Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D starttaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • y95sjave
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 32
    • Sipoo

    #46
    Kiitti WSE1 kattavasta vastauksesta, tuo selventi jo paljon! Osaatko vielä sanoa, kuinka paljon ehjän startin pitäisi haukata virtaa kun startataan? Tosiaan tuo minun startti vetää 350A joka starttauksella, joten onko se ihan terve lukema?
    - BMW 530d M-Sport 9/04

    Comment

    • Make540M60
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 94
      • Kouvola

      #47
      Nyt on E60 530d alla ja starttihan siitä sitten levähti, 130tkm ajettu. Auto meni hinaukseen lähimmälle korjaamolle, eli paikalliseen merkkiliikkeeseen mikkeliin. Pitääkö paikkansa, että imusarjan joutuu tuosta sitten irroittamaan, jos startin vaihtaa? Kuulostaa kummalliselta, mutta kun auto on siellä kaukana ja itse ihan muualla, niin vaikea mennä mitään sanomaan vastaan näkemättä? Onko jollakulla tietoa?
      *E34 540 -94 ia.*
      *E34 525 -91*
      *E60 530d -03*
      *F10 525d -10*

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #48
        Originally posted by Make540M60 View Post
        Nyt on E60 530d alla ja starttihan siitä sitten levähti, 130tkm ajettu. Auto meni hinaukseen lähimmälle korjaamolle, eli paikalliseen merkkiliikkeeseen mikkeliin. Pitääkö paikkansa, että imusarjan joutuu tuosta sitten irroittamaan, jos startin vaihtaa? Kuulostaa kummalliselta, mutta kun auto on siellä kaukana ja itse ihan muualla, niin vaikea mennä mitään sanomaan vastaan näkemättä? Onko jollakulla tietoa?
        Sanopa niille, että kannattaa varmaan vielä kerran kurkata ohjeet TIS:stä, ennen kuin edes konepeltiä avaavat.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Make540M60
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 94
          • Kouvola

          #49
          Noh, ei se sitten enää niin varma tuosta ollutkaan. Mutta jos nyt kerran ottaa imusarjan irti, niin pyysin repimään läppäsysteemit samalla pois. Merkkihuoltoa...
          *E34 540 -94 ia.*
          *E34 525 -91*
          *E60 530d -03*
          *F10 525d -10*

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #50
            Originally posted by Make540M60 View Post
            Nyt on E60 530d alla ja starttihan siitä sitten levähti, 130tkm ajettu. Auto meni hinaukseen lähimmälle korjaamolle, eli paikalliseen merkkiliikkeeseen mikkeliin. Pitääkö paikkansa, että imusarjan joutuu tuosta sitten irroittamaan, jos startin vaihtaa? Kuulostaa kummalliselta, mutta kun auto on siellä kaukana ja itse ihan muualla, niin vaikea mennä mitään sanomaan vastaan näkemättä? Onko jollakulla tietoa?
            Ei tarvitse startin vaihdon takia irroittaa. Startin vaihdossa menee noin tunti (no allekin jos pultit eivät ole kovin juuttuneet eli kiertvät sormin ulos avaimella irroituksen jälkeen), mutta vaatii sen että työkalut ovat juuri tarkoitukseen sopivat eli pitkää ja suoraa (tai "väärinpäin" taivutettuna vielä parempi) E12 avainta tarvitaan.

            Comment

            • y95sjave
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 32
              • Sipoo

              #51
              Alkaa käynnistäminen olla jo vaikean kuuloista ja sisävalot himmenevät kun starttaa. Pitäisi mitata uudelleen starttimoottorin viemä virta käynnistyshetkellä, onko se suurentunut tuosta 350 ampeerista. Eikö kukaan tiedä, kuinka paljon ehjä starttimoottori imaisee virtaa?

              Pian jotain tarttis kuitenkin tehdä, joko akun ja/tai startin vaihto...
              - BMW 530d M-Sport 9/04

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #52
                Originally posted by y95sjave View Post
                Alkaa käynnistäminen olla jo vaikean kuuloista ja sisävalot himmenevät kun starttaa. Pitäisi mitata uudelleen starttimoottorin viemä virta käynnistyshetkellä, onko se suurentunut tuosta 350 ampeerista. Eikö kukaan tiedä, kuinka paljon ehjä starttimoottori imaisee virtaa?

                Pian jotain tarttis kuitenkin tehdä, joko akun ja/tai startin vaihto...
                350A on jo liikaa.

                Originally posted by WSE1 View Post
                Tuo (mm.) E60 dieselin starttiongelma on tyyppivika, johtuu alimitoitetusta startista.
                Vanhemmassa (E39/38 etc.) 3,0 dieselissä oli järeämpi startti, pitäisi joskus tutkia sopisiko tämä / minkälaisin muutoksin tuohon uudempaan - moottorihan on siis teknisesti aika lailla sama. Taitaa johtua vaihdelaatikon muutoksista enemmänkin tuo sopivuus tai mahdollinen eroavaisuus.
                Starteissa erikokoiset hammaspyörät. Mielestäni ei mitään järkeä ruveta modailemaan sinne mitään muuta starttia.


                Comment

                • Jarkka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 70
                  • Pks

                  #53
                  Originally posted by Bullitt View Post
                  350A on jo liikaa.
                  Perustuuko 350A mittaukseen?

                  Itselläni hiukan virta, startti tai jotain ongelmia. Starttaa todella vaivalloisesti ja muutaman kerran ei ole jaksanut startata ensimmäisellä napin painalluksella. INPA ei näytä mitään vikavikakoodeja, latausjännite aina hiukan yli 14V, auto menee lepotilaan (mitattu) ja jännite tällöin 12.5-12.6V Mitään vikakoodeja virroista, jännitteistä tai mitään valojen vilkkumisia tms ei ole ollut.
                  Kun lataa akun ctek:llä niin toimii muutaman päivän paremmin mutta ei vielä niin pirteä kuin oli keväällä/talvella. Heikkeni nopeasti keväällä.
                  Akun on INPA:n rekisteröinnin mukaan joku vaihtanut 4-v sitten (n. 100tkm sitten) AGM-90Ah mutta akun tyyppi on ohjelmoimatta (hoituu tällä viikolla), nyt siis auton tiedoissa normi 90Ah. Startin virta on mitattu, pyörii noin 350-400A. Vilahtaa suht nopeasti lukemat näytöllä joten tarkkaa vaikea sanoa. Verrokkina mitattu E39 540 (hyvin toimiva uudehkolla akulla) virrat oli n. 400A. Mitattu kahdella eri mittarilla.

                  Pystyisikö joku mittaamaan startin ottaman virran hyvin starttaavasta E6X:stä niin saisi rajattua ongelmaa.
                  F15 X5 50i

                  Comment

                  • A62
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 117
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Jarkka View Post
                    Perustuuko 350A mittaukseen?

                    Itselläni hiukan virta, startti tai jotain ongelmia. Starttaa todella vaivalloisesti ja muutaman kerran ei ole jaksanut startata ensimmäisellä napin painalluksella. INPA ei näytä mitään vikavikakoodeja, latausjännite aina hiukan yli 14V, auto menee lepotilaan (mitattu) ja jännite tällöin 12.5-12.6V Mitään vikakoodeja virroista, jännitteistä tai mitään valojen vilkkumisia tms ei ole ollut.
                    Kun lataa akun ctek:llä niin toimii muutaman päivän paremmin mutta ei vielä niin pirteä kuin oli keväällä/talvella. Heikkeni nopeasti keväällä.
                    Akun on INPA:n rekisteröinnin mukaan joku vaihtanut 4-v sitten (n. 100tkm sitten) AGM-90Ah mutta akun tyyppi on ohjelmoimatta (hoituu tällä viikolla), nyt siis auton tiedoissa normi 90Ah. Startin virta on mitattu, pyörii noin 350-400A. Vilahtaa suht nopeasti lukemat näytöllä joten tarkkaa vaikea sanoa. Verrokkina mitattu E39 540 (hyvin toimiva uudehkolla akulla) virrat oli n. 400A. Mitattu kahdella eri mittarilla.

                    Pystyisikö joku mittaamaan startin ottaman virran hyvin starttaavasta E6X:stä niin saisi rajattua ongelmaa.
                    En pysty mittaamaan, mutta oireet oli minulla viime vuonna aivan samat. Ensin vaihdoin akun, joka mittausten perusteella ei enää ollut parhaassa hapessa. Tällä ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta. Mutta uuden startin kun laittoi, niin johan käynnistyy. Ilmeisesti startin vikaantumismoodi on juuri tuollainen, eli ottaa enemmän virtaa ja pyörittää laiskemmin.

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #55
                      Originally posted by Jarkka View Post
                      Perustuuko 350A mittaukseen?

                      Itselläni hiukan virta, startti tai jotain ongelmia. Starttaa todella vaivalloisesti ja muutaman kerran ei ole jaksanut startata ensimmäisellä napin painalluksella. INPA ei näytä mitään vikavikakoodeja, latausjännite aina hiukan yli 14V, auto menee lepotilaan (mitattu) ja jännite tällöin 12.5-12.6V Mitään vikakoodeja virroista, jännitteistä tai mitään valojen vilkkumisia tms ei ole ollut.
                      Kun lataa akun ctek:llä niin toimii muutaman päivän paremmin mutta ei vielä niin pirteä kuin oli keväällä/talvella. Heikkeni nopeasti keväällä.
                      Akun on INPA:n rekisteröinnin mukaan joku vaihtanut 4-v sitten (n. 100tkm sitten) AGM-90Ah mutta akun tyyppi on ohjelmoimatta (hoituu tällä viikolla), nyt siis auton tiedoissa normi 90Ah. Startin virta on mitattu, pyörii noin 350-400A. Vilahtaa suht nopeasti lukemat näytöllä joten tarkkaa vaikea sanoa. Verrokkina mitattu E39 540 (hyvin toimiva uudehkolla akulla) virrat oli n. 400A. Mitattu kahdella eri mittarilla.

                      Pystyisikö joku mittaamaan startin ottaman virran hyvin starttaavasta E6X:stä niin saisi rajattua ongelmaa.
                      440A keskimäärin kun äsken konetilasta mittasin sen haitarin lävitte..
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Jarkka
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 70
                        • Pks

                        #56
                        Originally posted by Mlatvala View Post
                        440A keskimäärin kun äsken konetilasta mittasin sen haitarin lävitte..
                        Kiitokset mittauksesta. Harmi vaan etta ei ratkaissut mun starttiongelmaa.

                        Itse tosiaan mitannut kolmella mittarilla ja samoja arvoja tulee. E39 540 jossa startti 1.7 kW antaa myos samoja lukemia startatessa.

                        Nyt on kuitenkin itselle koodattu oikea AGM-akku ja jos latais sen viela CTEK:lla ensin tayteen ja taytyy sitten varmaan heittaa kolikkoa vaihtaako ensin startin vai akun...:think
                        F15 X5 50i

                        Comment

                        • JNJL
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 447
                          • Imatra

                          #57
                          Originally posted by Jarkka View Post
                          Kiitokset mittauksesta. Harmi vaan etta ei ratkaissut mun starttiongelmaa.

                          Itse tosiaan mitannut kolmella mittarilla ja samoja arvoja tulee. E39 540 jossa startti 1.7 kW antaa myos samoja lukemia startatessa.

                          Nyt on kuitenkin itselle koodattu oikea AGM-akku ja jos latais sen viela CTEK:lla ensin tayteen ja taytyy sitten varmaan heittaa kolikkoa vaihtaako ensin startin vai akun...:think
                          ei tuota kannata hirveesti miettiä, startti vaihtoon. ite vaihtelin akkuja ja ostin uuden eikä sillä ollut juuri mitään merkitystä ongelmaan. Katottiin myös vikakoodeja ja nollailtiin, ei vaikutusta. Startti on vaihtotavaraa ainakin alkupään e60 malleissa. itelläni meni vaihtoon 125tkm mittarissa ja alkoi muutamassa kuukaudessa mennä huonompaan suuntaan. Startissa kuluu käämin akseli joka alkaa ottamaan runkoon kiinni.
                          JNJL

                          Comment

                          • Jarkka
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 70
                            • Pks

                            #58
                            Originally posted by JNJL View Post
                            ei tuota kannata hirveesti miettiä, startti vaihtoon. ite vaihtelin akkuja ja ostin uuden eikä sillä ollut juuri mitään merkitystä ongelmaan. Katottiin myös vikakoodeja ja nollailtiin, ei vaikutusta. Startti on vaihtotavaraa ainakin alkupään e60 malleissa. itelläni meni vaihtoon 125tkm mittarissa ja alkoi muutamassa kuukaudessa mennä huonompaan suuntaan. Startissa kuluu käämin akseli joka alkaa ottamaan runkoon kiinni.
                            Auto seisoi reilun viikon ja mitattiin vielä varmistukseksi rasitustesterillä -> akku kunnossa eli startti mennee vaihtoon.
                            Hiukan tosiaan tullut pähkäiltyä mitä tekee kun kysäsin ohimennen marmoreilta startin vaihtoa niin olisi reilut 600e... (n. 500 startti + työt).

                            Edit: Startin vaihto tilattu, Schmiedmannilta tarvikestartti 229e + työt. Kestää tai ei kestä mutta ei kestä näköjään alkuperäinenkään ja hiukka edukkaampi tuo. Tilaustavaraa, joten vanhalla siihen asti.
                            Kun kiinni niin mittaanpa uteliaisuudesta vielä joka tapauksessa uuden startin ottaman virran.
                            Last edited by Jarkka; 13-07-2011, 21:36.
                            F15 X5 50i

                            Comment

                            • bemu-freak
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 277
                              • Kerava

                              #59
                              Moi!

                              Mikä noista starteista menee rikki? Laakerit? Vai palaako vaan käämit? Pystyykö niitä korjaamaan?

                              Itsellä varmaan sama edessä, kun oli viime talvena pieniä ongelmia käynnistyksen kanssa. Kun oli -30 astetta pakkasta ja weba oli lämmittänyt koneen 0 asteiseksi, niin käynnistyksen yhteydessä meni monenlaista valoa mittaristossa (PRND, PRND.. ja kaikki muutkin vuorottelivat) ja akku oli uusi. Tosi laiskasti lähti ja yleensä vasta kolmannella kerralla.

                              Voisin koittaa tutkia laitosta, jos jollain olisi lähettää sellainen minulle?
                              BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                              ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                              Comment

                              • Mlatvala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 3553
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by Jarkka View Post
                                Auto seisoi reilun viikon ja mitattiin vielä varmistukseksi rasitustesterillä -> akku kunnossa eli startti mennee vaihtoon.
                                Hiukan tosiaan tullut pähkäiltyä mitä tekee kun kysäsin ohimennen marmoreilta startin vaihtoa niin olisi reilut 600e... (n. 500 startti + työt).

                                Edit: Startin vaihto tilattu, Schmiedmannilta tarvikestartti 229e + työt. Kestää tai ei kestä mutta ei kestä näköjään alkuperäinenkään ja hiukka edukkaampi tuo. Tilaustavaraa, joten vanhalla siihen asti.
                                Kun kiinni niin mittaanpa uteliaisuudesta vielä joka tapauksessa uuden startin ottaman virran.
                                Tämä aihe on unohtunut, mitä uusi startti ottaa virtaa?
                                E61 535d alkuunsa viritetty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎