Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Paljonko jäähdytysnestettä "hukkuu" varsinaisen termarin vaihdossa?
    Vai pitääkö kaikki nesteet laskea alas enennkuin irroittaa termarin?
    Fiksuinta varmaan vaihtaa nesteet samalla.
    Freude am Fahren

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      Originally posted by rasanttu View Post
      Fiksuinta varmaan vaihtaa nesteet samalla.
      Totta. Nimittäin noissa termareissa on ollut sellaista vaaleata hyhmää joka lienee ne termarit jumittaa...

      Nesteiden vaihtohan ei taida olla huolto-ohjelmassa laisinkaan...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        Originally posted by PeSe View Post
        Itsellä on kuluttanu 530da -04 keskikulutuksena 6,8l/100km, mitattu.

        Iso osa on matka ajoa, mutta siitäkin suurin osa moottoritietä ja kyllähän tuolla kaupungissakin tulee välillä pyörittyä ja alla on vielä 20" vanteet.
        Että yllättävän pienellä menee vaikka ajaminen ei mitään hissuttelua ole ollu. Nätisti matkaa (n.140km) ajettaessa kesällä mittailin 5,7l/100km, moottoritietä siinäkin 30km pätkä.
        Ei ole viritelty ja imusarjanläpät on poistettu.

        Diesel suutin puhdistus aineen laitoin n.5000km sitten. Onko muut käyttäny tai huomannu hyötyä/haittaa? merkki oli liqui moly diesel purge, purkista löyty bmw hyväksyntä niin uskalsin testata. Itse en huomannu kulutuksessa enkä muussakaan eroa entiseen, mutta eipä vikoja ollutkaan.
        Kyllä menee mukavan pienellä siellä, huh. Onko sulla DPF autossa?

        Se on erikoista miten paljon näissä heittelee yksilöittäin tuo kulutus? Toinen kärry on vikakoodeista puhdas ja vie sitä 9ää, toinen menee 6 alkaviin. No tuo termarijuttu on yksi mutta PeSen autoon verrattuna omani esim vie edelleen litran pari enempi

        No loppupeleissä tässähän on ennenpitkää tilanne että jos lähtee huvikseen vaihtelemaan eri osia litran kulutuseron perässä ehjään moottoriin niin se etu hukkuu jo sinne, mutta onhan tuo hassu juttu.


        Tuohon nestejuttuun, mä kun otin alavesiletkun irti ja käänsin sitä kädellä alaspäin niin sehän valuttaa syylarin alareunasta asti tyhjäksi järjestelmän, lohkoon varmasti jäi vielä jotain koska en löytänyt lohkon pohjaproppua mistään siinä hämärässä tallissa mönkiessä. (?) Sinne meni semmonen 5-6litraa valmista nestettä niin oli systeemi täynnä taas.

        Kätevä systeemi tuo "pilssiletku" bemarissa, jonka kautta se pumppaa kirjaimellisesti ilmat pihalle sinne paisariin - miksei tuota ole joka autossa.

        EDIT: Mitään valkosta höttöä mun termareissa ei kyllä ollut, molemmat termarit oli kuin pakasta vedetty mutta se koneessa ollut päätermari oli ihan eri näköinen kuin uusi, vaikka asteet olikin samat. (88)
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          Originally posted by _Dexi View Post
          Mitään valkosta höttöä mun termareissa ei kyllä ollut, molemmat termarit oli kuin pakasta vedetty mutta se koneessa ollut päätermari oli ihan eri näköinen kuin uusi, vaikka asteet olikin samat. (88)
          Eli se oli siis fyysisesti erimallinen?
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            Lohkon tyhjennysroppu löytyy koneen oikeasta kyljestä, turbon takaosasta, varmaanki n.5 sylinterin tietämistä.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              Originally posted by WarHead View Post
              Hii-o-hoi.


              Loppuvkosta lenkki tunturiin (reipas 1000km) ja sitten jatkamme raportointia. Matka ylämäkeä ja liikennettä vähempi, joten keskinopeuden pitäs ainakin nousta...
              Itsetutkistelu jatkuu. Lenkki pohjoisessa tehty, takas tultiin 103km/h keskinopeudella, muutamia rivakkaa tempaisua kakkosella alkaviin nopeuksiin, yhdellä tankkausstopilla tietsikassa 6,6l/100km ja jakolasku paljasti 6,8l/100km.

              Täytyy edelleen ihmetellä sitä, että jos joku saa kunnossa olevan M57N moottorin hörppäämään yli 10l/100km. Veikkaisin, että perässä pitäisi tuolloin olla koppikärry, jossa muutamia tiililetkoja ja keskisnopeus yli 200 km/h kokomatka ylämäkeen

              Itse en kulutusta seuraa minkään muun takia kuin se, että siitä voi seurata moottorin kuntoa.
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                Mulla nyt farkussa 8.5l/100km keskikulutus viimeisen 8000km ajalta. Eli matka-ajossa tasoittuu ihan järkeviin lukuihin, mutta kaupungissa soppa maistuu kyllä ihan senkin edestä. Nyt nollasin ja työmatka ja kaupunki ajoa niin 11l/100km...

                Kylmänä sitten vielä weba päälle.

                Farkku tuntuu hörppäävän tasaisesti reilun litran enemmän kun sedan, onko sitten perän muotoilu sellainen että ilmanvastus nousee potenssiin x...
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • Izzman
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 97

                  Samoin automaatti tuntuis vievän reilusti enemmän kuin manuaali. Työkaverilla madaltamaton sedan automaatti ja mulla madallettu manuaali niin maantieajossa eroa n. 1.5 l / 100 km. Kumpikaan ei lastutettu.

                  E: AJOTIETOKONEEN mukaan kun ajelen 8 km työmatkaa edestakaisin (taajama muttei keskusta), menee juuri ja juuri alle 7 l / 100 km. Vähimmillään olen ajanut 17" kitkoilla 80 km/h rajoitusten aikana Turku-Savonlinna (n. 500 km) kolmen matkustajan kanssa suurimmaksi osaksi vakionopeudensäädin päällä keskikulutuksella 4.9 l / 100 km, kesäaikaan samalla matkalla menee n. 5.5 - 6.0 l / 100 km.
                  Last edited by Izzman; 22-09-2009, 13:12.
                  BMW 135is Coupe manuaali

                  Comment

                  • Jukka_
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 156
                    • finland Keski-suomi

                    Ei muutakun kevyempi auto ja pienempi moottori niin johan kulutus tippuu...
                    samalla kärsii luultavasti mukavuus

                    Ajotietokone näyttäs tällä hetkellä 8.3L/100km viimeisellä 4500km. (maantie/kaupunki. 50/50)

                    Ei ole kylläkään E60/61.
                    Bmw X5 3.0DA 2005

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      Eipä tämän hintaluokan vehkeissä pitäisi olla kulutuksella vitunkaan merkitystä, tai sitten on joillakin valunu kaikki rahat autoon . Vitsi vitsi, kyllähän siellä jotain viikaa on jos auto kuluttaa liikaa. Sen takia se on hyvä kyllä selvittää. Minulla kuluttaa E39 530DA sellasen 7.5 litraa seka ajossa. Lämmöt keikkuu 78-88'C. Automaatti lisää kulutusta karkeasti litran.
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • Jukka_
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 156
                        • finland Keski-suomi

                        Pieni kulutushan tämä on auton / moottorin kokoon nähden
                        Bmw X5 3.0DA 2005

                        Comment

                        • rasanttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 530
                          • Tuusula

                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Farkku tuntuu hörppäävän tasaisesti reilun litran enemmän kun sedan, onko sitten perän muotoilu sellainen että ilmanvastus nousee potenssiin x...
                          Farkku taitaa olla myös vähän painavampi. Tekee se farkun perä kait enemmän imuakin.
                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • MLehto
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 61
                            • Espoo

                            Kaupunkiajoa E61:llä; noin 9,5 litraa/100 km

                            Olen seurannut viimeisen reilut kuukauden ajan kulutusta akselilla Hki-Espoo. Ajot ovat olleen lyhyttä pätkää Hesassa ja Espoossa, ei yhtään yli 20 km ajoa motarilla ja kulutus on ollut karvan alle 9,5l. Välillä tulee polkastua vähän rivakammin jokin pätkä ja sen huomaa ainakin kulutusmittarissa.

                            Moottorin lämmöt nousee tuonne 89-92 lukemiin eli pitäisivät olla ihan normaalit.

                            Ei tuo kulutus ole ihan pieni, mutta edellinen kärry Volvo S60 2,5T kulutti samassa ajossa yli 13 litraa .

                            Nyt kärrynä perus E61 530d m-sport ja 18" fillarit.

                            PS ainakin eillen oli Espoon Lommilassa edullista naftaa 0,919 €/l
                            F11 520xd 2015
                            Ex: E61 530d m-sport 2006
                            Ex: E36 318is 1996
                            Ex: E30 316i 1989

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              Ei kulutuksella tosiaan mitään muuta merkitystä juurikaan ole muutakuin se että tietää koneen olevan kunnossa. Itellä nyt koko kesän mitattu kulutus vähän alle 8l satasella keskinopeuden ollessa 50km/h paikkeilla. Ei tuo diisseli vuotuisesti bensa autoa juuri halvemmaksi tule kyllä mun laskujen mukaan mitenkään jos lasketaan kaikki kulut, mutta käytännön suorituskyky ainakin 530d:n kohdalla on kyllä paljon parempi kun vastaavan tehoisella bensa koneella. Ja tuon tehoinen bensa auto ei mene alle 10l/100km mitenkään samassa ajossa vaikka kuinka yrittäisi niin itselleen uskotella...
                              Jossain on vikaa jos ei pääse alle 10l kulutukseen seka-ajossa, sanoisin että termostaateista kannattaa lähteä liikkeelle ja myös ilmansuodatin oli omassa autossa melko järkyttävässä kunnossa. Ilmansuodattimen vaihtoväli on 90tkm joka tarkoittaa monelle vähintäin 3 vuotta, itse ainakin ajattelin tuon välin puolittaa.
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Eli se oli siis fyysisesti erimallinen?
                                Joo, samanlainen pituus ym. mutta se termarin runko oli paljon ohuempi ja eri muotonen vanhassa, kuin uudessa laakkoselta ostetussa. Ja jokuhan niissä oli kuitenkin vika kun lämmöt normalisoitui heti kun ne vaihtoi. Mutta mitään vikaa niistä ei katsomalla löytäny vaikka miten purkas ja tiirasi.

                                Kun näitä kulutusjuttuja miettii, niin tuli mieleen sekin seikka että mitespäin näissä disukoissa ilmamäärämittarin kuluminen ilmenee?

                                Nuo anturithan alkaa näyttää liian pientä ilmamäärää vanhetessaan, joten tällön kone syöttää liian vähän soppaa -> tuloksena pitäis olla laskeneen tehon ohella kenties laskenut kulutus, ellei sitten laskenut teho pakota polkemaan kovempaa ja kulutus sitä kautta taas nousee. Kumpikos se on?

                                M5.ssa ja 540.ssä kulutus oli liian _suuri_ ja tehot liian pienet, kun anturit oli rikki. Edellisessä E60 530D:ssä oli tehot hukuksissa mutta en muista tarkkailleeni kulutusta sillon että muuttuko se kun anturin vaihtoi.

                                Tämä oma nyt menee "keskivertoon" mitä näistä raportoidaan eli termarien jälkeen mitään vikaa tuskin on, mutta olis mielenkiintosta tutkia vielä mafinkin kunto kun nyt on kaikki maholliset suodattimet ja litkut kohta vaihdettu jo mosaan jarrunesteistä jäähdytinnesteisiin asti.


                                Olikos näissä joku nyrkkisääntö mitä uudella maffilla näyttää hetkellinen kulutus täyskiihdytyksessä tms., kuten bensakoneissa - vai onko ainoa luotettava tapa läppäri+livedata?
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎