Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

Tuollaisia vanteita olen tässä harkinnut laittavani. Vanteen koko vaihtoehdot ovat ilmeisesti 19"x8.5 et20 ja 19"x9.5 et20, jotka tuossa kuvassakin varmaan ovat alla. Tuo leveämpi vanne näyttää hienommalta, kun puolat kaartuvat syvemälle. Kysymys kuuluukin, että olisko hölmön näköinen jos laittais eteen ja taakse tuon saman 9.5" leveän vanteen ja renkaiksi 245/35 ja 285/30? Sopisko tuollainen rengastus yleensäkään e61:een noilla vanteilla ja voiko 245 rengasta laittaa 9.5" vanteelle, vai onko tuo aivan liian leveä vanne?
    -12 F11 530Da

Comment

• Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

Originally posted by Anzafin View Post
      No mahtuu. Mulla takana 8,5" et2 245/35 R19 eikä mitään ongelmia. Tulee 7mm ulommaksi kuin 9" et15 vanne, tosin kapeampi kumi, mutta ei se ulkoreunaan niin vaikuta.
      Kyllä se kumi nimenomaan vaikutta.
      Olet oikeassa, että VANTEEN reuna menee noin, mutta kumi ei tässä tapauksessa mene samassa suhteessa, päin vastoin...

ET 2 vanne + 245/35 kumi tulee laskennallisesti 2mm sisemmäs kuin 275/30 kumi ET15 vanteella. Siis kumin kulutuspinta!!! Siksi toi ET 15 raapii helpommin.
      Last edited by Aksa P; 15-03-2011, 18:14.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

Comment

• Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

Originally posted by kvt View Post
        http://www.givawheels.be/Userdata/Li...o-mirabeau.jpg
        Kysymys kuuluukin, että olisko hölmön näköinen jos laittais eteen ja taakse tuon saman 9.5" leveän vanteen ja renkaiksi 245/35 ja 285/30? Sopisko tuollainen rengastus yleensäkään e61:een noilla vanteilla ja voiko 245 rengasta laittaa 9.5" vanteelle, vai onko tuo aivan liian leveä vanne?
        245 kumi käy kyllä 9,5" vanteelle. On toki hivenen "eri näköinen" kuin toi 285 kumi

Vanne ei vaan tolla ET:llä mahdu eteen alle. (katso aiemmat viestit ed. sivulla...)
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

Comment

• kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

Originally posted by Aksa P View Post
          245 kumi käy kyllä 9,5" vanteelle. On toki hivenen "eri näköinen" kuin toi 285 kumi

Vanne ei vaan tolla ET:llä mahdu eteen alle. (katso aiemmat viestit ed. sivulla...)
          No voi hemmetti, olen tätä topiccia seuraillut, mutten yhtään muistanut että tuostahan oli juuri juttua.
          No pitää laittaa sitten vaan eteen kapeampi vanne ja on se kyllä toisaalta varmasti järkevämmän näköinenkin, kun ei joudu väkisin venyttämään 245:sta 9.5" vanteelle.
          -12 F11 530Da

Comment

• bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

No voi hemmetti, olen tätä topiccia seuraillut, mutten yhtään muistanut että tuostahan oli juuri juttua.
            No pitää laittaa sitten vaan eteen kapeampi vanne ja on se kyllä toisaalta varmasti järkevämmän näköinenkin, kun ei joudu väkisin venyttämään 245:sta 9.5" vanteelle.

285/30-19 ja ET20 ei välttämättä mahdu pyörimään raapimatta. laita eteen 235-245/35 ja taakse 275/30
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• mikkod
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 5202
              • Stadi

Originally posted by bemu2000 View Post
              joo muuten hyvä, mutta ET luvut liian pienet. takana ei pyöri raapimatta ET15 275/30-19. saisi olla ET20-25.
              Mulla on talvivanteena 9.5x19et5 275/30R19 ja ei raavi kiinni mihinkään.
              Helkama S3000
              Myydään kutosen alustaosia
              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

Comment

• kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

285/30-19 ja ET20 ei välttämättä mahdu pyörimään raapimatta. laita eteen 235-245/35 ja taakse 275/30
                Tuo 245/35 olis oikea koko tähän autoon ja sille saman korkuinen pari olis juuri tuo 285/30. Viime kesänä mulla oli 245/40 18" ja 275/30 18" renkaat ja pisti koko ajan silmään kun takarenkaat oli hiukan matalammat, että sen takia tuon 285:sen mielellään laittaisin. Muutenkin mielestäni sais kyllä 19" vanteella olla mahdollisimman korkeat kumit, kun jokatapauksessa aika matalaksi tuo profiili jää.

Nyt mulla on takana 245/40 18" et20 ja 20mm spacerit eli et:ksi tulee 0, eikä raavi kiinni. http://www.rimsntires.com/specs.jsp Ton laskurin mukaan uudet vanteet tulis 285 kumeilla samaan kohtaan.

Mulla on kyllä nyt renkaat aikalailla kallellaan ja viime kesänä söi noi 275 kumit sisäsyrjästä sileäksi. Kuluikohan ne renkaat nopeasti tuon camperin takia, vai kuluuko renkaat tasaisesti siitä huolimatta jos vain auraukset on kohdillaan. Jos meinaan joudun säätämään renkaat enemmän pystyyn, niin saattaa kyllä sitten tosiaan alkaa raapimaan tuo 285:nen, kun ei siinä nytkään hirveästi varaa ole ennen kuin alkaa ottamaan sisälokariin kiinni.
                -12 F11 530Da

Comment

• bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

Originally posted by mikkod View Post
                  Mulla on talvivanteena 9.5x19et5 275/30R19 ja ei raavi kiinni mihinkään.

sitten sulla on kaaret mankeloitu, tai jotain muuta outoa autossa. tai sitten tuo ET luku ei pidä paikkaansa. tai alusta on korkea, eikä ole ikinä ollut kuormaa päällä niin että olisi ylttynyt ottamaan kiinni.

tuo ET15 275/30 ja ET20 285/30 on todella lähellä ja saattaa ihan renkaasta ja madalluksesta riippuen jo ottaa kiinni. yksi asiakas soitteli, että 9,5x20" ET20 275/30 kumilla raapii kiinni. tuo nyt on vähän korkeampi setti, mutta antaa vähän silti kuvaa että lähellä mennään jo.
                  Last edited by bemu2000; 16-03-2011, 10:31.
                  Vanteet edullisesti

Comment

• kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

Mulla on muistaakseni -35mm H&R jouset edessä ja takapää laskettu niin alas että auto on vaaterissa, eli ei se kovin korkea kyllä ole, mutta tekiskö tuo sitten asiaa kun farkussa on nuo ilmajouset, jolloin perä pysyy siellä missä kuuluukin kuormasta huolimatta.
                    Tarkistin vielä niin on mulla siinä 20mm spacerit ja 18" replica M5-vanteet missä pitäis kyllä olla et20, jos ei sitten ole valmistusvikaa, kun ei kai noita M5-replikoita edes ole millään 25 et:llä. Kaariakaan ei mielestäni ole mankeloitu, tai ainakin kaaren reuna kulkee suoraan sisäänpäin ja ainoastaan viimeinen n.5mm on hieman ylöspäin tavutettu. Vai onko kaaren reuna alunperin sen mallinen? Rengas on kyllä todella lähellä kaarta, ettei paljoa tarvittais niin varmaan kyllä raapiskin, mutta vielä ei ole ottanut kiinni.
                    Mutta miten paljon teillä on madalletussa E61 renkaat sisäänpäin kallellaan, kun mulla on kyllä aikalailla. Olisko kellään kuvaa autostaan takaa päin, niin vois verrata, että olisko mulla jotenkin camber-kulmat viturallaan.

edit: Tuli velä mieleen, että viime kesänähän mulla oli 275/35 18"/9" et20 +5mm spaceri eli et15, eikä myöskään raapinut kiinni, että ei varmaan ainakaan molemmissa tapauksissa ollut vanteen et:ssä heittoa. Tuossa vielä pari kuvaa viime kesältä.

Last edited by kvt; 16-03-2011, 15:50.
                    -12 F11 530Da

Comment

• bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

Mulla on muistaakseni -35mm H&R jouset edessä ja takapää laskettu niin alas että auto on vaaterissa, eli ei se kovin korkea kyllä ole, mutta tekiskö tuo sitten asiaa kun farkussa on nuo ilmajouset, jolloin perä pysyy siellä missä kuuluukin kuormasta huolimatta.
                      Tarkistin vielä niin on mulla siinä 20mm spacerit ja 18" replica M5-vanteet missä pitäis kyllä olla et20, jos ei sitten ole valmistusvikaa, kun ei kai noita M5-replikoita edes ole millään 25 et:llä. Kaariakaan ei mielestäni ole mankeloitu, tai ainakin kaaren reuna kulkee suoraan sisäänpäin ja ainoastaan viimeinen n.5mm on hieman ylöspäin tavutettu. Vai onko kaaren reuna alunperin sen mallinen? Rengas on kyllä todella lähellä kaarta, ettei paljoa tarvittais niin varmaan kyllä raapiskin, mutta vielä ei ole ottanut kiinni.
                      Mutta miten paljon teillä on madalletussa E61 renkaat sisäänpäin kallellaan, kun mulla on kyllä aikalailla. Olisko kellään kuvaa autostaan takaa päin, niin vois verrata, että olisko mulla jotenkin camber-kulmat viturallaan.

edit: Tuli velä mieleen, että viime kesänähän mulla oli 275/35 18"/9" et20 +5mm spaceri eli et15, eikä myöskään raapinut kiinni, että ei varmaan ainakaan molemmissa tapauksissa ollut vanteen et:ssä heittoa. Tuossa vielä pari kuvaa viime kesältä.

tuskin on ainakaan cambereita säädetty. camberien säädöistä kyllä riippuu aika paljon miten mahtuu pyörimään. sama setti voi säätämättömässä mahtua pyörimään hienosti, mutta toisella taas raapii kiinni, jos on madallettu ja kulmat säädetty.
                      Last edited by bemu2000; 16-03-2011, 16:30.
                      Vanteet edullisesti

Comment

• kvt
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 236
                        • Satakunta

tuskin on ainakaan cambereita säädetty. camberien säädöistä kyllä riippuu aika paljon miten mahtuu pyörimään. sama setti voi säätämättömässä mahtua pyörimään hienosti, mutta toisella taas raapii kiinni, jos on madallettu ja kulmat säädetty.
                        Jospa tuo sitten tosiaan vaan johtuu siitä, että mulla ei ole noita cambereita säädetty. Olin kyllä nelipyöräsuuntauksessa madalluksen jälkeen, muttei siinä silloin kyllä taidettu cambereihin koskea, eli jospa mulla on sitten vaan renkaat liian kallellaan ja siksi kuluivatkin niin nopeasti sisäsyrjistä viime kesänä.
                        Jos se on faktatietoa, ettei 285/30 19" et20 mahdu takapäähän cambereiden ollessa kohdallaan, niin pakko kai sitten on vaan hommata 275:set ja säädättää pyörät oikeaan asentoon, etteivät mene taas kesässä sileäksi.
                        Kaarien mankelointi olis tietenkin toinen vaihtoehto, mutta mieluumin jättäisin ne alkuperäiseen kuosiin ja madallan siten vaikka takapäätä sen 5mm lisää, niin ei tuo etu ja takarenkaan pieni kokoero juurikaan enää erotu.
                        -12 F11 530Da

Comment

• Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

Jospa tuo sitten tosiaan vaan johtuu siitä, että mulla ei ole noita cambereita säädetty. Olin kyllä nelipyöräsuuntauksessa madalluksen jälkeen, muttei siinä silloin kyllä taidettu cambereihin koskea, eli jospa mulla on sitten vaan renkaat liian kallellaan ja siksi kuluivatkin niin nopeasti sisäsyrjistä viime kesänä.
                          Jos se on faktatietoa, ettei 285/30 19" et20 mahdu takapäähän cambereiden ollessa kohdallaan, niin pakko kai sitten on vaan hommata 275:set ja säädättää pyörät oikeaan asentoon, etteivät mene taas kesässä sileäksi.
                          Kaarien mankelointi olis tietenkin toinen vaihtoehto, mutta mieluumin jättäisin ne alkuperäiseen kuosiin ja madallan siten vaikka takapäätä sen 5mm lisää, niin ei tuo etu ja takarenkaan pieni kokoero juurikaan enää erotu.
                          Ei kait se mankelointi ole mikään vaihtoehto sille että säädetään/säädätetään camberit oikeiksi valitulle vannekoolle???

Comment

• mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5202
                            • Stadi

sitten sulla on kaaret mankeloitu, tai jotain muuta outoa autossa. tai sitten tuo ET luku ei pidä paikkaansa. tai alusta on korkea, eikä ole ikinä ollut kuormaa päällä niin että olisi ylttynyt ottamaan kiinni.

tuo ET15 275/30 ja ET20 285/30 on todella lähellä ja saattaa ihan renkaasta ja madalluksesta riippuen jo ottaa kiinni. yksi asiakas soitteli, että 9,5x20" ET20 275/30 kumilla raapii kiinni. tuo nyt on vähän korkeampi setti, mutta antaa vähän silti kuvaa että lähellä mennään jo.
                            Vanne on 9.5x19et25 + 20mm spacer. Alusta on laskettu -30mm ja ei ole kaaria rullattu. Tokihan toi on "korkea", ja eihän farkussa tavaraa kuljeteta Mutta ei raavi ei...kunhan saan auton pajalta niin otan kuvan.

Tossa etusesta kuva 245/35R19 -30mm
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

Comment

• Matson^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2008
                              • 2113
                              • Seinäjoki

Eikös farkussa ollut muutenkin aavistuksen paremmin tilaa kaarissa?

Orkkis M6:set eli 9,5" x 19" et17 275 & 285 /30R19 kumeilla hipsi ihan vähän kiinni ylimmästä kohdasta kaaren pokkaukseen.
                              Camberit takana niin pystyssä kun sai, sekä jouset oli nuo Eibachin 50/30mm, renkaat kului aivan tasaisesti.

Näin jos ihan vakiokaarista puhutaan..
                              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                              | Nissan Navara TREK-1 |
                              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

Comment

• kvt
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 236
                                • Satakunta

Originally posted by Hemi View Post
                                Ei kait se mankelointi ole mikään vaihtoehto sille että säädetään/säädätetään camberit oikeiksi valitulle vannekoolle???
                                Ei tietenkään. Tarkoitin että kun säädän camberit kohdalleen ja jos 285:set ei silloin mahdu mutta 275:set mahtuu, niin vaihtoehdoiksi jää mankeloida kaaret ja laittaa 285, tai tyytyä 275 takarenkaisiin. Haluaisin nimenomaan 285/30 19" takarenkaat koska ovat täsmälleen saman korkuiset 245/35 eturenkaiden kanssa.

Tuo mikkod:n setti on kyllä jo outo, että miten voi mahtua, kun se tulee jo 10mm ulommas kuin nykyiset renkani. Ei mulla ainakaan siinä varmaan 10mm tilaa voi olla ja leveät renkaat kuluu jo nyt syrjistä. Kuluuko sun renkaat mikkod tasaisesti?
                                Last edited by kvt; 17-03-2011, 09:02.
                                -12 F11 530Da

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎