Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D starttaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karra
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 7

    #76
    E61, 525d, -06

    Originally posted by repsa View Post
    niin siis bendix ei siirrä ratasta starttikehälle ?

    eikait siinä ole sit aikuisten oikeasti muuta vikaa kuin ;

    -startti viallinen
    -starttikehä viallinen
    Niin, mutta kun koko startti juuri uusittiin...ja sama ongelma jatkuu...

    Muutama viikko sitten asennutin säteilylämmittimen ja sisäpistorasian. Sisähaara vedettiin repsikan puolelta, jostain raitisilmasuodattimen alapuolelta. Onko tuolla laitteita, jotka olisivat voineet ottaa itteensä ja aiheutaa ko. ongelmat. Tyhjäkäynnillä kuuluu resonanssiääni, jota ei aiemmin ollut. Olen ajatellut, että ko ääni tulee kaapelista, joka ottaa runkoon läpiviennin kohdalla???

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #77
      Originally posted by Karra View Post
      Niin, mutta kun koko startti juuri uusittiin...ja sama ongelma jatkuu...

      Muutama viikko sitten asennutin säteilylämmittimen ja sisäpistorasian. Sisähaara vedettiin repsikan puolelta, jostain raitisilmasuodattimen alapuolelta. Onko tuolla laitteita, jotka olisivat voineet ottaa itteensä ja aiheutaa ko. ongelmat. Tyhjäkäynnillä kuuluu resonanssiääni, jota ei aiemmin ollut. Olen ajatellut, että ko ääni tulee kaapelista, joka ottaa runkoon läpiviennin kohdalla???
      Se läpivienti on siellä jo tehtaan jäljiltä, sun on se mahdollista itsesikin tarkastaa, kun purat raitisilmasuodattimen ja moottoriohjausboksin kannen, sen jälkeen näet siinä sen kaapelin menevän tulipellin läpi,..

      Ei se mulla ainakaan resonoi, ja aika ahdaskin oli siihen pökkiä, ei se sieltä se resonointi ääni tule.

      Tuo on vain se ainut paikka tuoda se kaapeli oikein sinne sisäpuolelle.

      Mutta siis kun kysyt onko tuolla laitteita, niin siellä on koko moottorinohjaus, kaikki boksit, vesitiiviissä kotelossa.
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • bemu-freak
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 277
        • Kerava

        #78
        Millä työkaluilla tuo startin pinnapulttien kiristys onnistuu? Torx 25?
        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

        Comment

        • Niemu
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 41
          • Klaukkala

          #79
          Originally posted by sepi77 View Post
          Jatkan nyt tähän kun liippaa aihe kuitenkin läheltä vaikken aivan näitä oireita viestiketjusta löytänyt. Vaihdatin omaani E61 -04 malliseen 530D:hen tarvikestartin n. 10kk sitten. Nyt tuo on kuitenkin alkanut taas temppuilemaan. Miten starttimoottori toimii? Tarkoitan sitä että eikös siinä startin kyljessä ole joku solenoidi joka vetää startin hammasrattaan hammaskehälle? Tuo mun auto on tehnyt nyt viikon päivät sitä että kylmällä koneella kuuluu paha ääni, vähän kuin kohina ja startti ei pyöritä moottoria. . Joskus tätä kestää n. 1s jonka jälkeen startti lähtee pyörittämään normaalisti. Tänään se teki niin että "kohinaa" jatkui ehkä n. 3s jonka jälkeen pieni pamaus ja starttaus ei alkanut ollenkaan. Virrat pois ja uudestaan starttaamaan ja tärähti heti käyntiin. Lämpimällä koneella tätä ongelmaa ei ole ainakaan vielä ollut, mutta jos auto seisoo >10 tuntia tämä tapahtuu. Mitähän tälle kannattaisi ensimmäisenä yrittää? Ei tuon startinkaan luulisi olevan tiensä päässä kun autolla ei ole ajettu kuin n. 35tkm vaihdon jälkeen.
          Originally posted by Karra View Post
          Omassa vastaavat ongelmat alkoivat viime viikolla. Ensimmäinen pakkasaamu lämmittimen perässä, mutta ei herännyt käyntiin. Startti pyröritti, mutta solenoidi ei toiminut. Hetken päästä tuli lukuisia herjoja näyttöön. Akkukenkä pois puoleksi tunniksi ja uusi yritys. Auto käynnistyi mutaman yrityksen jälkeen.
          Ajelin sen pajalle, vikakoodit tutkittiin ja epäiltiin starttia. Tiistaina vaihdettiin startti ja tänä aamuna sama ongelma jatkui. Akku on ladattu ja kunnossa.

          Auto seisoi parkkipaikalla päivän ja töistä lähtiessä sama ongelma.

          Auto käynnistyy siis ongelmitta lämpimänä, joten googlausten ja oman pähkäilyni jälkeen olen alkanut epäilemään hehkuja ja niiden ohjausta???
          Samaa vaivaa myös omassa 530d -04 E61:ssa, jossa startti vaihdettu n. 15tkm sitten. Onko kumpikaan saanu jo kuntoon?

          Comment

          • Niemu
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 41
            • Klaukkala

            #80
            Originally posted by Niemu View Post
            Samaa vaivaa myös omassa 530d -04 E61:ssa, jossa startti vaihdettu n. 15tkm sitten. Onko kumpikaan saanu jo kuntoon?
            Up.
            Vika jatkuu itellä.. tuntuu että kun webastolla lämmittää niin vika lieventyy / jopa poistuu ajoittain (nyt vaan meni webastokin lukkoon enkä saa sitä INPA:lla avattua). Onko löytyny ratkasua vastaaviin ongelmiin, auttais paljon vian haarukointia.

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              #81
              Originally posted by Niemu View Post
              Samaa vaivaa myös omassa 530d -04 E61:ssa, jossa startti vaihdettu n. 15tkm sitten. Onko kumpikaan saanu jo kuntoon?
              Samat ongelmat alkoi nyt kovilla pakkasilla. Startin vaihdon jälkeen ajettu 10 tkm ja viikon aamut oireillut, kun auto on ollut yön ulkona kireässä pakkasessa. Eli startatessa noin sekunnin verran sekalaista rohinaa ja startti kuuluu ottavan kierroksia, ennen kuin ratas nappaa vauhtipyörälle ja pyöräyttää sitten moottorin käyntiin. Seuraavat starttaukset sujuvatkin sitten nätisti ja ilman sivuääniä, kuten myös aina jos kone on lämmin.

              Mikä neuvoksi? Vanha startti irti ja bräkleenillä rasvat bendixistä pois, vai suoraan uutta starttia tilalle? Minkälainen homma irrotuksessa on, joutuuko imusarjan käyttämään irti?

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3451
                • Janakkala

                #82
                Originally posted by tabasco View Post
                Minkälainen homma irrotuksessa on, joutuuko imusarjan käyttämään irti?
                Muistaakseni viralliset ohjeet käskevät purkaa startin pois alakautta ilman imusarjan irroitusta.
                Mutta jos ei ole nosturia, eikä viitsi lattialla maata auto pukkien päällä niin yläkautta pääsee kyllä hyvin käsiksi starttiin kun irroittaa imppasarjan pois.
                Varmaan joku jonglööri irroittaa startin ilman imppasarjan irroitustustakin...
                Samalla kun imppasarja on pois voi suorittaa myös mahd läppien poiston ja hehkut pääsee tarkistamaan samalla jne.
                Startti on sitten kiini torx pulteilla.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • eekuusyks
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 164
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  #83
                  Originally posted by sepi77 View Post
                  Jatkan nyt tähän kun liippaa aihe kuitenkin läheltä vaikken aivan näitä oireita viestiketjusta löytänyt. Vaihdatin omaani E61 -04 malliseen 530D:hen tarvikestartin n. 10kk sitten. Nyt tuo on kuitenkin alkanut taas temppuilemaan. Miten starttimoottori toimii? Tarkoitan sitä että eikös siinä startin kyljessä ole joku solenoidi joka vetää startin hammasrattaan hammaskehälle? Tuo mun auto on tehnyt nyt viikon päivät sitä että kylmällä koneella kuuluu paha ääni, vähän kuin kohina ja startti ei pyöritä moottoria. . Joskus tätä kestää n. 1s jonka jälkeen startti lähtee pyörittämään normaalisti. Tänään se teki niin että "kohinaa" jatkui ehkä n. 3s jonka jälkeen pieni pamaus ja starttaus ei alkanut ollenkaan. Virrat pois ja uudestaan starttaamaan ja tärähti heti käyntiin. Lämpimällä koneella tätä ongelmaa ei ole ainakaan vielä ollut, mutta jos auto seisoo >10 tuntia tämä tapahtuu. Mitähän tälle kannattaisi ensimmäisenä yrittää? Ei tuon startinkaan luulisi olevan tiensä päässä kun autolla ei ole ajettu kuin n. 35tkm vaihdon jälkeen.
                  Sama tarina, tarvikestartti kesti 530:ssä 10kk enneikuin oireili ihan samallalailla. onneksi oli vuoden takuu ja vaihtokin onnistui ilman jupinoita.

                  Comment

                  • Jarkka
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 70
                    • Pks

                    #84
                    Originally posted by eekuusyks View Post
                    Sama tarina, tarvikestartti kesti 530:ssä 10kk enneikuin oireili ihan samallalailla. onneksi oli vuoden takuu ja vaihtokin onnistui ilman jupinoita.
                    Jep jep. Syksyllä tarvikestartti alle Schmiedmannilta puolet halvemmalla kuin alkuperäinen. Sama n. 10tkm menty ja kaksi kertaa lyöny startin ratas vähän "tyhjää". Viimeksi tänään kun pakkasta -15. Edellisen kerran pari viikkoa sitten myös kun pakkasta oli suunnilleen saman verran. Kylmemmässä ei ole tullut vielä edes kokeiltua... Tuliko sulla samanlainen startti tilalle joka hajoaa taas 10tkm jälkeen?

                    Mietin vaan että mitä tekisi...
                    F15 X5 50i

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #85
                      Jaahas..

                      Itsellä alkoi sillä että hehkuyksikkä oli paskana. Noh, se vaihdettu.
                      Akku hyytyi, ei ottanut enää sisäänsä enää ulkopuolisellakaan laturilla kuin jotain 4Ah tms..
                      Sekin vaihdettu nyt taas, onneksi meni takuuseen. Nyt taas koodattu uusi akku.

                      Starttiongelmat jatkuvat ja oikeastaan pahenevat vain. Startti pyörittää vaivalloisesti ja keskeyttää starttaamisen. Auton valot himmenevät jne. muuta tästä threadista jo tuttua.

                      Perjantaina varmaan vaihtelen IBS kaapelin, on ollut jos jonkinlaista muutakin sähköongelmaa, on tiputellut aikaisemmin esim. aktiiviohjausta pelistä pois kaupungilla ja ikkunoista tullut virheilmoja. Tulipahan tuo kaapeli hankittua joten sama kai tuo on vaihtaa.

                      Joten ei tässä enää oikein jää muita vaihtoehtoja kuin a) startti b) jännitteensäädin

                      Epäilen että startti se on, sillä salavalikon mukaan jännite moottorin käydessä heittelee normaalisti 14.7-15.3 välillä , painottuen tuohon 15V kohdalle. Satunnaisesti tänään kyllä pompahteli oikein kylmässä autossa 13.3V kohdalle , jota ihmettelin kovasti. Ei kai vain jännitteensäädin ole laturistakin menossa (122tkm ajettu -05)...

                      Starttia varmaan kannattaa ensin kokeilla kiriä paikalleen, jos saan mahtumaan niin tungen akunnaparasvaa sinne väliin jotta johtaisi paremmin. Toinen Clavurionin heittämä konsti olisi lisämaakaapelin veto startille, joka voipi olla ihan toimiva keino.

                      Jos ei tokene kiristelemällä ja puhdistelemalla se startti niin kaippa se on sekin vaihdeltava.

                      Alkaa vain suomeksi sanottuna ottaa kupoliin elimellisellä tavalla, luotto mennyt koko katiskaan. Mulla on ollut tässä autossa kaikki 5- sarjan tyyppiviat.. Turbo (2x) , takalasin johdot (2x) , antennivahvistin , nykiminen, termarit kaikki ( taas menossa vissiin, 84C max..) , pakosarja halki jne..

                      Niinjoo, auto muuten seisoo harva se yö 10A defan ylläpitolaturissa, ei pitäisi olla siitäkään kiinni etteikö akkuun virtaa laitettaisi...
                      Last edited by Ceeray; 01-02-2012, 19:30.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #86
                        Originally posted by Ceeray View Post
                        Jaahas..

                        Itsellä alkoi sillä että hehkuyksikkä oli paskana. Noh, se vaihdettu.
                        Akku hyytyi, ei ottanut enää sisäänsä enää ulkopuolisellakaan laturilla kuin jotain 4Ah tms..
                        Sekin vaihdettu nyt taas, onneksi meni takuuseen. Nyt taas koodattu uusi akku.

                        Starttiongelmat jatkuvat ja oikeastaan pahenevat vain. Startti pyörittää vaivalloisesti ja keskeyttää starttaamisen. Auton valot himmenevät jne. muuta tästä threadista jo tuttua.

                        Perjantaina varmaan vaihtelen IBS kaapelin, on ollut jos jonkinlaista muutakin sähköongelmaa, on tiputellut aikaisemmin esim. aktiiviohjausta pelistä pois kaupungilla ja ikkunoista tullut virheilmoja. Tulipahan tuo kaapeli hankittua joten sama kai tuo on vaihtaa.

                        Joten ei tässä enää oikein jää muita vaihtoehtoja kuin a) startti b) jännitteensäädin

                        Epäilen että startti se on, sillä salavalikon mukaan jännite moottorin käydessä heittelee normaalisti 14.7-15.3 välillä , painottuen tuohon 15V kohdalle. Satunnaisesti tänään kyllä pompahteli oikein kylmässä autossa 13.3V kohdalle , jota ihmettelin kovasti. Ei kai vain jännitteensäädin ole laturistakin menossa (122tkm ajettu -05)...

                        Starttia varmaan kannattaa ensin kokeilla kiriä paikalleen, jos saan mahtumaan niin tungen akunnaparasvaa sinne väliin jotta johtaisi paremmin. Toinen Clavurionin heittämä konsti olisi lisämaakaapelin veto startille, joka voipi olla ihan toimiva keino.

                        Jos ei tokene kiristelemällä ja puhdistelemalla se startti niin kaippa se on sekin vaihdeltava.

                        Alkaa vain suomeksi sanottuna ottaa kupoliin elimellisellä tavalla, luotto mennyt koko katiskaan. Mulla on ollut tässä autossa kaikki 5- sarjan tyyppiviat.. Turbo (2x) , takalasin johdot (2x) , antennivahvistin , nykiminen, termarit kaikki ( taas menossa vissiin, 84C max..) , pakosarja halki jne..

                        Niinjoo, auto muuten seisoo harva se yö 10A defan ylläpitolaturissa, ei pitäisi olla siitäkään kiinni etteikö akkuun virtaa laitettaisi...


                        Minkä värinen se sun auto on ja missä päin asut?

                        Minkälainen operaatio se ibs on vaihtaa, 6 minuutin vai tunnin?
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3451
                          • Janakkala

                          #87
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Minkälainen operaatio se ibs on vaihtaa, 6 minuutin vai tunnin?
                          Noin kuuden minuutin, sama asia kuin akun miinus johtimen / akkukengän vaihto.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1399
                            • Kuopio

                            #88
                            Mun katiska on silbergrau...
                            Saaristokaupunki yöpaikkana
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #89
                              Originally posted by Ceeray View Post
                              Mun katiska on silbergrau...
                              Saaristokaupunki yöpaikkana
                              Sitten olen varmaan muutaman kerran nähnyt kun itsekin sieltä päin (savolanniemi)
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • Jarkka
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2010
                                • 70
                                • Pks

                                #90
                                Originally posted by Jarkka View Post
                                Jep jep. Syksyllä tarvikestartti alle Schmiedmannilta puolet halvemmalla kuin alkuperäinen. Sama n. 10tkm menty ja kaksi kertaa lyöny startin ratas vähän "tyhjää". Viimeksi tänään kun pakkasta -15. Edellisen kerran pari viikkoa sitten myös kun pakkasta oli suunnilleen saman verran. Kylmemmässä ei ole tullut vielä edes kokeiltua... Tuliko sulla samanlainen startti tilalle joka hajoaa taas 10tkm jälkeen?
                                Aamulla oli -20 ja tosiaan kuulosti siltä että hetken aikaa pyöri tyhjää ja sen jälkeen rohahdukset ja sitten vasta starttasi normaalisti.

                                Edit: Startti vaihdettu liikkeessä takuuna uuteen. Palvelu pelasi! Nyt vain pakkasia odottamaan ja testailemaan
                                Last edited by Jarkka; 10-02-2012, 18:11.
                                F15 X5 50i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎