memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    bdii. vaihdoin egr-termarin > polttoaineen kulutus tippui välittömästi, mut enemmän hyötyä on tuosta etä auto lämpenee sikapaljon nopeemmin.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Raidahl View Post
    Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut.
    Eiköhän toi ole joka BMW Dieselivehkeen ongelma

    Leave a comment:


  • Malax
    replied
    Originally posted by rawpower View Post
    Noniin. Eilen vaihdettu laatikon lämmönvaihdin ja kyllähän selvä ero tuossa lämpenemisnopeudessa on. noin 7 minuuttia niin lämmöt oli jo 85 astetta normaalissa motariajossa.. Ei kyllä vieläkään mene reilusti yli 90, näyttäisi pyörivän tuossa 85-90 asteessa normiajossa, ainakun tulee ylämäki tai annat kaasua niin nousee ja kun ajat tasakaasulla tai alamäkeen moottorijarrulla niin laskee. Eipähän mene ainakaan alle 80.

    Nyt muuttui sekin kun ennen vaihtoa reilun kiihdytyksen aikana lämmöt tippui noin 5 astetta alaspäin esim. 85->80 nyt kun kiihdyttää niin lämmöt lähtee nousuun.

    Egr ja päätermari vaihdettu heinäkuun lopussa. Joko ne nuokin sitten jo levinneet? vai pitäisikö niiden lämpöjen olla se yli 90 astetta?
    Omassa uudet termarit ja uusi lämmönvaihdin ja lämmöt on 90-92 ajossa.päätermarihan on 88 asteinen,joten siinä vähintään pitäis pysyä.

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Täällä nousi 25min ajossa toissa aamuna kun oli muutama aste pakkasta niin motarilla 78 asteeseen ja laski kun lehmän häntä vähän päälle 70 heti kun poistuin motarilta. Huomenna metsästämään termaria ja egr termaria, lauantaina katellaan vaihtoa sitten.

    Leave a comment:


  • rawpower
    replied
    Noniin. Eilen vaihdettu laatikon lämmönvaihdin ja kyllähän selvä ero tuossa lämpenemisnopeudessa on. noin 7 minuuttia niin lämmöt oli jo 85 astetta normaalissa motariajossa.. Ei kyllä vieläkään mene reilusti yli 90, näyttäisi pyörivän tuossa 85-90 asteessa normiajossa, ainakun tulee ylämäki tai annat kaasua niin nousee ja kun ajat tasakaasulla tai alamäkeen moottorijarrulla niin laskee. Eipähän mene ainakaan alle 80.

    Nyt muuttui sekin kun ennen vaihtoa reilun kiihdytyksen aikana lämmöt tippui noin 5 astetta alaspäin esim. 85->80 nyt kun kiihdyttää niin lämmöt lähtee nousuun.

    Egr ja päätermari vaihdettu heinäkuun lopussa. Joko ne nuokin sitten jo levinneet? vai pitäisikö niiden lämpöjen olla se yli 90 astetta?

    Leave a comment:


  • teppo_h
    replied
    Originally posted by Raidahl View Post
    No niin, nyt on sitten testattu oikein ajossa, eli en saanut ajossa nousemaan yli 54 asteen ja heti kun tuli alamäki ja mottorijarrutusta, niin lämmöt tippu tuonne 50 asteeseen. iDrivesta laitettu kaikki punaselle, ja lämpö on täysilläkin kuin lehmän hönkäys. Voi *aska, ja vielä tuo lämpötila-anturikin menee vaihtoon, ulkona kaksi astetta ja mittari näyttää kesäisiä 31 asteen lukemia

    Edittiä. Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut. Ei mulla ole koskaan ennen ollut termarin kanssa ongelmia, jos ei lasketa sitä vanhaan 1970 mallin Recordia josta sain ihan itse paikat tukkooon lisäämällä syylariin sitä paikkausainetta, mutta en sitten koskaan poistanut ainetta
    Eipä kyllä haittaa ainakaan olis tehdä pientä tutkimusta asiasta... Itellä meni kans termari vaihtoon tuossa viime viikolla, ku ei kesälläkään lämmöt noussu ku sinne 79-80 asteen nurkille. EGR termarin vaihdoin jo keväällä.
    Nyt nousee lämmöt normaalisti.

    Leave a comment:


  • Raidahl
    replied
    No niin, nyt on sitten testattu oikein ajossa, eli en saanut ajossa nousemaan yli 54 asteen ja heti kun tuli alamäki ja mottorijarrutusta, niin lämmöt tippu tuonne 50 asteeseen. iDrivesta laitettu kaikki punaselle, ja lämpö on täysilläkin kuin lehmän hönkäys. Voi *aska, ja vielä tuo lämpötila-anturikin menee vaihtoon, ulkona kaksi astetta ja mittari näyttää kesäisiä 31 asteen lukemia

    Edittiä. Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut. Ei mulla ole koskaan ennen ollut termarin kanssa ongelmia, jos ei lasketa sitä vanhaan 1970 mallin Recordia josta sain ihan itse paikat tukkooon lisäämällä syylariin sitä paikkausainetta, mutta en sitten koskaan poistanut ainetta
    Last edited by Raidahl; 15-11-2011, 10:46.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by Mik@ View Post
    Joo 10mm kanta 6mm pultti Nusnus

    Molemmat väärin Se on M6 mutteri.
    Mutta asiaan, tilasin kans pää ja egr termostaatin kun päätermaria ei ainakaan ole koskaan vaihdettu (8 vuotta ja yli 300tkm). Egr termari on 3v vanha niin ajattelin samalla taas vaihtaa senkin. Laatikon lämmönvaihdin on myös alkuperäinen, joten sen saa varmaankin vielä vaihtaa. Siihen liittyen, miten paljon vaihteistoöljyä tulee ulos? Olisiko siis samalla ajankohtaista vaihtaa taas laatikkoöljytkin? Laatikkoöljyillä olen nyt ajanut n. 80tkm, ajattelin ne vaihtaa 100tkm välein mutta eipä tuossa nyt konkurssia pääsisi syntymään jos tuon vaihtimen joutuu nyt vaihtamaan.

    Leave a comment:


  • Mik@
    replied
    Joo 10mm kanta 6mm pultti Nusnus

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Mik@ View Post
    Joo siellä se vesiletkun&johtojen alla köllöttää. Kahdella 6mm mutterilla kiinni.
    10mm

    Leave a comment:


  • Mik@
    replied
    Originally posted by mattipuh View Post
    ok, kiitos tiedosta. näkyy siis kun ottaa imusarjan ensteks kätösiin.
    Joo siellä se vesiletkun&johtojen alla köllöttää. Kahdella 6mm mutterilla kiinni.

    Leave a comment:


  • mattipuh
    replied
    Originally posted by Mik@ View Post
    Rele on imusarjan alla. Ei näy oikeen ylhäältäpäin ollenkaan jos imusarja paikallaan. Alhaaltapäin ehkä paremmin? en tiedä koska vaihdoin samalla kertaa hehkujen kanssa ylhäältä päin. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/14/93
    ok, kiitos tiedosta. näkyy siis kun ottaa imusarjan ensteks kätösiin.

    Leave a comment:


  • Mik@
    replied
    Originally posted by mattipuh View Post
    missäs tuo hehkun rele tarkkaan ottaen sijaitsee konehuoneessa? oisko kuvaa missään?
    Rele on imusarjan alla. Ei näy oikeen ylhäältäpäin ollenkaan jos imusarja paikallaan. Alhaaltapäin ehkä paremmin? en tiedä koska vaihdoin samalla kertaa hehkujen kanssa ylhäältä päin. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/14/93

    Leave a comment:


  • Raidahl
    replied
    No niin, itsellä siis tuo E61/-06 530DA ja tuossa kun kävin mökillä niin uokona oli se muutama lämpöaste, niin jo alkoi huudella partikkeli filsusta. Kabiinissa myös aika vilakka keli

    Myös lämpömittari näyttää hurjia lukemia ulkolämpötilaksi, eli tuollasta 32 astetta, eli näyttää tuollaiset 26-28 astetta liikaa. Nyt sain sen salavalikon auki ja kone oli käynnissä koko sen ajan kun jumppasin tuon valikon kanssa. Edellisestä ajosta oli n. 30min, niin lopuksi oli tyhjäkäynnillä asteet 68. Alkaa tuntumaan siltä että termarissa mahtaa olla vikaa. Nyt kyllä laitoin myös lämmöt iDrivesta punaselle, oli sellanen normaali. Mutta toisaalta siihen en ole koskenut missään caiheessa, ja kyllä tuolla kabiinissa ekana talvena tarkeni oikein hyvin, eli pari talvea sitten.

    Eli myöskin se viittaisi johonkin termariongelmaan.

    Leave a comment:


  • rawpower
    replied
    Heinäkuussa tuli vaihdettua tuo päätermari ja egr-termari kun auto kävi kylmänä. Kesällä moottorin lämpötila oli 78 astetta, harvoin nousi yli 80.. Ongelma korjaantui termareiden vaihdolla ja lämmöt oli kokoajan 91-96. Kunnes nyt sitten syksyllä on alkanut viileämmillä keleillä olemaan taas alle 90 moottorinlämmöt n. 88 asteessa pyörinyt.

    Tänään sitten oli jo reilusti kylmempää illalla, ulkolämpötila n. 2 astetta. Normaalisti ajoin töistä kotiin 26km, josta motarilla n. 20km. Mittasin lämmöt kotona ja eihän nuo taaskaan ollut kuin 78 astetta... Eli ilmeisesti se on sitten aika vaihtaa tuo laatikon lämmönvaihdin?

    Onko osat minkähintasia ja paljonko koko homma tullut maksamaan teetettynä liikkeessä?

    Autolla ajettu 188 tkm ja auto E61 530xDa

    Edit: Mikäs muuten on se mittariston lämpöpalkkien maksimi, kun mulla ne palkit pysähtyy näköjään 4600-4800 rpm kohdalle oli sitten lämmöt 90 tai 78 astetta... Ja siitä jää vielä reilusti palkkeja sinne 5000 rpm asti. Eli pitäisikö palkkien kokonaan hävitä?
    Last edited by rawpower; 09-11-2011, 15:40.

    Leave a comment:

Working...
X