Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17542
    • Turku

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Tarvitsee ajaa huoltotoimenpide (battery renewal) aina kun vaihdetaan toinen akku. Ja jos vaihdetaan ampeerimäärältään eri kokoinen akku, niin muutos pitää koodata (retrofit) autoon. Ilmeisesti tuo valvontasysteemi sekoilee jos tuota ei tee ja se hallitsee akun latausta yms. On muuten saatu tehtyä melkoisen monimutkainen systeemi tuostakin asiasta...
    Originally posted by teropa View Post
    Siis akun vaihtokin pitää e60:llä koodata? Ei jumalauta mitä touhua...

    Onnistuuko Progmanilla btw?

    Tero
    Originally posted by JNIJNI View Post
    Juu, vaikka olisi sama ampeerimääräkin, pitää koodata, jos akun tyyppi vaihtuu. Itse vaihdatin omaani (vanha oli 70Ah perus) BMW:n 90Ah AGM-akun, niin rupesi virta riittämään. Vanhalla softalla auto olisi katkaissut jännitteensyötöt liian aikaisin kovan kuormituksen aikana, kun tuossa AGM:ssä riittää potkua vielä alemmillakin jännitetasoilla perusakkuihin verrattuna.
    Originally posted by vekkuli View Post
    Itse vaihdoin alkuperäisen BMW:n 110ah akun, Vartalaiseen 90-AGM akkuun Oulun akkutalossa ja mitään koodauksia ei ole tehty ja onhan tuo pelannut, eikä virheilmoituksia ole tullut ollenkaan. Maksoi maaliskuussa 200€.
    Originally posted by JNIJNI View Post
    Niin, minä ymmärsin huollossa (kun autoni koodattiin AGM-akun vaihdon yhteydessä), että koodaus asettaa ainoastaan uudet jänniterajat autoon. Eli koodauksessa muutetaan sitä raja-arvoa alemmaksi, joka katkaisee jännitesyöttöjä kulutuskohteille. Tulee siis enemmän pelivaraa esim. Webaston käyttämiselle.
    Originally posted by Kentsu View Post
    En nyt voi olla heittämättä pientä off-topickia; Mihin heleskvettiin nämä laitteet on menossa Järkihän näiden vehkeiden kanssa menee kun ei voi huoltoonkaan viedä raiskattavaksi. Ostan seuraavaksi Lada Nivan Jatketaan joo...
    Ei hyvää päivää! Kyllä on ihan älytöntä, mihin ollaan menossa, jos ei voi itse enää akkuakaan (koodaamatta) vaihtaa. Mikä nyt on totuus, täytyykö ko. korimallissa akku jotenkin koodata vai onko plug & play?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      #32
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:25.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #33
        Eilen tuli poikettua tämän asian tiimoilta MetroAutossa. Uuden bmw-akun (110Ah) ovh 280€. No tinkimällä sai hinnasta pois ihan jonkin verran, mut en sittenkään ottanut. Nykypäivänä markka-aikojen hinnoilla ei ole tietysti hevon vitun vertaa väliä, mutta aatelkaa nyt silti, jos joku olis sanonut edes puoliääneen myyvänsä (normi)akkuja tuolla hintaa!!!

        Toinen asia koski koodausta. Autooni (e61 530dA ´04) ei kuulemma tarvitse tehdä mitään koodausta, jos akun koko eikä tyyppi muutu. Koodaamista vaativat kuulemma vain uudemmat (2005 > ?) mallit, joissa "älykäs" latausjärjestelmä. Ketähän tässä nyt pitäisi sitten uskoa?!
        Last edited by TROCK; 10-11-2008, 22:02.
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #34
          ..................
          Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:23.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by TROCK View Post
            Toinen asia koski koodausta. Autooni (e61 530dA ´04) ei kuulemma tarvitse tehdä mitään koodausta, jos akun koko eikä tyyppi muutu. Koodaamista vaativat kuulemma vain uudemmat (2005 > ?) mallit, joissa "älykäs" latausjärjestelmä. Ketähän tässä nyt pitäisi sitten uskoa?!
            IBS-järjestelmä on ollut E60-mallisarjassa alusta lähtien. Joten: tarvitsee ajaa huoltotoimenpide (battery renewal) aina kun vaihdetaan toinen akku. Ja jos vaihdetaan ampeerimäärältään eri kokoinen akku, niin muutos pitää koodata (retrofit) autoon. Se on sitten eri juttu, onko tuo eka tarpeellinen vai rahastusta.
            E39 528iA

            Comment

            • jms1601
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 338
              • P-Pohjanmaa

              #36
              Jos -05 vuosimallissa on älykäs latausjärjestelmä, niin onko 09/-04 jo uudempaa -05 mallisarjaa. Jostakin joskus luin että Bimmerillä uudenvuosimallin sarjat vaihtuvat/tulevat myyntiin syyskuussa? Eli onko näin?
              530e G30 M-Sport -21
              ***********************
              Ex Audi A6 allroad -17
              Ex X5 xd30 M-Sport -14
              Ex 530dA F11 M-Sport -11
              Ex E61 530xD M-Sport -08
              Ex 530DAT E61
              Ex E39 M-Sport

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #37
                Onko kokemuksia sellasista akkulatureista jotka latailee akkua samalla kun auto on esim "roikassa" kun tulee käytettyä webastoa paljon ja on ajo on välillä niin lyhyttä että auton oma laturi ei ehdi "täyttää" webaston kuluttamaa akun vajetta, ja kun on puskurit menossa vaihtoon niin ajattelin että jos samalla asentaisi sen lataus/lämmitysjohdon puskuriin. Eli oisiko härvelistä todellista hyötyä, ainakin sen pitäisi estää se että ei tarvi akkua ottaa kontista pois eikä tallentaa uudelleen penkin yms muisteja jne..

                Comment

                • Luntti
                  2Wheel Driver
                  • Jul 2003
                  • 5021
                  • Yka

                  #38
                  Originally posted by Masatus View Post
                  Onko kokemuksia sellasista akkulatureista jotka latailee akkua samalla kun auto on esim "roikassa" kun tulee käytettyä webastoa paljon ja on ajo on välillä niin lyhyttä että auton oma laturi ei ehdi "täyttää" webaston kuluttamaa akun vajetta, ja kun on puskurit menossa vaihtoon niin ajattelin että jos samalla asentaisi sen lataus/lämmitysjohdon puskuriin. Eli oisiko härvelistä todellista hyötyä, ainakin sen pitäisi estää se että ei tarvi akkua ottaa kontista pois eikä tallentaa uudelleen penkin yms muisteja jne..
                  Jonnin verran on.
                  Itsellä on roikka sitä varten.
                  Ostaessa kannattaa huomioida se, että laturi lähtee latamaan heti kun sille syötetään virtaa. Monessa laturissa joutuu painelee Mode nappia jolloin vasta lähtee latamaan. Eli ei hyvä tässä tapauksessa.

                  Sitten toinen mikä kannattaa huomioida. 0.8-1.2 amppeerinen ylläpito laturi ei riitä tarkoitukseen. Itsellä oli paikoillaan joku 1.2 amppeerinen.
                  Ja laturissa luki akun kooksi max 35amh.
                  Eli ei riittänyt mitenkään lataamaan yön aikana 90 amppeerista akkua.

                  Siis kannattaa katsella sellanen laturi joka on n.3-4 amppeerinen ja lähtee lataamaan automaattisesti kun roikan laittaa paikoilleen.
                  Ja tietenkin ulkokäyttöön tarkoitettu. Jos sellaisia yleensä on.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #39
                    Latureista; ainoita järkeviä malleja autoon kiinteästi asennetuksi laturiksi (ammattiliikenteen laturit jätetään nyt hintansa vuoksi pois) henkilöautoon ovat lähinnä Defan tai Calixin valmistamat ja heidän lämmitysjärjestelmiinsä liitettävät (toimii toki ilman lämmitysjärjestelmääkin) laturit, teholuokkaa muutama ampeeri. Nämä täyttävät ip ja suojausluokkavaatimukset, toki ctek myös periaatteessa mutta liitäntäjohtonsa haavoittuvuuden vuoksi en kyllä suosittele kiinteään asennukseen.

                    E60 ja vastaavien akkuvalvonnasta:
                    taas on annettu hienoja nimiä sinänsä yksinkertaiselle asialle; Intelligent battery sensor (älykäs akkuanturi) joka on siis käytännössä negatiivisen navan yhteydessä oleva erittäin pieniohminen shunttivastus lisättynä lämpöanturilla, signaalinvahvistimella ja digitointielektroniikalla. Tämän kautta saatavaa kulloisenkin kuormitus tai latausvirran mittausinformaatiota voidaan sitten hyödyntää logiikalle joka päättelee akun kuntoa ja kuormitustilannetta. Saatua informaatiota käytetään ennaltaohjelmoitujen parametrien dynaamiseen muutokseen joissakin ajo- tai kuormitustilanteissa, esimerkkinä kovan kuormituksen alaisessa tilanteessa logiikka antaa moottorinohjaukselle käskyn nostaa hieman tyhjäkäynnin (ja siten laturin) kierroslukua virran riittävyyden varmistamiseksi, toinen vaihtoehto on kytkeä jotakin kovan kuormituksen aiheuttavaa laitetta jaksottaisesti pois ja takaisin päälle. Voimakkaan moottorin rasituksen aikana voidaan myös latausvirtaa pienentää mikäli akku on tarkkailun mukaan riittävän varautunut. Seurannan ansiosta saadaan kuljettajainformaationa myös hälytys mikäli akun elinikä on lähellä loppuaan.
                    IBS osaa reagoida toiseenkin suuntaan akun kunnon parantuessa joten tilanteen nollausta (service: battery renewal) ei välttämättä tarvinne tehdä, vaan aika hoitaa sen akun vaihdon jälkeen. Mikäli hälytys huonosta akusta ehtii tulla en ole varma poistuuko se ilman nollausta.
                    Jos toisentyyppisen akun vaihdolla ei haeta laitteiden toimintaa aikaisempaa alemmalla jännitteellä ei liene myöskään ole tarpeen tehdä ohjelmointia. Sen sijaan mikäli akun kapasiteetti muuttuu on hyvä tehdä tämän koodaus sillä muutoin ei järjestelmä osaa mitata akun kuntoa oikein (karkeana esimerkkinä: jos laitat 100Ah akun tilalle 60Ah ilman koodausta saat todennäköisesti ilmoituksen akun huonosta kunnosta huomattavasti ennen aikojaan).
                    Merkkiliikkeeseenhän tämäkään ei valveutuneita akunostajia sido, muillakin korjaamotestereillä kun on mahdollisuuksia näiden(kin) ohjelmointien suorittamiseen.
                    BMWssä käytettävät IBS järjestelmät ovat ainakin jossain vaiheessa olleet Hellan toimittamia.

                    Lisäinfoa IBS (anturi):http://www.atzonline.com/index.php;d...lloc=3/id=7761

                    Vastaavanlaisia järjestelmiä käyttävät myös esim. Mercedes ja Audi joissakin uusimmissa malleissaan.
                    Antureiden ja ohjauskomponenttien valmistajia on useita.

                    (muutakin (mm.BMW) tekniikkainfoa löytyy searchilla tuolta atzonlinesta)
                    Last edited by WSE1; 09-11-2008, 23:32.

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      #40
                      Mielenkiintoinen homma tämä akun vaihdon aiheuttama säätö tai säätämättömyys...joka toinen kerta kun käyn wetterillä niin sanovat ei tarvi autolle tehdä mitään vaikka akku onkin vaihdettu 90ah->110ah:ksi ja joka toinen kerta sanovat että pitää "ohjelmoida" akun vaihto uusiksi. Viimeksi tosiaan sanottiin että vain jos laturi on vaihdettu niin pitää käydä johdon jatkona.
                      No kohta puolivuotta ja 15tkm takana akun vaihdosta ilman säätöä ja ilman ongelmia.

                      Comment

                      • Rockwell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 1713
                        • Helsinki

                        #41
                        Pystyykö koodaamista joku foorumilta tekemään PK-seudulla? Laakkosella sanoivat tänään että pitäisi koodata.
                        BMW F31 330d M-Sport -13
                        ex. BMW F21 116i -13
                        ex. BMW 540i(g) Touring -01
                        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                        ex. BMW 316g -99
                        ex. BMW M5 Touring -92
                        ex. BMW 535i -91
                        ex. BMW M5 -91
                        ex. BMW 325i Touring -90

                        Comment

                        • TROCK
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 435
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Masatus View Post
                          Tein tuossa mittauksia, (moottoritilan apuvirta navasta mitattuna akku antoi 11.5v ja suoraan akun navoista 12v sammutettuna) ja (tyhjäkäynnillä akun napojen vierestä kaapeleiden päistä 14v).
                          Jos joku kehtais käydä omasta mittaan niin saisi vähän vertailu pohjaa.
                          Ja kun mainitsin että pyörittää hieman heikosti niin mistäpä minä tiedän onko se edes heikkoa kun ei ole vertailu pohjaa:think
                          Kaivellaas taas vanhoja ylös.

                          Itse mittailin pari päivää sitten vähän saman kaltaisia lukemia. Mittari näytti noin työpäivän mittaisen seisonnan jälkeen 11,5V. Olin jo valmiiksi kypsynyt akun huonouteen ja kävin hakemassa uuden akun (exide) samoilla spekseillä.

                          Ihan uteliaisuudesta ajattelin tänään mitata uudesta akusta vastaavan seisonta-ajan jälkeen jännitteen ja kas kas... 11,9V! Mikähän tässä nyt häikkää? Akkukauppiaan mukaan lepojännite ei saisi laskea alle 12,3:n. Laturi tuuppaa kyllä ihan normaalisti, mutta kun pistää koneen sammuksiin, niin jännite alkaa pudota ihan silmissä. Ilmeisesti tuo jännitteen putoaminen kuitenkin loppuu jossain vaiheessa, koska ei akku koskaan päivienkään seisonnan jälkeen tyhjä ole ollut.

                          Kertokaapa ajatuksianne.

                          edit: lisäyksenä vielä, että autohan on ´04 e61 530dA
                          - - - - - - -
                          F10 520dA
                          ex E61 530dA, ex E39 530dA

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #43
                            Originally posted by TROCK View Post
                            Kaivellaas taas vanhoja ylös.

                            Itse mittailin pari päivää sitten vähän saman kaltaisia lukemia. Mittari näytti noin työpäivän mittaisen seisonnan jälkeen 11,5V. Olin jo valmiiksi kypsynyt akun huonouteen ja kävin hakemassa uuden akun (exide) samoilla spekseillä.

                            Ihan uteliaisuudesta ajattelin tänään mitata uudesta akusta vastaavan seisonta-ajan jälkeen jännitteen ja kas kas... 11,9V! Mikähän tässä nyt häikkää? Akkukauppiaan mukaan lepojännite ei saisi laskea alle 12,3:n. Laturi tuuppaa kyllä ihan normaalisti, mutta kun pistää koneen sammuksiin, niin jännite alkaa pudota ihan silmissä. Ilmeisesti tuo jännitteen putoaminen kuitenkin loppuu jossain vaiheessa, koska ei akku koskaan päivienkään seisonnan jälkeen tyhjä ole ollut.

                            Kertokaapa ajatuksianne.

                            edit: lisäyksenä vielä, että autohan on ´04 e61 530dA
                            Ainut varma tapa testata akku on mitata sen jännite (täyteen ladatun) kuormitettuna valmistajan ilmoittamalla maksimivirralla. Ei onnistu aivan kotivehkeillä. Jännite sammuksissa tai käynnissä ei yksin kerro sen kuntoa
                            Mikä sulla on se käytännön ongelma tällä hetkellä? Lähteekö käyntiin pidemmän seisomisen jälkeen?
                            Originally posted by Laku View Post
                            Ei hyvää päivää! Kyllä on ihan älytöntä, mihin ollaan menossa, jos ei voi itse enää akkuakaan (koodaamatta) vaihtaa.
                            Eikä sytkää ja kaasareita saa enää tallissa säädettyä.

                            Vakavammin: Sitä mukaa kun sähkölaitteet lisääntyy ja mekaaniset apulaitteet muuttuu sähköisiksi, on ihan hyvä että sähköverkon valvonta ja virrantuotto siihen on "älykästä". Virta ei saa loppua mutta toisaalta ei ole järkeä että jäätävän kokoinen laturi jauhaa hölmönä virtaa silloinkin kun sitä ei oikeasti tarvita.
                            Last edited by petrolhead; 09-04-2009, 23:55.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • TROCK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 435
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Ainut varma tapa testata akku on mitata sen jännite (täyteen ladatun) kuormitettuna valmistajan ilmoittamalla maksimivirralla. Ei onnistu aivan kotivehkeillä. Jännite sammuksissa tai käynnissä ei yksin kerro sen kuntoa
                              Mikä sulla on se käytännön ongelma tällä hetkellä? Lähteekö käyntiin pidemmän seisomisen jälkeen?
                              Käytännön ongelma on se, että tässä talven aikana tuli satunnaisesti ihmeellisiä vikailmoituksia. Milloin dynamic drivestä, joskus abs:eista (vilahti ja meni pois) ja nyt sitten viime viikonloppuna airbag-valo syttyi kojelautaan. Tuo viimeinen vaan on siitä pirullinen, ettei se katoa mihinkään tuosta vaikka vika olisikin ollut hetkellinen. Muut ovat aina hävinneet viimeistään autoa sammuttaessa.

                              Eihän näillä nyt välttämättä ole tosiaan mitään tekemistä akun kanssa, mutta kun se nyt kuitenkin lienee alkuperäinen, niin ajattelin ennen vikavalon pois kuittauttamista/ asian tutkimista sulkea tuon mahdollisuuden pois.

                              En ole vielä nyt yön jälkeen käynyt katsomassa jännitettä, mutta täytyypä tuo tehdä. Aina on kuitenkin auto lähtenyt käyntiin vaikka olisi seissyt monta päivää eli jossain vaiheessa se purkaminen pysähtyy/hidastuu. Eli onko niin, että jokin purkaa akkua tiettyyn pisteeseen asti (mikä järki tässä olisi?!) tai sitten se vaan jostain syystä jokin purkaa akkua tosi rajusti ollessaan "hereillä". Lepotilaan auto kuitenkin siirtyy noin puolen tunnin kuluttua. Toisaalta siirtyisikö auto lepotilaan ollenkaan, jos siellä olisi jotain huomattavaa virran kulutusta?
                              - - - - - - -
                              F10 520dA
                              ex E61 530dA, ex E39 530dA

                              Comment

                              • TROCK
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 435
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by TROCK View Post
                                Käytännön ongelma on se, että tässä talven aikana tuli satunnaisesti ihmeellisiä vikailmoituksia. Milloin dynamic drivestä, joskus abs:eista (vilahti ja meni pois) ja nyt sitten viime viikonloppuna airbag-valo syttyi kojelautaan. Tuo viimeinen vaan on siitä pirullinen, ettei se katoa mihinkään tuosta vaikka vika olisikin ollut hetkellinen. Muut ovat aina hävinneet viimeistään autoa sammuttaessa.

                                Eihän näillä nyt välttämättä ole tosiaan mitään tekemistä akun kanssa, mutta kun se nyt kuitenkin lienee alkuperäinen, niin ajattelin ennen vikavalon pois kuittauttamista/ asian tutkimista sulkea tuon mahdollisuuden pois.

                                En ole vielä nyt yön jälkeen käynyt katsomassa jännitettä, mutta täytyypä tuo tehdä. Aina on kuitenkin auto lähtenyt käyntiin vaikka olisi seissyt monta päivää eli jossain vaiheessa se purkaminen pysähtyy/hidastuu. Eli onko niin, että jokin purkaa akkua tiettyyn pisteeseen asti (mikä järki tässä olisi?!) tai sitten se vaan jostain syystä jokin purkaa akkua tosi rajusti ollessaan "hereillä". Lepotilaan auto kuitenkin siirtyy noin puolen tunnin kuluttua. Toisaalta siirtyisikö auto lepotilaan ollenkaan, jos siellä olisi jotain huomattavaa virran kulutusta?
                                Hiukan viiveellä kommentoituna; noin vuorokausi sen jälkeen kun autolla oli viimeksi ajettu jännite näytti akun navoista mitattuna 12,03V. Eli ei hyvä. Mutta mistä tätä nyt lähtis purkaan? Missäs muuten e61:n sulakkeet ovat, jos vaikka lähtis nyppiin niitä irti yks kerrallaan.
                                - - - - - - -
                                F10 520dA
                                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎