Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D starttaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kyveri
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 65

    #16
    Originally posted by WSE1 View Post
    Kyllä se taitaa johtua ennemminkin sieltä akun päästä, tai latauksesta jos ei varaudu kunnolla, tai liitosten kontakteista, tai jopa viallisesta startista.
    Useat samalla koneella ja startilla olevat yksilöt kun kuitenkin pyörittävät, jos ei nyt virkeästi niin kuitenkin asiallisesti.

    Webasto kuormittaa akkua vain pienellä virralla ja se on aivan eri asia kuin käynnistyksen nykäisemä virtapiikki.
    Akku kuormitustestiin, latausjännite mittaukseen ja starttauksen jännitehäviömittaus vielä akun ja startin välillä niin päästään jäljile. Startin toiminnan voi todentaa mittaamalla virran huippuarvoa pidolla olevalla pihtivirtamittarilla ja vertaamalla ohjearvoihin. Jos startissa kuulostaa olevan jokin mekaanisesti vialla (esim laakerit) niin silloin tuo kyllä haukkaa turhan paljon virtaa ja pyörittää laiskasti ankkurin hangatessa kenttää...
    Mulla on uusi 100Ah akku ja latausjännitekkin 14,4V luokkaa eli näiltäosin asian pitäisi olla kondiksessa.. Tottunu et dieseli lähtee heti käyntiin ja nyt joutuu sahaan jopa sekunnin..

    Comment

    • MRH
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 64
      • Mäntsälä

      #17
      Originally posted by kyveri View Post
      Mulla on uusi 100Ah akku ja latausjännitekkin 14,4V luokkaa eli näiltäosin asian pitäisi olla kondiksessa.. Tottunu et dieseli lähtee heti käyntiin ja nyt joutuu sahaan jopa sekunnin..
      Samat täällä, nuo on kunnossa. Katsotaan sitä starttia sitten vähän tarkemmin kun saadaan pöydälle...

      Comment

      • JNJL
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 447
        • Imatra

        #18
        Originally posted by WSE1 View Post
        Kyllä se taitaa johtua ennemminkin sieltä akun päästä, tai latauksesta jos ei varaudu kunnolla, tai liitosten kontakteista, tai jopa viallisesta startista.
        Useat samalla koneella ja startilla olevat yksilöt kun kuitenkin pyörittävät, jos ei nyt virkeästi niin kuitenkin asiallisesti.

        Webasto kuormittaa akkua vain pienellä virralla ja se on aivan eri asia kuin käynnistyksen nykäisemä virtapiikki.
        Akku kuormitustestiin, latausjännite mittaukseen ja starttauksen jännitehäviömittaus vielä akun ja startin välillä niin päästään jäljile. Startin toiminnan voi todentaa mittaamalla virran huippuarvoa pidolla olevalla pihtivirtamittarilla ja vertaamalla ohjearvoihin. Jos startissa kuulostaa olevan jokin mekaanisesti vialla (esim laakerit) niin silloin tuo kyllä haukkaa turhan paljon virtaa ja pyörittää laiskasti ankkurin hangatessa kenttää...

        Tarkistettu lataus ja kuormitettu laturia ja lataus ok, akun jännite ok (uusi akku)...

        Onko kellään vaihdettu starttia erilaiseen tai isompaan?
        JNJL

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #19
          Käytä nyt ihan ensin siellä piuhan päässä niin jatketaan arvailuja sen jälkeen
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Originally posted by Dunky View Post
            Käytä nyt ihan ensin siellä piuhan päässä niin jatketaan arvailuja sen jälkeen
            Epäilen ettei tällä toimenpiteellä saada suurempaa lisävalaistusta tuohon starttausasiaan... jollei sitten korjaaja ole sen verran valveutunut että osaa tutkia hommaa muutenkin samalla.

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #21
              Noihin on vaihdettu startteja melkeen urakalla. Yks tapa selvittää ongelmaa, on mitata startille menevä virta, ja tietenkin silloin, kun autoa käynnistetään. Jos menee luokkaa 400 amppeeria, niin se on liikaa. Tuollaisella virtamäärällä autohan liikkuis jo pelkällä sähköllä. Ehjä startti ei tarvitse kuin ehkä puolet tuosta.


              Comment

              • JNJL
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 447
                • Imatra

                #22
                Originally posted by Bullitt View Post
                Noihin on vaihdettu startteja melkeen urakalla. Yks tapa selvittää ongelmaa, on mitata startille menevä virta, ja tietenkin silloin, kun autoa käynnistetään. Jos menee luokkaa 400 amppeeria, niin se on liikaa. Tuollaisella virtamäärällä autohan liikkuis jo pelkällä sähköllä. Ehjä startti ei tarvitse kuin ehkä puolet tuosta.
                En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
                ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
                JNJL

                Comment

                • JNJL
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 447
                  • Imatra

                  #23
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Käytä nyt ihan ensin siellä piuhan päässä niin jatketaan arvailuja sen jälkeen

                  jos haluat diisseli bemaria piuhaan niin tule laittamaan, heh!
                  JNJL

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by JNJL View Post
                    En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
                    ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
                    Jos startin laakerointi on väljä, vastaa pyörivä roottori kenttäkäämien rautoihin ja tämän aikaansaama kitka vastustaa pyörimistä ja kuluttaa energiaa = startti ottaa liikaa virtaa ja pyörii laiskasti. Kaapeleiden vahvuuksia ei ole mitoitettu viallisen startin virrantarpeeseen, jolloin jännitehäviö kasvaa ja startin vauhti hidastuu oli akku kuinka hyvä tahansa.

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      #25
                      Originally posted by JNJL View Post
                      En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
                      ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
                      Ootko joskus kuullut oikosulusta?


                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by JNJL View Post
                        jos haluat diisseli bemaria piuhaan niin tule laittamaan, heh!
                        Nyt ei ymmärrä
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • JNJL
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 447
                          • Imatra

                          #27
                          Originally posted by Bullitt View Post
                          Ootko joskus kuullut oikosulusta?

                          No mitä toi komentti hyödyttää? ei ainakaan vian etsintään...tunnustin jo että en ole sähkömies ja tajusin jo homman, en ajatellut vaan asiaa ihan loppuun asti...
                          JNJL

                          Comment

                          • JNJL
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 447
                            • Imatra

                            #28
                            Originally posted by Dunky View Post
                            Nyt ei ymmärrä
                            ei mitään, luulin että oot yks tuttu...se oli läppää.
                            JNJL

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              #29
                              No Laakkosen diagnoosin mukaan startti on viallinen. Se vaihdetaan ja katsotaan miten vaikuttaa...

                              Comment

                              • tjvirta
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 93
                                • Espoo

                                #30
                                vikaa startissa

                                Olen monesta paikasta lukenut ongelmista starteissa näissä kuusipyttyisissä dieseleissä. Kiinnostuin asiasta kun oma saksantuonti tuntuu kuvin nihkeältä pyörittämään konetta.

                                Vein tutkimuksiin Metroautolle, mistä tuomio -> startti ottaa noin tuplat ohjearvoihin nähden....tiistaina menossa vaihdettavaksi europlussan piikkiin - kerron miten käy vaihdon jälkeen.
                                Last edited by tjvirta; 16-11-2008, 09:07.
                                ________________________________________
                                G31 520dA Business SportLine 2017

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎