Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    #76
    Originally posted by Cor_Major View Post
    Olisko tietoa E60:n akun latauslogiikasta?

    Auto seisoi n. 2vko kovissa pakkasissa. Tämän jälkeen olin todella iloisesti yllättynyt, kun lähti hyvin käyntiin ilman vikailmoituksia. Ajelin 20-30km ja ajattelin, että no problem.

    Tänään sitten starttaa hyvin, mutta mittarissa palaa keltainen valo jossa auto tolpan nokassa sekä ilmoitus "battery increases discharge". Puhallin ei pelaa alkuunsa oikein, mittariston kello nollautuu ym. Ajelen nyt ehkä sen 40-50km motarilla jotta akku latautuisi.

    Mutta muutaman tunnin jälkeen virrat päälle, ja taas antaa tuota em. vikailmoitusta. Paljonko tuolla pitää ajaa, jotta akku latautuisi edes sen verran, ettei tule ilmoituksia? Ja miksi tuon pitkän seisokin jälkeen ei tullut ilmoituksia? Vai joko se levisi ?
    No ensin esimerkki, viime toukokuussa ajoin moottorikelkallani kevään viimeisen reissun ja sillon kelkka valitti (merkki+ääni hälytys) tyhjästä akusta, no uutta en kesällä hommannu ja nyt jouluna käynnistin kelkan eka kerran toukokuun jälkeen ja jouluna oli kovia pakkasia useampi viikko siitä huolimatta kelkka ei herjaillut akusta mitään mutta joulusta 2vk laitoin kelkan käyntiin niin kas nyt se olikin tyhjä vaikkakin sen olisi jouluna juuri pitäny latautua kun ajelin eikä tyhjentyä. Eli ihmeelliset on volttien tiet.

    Suosittelen mittaamaan voltit akun navoista ja jos se on alle 12 niin voi olettaa että akku alkaa olla heikossa hapessa. Ota kaapelit irti ja lataa akku kunnolla täyteen ja sitte alat jännittään että millon akku on taas tyhjä.
    Sitä en tiedä kauanko pitää ajaa että ei herjoja tule enkä tiedä onko mahdollista että se herjaisi sitä vanhaa vikaa vaikka akku olisikin riittävästi latautunu.
    Mutta jos akku alkaa olemaan tyhjä niin tuollaisen 40-50km ajon lataus häviää varmaankin jo seuraavan aamun "kylmä"käynnistyksessä.

    E60:in akkukin taitaa olla niin kylmässä paikkaa että menee paljon latausta hukkaan koska akku on "liian" kylmä ottaakseen latauksen kunnolla vastaan.

    Tämä on kaikki sitte maalaisjärjellä ajateltua mutua johon ei pidä uskoa 100%:sti.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #77
      Originally posted by Cor_Major View Post
      Olisko tietoa E60:n akun latauslogiikasta?

      Auto seisoi n. 2vko kovissa pakkasissa. Tämän jälkeen olin todella iloisesti yllättynyt, kun lähti hyvin käyntiin ilman vikailmoituksia. Ajelin 20-30km ja ajattelin, että no problem.

      Tänään sitten starttaa hyvin, mutta mittarissa palaa keltainen valo jossa auto tolpan nokassa sekä ilmoitus "battery increases discharge". Puhallin ei pelaa alkuunsa oikein, mittariston kello nollautuu ym. Ajelen nyt ehkä sen 40-50km motarilla jotta akku latautuisi.

      Mutta muutaman tunnin jälkeen virrat päälle, ja taas antaa tuota em. vikailmoitusta. Paljonko tuolla pitää ajaa, jotta akku latautuisi edes sen verran, ettei tule ilmoituksia? Ja miksi tuon pitkän seisokin jälkeen ei tullut ilmoituksia? Vai joko se levisi ?
      Jos on alkupään E60, niin vika saattaa hyvinkin olla akun miinuskaapelin yhteydessä olevassa IBS(Intelligent battery sensor):ssa. Alkuvaiheessa osa on päivittynyt useaan kertaan.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #78
        ............................
        Last edited by viktor; 18-01-2010, 01:37.
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • Cor_Major
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 73
          • Finland

          #79
          Originally posted by Clavurion View Post
          Jos on alkupään E60, niin vika saattaa hyvinkin olla akun miinuskaapelin yhteydessä olevassa IBS(Intelligent battery sensor):ssa. Alkuvaiheessa osa on päivittynyt useaan kertaan.
          Kyseessä 5/2006 valmistettu peli eli kai tuon pitäisi olla jo "parempaa mallia"..

          Comment

          • kvt
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 236
            • Satakunta

            #80
            Originally posted by Clavurion View Post
            Muutat vain FA-listaan oikean akun vartustekoodin. Esim. 110 Ah tilalle 90 Ah AGM: -B110 pois ja -A090 tilalle. Sitten koodaat CAS:n. Sitten kun DIS:llä vielä ilmoitat sen akun vaihdon, siellä näkyy ko. akun tiedot.
            Olen tässä yrittänyt useaan otteeseen muuttaa 90ah agm akun tilalle tavallisen 90ah akun NCS-expertillä, mutta en saa järkeeni miten se tapahtuu. Onko turhan monimutkaista neuvo aloitteliajalle miten sen teen, kun ei viitsis Tampereelle asti sitä lähteä teettämään lallevihtisellä. Tuon akun vaihdon kyllä sentään osaan ilmoittaa INPA:lla. Mutta osaaminen loppuu NCS:llä jo siihen kun saan kohdan fa-list auki, niin pystyn sinne lisäämään B090, mutta en sieltä saa pois tota A090:aa, eikä se B090:kaan pysy muistissa. Yritänkö muuttaa sitä väärästä paikasta, vai mikä mättää.
            Last edited by kvt; 06-01-2010, 19:44.
            -12 F11 530Da

            Comment

            • kvt
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 236
              • Satakunta

              #81
              Sain Clavurionilta hyvät neuvot ja sain kuin sainkin vihdoin tuon akun tyypin vaihdettua ja vaihdon nollattua, vaikka akku ei varsinaisesti enää uusi olekaan, kun on se nyt jo parikuukautta käytössä ollut, mutta ei kai se nyt niin tarkkaa voi olla. :think
              Yksi asia jäi kuitenkin vielä epäselväksi. INPAsta löytyy akkuun liittyvät kaksi kohtaa Batterietausch registerieren ja Histogramm reset. Ensimmäisen pitäis ainakin sanakirjakäännöksen perusteella olla tuo akun vaihdon nollaus, mutta mikä on histogramm reset ja pitäiskö se myös suorittaa tässä yhteydessä?
              -12 F11 530Da

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #82
                Originally posted by kvt View Post
                Sain Clavurionilta hyvät neuvot ja sain kuin sainkin vihdoin tuon akun tyypin vaihdettua ja vaihdon nollattua, vaikka akku ei varsinaisesti enää uusi olekaan, kun on se nyt jo parikuukautta käytössä ollut, mutta ei kai se nyt niin tarkkaa voi olla. :think
                Yksi asia jäi kuitenkin vielä epäselväksi. INPAsta löytyy akkuun liittyvät kaksi kohtaa Batterietausch registerieren ja Histogramm reset. Ensimmäisen pitäis ainakin sanakirjakäännöksen perusteella olla tuo akun vaihdon nollaus, mutta mikä on histogramm reset ja pitäiskö se myös suorittaa tässä yhteydessä?
                Loistavaa että sait homman pelaan. Ei ole akun iällä merkitystä.

                Toi histogrmm reset on varmaan akun varaustila laskureitten nollaus, niitä voi tutkia jos auto syö virtaa ym. Eli ei tarvi nollata...
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #83
                  Onko kukaan repinyt IBS:ää pois ja kokeillut kuinka käy? Jos autossa on jänniitteensäädin niinkuin "vanhoissa hyvissä" autoissa ei ylilatautumisen vaaraa pitäisi olla. Ei virtaa mihinkään mene jos jännite sekä laturin syötössä, että akussa on sama.

                  Helpottaisi varmasti monen akkutuskaa, jos tollasista polttoaineensäästösysteemeistä pääsisi eroon.
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by Kilpuri View Post
                    Onko kukaan repinyt IBS:ää pois ja kokeillut kuinka käy? Jos autossa on jänniitteensäädin niinkuin "vanhoissa hyvissä" autoissa ei ylilatautumisen vaaraa pitäisi olla. Ei virtaa mihinkään mene jos jännite sekä laturin syötössä, että akussa on sama.

                    Helpottaisi varmasti monen akkutuskaa, jos tollasista polttoaineensäästösysteemeistä pääsisi eroon.
                    Ilman IBS data piuhaa on pysyvä vikakoodi DDE/DME:llä, tosin auto ei sitä herjaa mitenkään. Ihan perus maa johdolla en ole kokeillut kuinka käy.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #85
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Ilman IBS data piuhaa on pysyvä vikakoodi DDE/DME:llä, tosin auto ei sitä herjaa mitenkään. Ihan perus maa johdolla en ole kokeillut kuinka käy.
                      Perus maa johdolla lataus toimii samalla lailla kuin ilman tuota datakaapelia, syystä että datakaapelin irroituksen jälkeen ei autossa ole käytössä ns. ibs:stä muuta kuin se jokusen milliohmin sarjavastus maakaapelissa jolla ei ole mihinkään mitään käytännön merkitystä sellaisenaan. Itse IBS "intelligent battery sensor" koostuu käytännössä jokusen milliohmin sarjavastuksesta jonka yli vaikuttava jännite mitataan ja tästä saadaan kulloisenkin purku/latausvirran suuruus, sen lisäksi järjestelmänä ibs mittaa toki myös kulloistakin akun napajännitettä. Järjestelmään liittyy myös piirikytkentä joilla nämä analogiset mittaussignaalit tulkitaan ja siirretään eteenpäin, ibsn viat lienevät useimmin juuri näissä osissa tai mittaussignaalin kytkennöissä vastuksen päihin, molemmat ainakin periaatteessa myös korjattavissa. Jos itse vastus menee jostain syystä poikki virtaa ei kulje lainkaan ja auto on kuollut sähköisesti, tämän voi tilapäisesti toki korjata ohittamalla vastus (datakaapeli mielellään irti silloin) jolloin autolla voi ajaa.

                      Comment

                      • Janne S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 437
                        • Keminmaa

                        #86
                        Voi v***u s*****an ibs

                        Jätti sit tielle, todennäköisin syy on just tuo helvetin älykäs ibs kaapeli. Ensin katos lämmityspuhallin sit alko tippuun kaikki maholliset laitteet pois päältä, ei viittiny ajaa ku katos kaikki sähköt, kone alko nykimään ku bensapumppu lakkoili virran vähyydestä, no hinauspalvelu vei wetterin pihale raadon, et tällaista tänään.
                        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                        Comment

                        • jilli
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 2
                          • Suomi

                          #87
                          Originally posted by Cor_Major View Post
                          Olisko tietoa E60:n akun latauslogiikasta?

                          Auto seisoi n. 2vko kovissa pakkasissa. Tämän jälkeen olin todella iloisesti yllättynyt, kun lähti hyvin käyntiin ilman vikailmoituksia. Ajelin 20-30km ja ajattelin, että no problem.

                          Tänään sitten starttaa hyvin, mutta mittarissa palaa keltainen valo jossa auto tolpan nokassa sekä ilmoitus "battery increases discharge". Puhallin ei pelaa alkuunsa oikein, mittariston kello nollautuu ym. Ajelen nyt ehkä sen 40-50km motarilla jotta akku latautuisi.

                          Mutta muutaman tunnin jälkeen virrat päälle, ja taas antaa tuota em. vikailmoitusta. Paljonko tuolla pitää ajaa, jotta akku latautuisi edes sen verran, ettei tule ilmoituksia? Ja miksi tuon pitkän seisokin jälkeen ei tullut ilmoituksia? Vai joko se levisi ?
                          Minulla on ollut vm. 2008 520dA-mallissa tämä Increased Battery Discharge -ongelma heti ensimmäisestä talvesta alkaen. Kun pakkanen menee -10 huonommalle puolelle, alkavat hälytykset. Samalla kello nollautuu. Joskus vain kello nollautuu. Jos ajaa yli 100 km putkeen, menee 1-2 päivää ennen kuin hälytykset alkavat uudelleen. Esim. tällä viikolla autolla on ajettu yli 500 km ja samat hälytykset tulevat koko ajan.

                          Viime talvena vaihtoivat takuuhuollossa akun, ongelma ei tullut uudelleen, mutta ei ollut enää kovia pakkasiakaan. Tänä talvena viimeiset 3 viikkoa tullut taas hälytyksiä koko ajan. Auto on nyt menossa uudelleen takuuhuoltoon (alkuperäinen Suomiauto).

                          Mainittakoon vielä, että auto starttaa aina hyvin ja käytän aina moottorinlämmitintä. Webastoa en ole käyttänyt kun ei starttaa kuitenkaan johtuen em. hälytyksistä. Ei kai webastoa ole tarkoitettu käytettäväksi kylmällä??? Akun jännite moottorin ollessa seis on luokkaa 11,8-12,2 V konehuoneessa olevista navoista mitattuna.

                          Onko vastaavia kokemuksia?

                          Jilli

                          Comment

                          • tuomkiti81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1162
                            • Seinäjoki

                            #88
                            Originally posted by jilli View Post
                            Minulla on ollut vm. 2008 520dA-mallissa tämä Increased Battery Discharge -ongelma heti ensimmäisestä talvesta alkaen. Kun pakkanen menee -10 huonommalle puolelle, alkavat hälytykset. Samalla kello nollautuu. Joskus vain kello nollautuu. Jos ajaa yli 100 km putkeen, menee 1-2 päivää ennen kuin hälytykset alkavat uudelleen. Esim. tällä viikolla autolla on ajettu yli 500 km ja samat hälytykset tulevat koko ajan.

                            Viime talvena vaihtoivat takuuhuollossa akun, ongelma ei tullut uudelleen, mutta ei ollut enää kovia pakkasiakaan. Tänä talvena viimeiset 3 viikkoa tullut taas hälytyksiä koko ajan. Auto on nyt menossa uudelleen takuuhuoltoon (alkuperäinen Suomiauto).

                            Mainittakoon vielä, että auto starttaa aina hyvin ja käytän aina moottorinlämmitintä. Webastoa en ole käyttänyt kun ei starttaa kuitenkaan johtuen em. hälytyksistä. Ei kai webastoa ole tarkoitettu käytettäväksi kylmällä??? Akun jännite moottorin ollessa seis on luokkaa 11,8-12,2 V konehuoneessa olevista navoista mitattuna.

                            Onko vastaavia kokemuksia?

                            Jilli
                            Mulla ei ollu ihan vastaavaa ongelmaa mutta läheltä liippaa...

                            Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                            Opel Insignia 2.0 Cdti
                            Scania R560 8x4

                            Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                            Ex. E60 530dA -05
                            Ex. E39 530dA -01
                            Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                            Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                            Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                            Comment

                            • Cor_Major
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 73
                              • Finland

                              #89
                              Originally posted by jilli View Post
                              Minulla on ollut vm. 2008 520dA-mallissa tämä Increased Battery Discharge -ongelma heti ensimmäisestä talvesta alkaen. Kun pakkanen menee -10 huonommalle puolelle, alkavat hälytykset. Samalla kello nollautuu. Joskus vain kello nollautuu. Jos ajaa yli 100 km putkeen, menee 1-2 päivää ennen kuin hälytykset alkavat uudelleen. Esim. tällä viikolla autolla on ajettu yli 500 km ja samat hälytykset tulevat koko ajan.

                              Viime talvena vaihtoivat takuuhuollossa akun, ongelma ei tullut uudelleen, mutta ei ollut enää kovia pakkasiakaan. Tänä talvena viimeiset 3 viikkoa tullut taas hälytyksiä koko ajan. Auto on nyt menossa uudelleen takuuhuoltoon (alkuperäinen Suomiauto).

                              Mainittakoon vielä, että auto starttaa aina hyvin ja käytän aina moottorinlämmitintä. Webastoa en ole käyttänyt kun ei starttaa kuitenkaan johtuen em. hälytyksistä. Ei kai webastoa ole tarkoitettu käytettäväksi kylmällä??? Akun jännite moottorin ollessa seis on luokkaa 11,8-12,2 V konehuoneessa olevista navoista mitattuna.

                              Onko vastaavia kokemuksia?

                              Jilli

                              Oudolta kuulostaa, että noinkin uudessa on samaa ongelmaa. Itsellä -06:ssa on nollannut kellon muutamaan otteeseen, mutta ilmoitukset alkoivat vasta parin viikon seisonnan jälkeen. Ilmoitukset loppuivat heti kun kävin ajamassa 100km lenkin seisonnan jälkeen, tuolloin oli edelleen sen 30 astetta pakkasta. Tosin autossani sisätilan lämppäri ja olen pitänyt suksiluukkua kovilla pakkasilla avoinna, jotta akulle tulisi edes vähän lämpöä.

                              Comment

                              • guzzi
                                Newbiemmer
                                • Aug 2008
                                • 3

                                #90
                                [quote=jilli;1889907]Minulla on ollut vm. 2008 520dA-mallissa tämä Increased Battery Discharge -ongelma heti ensimmäisestä talvesta alkaen. Kun pakkanen menee -10 huonommalle puolelle, alkavat hälytykset. Samalla kello nollautuu. Joskus vain kello nollautuu. Jos ajaa yli 100 km putkeen, menee 1-2 päivää ennen kuin hälytykset alkavat uudelleen. Esim. tällä viikolla autolla on ajettu yli 500 km ja samat hälytykset tulevat koko ajan.

                                Viime talvena vaihtoivat takuuhuollossa akun, ongelma ei tullut uudelleen, mutta ei ollut enää kovia pakkasiakaan. Tänä talvena viimeiset 3 viikkoa tullut taas hälytyksiä koko ajan. Auto on nyt menossa uudelleen takuuhuoltoon (alkuperäinen Suomiauto).

                                Mainittakoon vielä, että auto starttaa aina hyvin ja käytän aina moottorinlämmitintä. Webastoa en ole käyttänyt kun ei starttaa kuitenkaan johtuen em. hälytyksistä. Ei kai webastoa ole tarkoitettu käytettäväksi kylmällä??? Akun jännite moottorin ollessa seis on luokkaa 11,8-12,2 V konehuoneessa olevista navoista mitattuna.

                                Onko vastaavia kokemuksia?



                                Itsellä myös vm. 2008 520dA ja vastaava ongelma. Tosin alkoi vasta nyt viime lauantaina. Viime talvena ei ongelmia ollut. Täytynee tilata huoltoaika Wetteriltä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎