Originally posted by guzzi
View Post
Siellä asuvalle tuttavan tuttavalle oli muuten asennettu akun tyhjenemisongelmien johdosta Ford C-MAX:iin takuuseen ylläpitolaturi, joka lataa akkua aina kun auto on lämmitysjohdossa kiinni. Eikös Wetteri huolla myös Fordia?
Mittasin vielä mielenkiinnosta lisää jännitteitä akusta (tai oikeastaan konehuoneen puolelta). Ulkolämpötila oli -10 C ja ilmankosteus 20 %

- Aamulla ennen käynnistystä 11,8 V (akku siis tyhjä tämän viitteen mukaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akkutesteri). Startin yhteydessä hälytti Increased Battery Discharge while Stationary ja nollaa kellon. Startin jälkeen jännite 15 V
- 40 km maantieajon jälkeen jännite 14,8 V. Auton sammuttamisen jälkeen 12,8 V (eli akku täynnä em. viitteen mukaan).
- 1½-tunnin parkin jälkeen jännite 12,4 V ja startattaessa hälyttää jälleen Increased Battery Discharge while stationary... ja nollaa kellon.
Tänään aamulla nollasi taas kellon ja hälytti. Päivällä ajettu 100 km. Kävin äsken mittaamassa jännitteen, joka oli 12,1 V. Silti käynnistettäessä ei nyt herjannut mitään. Tuleeko hälytys kun jännite putoaa parkissa olon aikana enemmän kuin tietty raja eikä ole kytköksissä akun absoluuttiseen jännitteeseen? Voisi testata akun tyhjenemistä irti autosta ja kiinni autossa eli syökö auto virtaa seisonnan aikana, mutta enpä taida viitsiä.
Tällä vielä lisää ongelmatapauksia: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=316981
Samoin E60-foorumilta löytyy paljon vastaavaa. Näyttäisi, että ainakin joissain tapauksissa on tehty ohjelmapäivitys ongelman korjaamiseksi.
Comment