Hommasin syksyllä -24 lci e61 manuaali xdrive 525xd:n ajoharjoitteluun eli pojan kortin suorittamiseen.
Vaihdoin tuolloin kaikki voimansiirron nesteet samoin tein. Jakolaatikosta tuli ulos alle puolet täyttömäärästä, joka tietääkseni on 0,7 l. Jakolaatikon pinta oli kosteana, joten vuoti jostain.
Koska noita ei järkevillä hinnoilla ole saatavilla enkä tiedä vuotopaikkaa jolloin kaikki mahdolliset tiivisteet olisi vaihdettava, päätin edetä niin, että tarkkailen vuodon suuruutta laskemalla öljyt pois puolen vuoden eli 10 tkm välein. Näin olen myös tehnyt, eli keväällä -25, syksyllä -25 ja viime viikolla vaihdoin öljyt. Joka kerta pois laskiessa ulos on tullut 0,5 l, eli vuotoa on 2 dl puolessa vuodessa/ kymppitonnissa.
Varsinainen kysymykseni on, pitäisikö jakolaatikon arvot resetoida istalla?
Minulla ei istaa ole ja olen siis vain laittanut uudet öljyt sisään ja jatkanut ajoa. Minun aikana kilsoja on tullut noin 33 tuhatta. Neliveto toimii normaalisti. Ajaessa kuuluu kevyt jollotus kun on 1450 rpm. Tämä ääni on kuulunut koko sen ajan kun auto on minulla ollut, eikä ole muuttunut. Kilometrejä on jo liki 350 tkm, joten pidän sitä normaalin kuluman aiheuttamana. Nuo kierrokset kun osuvat juuri siihen, kun on 6. vaihde ja cruisessa 80 im/h.
E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ei tarvi ite sorvailla ku löytyy ebaystä valmiina. Tilasin joskus tämmöisen laatikkoon siltä varalta, et löytäisin motia kunnostaa tuo:Originally posted by RoniV View PostKysellääs täällä, että onko kukaan korjaillut noita taittopeilejä? Omassa se perusvika, että kuskin peili ei stoppaa vaan vetää laidasta laitaan. Ilmeisesti se tappi jumissa. Täällä oli viimeisissä viesteissä ilmeisesti helppo ratkaisu poraamalla oikeaan kohtaan niin saa tökkästyä tapin liikkeelle mutta linkki on vanhentunut/ei toimi. https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...4m%C3%A4/page5
https://www.ebay.com/itm/154653422051
Oiskohan ollu M539 jossain videossa vastaavalla korjattu. Johdot joutuu katkoon et saa liittimet tuosta pultista läpi.
Näyttäis olevan tuossakin:
https://www.ebay.de/itm/283182466327...tion=view_item
Oon tilannu M12x1,5x54mm pultin. Hatarasti muistelisin, et Streten olis videossaan maininnu tuon kooon, mut huom. en oo tätä ite vielä testannu.
Leave a comment:
-
Olen korjannut, mutta purkamalla koko peilin jolloin sen saranatapin tilalle pitää tehdä ontto matalakantainen pultti. Ja piuhat pitää katkaista ja tinata takaisin kasaan.Originally posted by RoniV View PostKysellääs täällä, että onko kukaan korjaillut noita taittopeilejä? Omassa se perusvika, että kuskin peili ei stoppaa vaan vetää laidasta laitaan. Ilmeisesti se tappi jumissa. Täällä oli viimeisissä viesteissä ilmeisesti helppo ratkaisu poraamalla oikeaan kohtaan niin saa tökkästyä tapin liikkeelle mutta linkki on vanhentunut/ei toimi. https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...4m%C3%A4/page5
En oikein mistään löytänyt että mihin se reikä pitäisi porata joten tein tuon isomman työn jossa hankalin homma on tuo pultin teko. -->Sorvilla helpoin tehdä.
Leave a comment:
-
Kysellääs täällä, että onko kukaan korjaillut noita taittopeilejä? Omassa se perusvika, että kuskin peili ei stoppaa vaan vetää laidasta laitaan. Ilmeisesti se tappi jumissa. Täällä oli viimeisissä viesteissä ilmeisesti helppo ratkaisu poraamalla oikeaan kohtaan niin saa tökkästyä tapin liikkeelle mutta linkki on vanhentunut/ei toimi. https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...4m%C3%A4/page5
Leave a comment:
-
Täytyy tarkastaa, mutta ainakin sulaketaululle tulee virrat kun mittailin Istan antaman ohjeen mukaan/CAS moduulin osalta.
Leave a comment:
-
Tulipahan mieleen että onko akkukaapeli (+) varmasti ehjä myös siellä auton alla/läpiviennissä?Originally posted by Bemmister View Post
Tähän taas tauon jälkeen palatakseni hanskalokeron sulakkeet 7 ja 15 CAS sulakkeet tsekattu ja ok. Auto käynnistyi ja kävi ihan nätisti ulkona kun olin siirtämässä autoa talliin. Auto kuitenkin sammui ja ilmoitti terminal fault-tyyppisen herjan, jonka jälkeen kyllä starttaa mutta ei lähde käyntiin. Aivan kuin sytytysvirta olisi poikki. Tarkistin myös kontin puolelta polttoainepumpun sulakkeen, sekin oli kunnossa. Samat vikakoodit edelleen eli aletaanko YV puolella hieromaan kauppaa siitä CAS2-moduulista?
Leave a comment:
-
Tähän taas tauon jälkeen palatakseni hanskalokeron sulakkeet 7 ja 15 CAS sulakkeet tsekattu ja ok. Auto käynnistyi ja kävi ihan nätisti ulkona kun olin siirtämässä autoa talliin. Auto kuitenkin sammui ja ilmoitti terminal fault-tyyppisen herjan, jonka jälkeen kyllä starttaa mutta ei lähde käyntiin. Aivan kuin sytytysvirta olisi poikki. Tarkistin myös kontin puolelta polttoainepumpun sulakkeen, sekin oli kunnossa. Samat vikakoodit edelleen eli aletaanko YV puolella hieromaan kauppaa siitä CAS2-moduulista?Originally posted by JaniLap View PostCAS on todennäköisesti viallinen ja vaihtamalla korjaantuu. Tässä on CAS2, ja minulta löytyy tarvittaessa sopiva käytetty ohjainlaite tilalle. Tarkasta kuitenkin ensin siihen liittyvät sulakkeet hanskalokerosta. Jos ainoastaan OBD olisi viallinen, diagnostiikan yhteysongelmista huolimatta auto ei menisi käynnissä itsestään vikatilaan.
Leave a comment:
-
Hieman mikkihiirikysymys mutta en pääse nyt auton alle tarkastamaan tilannetta. Suoralla downpipellä varustettu yksilö ja joutuu varmaan seuraavalle leimalle hommaamaan dpffän putkeen. Jos pönttö korvataan suoralla putkella heitetäänkö hiukkasloukkuun tulevilla antureilla yleensä vesilintua vai jätetäänkö ne autoon paikalleen? Pönttöä ei ole tosiaan tallessa niin joutuuko tässä myös anturikaupoille
Vastaus kyllä selviää aikanaan kun pääsee auton alle mutta jollain varmaan ollut sama tilanne?
Leave a comment:
-
Alkuperänen torx lähti ainakin 10mm räikkälenkillä mutta mahtaako mahtua 17mm kantasen vastaava, muistan vaan että ei ollu mukava hommaOriginally posted by pheno View PostJoku nerokas on laittanut N53 startterin alkuperäisen torxin tilalle perus 17mm kuusiokannan. Kovin ahdas paikka irroittaa. Onko ehdotuksia mikä toimisi tässä ?
Mielellään otan lainaan, tietysti korvausta vastaan Tampereen lähialueella.
Motonetissä on joku ahtaan paikan avain, mutta niitä löytyy vain 16 ja 18mm.
Leave a comment:
-
Joku nerokas on laittanut N53 startterin alkuperäisen torxin tilalle perus 17mm kuusiokannan. Kovin ahdas paikka irroittaa. Onko ehdotuksia mikä toimisi tässä ?
Mielellään otan lainaan, tietysti korvausta vastaan Tampereen lähialueella.
Motonetissä on joku ahtaan paikan avain, mutta niitä löytyy vain 16 ja 18mm.
Last edited by pheno; 05-02-2026, 09:31.
Leave a comment:
-
Itselle laitoin eibachin tekemät vakiojouset 530xda eteen ja ei ainakaan niissä ollut monenkaan millin eroa korkeudessa eikä mitään havaittavaa eroa alkuperäisiin muutenkaan paitsi noin 40 e kappalehinta. About samat kommentit 330xd ja Sachsin etujousista. Ja kuten moni jo sanonutkin, niin vetaria ei tarvitse irrottaa, mutta toki kannattaa laskea tukivarsia alas niin vähän kuin mahdollista, ettei turhaan kuormita vetaria eikä vahingossa pullauta sisäpäätä pois maljasta. Tarvikejousissa ei sellaista hifistelyä yleensä ole tarjolla mitä alkuperäisissä.
E
Leave a comment:
-
Vetareita ei tarvi irroittaa. Tuurna tai joku levitin auttaa, jotta saat iskarin helpommin irti olkanivelestä. Vaihtasin myös toisen puolen samalla tai ainakin kohtapuoliin.
Just meinaan vaihdoin omaan vastaavaan ja aattelin "säästää" vaihtamalla vain toisen. Kesti 1kk ja sit pamahti toinenkin. Tietenkin olin sillon reissussa. Onneks näissä on vielä vararengas, joka mahtu pyöriin, vaikka jousi oli pudonnut alaspäin.
Tsekkaa samalla iskarien ja yläpään laakerien kunto. Mulla oli yläpäät aivan väljät.
Motonetistä hain KYB-merkkiset jouset ja Lemförder yläpäät.
Levitin esim tämä:
Halvemmalla amazon.de tai ebay....Last edited by edva; 31-01-2026, 09:30.
👍 1Leave a comment:
Leave a comment: