Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    Akku, hehkut ja IBS

    Originally posted by Raidahl View Post
    Voi perse, akku hyyty, ei käynnisty, ollut kaapelin päässä nyt n. 4,5h. Missäspäin -06 530 E61:ssä on akku?? Pitäs käydä hakemassa se pahuksen ohjekirja.

    OK. Löyty, hyvin oli piilotettu takaonttiin Nyt on laturi kiinni, antaahan olla muutaman tunnin, josko se siitä sitten.
    Mikä oli syynä että hyytyi? Ei akun kuuluisi ihan hetkessä tyhjentyä ainakaan itsestään. Startilla sahaamalla jos tyhjeni niin on varmaankin jotain hehkufeelua.



    Kävin itselle tilaamassa uudet hehkut, katsotaan koska ilkeää iskeä paikkaansa. Ikävä kun ei ole lämmintä tallia laitella.
    Hehkujen ohjausboksia kuulemma saisi boschilta tarvikkeena, pitäisi vaan saada sen varaosanumero selville. Olisko jollain jäänyt tuollaista mokkulaa vaikka rikkinäisenä pöydälle josta kyseisen numeron näkisi?

    IBS:n vaihto, tarviiko koodauksen vai voiko vaan ruuvata uuden kikkareen paikalleen? Voiko jättää kokonaan pois ja laittaa normi maakaapelin?

    Teki auto tänään mielenkiintoisen homman. Alkoi ajossa tiputtaa sähkövermeitä pois päältä aika nopsaan tahtiin. No ajattelin ajaa niin pitkälle kun pääsee, ykskaks kuin napsauksesta tuli kaikki takasin, eli ilmeisesti lähti lataamaan. Viallinen akku ei tuollaista mielestäni tekisi, vaan vaikuttaa että siihen asti mentiin akun voimin, kunnes IBS keksi jostain ottaa latauksen mukaan peliin?
    BMW:lle pirautin ja tietysti olisi pitänyt viedä tunteja kestävään testaukseen. Piti sanoa ei kiitos, koska vika kerran poistui ja IBS ei jätä vikakoodia ilmeisesti.
    Voisikohan paljon virtaa vievät hehkut sekoittaa tuon IBS:n hetkellisesti?
    Tuntuu tuo hehkujen toiminta nyt heikkenevät vauhdilla, tänään ei ollut kuin 19 pakkasta ja röpötteli startatessa. Aiemmin tehnyt noin vasta kun mittari mennyt alle -25.. Lämpöisenä starttaa kuin palmun alta ja myös pienemmillä pakkasilla, joten antanee pientä toivoa ettei vika ole ohjausboksissa vaan itse hehkuissa.


    Ps ei ollut ollenkaan kiva se laatikon vikamoodi päällä ajella edes pientä matkaa.
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • Janne S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 437
      • Keminmaa

      Helevetin nintendo

      Mulla vähän samaa vikaa ku viktorilla, eli taas vaihteeks tänään ku täräytin aamulla tulille, niin taas oli kaikki rikki ja sisävalot ja i-drive ym. sähkölaitteet vilkutteli epämääräseen tahtiin heti startin jälkeen, kunnes hieman lämmettyä lopetti. Oli vaan vajaan tunnin -20 pakkasessa roikassa, lauhoilla keleillä ei ole mitään ongelmaa, mut heti ku pakkanen laskee alle 15 asteen ja lyöt kylmiltään käyntiin, niin ihan varma et pimpelipompeli alkaa. Jos auto on roikassa useamman tunnin niin ongelmaa esiintyy harvoin ellei jopa ollenkaan. Vaikuttas vähän kontaktivialta tuolla latauksen puolella, näin mutu-tuntumalta. Wetterillä meinas et "joo, ei nää kestä pakkasta" VITTU.
      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

      Comment

      • Raidahl
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 90
        • Helsinki

        Originally posted by viktor View Post
        Mikä oli syynä että hyytyi? Ei akun kuuluisi ihan hetkessä tyhjentyä ainakaan itsestään. Startilla sahaamalla jos tyhjeni niin on varmaankin jotain hehkufeelua.
        clip clip
        En tiedä, se tuossa vkl. herjas jo akun varaustason alenneen, autolla on ajettu vaan ihan näitä lyhyttä kaupunkiajoa. Hehkutus, sen muutaman kerran kun on sitä esitellyt, on ollut suhteellisen lyhyt. Ihmettelin kyllä sitä, että se sitä hehkua näytti tänäänkin, kun oli auto ollut tolpassa kuitenkin tuntitolkulla (4,5h), eikä tota pakkanenkaan mikään ihan hirmuinen ole. Mutta tietysti kaksi päivää melkee -20C pakkasessa ilmeisesti jäähdyttää mestat lahjakkasti. No sain auton käyntiin kun se oli ollut laturissa kiinni pari tuntia ja annoin käydä puoli tuntia. Nyt taas laturissa kiinni, tuossa vajaan tunnin päästä pitäisi lähteä liikenteeseen. Eiköhän se tästä.
        Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

        Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          Originally posted by Janne S View Post
          Mulla vähän samaa vikaa ku viktorilla, eli taas vaihteeks tänään ku täräytin aamulla tulille, niin taas oli kaikki rikki ja sisävalot ja i-drive ym. sähkölaitteet vilkutteli epämääräseen tahtiin heti startin jälkeen, kunnes hieman lämmettyä lopetti. Oli vaan vajaan tunnin -20 pakkasessa roikassa, lauhoilla keleillä ei ole mitään ongelmaa, mut heti ku pakkanen laskee alle 15 asteen ja lyöt kylmiltään käyntiin, niin ihan varma et pimpelipompeli alkaa. Jos auto on roikassa useamman tunnin niin ongelmaa esiintyy harvoin ellei jopa ollenkaan. Vaikuttas vähän kontaktivialta tuolla latauksen puolella, näin mutu-tuntumalta. Wetterillä meinas et "joo, ei nää kestä pakkasta" VITTU.
          Sulla oli akku vaihdettu? Mullahan siis startissa virrat piisas ihan ok ja herjat tuli vasta matkan aikana. Nyt kahdesti sen jälkeen ollut liikkeellä ja ei ongelmia. Vahvasti IBS vialta vaikuttaa.
          Ei se moottorilämmitin näissä kyllä laturille asti jaksa lämmittää vaikka olisi jatkuvasti roikassa, varsinkaan näillä pakkasilla.

          Oliko sulla hehkut myös vaihdettu? Vialliset vie hirmusesti enempi virtaa kuin ehyet, josko se tekisi myös osansa. Ainakin tuo ettei kylmänä starttaa vaikuttais vahvasti hehkujen ongelmalta.

          Taytyy hakea tuollanen uus IBS ekana vaikka jostain romikselta ja testata vaatiiko koodauksen, nyt ei ole itsellä aikaa seisottaa autoa pajalla yhtään kokonaista päivää. Voisihan toki suoraan uudellakin kokeilla, taitaa vaan olla miellyttävän hintainen kikkare.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • y95sjave
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 32
            • Sipoo

            Originally posted by viktor View Post
            Teki auto tänään mielenkiintoisen homman. Alkoi ajossa tiputtaa sähkövermeitä pois päältä aika nopsaan tahtiin. No ajattelin ajaa niin pitkälle kun pääsee, ykskaks kuin napsauksesta tuli kaikki takasin, eli ilmeisesti lähti lataamaan. Viallinen akku ei tuollaista mielestäni tekisi, vaan vaikuttaa että siihen asti mentiin akun voimin, kunnes IBS keksi jostain ottaa latauksen mukaan peliin?
            Mulla kävi täsmälleen samalla tavalla tänään myös! Akku on vaihdettu kk sitten. Webasto oli käytössä puoli tuntia aamulla, auto starttasi normaalisti mutta lasinpyyhkijät toimivat hitaammin kuin normaalisti. Penkinlämmitin ei toiminut, eikä puhallin kuin 3-nopeudella. 20km ajelin, kunnes ABS ja ajonvakautus lähti pois päältä ja sen jälkeen kaikki muutkin. Lasinpyyhkijät eivät enää jaksaneet melkein liikkua. Sitten kun odotin, koska auto sammuu, niin se buuttasi ittensä ja yhtäkkiä kaikki pelasikin taas. Eli varmaan oli latauksessa vika. En vaan kesken ajoa osannut ottaa salavalikosta akun jännitettä, täytyy nyt tarkkailla sitä sieltä. Tuon episodin jälkeen kun lähdin autolla uudelleen, ei ollut enää mitään ongelmaa ja akun jännite oli 15V.

            Paljonko tuo IBS maksaa uutena, ja miksi se tarvii koodauksen?
            - BMW 530d M-Sport 9/04

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              onko kukaan vielä disabloinut koko "älykästä" akkujärjestelmää? veikkaan että pääsisi kerralla isosta kasasta ongelmia..
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                Tuo kotterohan käy pensselin pesuaineella, että en oo hehkuja vaihellu. Starttauksessa ei ole mitään heikkoa, Wetterillä tekivät tuohon kaiken mailman rasitusmittauksia ym. eivätkä löytäneet mitään vikaa, ylläri pylläri. Kysyin mää sitä IBS-päivitystäki, noin 200 ekeä piuha. Laitan nyt yöksi lohkiksen ja sisälämppärin tohiseen, katotaan mitä se aamulla itkee ku pakkasta 20. Edelleen oon sitä mieltä et sielä on joku hapettuma jossaki kontaktissa ja esiintyy ku liitokset "elää" lämmönvaihtelujen vuoksi. Pakko se on jotaki teorioita kehittää et pysyy huumori mukana.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • viktor
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1272
                  • ...

                  Originally posted by y95sjave View Post
                  Mulla kävi täsmälleen samalla tavalla tänään myös! Akku on vaihdettu kk sitten. Webasto oli käytössä puoli tuntia aamulla, auto starttasi normaalisti mutta lasinpyyhkijät toimivat hitaammin kuin normaalisti. Penkinlämmitin ei toiminut, eikä puhallin kuin 3-nopeudella. 20km ajelin, kunnes ABS ja ajonvakautus lähti pois päältä ja sen jälkeen kaikki muutkin. Lasinpyyhkijät eivät enää jaksaneet melkein liikkua. Sitten kun odotin, koska auto sammuu, niin se buuttasi ittensä ja yhtäkkiä kaikki pelasikin taas. Eli varmaan oli latauksessa vika. En vaan kesken ajoa osannut ottaa salavalikosta akun jännitettä, täytyy nyt tarkkailla sitä sieltä. Tuon episodin jälkeen kun lähdin autolla uudelleen, ei ollut enää mitään ongelmaa ja akun jännite oli 15V.

                  Paljonko tuo IBS maksaa uutena, ja miksi se tarvii koodauksen?
                  Täysin joo samat oireet. Pyyhkijöitä en tosin kokeillut.

                  Miten saa tuon salavalikon esiin ja sieltä jännitteen?

                  Pitäs kuulemma katsoa jännitemittarilla ajossa akulta ja salavalikosta että onko arvot samat about, jos ei, IBS vaihtoon. Näin sanoi Laakkosen huoltoneuvoja. Ei osannut sanoa tarvitseeko koodauksen jos asentaa uuden IBS:n. Hinta pyörinee jossain 2-300€.

                  Originally posted by Janne S View Post
                  Tuo kotterohan käy pensselin pesuaineella, että en oo hehkuja vaihellu.
                  Jäipä huomaamatta että oli 530i, vilkaisin vaan nopsaan että 530
                  Last edited by viktor; 28-01-2010, 22:08.
                  ///M5
                  "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3105

                    Originally posted by viktor View Post
                    Täysin joo samat oireet. Pyyhkijöitä en tosin kokeillut.

                    Miten saa tuon salavalikon esiin ja sieltä jännitteen?

                    Pitäs kuulemma katsoa jännitemittarilla ajossa akulta ja salavalikosta että onko arvot samat about, jos ei, IBS vaihtoon. Näin sanoi Laakkosen huoltoneuvoja. Ei osannut sanoa tarvitseeko koodauksen jos asentaa uuden IBS:n. Hinta pyörinee jossain 2-300€.
                    Onkohan tuo salavalikon jännitenäyttö mistäkohtaa mitattua? itse olen yleismittarilla mittaillut, niin auton käynnissä ollessa on eri jännite konehuoneen liittimillä kuin akun navoissa. Jännite-eroa on ollut n. 0,4V, joka on mielestäni jo aika iso ero kun ollaan 12vdc tasolla.

                    Pihtiampeerimittarilla mittailin virtoja akun maakaapelilta. Kun auton käynnistää, niin hetkenaikaa latausvirta on 4-5A ja jo parin minuutin päästä se laskee n. 1A paikkeille. Toki tuo 1A latausvirta pysyy vaikka heittää kuormitusta, istuinlämmittimiä ja valoja päälle. Mielestäni tuo latausvirta ei varsinkaan dieselissä riitä, jos ajelee vain lyhyitä pätkiä.

                    Liekö sitten minullakin IBS paskana? Akun navat ja laturin liitokset puhdistin eilen, testaaminen jatkuu onko noista sitten apua.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • Raidahl
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 90
                      • Helsinki

                      Vähän päivitystä, annoin olla akkulaturin kiinni sen nelisen tuntia, auto lähti hyvin käyntiin, mutta herjasi edelleen sitä että akun lataus ollut heikko, joten kellosta hävis aika. Ajelin sillä sellasen puolisen tuntia putkeen, otin pois ilmastoinnin ja radion. Kävin himassa ja sammutin auton, edelleen akun varasu liian pieni. Nyt on ollut yön yli latauksessa, aamulla kattelin, että edelleen oli jotain 4-amppeeria mittarissa (tai jotain, siellä keskellä se mittari jokatapauksessa oli) antaa nyt latautua vielä päivän, sitten jos ei edelleenkään toimi, niin sitten on vika joko akussa tai laturissa, jos on laturissa, niin menen kyllä myyjän pakeille ja kerron mitä kaikkea autossa on ongelmia. Vaikka autossa oli vain puolen vuoden takuu, niin saa kyllä vastata ongelmista.
                      Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                      Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                      Comment

                      • huppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 371
                        • Suomi

                        Sama täällä. Starttas tosi laiskasti mutta pikkaisen kun jaksoi pyörähtää niin nätisti lähti käyntiin (uudet hehkut vaihdettiin viikko sitten). 29 oli pakkasta, auto pihalla, ei lämmitystä.
                        Hetken päästä tuli transmission fault ja pyyhkimet toimi toooosi hitaasti. Buuttasin auton ja ovet ei menneet edes lukkoon ja alkoi valittaa akun kiinnityksestä, eli että akku ei ole kunnolla kiinni. Uusi buutti ja auto käyntiin, akkuherja jäi. Nyt latauksessa vuorokauden ollut (tallissa) ja kohta taas testailemaan.
                        Last edited by huppe; 29-01-2010, 11:30.
                        ex E61 530da 2004

                        Comment

                        • antti86
                          Newbiemmer
                          • Nov 2008
                          • 9

                          arctic battery heater

                          Auttaiskohan näihin E60 akku ongelmiin arctic battery heater? http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm
                          Näin äkkisältään ajattelee, että kun akku on kontissa niin tuommonen lämmitys systeemi ainakin jonkin verrran auttaisi kylmillä ilmoilla.

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            Jep, ei alkanu diskomeininki ku oli yön roikassa ja sisätilalämmitin päällä, yks herja tuli ja se oli joku steering fault, lähti kylläkin vekeen ku starttas uudelleen. Salavalikosta koneen lämmöt oli noin 25-30 astetta et kait se sielä pellin alla apulaitteitakin lämmittää tuo säteilylämmitin. Kokeillaan huomen aamulla ilman roikkaa laittaa käyntiin -20 pakkasesta, vois melkein lyä vetoa et lauantain kunniaks alkaa baaritunnelma auton sisällä. Autossa on uus orkkis agm90ah akku et ei pitäs siinä olla vikaa. Pitääpä salavalikosta tutkia jännitettä ennen ja heti startin jälkeen, pimpelipompelihan on alkanut aina heti startin jälkeen, ei muistaakseni koskaan silloin ku on virrat vaan käännettynä päälle.
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • Raidahl
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 90
                              • Helsinki

                              Okei, akku oli latingissa sen melkeen 24h, nyt näyttäs siltä että toimii taas, ainakaan ei herjannut mistään kun tuossa kävin ajelemassa (lue vein vaimon baariin )
                              Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                              Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                Kellään neuvoa salavalikkoon menosta?

                                Tuntuu joo oudon pieneltä tuollainen 1A latausvirta, joku puhallin jne jo vie paljon enemmän luultavasti.

                                En usko että akun kylmeneminen on probleema, koska kyllähän se sitten olisi koko ajan sama tilanne. Tuollainen on/off vika kun ei omaan päähän mahdu että olisi muuta kun elektroniikkaa tai softaa koskeva. Toki huono liitos voisi olla, mutta sekään ei poistuisi autoa boottaamalla..

                                Pakko kai se on IBS vaihtaa ja raportoida sitten miltä näyttää. Akun uskon olevan kunnossa koska nyt taas menty pätkäajoakin ihan murheitta, kuten myös heti oman auton oireilun päälle. Auton softa on päivitetty, joten en bugiinkaan usko. Alkaa loppumaan kohdat mistä vikaa haarukoida. Hehkut vaihdan nyt ensin ja sitten varmaan IBS:n jos ei muutosta tule. Toivotaan että pakkaset jatkuu jotta saa vian kaivettua esille.
                                Jännite-ero keulalle voinee johtua juurikin siitä että siellä IBS-yksikössä on sitä vastusta jotan akun miinus ei ole tismalleen samassa potentiaalissa kuin kori. Akkulaturin tuuppaus konehuoneen nastoihin myöskään ei ollut hyvä idea, tuntui ettei juuri lataa, toisin kuin suoraan napoihin kytkettynä.

                                Mitähän se voi rikkoa jos jättäisi koko IBS-yksikön pois?
                                Laakkosella sanoivat että kaikissa alkupään autoissa ei pitäisi kyseistä vermettä edes olla, vaan tulee jonkun varusteen tai päästöluokan mukana. Herääkin kysymys että onko sitä ollenkaan euro3 luokan autoissa. Jos ei niin voisi olla ettei isompia hajoa jos sen pois jättää.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎