E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Suorakuus
    replied
    Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia? Kannattaako muuta kun orkkista laittaa, esim febi, mahle, valeo?

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Triplat
    Last edited by Gize; 05-01-2025, 18:45.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Tuplat
    Last edited by Gize; 05-01-2025, 18:45. Reason: Tuplat

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by edva View Post
    Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
    Oliki näköjää mun alottama stoori:



    Behr TH5 tuo termari.
    Kiitos, nyt on termari selvillä mikä sinne menee, varmuuden varalta

    Tuohon ihmettelyyni, niin tosiaan ylävesiletku tulpattuna ei normi termarilla liene mitään virkaa, vai tarkoititko että lämmönvaihdin reistaa aina välillä? Tosiaan kahdella samalla ajolla, peräkkäisinä päivinä, letkupihdit samassa letkussa, toisessa kone ei lämmennyt ja toisessa tänään lähenneltiin jo sataa jos olisi jatkanut matkaa. Letkupihtejä löysäsin 4-5 pykälää, jotta vähän kiertää jo syylärille, mutta jätin silti paikalleen. Hissuttelemalla piti mennä loppumatka kun taas alkoi motarilla lämmöt nousta, taajamassa laskikin sit kivasti.

    Itse mietin, mistä eilen tuonne lämmönvaihtajalle meni jäähdytysvettä, niin että konekin viileni? Eikai EGR sinne voi vettä päästää, eikös tuo mene suoraan syylärin kylmältä puolelta vaihteistoa jäähdyttämään -> jos ylävesiletku tukossa, jäähdytin kylmä, eikä lämmönvaihtajallekaan mene tällöin vettä?

    Päätermaria en ole tosin tähän vielä jumpannut, mutta eikös sekin vain jaa vettä moottori-syyläri välillä, ei laatikolle?

    Leave a comment:


  • edva
    replied
    Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
    Oliki näköjää mun alottama stoori:



    Behr TH5 tuo termari.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by edva View Post
    Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
    Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.
    Joo löysinkin täältä hyvä topicin sattumalta, 44 sivua tuli kahlattua. Harmi et suurin osa linkeistä vaan oli vanhentunut, joten tuo tarkka termari jäi vielä hieman arvuuteltavaksi mikä on se oikea VAG termari tuonne?

    Mutta mitäs hemmettiä tänään, oli vielä kylmempi yö, aamulla toki sää aika samanlainen. Sama metodi käytössä, eli ylävesiletkussa pihdit, mutta nyt lähdin ajoon jo 60c kohdalla -> lämmöt nousee koko matkan sekä taajamassa että motarilla, kuten olettaa saattoi kun on pihdit ylävesiletkussa. 95c kohdalla loppui kuskilta (itseltä) kantti motarilla, et prkl sehän keittää ennen seuraavaa ramppia jossei toppaa hölläämään pihtejä 80->95c nousi yhdellä rampinvälillä, ja motarin varteenkaan en halunnut jäädä pihtejä aukomaan.

    Mistähän tässä nyt voi olla kyse

    Leave a comment:


  • edva
    replied
    Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
    Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    535D ja päätermari valskaa läpi, tilasin jo Autokeskuksesta uuden.

    Pakkasta vain -7 ja letkupihdit ylävesiletkussa; Lämmitin auton tyhjäkäynnillä 70c -> taajamaa 5min ja siitä motarille 110 vakkariin, lämmöt 50-55c kuormasta riippuen.

    EGR-termari on jo uusittu. Kysymys siis, voiko tuo laatikon lämmönvaihdinkin tosiaan noin raakasti pudottaa koneen lämpöjä? Jäähdyttäjälle kun ei tosiaan mene nyt yhtään nestettä, eli lämpö karkaa muuta kautta.

    Päätermari on varmastikin täysin jumissa auki, kun 58c kohdalla tyhjäkäynnillä lämmittäessä kokeilin ottaa pihdit pois, ja siinä ajassa kun menin konetilasta hyttiin niin lukema putosi jo 52c

    Leave a comment:


  • KenM57
    replied
    318k, lisäyksenä vielä että ei syö öljyä normaali enempää. Öljyt edelleen max ja öljyt ei ole jäähärin tai dieselin kanssa sekaisin. Turbot myös ihan ok ei ollut mitään väljyyksiä mut toki voiha niissäkin olla jotain mitä en huomannut. Kopan tiiviste on kyllä vaihtokunnossa ja menee vaihtoon tulevalla viikolla.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by KenM57 View Post
    Bmw 535d pre fl sininen savu

    Elikkä bemmi alkoi viikko sitten savuttaa aika reippaasti sinistä käynnistyksen jälkeen. Savutus loppuu kuitenkin muutaman kiihdytyksen jälkeen. Huohotin vaihettu, välijäähdytin tsekattu ja oli kuiva. Suuttimet huollettu 70k sitten. Suuttimien korjausarvot alle +-1. Bimmertoolin mukaan ajaessaan kaikki oletusarvot samat kun pitääkin. Vikakoodit 3 ja 5 hehku(kaikki hehkut vaihetaan huomenna), niitten lisäks 41AA ja 41AB. Onko jollain jotain tietoa mikä siinä nyt voisi olla vikana? Uusi map tilattu ja vaihan sen mut tuskin se nyt siitä on kiinni
    Paljonko ajettu ?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Moottoriöljyä palaa polttoaineen mukana. Venttiilikopan tiivistettä voisi harkita vaihdettavaksi ja ahtimet tarkasteluun ja huoltoon/vaihtoon jos päästää runsaammin öljyä läpi.

    Leave a comment:


  • KenM57
    replied
    Bmw 535d pre fl sininen savu

    Elikkä bemmi alkoi viikko sitten savuttaa aika reippaasti sinistä käynnistyksen jälkeen. Savutus loppuu kuitenkin muutaman kiihdytyksen jälkeen. Huohotin vaihettu, välijäähdytin tsekattu ja oli kuiva. Suuttimet huollettu 70k sitten. Suuttimien korjausarvot alle +-1. Bimmertoolin mukaan ajaessaan kaikki oletusarvot samat kun pitääkin. Vikakoodit 3 ja 5 hehku(kaikki hehkut vaihetaan huomenna), niitten lisäks 41AA ja 41AB. Onko jollain jotain tietoa mikä siinä nyt voisi olla vikana? Uusi map tilattu ja vaihan sen mut tuskin se nyt siitä on kiinni

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Onkos foorumilaiset laittaneet 535D:hen kiertovesipumpullista letkulämmitintä? Mihin olette sen laittaneet ja millä liitoksilla?

    Äkkiä katsottuna näyttäisi letkut olevan 19mm? Tuossa lämmittimessä on 16mm lähdöt.

    Sen saisi aikalailla heittämällä paikoilleen, jos jaksaisi luottaa että klemmari kirii 19mm letkun 16mm putkeen, mutta noh...alkaakohan kuitenkin vuotamaan, kerralla kun tekisi kunnolla...

    19-16mm supistajalla joutuisi taas askartelemaan pidemmän pätkän letkua, kun tuolle ei hirveästi tilaa oikein mistään löydy.

    Jos on kokemuksia laittakaapa tulemaan

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Kiitos, pitää perehtyä asiaan.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Nyt kun on marras-joulukuun pimeydessä ajanut tarpeeksi, niin on todettava, että e61 valot ovat pettymys. Selvästi heikommat kuin entisessä e39:ssä. Kyseessä xenonit.

    Mitäs näille on tehtävissä järkevillä kustannuksilla, vai onko mitään? Suosiolla ledbar keulaan?
    Pistä vaikka ne aliexpress ledit, kyllä niillä näkee ihan hyvin. Osramin xenonit on myös hyvät.

    Edit. Tarkoitin siis tässä topikissa mainittuja, siellä puhutaan myös xenoneista ainakin sivuilla 9 ja 10 https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...i-h7-led/page9
    Last edited by Rattiukko; 26-12-2024, 14:51.

    Leave a comment:

Working...
X