin "uuden" sinne viikonloppuna ja sähköviat katosivat. Yritin itse sitä myös koodata autoon, mutta ei tullut mitään. Sain sen mahdollisesti jo WinKFP:llä flashattua VIN numerolle mutta tuostakaan en varma ole, että menikö läpi. NCS expertillä sekoilin vielä jotain. En tiedä minkälainen bittisotku siellä odottaa.

    Sähläyksen jälkeen kun luin auton ISTA:lla valitti se jostain pilarien satelliiteista ja SGM:än system timestä. Muuten toimi.

    Tämä "uusi" on siis saman mallin (vm myös) varaosaautosta. Kuvia ei tähän hätään ole kummastakaan moduulista, mutta noita kannesta löytyviä numeroita on yllä. Pääsen autoon käsiksi seuraavan kerran ensi viikonloppuna.

    Alkuperäinen:
    65.77.6960383
    HW: 14 01 04 35
    SGM High 20

    Vaihtokappale:
    65.77.6946388
    HW: 14 01 04 28
    SGM High 14

    Käykö tuo varaosa-autosta revitty moduuli autoon, vai pitääkö lähteä tilailemaan täsmäävien numeroiden kanssa toista ja katsoa sitten asiaa uudelleen?

    Olisiko uudenmaan alueella ketään, joka saisi tuon koodattua kuntoon? Viikonloppuisin (lauantai, sunnuntai) onnistuisi myös Jyväskylässäkin. Rahaa vastaan tietysti

    Leave a comment:


  • toNmbbA
    replied
    vm 2005 e60, radio nollaantuu aina kun virrat käy poissa. Puhaltimen asetukset ym kyllä säilyy.
    Soittimena mask, voisiko vika olla siinä? Vai sittenkin avain ? (uusi akku vaihdettu, silti ei lähde kaukosäätö toimimaan avaimesta, avain täysin mykkä)
    Last edited by toNmbbA; 30-05-2025, 21:26.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    No jos nuppia ei tarvi sääliä, niin kokeilee vaikka isoilla pihdeillä heiluttaa /kierrättää nuppia sen verran, että näkee onko se liimattu. Tarvittaessa sen voi vaikka halkaista, jos ahdistaa kovasti.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Eipä tuo liima tullut mieleenkään, mutta enpä ihmettelisi jos siitä on kyse. Kiitos tästä.

    Periaatteessa mun ei tarvitse edes varoa vanhaa, koska uusi odottaa asennusta. Kunhan saa vain pois, on niin rivossa kunnossa.

    Ja mikähän siinäkin on, että tuossa nahkapalkeessa on reikä. Ihmetyttää kuinka tuo on suunniteltu ja toteutettu niin, että kuskin puolelle kuluu pyöreä reikä tiettyyn kohtaan. Ei siis ole kyse nahan taitoksesta, vaan joku uloke sieltä kepistä työntyy nahkaa vasten. Ostin purkuautosta "ehjän", jossa on samanlainen reikä tismalleen samassa kohdassa kuin omassani.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Nyt simppeli homma ahdistaa niin, ettei voi kun ihmetellä. Manuaalin vaihdekepin nuppi ei hievahdakaan, vaikka kuinka vetää. Enkä ole heikoimmasta päästä. Vinkkejä irrotukseen?
    Ensin varovasti lämpöpuhaltimella lämpöä ja sitten massa ulosvetäjällä/massa vasaralla "terävällä nykäisyllä" voisi lähteä. Vaatii toki pientä kikkailua, että sen ulosvetäjän saa naitettua nuppiin/nupin alle kiinni. Joku on voinut sinne laittaa joskus vaikka liimaa, kuten omassa M3:ssa aikoinaan oli tehty.

    Edit. Tuossa juuri liima mainittiinkin.
    Last edited by Heguli 31; 27-05-2025, 18:39.

    Leave a comment:

Working...
X