memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LeMansBlau
    replied
    Originally posted by Saarikoski View Post
    osittain näin joo, mutta ainakin omakohtasesti kun esim oma vanha päätermarini oli jo täysin auki 70c:ssa ja oisin "pakottanu" koneenlämmöt 90c:n syylärin tukkimisella ei "pelivaraa" ois ollu enää oikeen hirveesti...tietty nyt vähän riippu kuin paljon autoilija oikeesti ymmärtää moottoritekniikasta, mutta yleisenä ohjeena en kyllä neuvois tilkitsemään jäähdyttäjää...kuitenki jos termarit vuotaa tarpeeks pahasti niin periaatteessa koneessa ja jäähdyttäjässä ois samanlämpönen neste ja tietyissä tilanteissa voi käydä huonostikki...
    Kyllähän se näinkin on.
    Tän aiheen alle, missä ongelmat koskee dieseleitä ja pakkasia, niin ei nyt vaan ole minkäänlaista riskiä/haittaa missään tilanteessa vaikka syyläri olis 100% tukittuna. Kun noita syyläreitä ite kahdessa eri dieselissä ohittanut, niin lämmöt on pysynyt silti alle 95 asteessa ja toinen (kolaroitu 530d) ajettiin 300km siirtymä tällä patentilla syksykeleissä (noin +5c), niin lämmöt pysy kurissa. Sähköflektihän kesäkuumalla syttyy muistaakseni jossain 108 asteen nesteillä ja kiehuminen tästä joku kymmenen astetta korkeempana riippuen seossuhteesta. Raakanahan toi kiehahtaa vasta jossain lähellä 200 astetta.

    Mutta tosiaan ei tonne kannata kenenkään "autooni saa koskea vaan valtuutettu merkkihuolto" tyyppien tehdä mitään. Laitattakoot vaikka ne rimpula kaihtimet jos jotain parannusta haluaa. Nekin vaan on helteillä sitten minimaalisessa mielessä haitaksi siellä.

    Ihmettelin muuten tuossa uutta f10 suomi dieseliä, jossa koko keula on tehtaalla täysin suljettu noilla kaihtimilla, joten kylmänä tuonne ei paljo ilma virtaile. Jotain kehitystä tuonkin kanssa siis.

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by jake530d View Post
    Kuinka toi lämmönvaihdin termarin sais ohitettua,ettei tarvis ostaa jotain yli 200e osaa ja konttia auton alla?
    esim. letku termari mistä?Tai vesikierto mistä?

    tollasen tempasen omaan paskaan sitten kun vaihdin antautuu..

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by LeMansBlau View Post
    Kyllähän se näin on, mutta näillä pakkasilla voi koko syylärikennoston ohittaa ja silti ei lämpö nouse tarpeeksi nopeesti tai ei ollenkaan (riippuen ajosta) sinne termareitten aukeemislukemiin (diesel).

    Toi jäähdytinkennoston edessä oleva levy on mun mielestä järkevällä paikkaa jos munuaisten takana ei ole mitään tehdas kaihtimia, kun ajoviima tulee tota kautta tietenkin suoriten läpi koneelle (silläpä se tehdaskin siihen on sen kennonsa asettanut). Koko pata siis lämpiää nopeemmin ja neste pysyy hienosti lämpösenä sitten ku termarit alkaa pumppaan itteensä auki/kiinni.
    Tän lisäksi ton etu on vielä siinäkin, kun oletusarvoisesti 90% näitten joku termari kolmesta kusee ainakin jonkinverran ennenaikojaan, vaikkahan noita tiuhaan vaihteliski.

    osittain näin joo, mutta ainakin omakohtasesti kun esim oma vanha päätermarini oli jo täysin auki 70c:ssa ja oisin "pakottanu" koneenlämmöt 90c:n syylärin tukkimisella ei "pelivaraa" ois ollu enää oikeen hirveesti...tietty nyt vähän riippu kuin paljon autoilija oikeesti ymmärtää moottoritekniikasta, mutta yleisenä ohjeena en kyllä neuvois tilkitsemään jäähdyttäjää...kuitenki jos termarit vuotaa tarpeeks pahasti niin periaatteessa koneessa ja jäähdyttäjässä ois samanlämpönen neste ja tietyissä tilanteissa voi käydä huonostikki...

    Leave a comment:


  • jake530d
    replied
    Kuinka toi lämmönvaihdin termarin sais ohitettua,ettei tarvis ostaa jotain yli 200e osaa ja konttia auton alla?
    esim. letku termari mistä?Tai vesikierto mistä?

    Leave a comment:


  • LeMansBlau
    replied
    Originally posted by Saarikoski View Post
    Jos kaikki termarit kunnossa niin jäähdytysneste ei kierrä syylärin kautta koneen ollessa alilämpöinen...sen takia siellä on ne termostaatit....
    Kyllähän se näin on, mutta näillä pakkasilla voi koko syylärikennoston ohittaa ja silti ei lämpö nouse tarpeeksi nopeesti tai ei ollenkaan (riippuen ajosta) sinne termareitten aukeemislukemiin (diesel).

    Toi jäähdytinkennoston edessä oleva levy on mun mielestä järkevällä paikkaa jos munuaisten takana ei ole mitään tehdas kaihtimia, kun ajoviima tulee tota kautta tietenkin suoriten läpi koneelle (silläpä se tehdaskin siihen on sen kennonsa asettanut). Koko pata siis lämpiää nopeemmin ja neste pysyy hienosti lämpösenä sitten ku termarit alkaa pumppaan itteensä auki/kiinni.
    Tän lisäksi ton etu on vielä siinäkin, kun oletusarvoisesti 90% näitten joku termari kolmesta kusee ainakin jonkinverran ennenaikojaan, vaikkahan noita tiuhaan vaihteliski.

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Jos kaikki termarit kunnossa niin jäähdytysneste ei kierrä syylärin kautta koneen ollessa alilämpöinen...sen takia siellä on ne termostaatit....

    Leave a comment:


  • LeMansBlau
    replied
    Juu ei toi ajoviiman esto jäähdytinkennolle pakkaskeleillä ole mikään vippaskonsti. Uusillakin termostaateilla saa lämpiämisen sinne 88 asteeseen NOPEAMMIN, joka on optimi toimintalämpötila keleistä riippumatta.
    Mitään negatiivista vaikutusta tässä ei ole olemassa.
    Last edited by LeMansBlau; 02-02-2012, 20:28.

    Leave a comment:


  • rakkuj
    replied


    Onko nuo automaattiläpät ko. kuvan osa 3?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    Jos kaikki termarit on kunnossa niin kyllä tuo auto nostaa lämmöt ilman vippaskonstejaki yli 90asteeseen.
    Eilen näytti mittari -32 ja noin 30-35km ajon jälkeen lämmöt oli 90 asteen paremmalla puolella ja siellä myös pysyy.
    Kaupunni ajossa toki nostaa hitaasti kovilla pakkasilla.
    Ja mulla on nuo automaattisäleiköt munuaisten edessä.
    Dieseli?

    Ei mulla ainakaan ole yksikään 530/535d LCI mitänyt lämpöjä jatkuvasti yli 90 astetta...

    Osaan on tehty termarijumppaa, ja senkin jälkeen kovilla pakkasilla
    lämmöt ovat olleet siellä 80 asteen tuntumassa (15 km ajon jälkeen), polton aikana nousee lähelle 90 astetta. Ajomatka 15->30 km ei juurikaan enään nostata lämpöjä, ehkä asteen, pari.

    Kokemusta on kuitenkin n. kymmenestä yksilöstä...

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Ei tarvi säleikköjä peittää...

    Jos kaikki termarit on kunnossa niin kyllä tuo auto nostaa lämmöt ilman vippaskonstejaki yli 90asteeseen.
    Eilen näytti mittari -32 ja noin 30-35km ajon jälkeen lämmöt oli 90 asteen paremmalla puolella ja siellä myös pysyy.
    Kaupunni ajossa toki nostaa hitaasti kovilla pakkasilla.
    Ja mulla on nuo automaattisäleiköt munuaisten edessä.

    Leave a comment:


  • rakkuj
    replied
    Ensiviikolla auto läppien poistossa ja annan samalla vaihtaa tuon päätermarin.

    Leave a comment:


  • Tofu
    replied
    Originally posted by Tofu View Post
    Eli siis keula tukkoon ja testailemaan

    E:

    Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
    Eli tosiaan kokeilin laittaa pahvit munuaisten eteen ja ala"säleikön" eteen siten, että jäi päistä vähän auki. Aamulla -27 ja lämpömittari pyöri tuossa 87-88 välillä kävi 89 ja myös alamäessä 86.

    Leave a comment:


  • bemarikari5
    replied
    Originally posted by rakkuj View Post
    Omassa lämmöt nyt egr-termostaatin vaihdon jälkeen näillä keleillä (-15) noin 80 astetta. Keulassa ei mitään reikiä peitettynä.

    Onko vielä syytä vaidella muita termostaatteja?

    Omassani oli ihan samat lukemat egr-termarin vaihdon jälkeen, päätermarin vaihdon jälkeen n.10km maantieajolla +90 astetta.

    Leave a comment:


  • rakkuj
    replied
    Omassa lämmöt nyt egr-termostaatin vaihdon jälkeen näillä keleillä (-15) noin 80 astetta. Keulassa ei mitään reikiä peitettynä.

    Onko vielä syytä vaidella muita termostaatteja?

    Leave a comment:


  • pete-91
    replied
    Itsellä -04 e60 530d ja ei ole ollenkaan EGR:än termaria.. lämmöt 55c keskimäärin ja korkeintaan käy siinä 60c:ssä .. Päätermari tilattu toivottavasti nostaa lämpöjä.
    Autossa on "säätyvät munuaisten läpät"
    Italian tuonti. Joten voisi olla viellä italian termostaatti kiinni 4vuotta tosin ollut suomessa,aika kylmää kyytiä näillä -20 pakkasilla..
    Ja manuaali kyseessä joten ei tietääkseni laatikolla omaa termaria.
    Täytyy viellä kokeilla myös tuota pahvia/pleksiä eteen niin katsoo salavalikosta nouseeko lämmöt minkä verran.
    Last edited by pete-91; 01-02-2012, 12:36.

    Leave a comment:

Working...
X