memebuy23buy

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Originally posted by -challenger- View Post
    Mistä tiiän tuleeko omaa autoo m sportti jouset vai ei?
    Varaosatiskin jukka sano että tulis alustan ja numeroiden perusteella mutta auto ei ole m sport.
    Onkos auton varusteluettelossa mainintaa jousista?

    Leave a comment:


  • -challenger-
    replied
    Mistä tiiän tuleeko omaa autoo m sportti jouset vai ei?
    Varaosatiskin jukka sano että tulis alustan ja numeroiden perusteella mutta auto ei ole m sport.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by IiroU View Post

    Älä kara, käyt telefooni niiko raumalaine sanoo

    Soittamalla selviää varmaan helpoiten
    Jees, eli merkkarilta siis kuitenkin, tavalla tai toisella. Kiitos.

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Olikos muita keinoja varmistaa onko auto käynyt takaisinkutsun vuoksi työn alla, kuin mennä merkkarille kyselemään?
    Älä kara, käyt telefooni niiko raumalaine sanoo

    Soittamalla selviää varmaan helpoiten

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Olikos muita keinoja varmistaa onko auto käynyt takaisinkutsun vuoksi työn alla, kuin mennä merkkarille kyselemään?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Suorakuus View Post
    Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia?
    Alkuperäisosan asennus on suositeltavin termostaateissa ja antureissa. Orggistermari valmistetaan ja pakataan oman moottoritehtaan yhteydessä Itävallan Steyrissä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Suorakuus View Post
    Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia? Kannattaako muuta kun orkkista laittaa, esim febi, mahle, valeo?
    Tuskin bmw itse tekee termaria joten se on aina joku tarvike.

    Leave a comment:


  • Suorakuus
    replied
    Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia? Kannattaako muuta kun orkkista laittaa, esim febi, mahle, valeo?

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Triplat
    Last edited by Gize; 05-01-2025, 18:45.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Tuplat
    Last edited by Gize; 05-01-2025, 18:45. Reason: Tuplat

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by edva View Post
    Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
    Oliki näköjää mun alottama stoori:



    Behr TH5 tuo termari.
    Kiitos, nyt on termari selvillä mikä sinne menee, varmuuden varalta

    Tuohon ihmettelyyni, niin tosiaan ylävesiletku tulpattuna ei normi termarilla liene mitään virkaa, vai tarkoititko että lämmönvaihdin reistaa aina välillä? Tosiaan kahdella samalla ajolla, peräkkäisinä päivinä, letkupihdit samassa letkussa, toisessa kone ei lämmennyt ja toisessa tänään lähenneltiin jo sataa jos olisi jatkanut matkaa. Letkupihtejä löysäsin 4-5 pykälää, jotta vähän kiertää jo syylärille, mutta jätin silti paikalleen. Hissuttelemalla piti mennä loppumatka kun taas alkoi motarilla lämmöt nousta, taajamassa laskikin sit kivasti.

    Itse mietin, mistä eilen tuonne lämmönvaihtajalle meni jäähdytysvettä, niin että konekin viileni? Eikai EGR sinne voi vettä päästää, eikös tuo mene suoraan syylärin kylmältä puolelta vaihteistoa jäähdyttämään -> jos ylävesiletku tukossa, jäähdytin kylmä, eikä lämmönvaihtajallekaan mene tällöin vettä?

    Päätermaria en ole tosin tähän vielä jumpannut, mutta eikös sekin vain jaa vettä moottori-syyläri välillä, ei laatikolle?

    Leave a comment:


  • edva
    replied
    Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
    Oliki näköjää mun alottama stoori:



    Behr TH5 tuo termari.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by edva View Post
    Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
    Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.
    Joo löysinkin täältä hyvä topicin sattumalta, 44 sivua tuli kahlattua. Harmi et suurin osa linkeistä vaan oli vanhentunut, joten tuo tarkka termari jäi vielä hieman arvuuteltavaksi mikä on se oikea VAG termari tuonne?

    Mutta mitäs hemmettiä tänään, oli vielä kylmempi yö, aamulla toki sää aika samanlainen. Sama metodi käytössä, eli ylävesiletkussa pihdit, mutta nyt lähdin ajoon jo 60c kohdalla -> lämmöt nousee koko matkan sekä taajamassa että motarilla, kuten olettaa saattoi kun on pihdit ylävesiletkussa. 95c kohdalla loppui kuskilta (itseltä) kantti motarilla, et prkl sehän keittää ennen seuraavaa ramppia jossei toppaa hölläämään pihtejä 80->95c nousi yhdellä rampinvälillä, ja motarin varteenkaan en halunnut jäädä pihtejä aukomaan.

    Mistähän tässä nyt voi olla kyse

    Leave a comment:


  • edva
    replied
    Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
    Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    535D ja päätermari valskaa läpi, tilasin jo Autokeskuksesta uuden.

    Pakkasta vain -7 ja letkupihdit ylävesiletkussa; Lämmitin auton tyhjäkäynnillä 70c -> taajamaa 5min ja siitä motarille 110 vakkariin, lämmöt 50-55c kuormasta riippuen.

    EGR-termari on jo uusittu. Kysymys siis, voiko tuo laatikon lämmönvaihdinkin tosiaan noin raakasti pudottaa koneen lämpöjä? Jäähdyttäjälle kun ei tosiaan mene nyt yhtään nestettä, eli lämpö karkaa muuta kautta.

    Päätermari on varmastikin täysin jumissa auki, kun 58c kohdalla tyhjäkäynnillä lämmittäessä kokeilin ottaa pihdit pois, ja siinä ajassa kun menin konetilasta hyttiin niin lukema putosi jo 52c

    Leave a comment:

Working...
X