Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ate262
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    E6x vetokoukun asennus ei vaadi kuin

    +12v
    -12v
    Piuhat can-väylään
    Takasumuvalo
    Jarruvalo

    Johtojen värit eivät ole samoja auton johtosarjan kanssa joten oikeat piuhat pitää ihan etsimällä etsiä autosta

    Vasen ja oikea parkki, sekä vilkut tulevat väylän kautta, niitä ei kannata ruveta etsimään muualta

    Oletan, että tuo sininen/ruskea johto pitäisi siis mennä takasumarille? Ohjeen mukaan kytketään vastaavanväriseen johtoon lähellä oikeaa takavaloa:

    Connection location

    Cars after 9/06 only
    Using miniature connector Q on BL/BR cable of the
    standard wiring harness to the right rear light
    Tosin sumarithan ovat luukun puolella, eivätkä korissa?

    Pitää jokatapauksessa katsella yleismittarin kanssa noita töpselin pinnejä, mitä tulee mihinkin. Jos sinne tulee virtaa, niin sitten saattaa olla kärryn maadoituksessa jotain pielessä.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Oman kirjoituksen tein sillä oletuksella että koska osa parkeista/vilkuista toimii niin can väylä puoli on kunnossa ja vika on koukun ohjainlaitteessa tai sen jälkeen.
    Toki jos jokin muukin ohjainlaite on rikki niin vika voisi olla väylän (auton) puolellakin.

    Semmoinen tuli mieleen että oliko auto ohjelmoitu (päivitetty) koukun asennuksen jälkeen? Itsellä kun koukku meni vaihtoon ja uudessa koukussa tuli mukana uudempi ohjainlaite niin aika moni muukin ohjainlaite piti päivittää.
    En tiedä oliko tuo kaikki pakollisia koukun takia (yhteensopivuus) vai tuliko osa päivityksistä vain siksi että päivitys oli saatavilla (eikä mahdollisesti liittynyt koukkuun mitenkään). Tuo tehtiin merkkiliikkeessä niin varmaan laittavat auton aina kiinni testeriin vaikka ei olisi välttämätöntä.

    Tai sitten nuo miten sattuu tehdyt kytkennät sotkee muut, tai sitten ne väärin tehdyt kytkennät on rikkonut sen boksin.


    Mä olen kuitenkin näitä muutaman asentanut niin siinä mielessä tiedän mistä puhun.


    Valojen toimivuuden vuoksi autoa ei tarvi koodata, muita asioita kun pdc ja ajonvakautus yms. varten pitäisi, mutta jos valojen toimivuus riittää niin ei tarvitse.


    Merkkiliikkeessä ne lisää vetokoukun lisävarustelistaan ja näpäyttävät päivittämään auton, näin kuuluu heillä tehdä.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Oman kirjoituksen tein sillä oletuksella että koska osa parkeista/vilkuista toimii niin can väylä puoli on kunnossa ja vika on koukun ohjainlaitteessa tai sen jälkeen.
    Toki jos jokin muukin ohjainlaite on rikki niin vika voisi olla väylän (auton) puolellakin.

    Semmoinen tuli mieleen että oliko auto ohjelmoitu (päivitetty) koukun asennuksen jälkeen? Itsellä kun koukku meni vaihtoon ja uudessa koukussa tuli mukana uudempi ohjainlaite niin aika moni muukin ohjainlaite piti päivittää.
    En tiedä oliko tuo kaikki pakollisia koukun takia (yhteensopivuus) vai tuliko osa päivityksistä vain siksi että päivitys oli saatavilla (eikä mahdollisesti liittynyt koukkuun mitenkään). Tuo tehtiin merkkiliikkeessä niin varmaan laittavat auton aina kiinni testeriin vaikka ei olisi välttämätöntä.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    E6x vetokoukun asennus ei vaadi kuin


    +12v
    -12v
    Piuhat can-väylään
    Takasumuvalo
    Jarruvalo


    Johtojen värit eivät ole samoja auton johtosarjan kanssa joten oikeat piuhat pitää ihan etsimällä etsiä autosta


    Vasen ja oikea parkki, sekä vilkut tulevat väylän kautta, niitä ei kannata ruveta etsimään muualta

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Kiinnitti huomiota että vain vasemman puolen valot ovat pimeänä.

    Olettaen että kärry ei ole iänikuinen (vaan ”uudempi” ns ristiinkytkentähyväksytty iso 1724):
    Pistokkeessa vasemman ja oikean puolen parkit ovat eri pinneissä.
    Rekkarivalo taitaa (kärryn puolella) olla samassa pinnissä vasemman puolen ”parkin” kanssa koska ei toimi.
    ”Etuparkki” on saman puolen ”takaparkin” kanssa samassa pinnissä.
    Samoin vilkuille pistokkeessa on tietenkin omat pinninsä kummallekin puolelle.
    Takasumuvalo on myös vasemmalla puolella.

    Pistokkeessa on vain yksi maadoituspinni (pinni 3) jonka kautta kaikki valot maadoittuu. Koska oikea puoli toimii niin kannattaa kärrystä tarkistaa vasemman puolen maadoitus. Jossain kohti kärryä maadoitus haaroitetaan vasemmalle ja oikealle puolelle.

    Aika erikoista jos pistokkeesta/adapterista olisi vain kaikki vasemman puolen kytkennät rikki. Toki mahdollista.

    En tiedä voisiko ohjausboksi särkyä niin että vasen puoli ei toimisi.
    Yleismittarilla kannattaa tarkistaa onko pistokkeen pinneissä jännitettä.
    LED valotkin saattavat aiheuttaa ongelmia. Jos vastus on liian pieni niin se tulkitaan palaneeksi polttimoksi. Tällöin pitäisi idrivessa näkyä hälytys.

    Tuon kytkentäkaavion perusteella 13-nap pistokkeen pinnit 10-12 eivät ole käytössä.
    Pinnit 1,2,4-8 tulevat koukun ohjausboksilta.
    Pinnit 3 ja 13 on kytketty suoraan maihin (auton runkoon?).
    Pinniin 9 tulee 12v sulakerasiasta.
    Pinnin 10 12V latausjohdin virtalukolta ei siis olisi käytössä.
    Hieman ihmetyttää ettei pinni 12 ole käytössä. Sillä voidaan tunnistaa onko kärry kytkettynä (ja esim sammuttaa auton oma takasumuvalo ja takatutkat). Ehkä tunnistus tehdään muulla tavalla.

    Leave a comment:


  • ate262
    replied
    Originally posted by Wangel436 View Post
    E61 täytyis saada koukkuasenneltua.
    Löytyiskö keneltäkään kytkentäohjetta tuollaiseen sähkösarjaan(13napainen)ilmeisesti ollut tehdasasenteinen?
    Käytettynä tuli hommattua,mutta ainakaan värit ei täsmää westfalian ohjeeseen.
    Ja sitten tuo hämää vähän mistä löytyy vastakappale tuolle liittimelle,joka on vasemmassa ylänurkassa 2johtoa siitä lähtee johtosarjaan ja loput katkottu?? ilmeisesti ylimääräiset tässä hommassa.
    Poksilta lähtevät johdot on ilmeisesti can-väylän johdot, mutta vielä on muutama ylimääräinen pää jäljellä.
    Tulipas vähän sekava teksti,mutta toivon mukaan joku edes saa selvää




    Vähän samaa ongelmaa täällä..

    Ostin siis käytettynä Westfalian koukun ja 13-napaisen sähkösarjan E61:een (jotka on siis purettu samanlaisesta), mutta eipä mullakaan mätsää johtojen värit ainakaan Westfalian asennusohjeeseen.

    Johtosarjasta löytyy johdot:
    - sininen/ruskea -> kytketty oikean vilkun johtoon takavalon nipussa (tämän piuhan tarkoitus on mikä?)
    - musta/keltainen -> kytketty lisäjarruvalon johtoon akun päällä olevassa nipussa
    - keltainen & musta (boksin liittimestä) -> kytketty CAN-väylän keltaiseen & mustaan johtoon peruutustutkan boksin liittimessä
    - punainen/violetti -> ei kytketty tällä hetkellä
    - punainen/musta -> akun + napa (15A sulakkeen kautta)
    - punainen/vihreä -> akun + napa (15A sulakkeen kautta)
    - nippu ruskeita johtoja -> maadoitettu oikean takavalon vieressä olevaan pisteeseen

    Tällä hetkellä peräkärryssä (13->7 adapterin kautta) toimii oikea takavalo, oikea etuhuomiovalo ja jarruvalot.

    Pimeänä ovat siis vasen takavalo, vasen etuhuomiovalo, vilkut (normaali/hätä), takasumari ja kilven valo.

    Kärryssä LED-valot, paitsi kilven valossa normaali polttimo.

    Sen verran kokeilin yleismittarilla, että punainen/musta johto menee suoraan pistokkeen napaan nro 9, eli vaunulle suora 12V? Punainen/violetti ja keltainen/musta menevät boksille. Pitäiskös tuo punainen/violetti kytkeä myös akun + napaan?

    Sen verran ikävästi on noi johdot katkottu, ettei näe missä on ollut sulakkeet välissä. Oletan, että akulle pitäisi mennä kaksi piuhaa (kun kerran 13-napainen töpseli), mutta mitkä? Ja mihin jäljelle jäävä yksi ylimääräinen piuha kytketään? Vähän hakuammuntaahan tää on, mutta jos jollakulla sattuis olemaan jälkiasennettu johtosarja tämmösillä johtojen värityksillä - tai jos löytyis netin syövereistä oikean valmistajan kytkentäohjeet, niin auttaishan se..




    --------------------------------------------------------

    EDIT:


    Nonni, hetihän se oikea ohje sitten löytyikin. Kyseessä siis tehdasasennus-johtosarja, eikä Westfalian jälkiasennus-sellainen. Nähtävästi mulla on ainakin tuo sininen/ruskea johto väärässä paikassa. Punainen/violetti -johtoa ei kytketä kun E60 mallissa (ja siinäkin vain 09/06->). Muuten näyttäis olevan oikein, eli punainen/musta & punainen/vihreä suoraan akulle, musta/keltainen lisäjarruvalolle, ruskea(t) maihin ja musta&keltainen PDC-boksin liittimen CAN-väylään.







    --------------------------------------------------------

    EDIT:2

    Kytkin sininen/ruskea johdon oikean takavalon johtonipun vastaavaan, ja tilanne muuttui sen verran, että oikea vilkku alkoi toimia.

    Edelleen siis toimimattomia ovat vasen takavalo, vasen etuhuomiovalo, vasen vilkku, kilpivalo ja takasumari. Boksi rikki? Joku piuha ei yhdistä? Töpseli rikki? 13->7 adapteri rikki?
    Last edited by ate262; 01-07-2018, 18:54.

    Leave a comment:


  • nnevari
    replied
    -----------
    Last edited by nnevari; 11-05-2018, 02:25.

    Leave a comment:


  • Markush80
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    13 nap.pistokkeen kannessa mikrokytkin joka saanut suolakylvystä siipeensä ja /tai siinä on ollut 13/7 adapteri riittävän kauan paikoillaan ja mikrokytkin kuoleentunut.
    eli kääntömoottorin ohjaus luulee pistokkeen olevan paikoillaan ja siksi ei liikahda.
    Kiitos! vika oli mikrokytkimessä, nyt toimii oikein.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    13 nap.pistokkeen kannessa mikrokytkin joka saanut suolakylvystä siipeensä ja /tai siinä on ollut 13/7 adapteri riittävän kauan paikoillaan ja mikrokytkin kuoleentunut.
    eli kääntömoottorin ohjaus luulee pistokkeen olevan paikoillaan ja siksi ei liikahda.
    Lisätään vielä varulta että takaluukun tulee olla auki ja auto sammutettuna. Muuten ei liiku.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Markush80 View Post
    E61 vm2007. Sähköinen vetokoukku ollut ulkoasennossa useamman kuukauden. Rupesi valittamaan, ettei koukku lukitu kunnolla, (trailer tow hitch locking) ja käyttönapissa vilkkui punainen valo. Koitin ajaa koukun sisälle muttei mitään tapahtunut edes pakko ajolla nappia pitkään pohjassa pitämällä. Purin koukun irti ja totesin hammasrattaiden olevan sökönä.

    Ostin autovahinkokeskuksesta käytetyn sähköisen koukun(toimintatakuulla). Koukku kyllä nyt toimii mekaanisesti menee sisälle ja ulos, mutta vain pakko ajolla pitkään nappia painamalla ja koukun käyttö napissa villkkuu punainen valo ja auto valittaa ärsyttävästi (trailet tow hitch locking)

    Voiko vika ilmoitus jäädä auton muistiin ja pitäisi nollata?
    onko ideoita mitä voisi tehdä?
    13 nap.pistokkeen kannessa mikrokytkin joka saanut suolakylvystä siipeensä ja /tai siinä on ollut 13/7 adapteri riittävän kauan paikoillaan ja mikrokytkin kuoleentunut.
    eli kääntömoottorin ohjaus luulee pistokkeen olevan paikoillaan ja siksi ei liikahda.

    Leave a comment:


  • Markush80
    replied
    vaihdettu sähköinen koukku ei toimi oikein

    E61 vm2007. Sähköinen vetokoukku ollut ulkoasennossa useamman kuukauden. Rupesi valittamaan, ettei koukku lukitu kunnolla, (trailer tow hitch locking) ja käyttönapissa vilkkui punainen valo. Koitin ajaa koukun sisälle muttei mitään tapahtunut edes pakko ajolla nappia pitkään pohjassa pitämällä. Purin koukun irti ja totesin hammasrattaiden olevan sökönä.

    Ostin autovahinkokeskuksesta käytetyn sähköisen koukun(toimintatakuulla). Koukku kyllä nyt toimii mekaanisesti menee sisälle ja ulos, mutta vain pakko ajolla pitkään nappia painamalla ja koukun käyttö napissa villkkuu punainen valo ja auto valittaa ärsyttävästi (trailet tow hitch locking)

    Voiko vika ilmoitus jäädä auton muistiin ja pitäisi nollata?
    onko ideoita mitä voisi tehdä?

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Originally posted by andyman View Post
    Kiitos! Pistin tilauksen menemään.
    Mulla on jarrullinen 08 vuoden Eurowagon "kelkkakärry" jossa on 7 napainen töpseli. Meinasin että laitan kyllä sen 7 napaisen autoon kanssa kun en jaksa sitä adapteri pelleilyä, mutta kun luin tuosta 13 napaisesta niin en nähnyt enää järkeä laittaa tuota 7 napaista. Kärrysä on kyllä myös töpseli ja liitos autoon tehdään sellaisella välispiraali johdolla, niin pitää katsoa jos niitä johtoja löytyisi "adapteri" versiona. Peruutus valot houkuttaa siihen kärryyn kanssa.
    Jep, kyllä se 13-napainen on tätä päivää. Oli hauska huomata, kun tuossa omassa autossani on "welcome lightit", niin auton ovet avatessa syttyy auton lisäksi myös kärryyn parkit palamaan Itselläni anssemsin tämän vuoden jarrullinen kärri, pakkivalotkin on ihan kivat jos vähänkään isompi kärri ja joutuu pakittamaan pimeällä. Vaunushopissa ainakin on myynnissä suoralla johdolla 13-7 muunnoksella olevaa johtoa, eiköhän tuota spiraalillakin jostain saa, vaikka tekemällä jos ei muuten.
    Last edited by Juuså; 23-04-2018, 20:38.

    Leave a comment:


  • andyman
    replied
    Originally posted by Juuså View Post
    Täältä itse tilasin westfalian irrotettavan koukun e61 m-sporttiin 13-napaisella sähkösarjalla, 13->7pin adapteri sisältyi hintaan. Hinta oli edullisin toimituskuluineen ja mukana tuli hyvät asennusohjeet joilla asennus onnistui vaivatta. Pf-jonesilta olisi muistaakseni saanut hieman edullisemmin 7-napaisella sarjalla, mutta sellaista ei enää nykypäivänä ole mielestäni järkeä asentaa mihinkään autoon. On tuo 13-napainen kuitenkin paljon toimintavarmempi kun ei roiku täysin pinnien varassa. Lisäksi uudet perävaunutkin tulevat suoraan tuolla 13-napaisella pistokkeella, ainakin jarrulliset.
    Kiitos! Pistin tilauksen menemään.
    Mulla on jarrullinen 08 vuoden Eurowagon "kelkkakärry" jossa on 7 napainen töpseli. Meinasin että laitan kyllä sen 7 napaisen autoon kanssa kun en jaksa sitä adapteri pelleilyä, mutta kun luin tuosta 13 napaisesta niin en nähnyt enää järkeä laittaa tuota 7 napaista. Kärrysä on kyllä myös töpseli ja liitos autoon tehdään sellaisella välispiraali johdolla, niin pitää katsoa jos niitä johtoja löytyisi "adapteri" versiona. Peruutus valot houkuttaa siihen kärryyn kanssa.

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Pikaisella googletuksella nuo jarruttomat kärrit näyttäisi vielä nykyäänkin tulevan 7-napaisella pistokkeella. En tiedä onko tuossa 7-napaisessa sarjassa tuota ominaisuutta, että se kertoo ajotietokoneessa myös peräkärryn palaneet valot, kuten tuo 13-napainen sarja.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Aika harvalla taitaa olla jarrullinen kärry mutta tiedoksi kaiken varulta.

    Vuosiluvusta en ole varma mutta olikohan -15 kun jarrullisiin kärryihin tuli peruutusvalot pakolliseksi. Tarkoittaa myös sitä että pistoke on noissa 13 napainen.

    Jututtamani katsastusmiehen mukaan jos vetää tuollaista kärryä -15 tai uudemmalla autolla, pitää autossakin olla 13 napainen pistoke. Tämähän ei koska E6x sarjaa kun ovat sen verran vanhoja mutta F ja G sarjoissa voi tulla vastaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎