Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Komu
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 1039
    • Nurmijärvi

    #16
    Känniääliö huutelee:

    Eikös 11.5 ole vaihtokamaa? Ainakin e39:ssä tuli kaikennäköstä muutaki onkelmaa... Starttausääni oli laiskahko.
    Nyt ix m60 2024

    ex:E70 X5 40d + F31 330d
    Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
    Myyty tämäkin335d E91 perheauto
    Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #17
      Olikos näissä e60/e61:ssä jotain väliä sillä, täytyykö autoon syöttää jostain muualta virtaa akun vaihdon aikana vai not? Joku kertoili tällaisia tarinoita joskus jopa e39:n akun vaihdosta, mutta ainakaan mun e39 ei seonnut vaikka kaapelit nappasikin irti ilman varavirtalaitosta.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Originally posted by TROCK View Post
        Olikos näissä e60/e61:ssä jotain väliä sillä, täytyykö autoon syöttää jostain muualta virtaa akun vaihdon aikana vai not? Joku kertoili tällaisia tarinoita joskus jopa e39:n akun vaihdosta, mutta ainakaan mun e39 ei seonnut vaikka kaapelit nappasikin irti ilman varavirtalaitosta.
        Ei tarvi varavirtaa akun irrotuksessa. Pitäähän miinusnapa monessa projektissa muutenkin irrottaa. Mukavuustekijä varavirta kuitenkin on, asetukset ym. säilyvät akun irrotuksesta huolimatta.
        Ainakin E39:ssä ennen akkukaapeleiden irrotusta täytyy kuitenkin huomioida, että esim. navi on alun initialisaation saanut loppuun.
        Last edited by Clavurion; 15-06-2008, 22:06.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • JNIJNI
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1485

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Tarvitsee ajaa huoltotoimenpide (battery renewal) aina kun vaihdetaan toinen akku. Ja jos vaihdetaan ampeerimäärältään eri kokoinen akku, niin muutos pitää koodata (retrofit) autoon. Ilmeisesti tuo valvontasysteemi sekoilee jos tuota ei tee ja se hallitsee akun latausta yms. On muuten saatu tehtyä melkoisen monimutkainen systeemi tuostakin asiasta...
          Juu, vaikka olisi sama ampeerimääräkin, pitää koodata, jos akun tyyppi vaihtuu. Itse vaihdatin omaani (vanha oli 70Ah perus) BMW:n 90Ah AGM-akun, niin rupesi virta riittämään. Vanhalla softalla auto olisi katkaissut jännitteensyötöt liian aikaisin kovan kuormituksen aikana, kun tuossa AGM:ssä riittää potkua vielä alemmillakin jännitetasoilla perusakkuihin verrattuna.
          G21 LCI 330e xDrive 2022
          E93 M3

          Comment

          • MRH
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 64
            • Mäntsälä

            #20
            Originally posted by Masatus View Post
            No varmahan ei voi olla kuin veroista ja aamuseisokista vai mikä se oli, mutta auto juuri ostettu saksasta jossa se on ollut vissiin seisonnassa useamman kuukauden, ja tällä viikolla ostotilanteessa lähti ensi yrityksellä käyntiin jonka aikana testailtu auton sähkölaitteet, sitten auto sammutettu jonka jälkeen ei lähtenyt käyntiin ilman apuvirtaa, sen jälkeen auto on ajettu saksasta ouluun ja nyt kyllä lähtee aina käyntiin mutta pyörittää moottoria ehkä hieman laiskasti.
            Akku on varmaankin alkuperäinen eli 4 vuotta vanha ja lisäksi ollut seisonnassa tai anakin tosi vähällä ajolla viimeisen vuoden sisällä. joten voisi olettaa vian olevan akussa.
            Minullakin pyöritti heikosti startti ja vaihdoin akun. Ei vaikutusta, tuntuu että virrat on vähissä jos seisoo vähänkin pitempään. Saa nähdä miten toimii talvella....

            Auto E60 530da -04 saksantuonti

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1332
              • Liminka

              #21
              Itse vaihdoin alkuperäisen BMW:n 110ah akun, Vartalaiseen 90-AGM akkuun Oulun akkutalossa ja mitään koodauksia ei ole tehty ja onhan tuo pelannut, eikä virheilmoituksia ole tullut ollenkaan. Maksoi maaliskuussa 200€.
              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #22
                Originally posted by vekkuli View Post
                Itse vaihdoin alkuperäisen BMW:n 110ah akun, Vartalaiseen 90-AGM akkuun Oulun akkutalossa ja mitään koodauksia ei ole tehty ja onhan tuo pelannut, eikä virheilmoituksia ole tullut ollenkaan. Maksoi maaliskuussa 200€.
                Käyppä mittaan virta/voltit jossain välissä kun auto on seissyt noin 8tuntia että mitä näyttää, ja mittaa auto sammutettuna suoraan akun navoista mulla oli tänä aamuna 10h seisokin jälkeen tasan 12v ja ainakin oulun akun kaveri sanoi että pitäisi olla vähän enemmän 12.5->.

                Comment

                • vekkuli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1332
                  • Liminka

                  #23
                  Originally posted by Masatus View Post
                  Käyppä mittaan virta/voltit jossain välissä kun auto on seissyt noin 8tuntia että mitä näyttää, ja mittaa auto sammutettuna suoraan akun navoista mulla oli tänä aamuna 10h seisokin jälkeen tasan 12v ja ainakin oulun akun kaveri sanoi että pitäisi olla vähän enemmän 12.5->.
                  Huomenna voisin mittailla ja ilmoitella sitten.
                  E93 ///M3
                  E60 530dA aka M5
                  F11 525dA Xdrive
                  Tesla model 3 LR MY22

                  Comment

                  • TROCK
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 435
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by vekkuli View Post
                    Huomenna voisin mittailla ja ilmoitella sitten.
                    Jokohan huominen meni? No ei vaan, mut olis kyllä mielenkiintoista jos mittailisit.

                    Pitäis kans huomenna mennä hakeen talouden toiseen "autoon" akku ja ajattelin, josko sitä sais vähän paljousalennusta, kun ostaisi bemuunkin samalla kertaa. Näytteli kuitenkin sellaisia merkkejä bemarin akku viime keväänä, että tullenee uusittavaks kuitenkin ennen talvea. MUTTA se tässä nyt vähän arveluttaa, että passaako akkua nyt sitten kuitenkaan ostaa muualta kuin merkkiliikkeestä, jos systeemi kerran joka tapauksessa vaatii jotain koodauksia! Eli nyt kun on jo vähän aikaakin kulunut "vekkulin" akun vaihdosta, niin mites on systeemit pelailleet ilman koodailuita?
                    - - - - - - -
                    F10 520dA
                    ex E61 530dA, ex E39 530dA

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      #25
                      Laitanpa oman tilanteeni eli akku on vaihdettu uuteen normiakkuun eli ei ole ns "hyytelöakku" taisi olla 100ah jos en väärin muista, vaihdettiin itse myyjän kans akkuliikkeen pihalla ja tosiaan 1.5 kuukautta ollut paikoillaan eikä mitään ongelmia ole ollut sen suhteen.
                      En ole käyttänyt asian vuoksi huollossa, koska siihen ei ole ollut tarvetta mutta jos joskus käytän idriven päivityksessä niin pitää ihan huvin ja urheilun vuoksi tingata että onko "akunvaihtopäivitys" pelkkää rahastusta vai onko sillä joku oikeakin tarkoitus.
                      Wetterillä tosiaan sanoivat että webaston käyttöä ajatellen pitäisi laittaa "hyytelöakku/agm" mutta akkuliikkeen kaveri taas suositteli perinteistä akkua ja perinteisen ostin, katsotaan mitä talvi tuo tullessaan.
                      Last edited by Masatus; 09-11-2008, 21:37.

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1485

                        #26
                        Niin, minä ymmärsin huollossa (kun autoni koodattiin AGM-akun vaihdon yhteydessä), että koodaus asettaa ainoastaan uudet jänniterajat autoon. Eli koodauksessa muutetaan sitä raja-arvoa alemmaksi, joka katkaisee jännitesyöttöjä kulutuskohteille. Tulee siis enemmän pelivaraa esim. Webaston käyttämiselle.
                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by 10+ View Post
                          Se akku pitää sitten olla juuri saman kokoinen ettei mitään vikaherjauksia tule. Kaikki varaosaliikkeethän ne niitä myy. Sen kokoiset akut kun E60 on, maksaa oikeasti hitosti. Niitten hinnat on noussu ihan homona muutamassa vuodessa. Markka aikana ne makso saman verran markoissa. 200-300 sellanen varmaan maksaa...
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Oletko muuten varma, että akku on finaalissa? Alkupään E60/61 on ollut ongelmia IBS:n (Intelligent Battery Management system) kanssa. Ajotietokone antaa herjoja akun purkautumisesta, esim. "high rate of battery discharge", eikä akku lataudu kunnolla. Ongelma on akun varausta ja purkautumista valvovassa miinus-kaapelissa (Nro 1). Kyseisen osan päivitystiheydestäkin voi päätellä jotain.
                          Originally posted by teropa View Post
                          Siis akun vaihtokin pitää e60:llä koodata? Ei jumalauta mitä touhua...

                          Onnistuuko Progmanilla btw?

                          Tero
                          En nyt voi olla heittämättä pientä off-topickia; Mihin heleskvettiin nämä laitteet on menossa Järkihän näiden vehkeiden kanssa menee kun ei voi huoltoonkaan viedä raiskattavaksi. Ostan seuraavaksi Lada Nivan Jatketaan joo...
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by JNIJNI View Post
                            Niin, minä ymmärsin huollossa (kun autoni koodattiin AGM-akun vaihdon yhteydessä), että koodaus asettaa ainoastaan uudet jänniterajat autoon. Eli koodauksessa muutetaan sitä raja-arvoa alemmaksi, joka katkaisee jännitesyöttöjä kulutuskohteille. Tulee siis enemmän pelivaraa esim. Webaston käyttämiselle.
                            Se taitaa muuttaa myös laturin toimintaa. Joten jos uuden akun vaihtaa eikä koodaa, niin lähinnä kai vasta talvella voi tulla ongelmia. Tai sitten ei.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              #29
                              .............
                              Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:25.
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              • jms1601
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 338
                                • P-Pohjanmaa

                                #30
                                Mitä kaikkea auto tekee kun ei ole horroksessa? Kuuluu nimittäin kaikenlaisia mielenkiintoisia ääniä konehuoneesta kun auto sammuksissa.

                                On se kyllä ihan tosi että jos autoon ei voi akkuakaan vaihtaa ilman että vaihdatat sen merkkiliikkeessä niin on bwm pelannut asiat aika hyvin kun saa kaikki auton ostajat koukutettua lähes 100%:sti huoltoketjuunsa. Ehkä sitten kun käämit palaa oman bimmerin kanssa niin minäkin vaihdan Lada Nivaan tai polkuautoon ja ainakin elämä pitenee.
                                530e G30 M-Sport -21
                                ***********************
                                Ex Audi A6 allroad -17
                                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                                Ex E61 530xD M-Sport -08
                                Ex 530DAT E61
                                Ex E39 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎