Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jilli
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 2
    • Suomi

    #91
    Originally posted by guzzi View Post


    Itsellä myös vm. 2008 520dA ja vastaava ongelma. Tosin alkoi vasta nyt viime lauantaina. Viime talvena ei ongelmia ollut. Täytynee tilata huoltoaika Wetteriltä.
    Minulla huolto on ensi viikolla, joten palataan asiaan kun tiedetään toimenpiteistä. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä Oulussa tehdään asiaan liittyen.

    Siellä asuvalle tuttavan tuttavalle oli muuten asennettu akun tyhjenemisongelmien johdosta Ford C-MAX:iin takuuseen ylläpitolaturi, joka lataa akkua aina kun auto on lämmitysjohdossa kiinni. Eikös Wetteri huolla myös Fordia?

    Mittasin vielä mielenkiinnosta lisää jännitteitä akusta (tai oikeastaan konehuoneen puolelta). Ulkolämpötila oli -10 C ja ilmankosteus 20 %.
    - Aamulla ennen käynnistystä 11,8 V (akku siis tyhjä tämän viitteen mukaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akkutesteri). Startin yhteydessä hälytti Increased Battery Discharge while Stationary ja nollaa kellon. Startin jälkeen jännite 15 V
    - 40 km maantieajon jälkeen jännite 14,8 V. Auton sammuttamisen jälkeen 12,8 V (eli akku täynnä em. viitteen mukaan).
    - 1½-tunnin parkin jälkeen jännite 12,4 V ja startattaessa hälyttää jälleen Increased Battery Discharge while stationary... ja nollaa kellon.

    Tänään aamulla nollasi taas kellon ja hälytti. Päivällä ajettu 100 km. Kävin äsken mittaamassa jännitteen, joka oli 12,1 V. Silti käynnistettäessä ei nyt herjannut mitään. Tuleeko hälytys kun jännite putoaa parkissa olon aikana enemmän kuin tietty raja eikä ole kytköksissä akun absoluuttiseen jännitteeseen? Voisi testata akun tyhjenemistä irti autosta ja kiinni autossa eli syökö auto virtaa seisonnan aikana, mutta enpä taida viitsiä.

    Tällä vielä lisää ongelmatapauksia: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=316981
    Samoin E60-foorumilta löytyy paljon vastaavaa. Näyttäisi, että ainakin joissain tapauksissa on tehty ohjelmapäivitys ongelman korjaamiseksi.
    Last edited by jilli; 12-01-2010, 21:08.

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      #92
      ....................................
      Last edited by viktor; 18-01-2010, 01:24.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #93
        Originally posted by viktor View Post
        Eikös tuo nyt lataa vähän liikaa jos 15v? Näin olen antanut itseni ymmärtää että hyvä olisi siellä 13.5v-14v? Taitaa se akku olla vaan sökö jos tuota vauhtia tyhjenee. Liian iso latausjännitekin voi tuhota akun, jopa hyvin nopsaan.
        Taidan vetää akulta jännitemittarin kohta kabiiniin että saa seurattua mitä tuolla tapahtuu, on sopivalti yli yksi autometerin mittarikin..
        AGM-akkuja ladataan hiukan korkeammalla jännitteellä, ja akun tyyppihän on ohjelmoitavissa...

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #94
          Mulle taas sanoivat merkkihullossa, että AGM-akun latausjännite on hiukan matalampi.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #95
            Originally posted by kvt View Post
            Mulle taas sanoivat merkkihullossa, että AGM-akun latausjännite on hiukan matalampi.
            Jaa.
            Tuota logiikkaa en nyt ihan tajua, mutta esim. oman Bosch AGM:n ohjeessa kerrotaan suositelluksi latausjännitteeksi 14.8V.

            Akkukauppiaskin sanoi, että älylatureissa tulee käyttää kylmälataustilaa, jossa on korkeampi jännite 14.4V => 14.8V.

            Comment

            • KATKU
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 230
              • Vaasa

              #96
              Originally posted by Risto113 View Post
              Jaa.
              Tuota logiikkaa en nyt ihan tajua, mutta esim. oman Bosch AGM:n ohjeessa kerrotaan suositelluksi latausjännitteeksi 14.8V.

              Akkukauppiaskin sanoi, että älylatureissa tulee käyttää kylmälataustilaa, jossa on korkeampi jännite 14.4V => 14.8V.
              Moi
              Kaveri tempas justiin vartan G14 AGM ( 95 Ah ) akun kiinni 530 D:hen. Akun käyttöohjeessa luki, että maksimi latausjännite on 14,8 V.

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #97
                TIS:ssä tarinaa AGM:stä.
                Attached Files
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Janne S
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 437
                  • Keminmaa

                  #98
                  Originally posted by Janne S View Post
                  Jätti sit tielle, todennäköisin syy on just tuo helvetin älykäs ibs kaapeli. Ensin katos lämmityspuhallin sit alko tippuun kaikki maholliset laitteet pois päältä, ei viittiny ajaa ku katos kaikki sähköt, kone alko nykimään ku bensapumppu lakkoili virran vähyydestä, no hinauspalvelu vei wetterin pihale raadon, et tällaista tänään.
                  Jeps, auto saatu takas korjaamolta, tehty kaikenlaisia testejä ja lopputulos oli et ei vikaa ibs-kaapelissa, akku ok(uus 90agm laitettu marraskuussa), vuotovirrat ok, lataus ok, vikakoodiksi olivat saaneet häiriön moottorinohjauksen ja laturin välisessä tiedonsiirtoyhteydessä(voi kyllä johtua jännitteen laskustakin). Akku ladattu täyteen ja vikakoodit kuitattu, taas toimii, mutta kuinka kauan. Epäilivät huollossa et kova pakkanen aiheuttanu sen yhteysvian->tiputti laturin pois pelistä ylikuumentumisen pelossa(25 pakkasta)->ei ladannu. Kyllähän siitä nyt pitäs joku ilmoitus tulla Idriveen jos ei laturi pelitä, ainaki vois olettaa näin. Voisko olla silleen et kaikki lataukset ja muut toiminnot toimii niinku pitääki, mutta ibs-kaapelin ollessa rikki, amppeerit ei pääse akulle asti->toimii niin kauan kun akussa on virtaa pyörittää järjestelmää ilman latausta. Pari starttikertaa yön jälkeen ennen tuota lopullista halvaantumista, oli vähän nihkeämpiä ja Idriven mukaan kaikki oli taas rikki, tosin kuittautu taas seuraavalla starttikerralla. Hienoja laitteita ku ei kestä pakkasta, kaiken lisäksi navi/cd asema ei löydä enää mitään levyä. Tuskin alle tonnilla siitäkään korjauksesta selviää, v***u että v*****aa.
                  ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                  Comment

                  • bmw e34
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 633
                    • raahe

                    #99
                    Originally posted by Janne S View Post
                    Jeps, auto saatu takas korjaamolta, tehty kaikenlaisia testejä ja lopputulos oli et ei vikaa ibs-kaapelissa, akku ok(uus 90agm laitettu marraskuussa), vuotovirrat ok, lataus ok, vikakoodiksi olivat saaneet häiriön moottorinohjauksen ja laturin välisessä tiedonsiirtoyhteydessä(voi kyllä johtua jännitteen laskustakin). Akku ladattu täyteen ja vikakoodit kuitattu, taas toimii, mutta kuinka kauan. Epäilivät huollossa et kova pakkanen aiheuttanu sen yhteysvian->tiputti laturin pois pelistä ylikuumentumisen pelossa(25 pakkasta)->ei ladannu. Kyllähän siitä nyt pitäs joku ilmoitus tulla Idriveen jos ei laturi pelitä, ainaki vois olettaa näin. Voisko olla silleen et kaikki lataukset ja muut toiminnot toimii niinku pitääki, mutta ibs-kaapelin ollessa rikki, amppeerit ei pääse akulle asti->toimii niin kauan kun akussa on virtaa pyörittää järjestelmää ilman latausta. Pari starttikertaa yön jälkeen ennen tuota lopullista halvaantumista, oli vähän nihkeämpiä ja Idriven mukaan kaikki oli taas rikki, tosin kuittautu taas seuraavalla starttikerralla. Hienoja laitteita ku ei kestä pakkasta, kaiken lisäksi navi/cd asema ei löydä enää mitään levyä. Tuskin alle tonnilla siitäkään korjauksesta selviää, v***u että v*****aa.
                    en halua ilkkua millään muota, mutta oletko ajatellut missään vaiheessa hommata (jos meinaat lykätä pitemmän taipaleen E60: llä) hommata itselle esim. INPAa. eivät ole hinnan kiroissa mutta jos on halua+tietoa niin salettiin kyllä haukkuu hintansa takaisin kun ei tarvitse rahoittaa lasipalatseja .

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      Originally posted by Janne S View Post
                      Voisko olla silleen et kaikki lataukset ja muut toiminnot toimii niinku pitääki, mutta ibs-kaapelin ollessa rikki, amppeerit ei pääse akulle asti->toimii niin kauan kun akussa on virtaa pyörittää järjestelmää ilman latausta. Hienoja laitteita ku ei kestä pakkasta, kaiken lisäksi navi/cd asema ei löydä enää mitään levyä.
                      Jos IBS vastus olisi poikki ei auto edes yritä käyntiin vaan on "kuollut". IBS signaalimuuntimessa lienee jotakin kontaktivikaa, kannattanee korjata ennen seuraavia pakkasia. Ihgan juotoskorjauksella voi mahdollisesti hommasta selvitä. Navin suhteen kannattaa kokeilla ensin akkukaapelin irroittamalla, lähteekö sen jälkeen toimimaan, tuskinpa laserikaan on tiensä päässä vielä (eikä senkään vaihto nyt mahdottomia kustanna).

                      Comment

                      • MSam
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 181
                        • Länsi-Suomi

                        [quote=guzzi;1892219]
                        Originally posted by jilli View Post
                        Minulla on ollut vm. 2008 520dA-mallissa tämä Increased Battery Discharge -ongelma heti ensimmäisestä talvesta alkaen. Kun pakkanen menee -10 huonommalle puolelle, alkavat hälytykset. Samalla kello nollautuu. Joskus vain kello nollautuu.

                        Itsellä myös vm. 2008 520dA ja vastaava ongelma. Tosin alkoi vasta nyt viime lauantaina. Viime talvena ei ongelmia ollut. Täytynee tilata huoltoaika Wetteriltä.
                        Ystävälläni on F01 730dA, jossa on täsmälleen samat ongelmat! Akku on vaihdettu, softat ajettu, mutta oireet säilyvät (kovalla pakkasella).

                        Eli pakko näihin on löytyä yhteinen nimittäjä. Kun saatte diagnoosia, kertokaa siitä tänne, kiitos!
                        E60 523i

                        E10 kiitos ei.

                        Comment

                        • Janne S
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 437
                          • Keminmaa

                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Jos IBS vastus olisi poikki ei auto edes yritä käyntiin vaan on "kuollut". IBS signaalimuuntimessa lienee jotakin kontaktivikaa, kannattanee korjata ennen seuraavia pakkasia. Ihgan juotoskorjauksella voi mahdollisesti hommasta selvitä. Navin suhteen kannattaa kokeilla ensin akkukaapelin irroittamalla, lähteekö sen jälkeen toimimaan, tuskinpa laserikaan on tiensä päässä vielä (eikä senkään vaihto nyt mahdottomia kustanna).
                          Akkukaapeli on käytetty irti, ei vaikutusta. Missähän tuo signaalimuunnin sit sijaitsee, jos sille antas valohoitoa. Navi-aseman korjausta ajattelin kysellä elektroniikkakorjauspajoista. Väistänkö muurin et sulla ois ollu tää ala hallussa?
                          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            Tilttailee

                            Tänään taas katos powerit. Starttasin auton -10 asteesta 6 tunnin seisomisen jälkeen, kaikki muut sähkövempaimet putos pois pelistä heti sen jälkeen, paitti ajovalot. Pienen kiroamisen saattelemana räpläsin akun yläpuolella olevia sulakkeita ja tais siinä pari relettäki olla, niin se vaan lähti tulille ja oli taas niinku ei ois mitään tapahtunu, joku kosketushäiriö siellä on, pudottaa vissiin latauksen sen johdosta pois pelistä. Akussa oli jännitettä vielä monen starttikerrankin jälkeen 12,5V ja latausjännite oli navoista mitattuna, sitten ku alko taas toimiin, 14,7V. Mistä nuita signaalimuuntimia alkais etiskeleen, kertokaapa.
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • Kilpuri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 831
                              • Tampere

                              Voisko joku "osaava" rakentaa palikkaohjeet esim. FAQ:iin, miten INPA:lla saa koodattua uuden akun?

                              Tuossa ylempänä siitä on jotain, mutta itse en saanut vehkeestä selkoa.

                              Sama ohje pätisi varmasti, niin E60 kuin E90:een.

                              Kiitos.
                              Now: 525xd -09
                              Ex: 330d -07
                              Ex: 328i -96

                              Comment

                              • Raidahl
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 90
                                • Helsinki

                                Voi perse, akku hyyty, ei käynnisty, ollut kaapelin päässä nyt n. 4,5h. Missäspäin -06 530 E61:ssä on akku?? Pitäs käydä hakemassa se pahuksen ohjekirja.

                                OK. Löyty, hyvin oli piilotettu takaonttiin Nyt on laturi kiinni, antaahan olla muutaman tunnin, josko se siitä sitten.
                                Last edited by Raidahl; 28-01-2010, 11:18.
                                Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                                Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎