memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by 338LM View Post
    Huh. Koko säie kahlattu läpi.

    Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.

    DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;

    -Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
    -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry

    Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.


    Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.

    Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
    Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
    Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
    Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
    Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.

    vähän rummutan sen tarvikeletkutermarin puolesta tässä vielä...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Oliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?
    Onhan näitä vahaelementillä toimivia ollut käytössä jo maailman sivu, mutta nämä nykyiset on kyllä aivan käsittämätöntä kuraa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by 338LM View Post
    -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry
    noo, minä kyllästyin noita vaihtamaan,
    poistin EGR-venttiilistä 1. vaiheen (muistaakseni 73 astetta),
    eli tapin kokonaan 1. termari-elementistä.
    Testasin että neste virtaa tuon ohi 88 asteen termarille.
    Se ei lähtötilanteessa mennyt lainkaan kiinni,
    rälläöin 2. termarin tappia välillä testaten liki kiehuvassa
    vedessä kinkkumittarilla mitattuna että avautuu
    vasta n. 90 asteessa...

    Ajoin kyseisellä autolla ainakin 20 tkm, myös kesällä,
    eikä nesteitä hävinnyt tai ollut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa.

    Omalla vastuulla, toisten autoihin en moisia "patentteja" tekisi.

    Joulun alla mulla kävi yksi xd -08 laitettavana,
    siinä ei riittänyt egr-termarin vaihto, lämmöt nousi jonnekin 75-80 asteeseen
    termarin vaihdon jälkeen, ennen likempänä 70 astetta.
    Päätermarin vaihdon jälkeen lämmöt meni jo vajaa 90 asteen pintaan...

    Onkohan näitä samoja ongelmia F-mallien kanssa,
    siellä taitaa olla eri termarit, ja joskus kun lueskelin varaosaluetteloita,
    taisi olla lämpöanturi EGR-termarissa...
    Oliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?
    Voihan niistä sähköohjatuista tehdä sellaiset että jos anturitieto on väärää tai ei ole virtoja, termarit aukeaa...

    Leave a comment:


  • 338LM
    replied
    Huh. Koko säie kahlattu läpi.

    Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.

    DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;

    -Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
    -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry

    Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.


    Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.

    Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
    Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
    Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
    Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
    Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.
    Last edited by 338LM; 17-01-2012, 19:50.

    Leave a comment:


  • Tofu
    replied
    E61 535d -04. Pakkasta oli eilen vajaa 10 astetta, niin katselin lämpöjen heiluvan menomatkalla (20km matka) 83-85 ja tulomatkalla (15min pysähdyksen jälkeen) 86-87 ja parhaimmillaan ylämäessä tai kavästä 89 asteessa. Onko normaalia vai pitäiskö ajatella termareiden vaihtoa?

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by janihannula View Post
    pitää ruveta mettästämään värkkiä tuohon hommaan. Ottaa niin kupoliin tuo termostaattihomma. Sitte vaikka joku joskus vikaantuu niin on edullista uusia. Toki varmaan riitäisi alavesiletkussa yksi termari niin olisi auto samalla yksi termarininen. Kaikki vesi tottelisi sitä alavesiletkun termaria? soittelen vähä termareiden perään alkuviikosta ja patentoin jotain.

    pitää vaan varmistaa sitte, että tuosta tarviketermarista löytyy sellanen pieni ohivirtaus jotta vesi pääsee lämmittämään ite termarin, kaippa noista kaikista letkunväliin liitettävistä löytyy ko. ominaisuus...tiiä sitte kun tuota vielä spekuloi niin automaattiaskista löytyy öljynlauhdutin ja suomen oloissa liekö tuo lämmönvaihdin ees tarpeellinen, vaikka tukkis koko paskan pysyvästi...uutta lämmönvaihdinta en ainakaan osta saati yhtään termostaattia bmw:ltä..

    Leave a comment:


  • janihannula
    replied
    Originally posted by Saarikoski View Post
    ladassa ja joissian volvoissa ainakin mun tietojen mukaan olis vakiona letkutermari (ei luulis olevan kallis) , tuossa ois hyvä puoli se, että vaikka lauhduttaja olisi täysin kunnossa niin ei haittaisi sen toimintaa...sama pätee muihinkin termareihin, alavesiletkuun sama juttu niin alkaa kone lämpiämään..

    maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..
    pitää ruveta mettästämään värkkiä tuohon hommaan. Ottaa niin kupoliin tuo termostaattihomma. Sitte vaikka joku joskus vikaantuu niin on edullista uusia. Toki varmaan riitäisi alavesiletkussa yksi termari niin olisi auto samalla yksi termarininen. Kaikki vesi tottelisi sitä alavesiletkun termaria? soittelen vähä termareiden perään alkuviikosta ja patentoin jotain.
    Last edited by janihannula; 07-01-2012, 15:19.

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by janihannula View Post
    itte oon miettinyt ihan samaa. Onko kellään tietoa missä asteessa lauhduttimen termostaatti rupeaa päästämään? Vai pitääskö vain laittaa n90asteinen perus tarvike väliin. On nuo e6x termarit niin perseestä kun pitääs kaikki vaihtaa joka talveksi että toimisi eres jotenki.
    ladassa ja joissian volvoissa ainakin mun tietojen mukaan olis vakiona letkutermari (ei luulis olevan kallis) , tuossa ois hyvä puoli se, että vaikka lauhduttaja olisi täysin kunnossa niin ei haittaisi sen toimintaa...sama pätee muihinkin termareihin, alavesiletkuun sama juttu niin alkaa kone lämpiämään..

    maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..

    Leave a comment:


  • janihannula
    replied
    Originally posted by Saarikoski View Post
    entä jos nakkais vaikka 90c letkutermarin tuohon lauhduttaja/syyläri letkuun..
    ite en ainakaan aio uutta lauhduttajaa ostaa sen porsiessa..
    itte oon miettinyt ihan samaa. Onko kellään tietoa missä asteessa lauhduttimen termostaatti rupeaa päästämään? Vai pitääskö vain laittaa n90asteinen perus tarvike väliin. On nuo e6x termarit niin perseestä kun pitääs kaikki vaihtaa joka talveksi että toimisi eres jotenki.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by max View Post
    missäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle?
    >75 c

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    entä jos nakkais vaikka 90c letkutermarin tuohon lauhduttaja/syyläri letkuun..
    ite en ainakaan aio uutta lauhduttajaa ostaa sen porsiessa..

    Leave a comment:


  • Max
    replied
    Originally posted by Raine View Post
    Kyllä se on normaalia, että polton käynnistyessä moottorin lämmöt nousee myös mukana.
    Juu, tiedän sen et lämpöjen nousu on polton yhteydessä normaalia! Missäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle? Meinasin tuolla kommentilla vain sitä, että tuntuu nostavan lämpöjä nopeammin kuin mitä normaalisti, jos on tarvetta tuolle poltolle...

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    kylläpä tuossa omassani taitaa olla kunnossa nuo hilppeet, eilen testasin että otanpa sen sisäpuhalluksen pois käytöstä / pienennän sitä reippaasti niin lämmöt nousi 10km matkalla 89-91 asteeseen. Tosin kun pistin puhalluksen sitten automaatille ja lämpötila pyynti siinä 24astetta niin täysillähän se pöhisi ja lämmöt tippui 4-6 astetta ja hiljoskellen tuli takaisin tuonne 89 huiteille.

    Leave a comment:


  • Raine
    replied
    ..........
    Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:26.

    Leave a comment:


  • Max
    replied
    Omaan autoon reilu vuosi sitten vaihdettiin pää- ja egr-termostaatit. Vaihdon jälkeen ihmeteltiin ettei lämmöt nouse sinne 88 asteen, joten toinen lauhduttimen letkuista kii ja alkoi lämmöt nousemaan ja tämän jälkeen viime talvi meni hyvin lämpöjen osalta. Ilmeisesti lauhduttimen termarit jumissa, kun tempun jälkeen lämmöt nousivat 88 asteeseen.

    Loppu syksystä asti sit taas tullut seurailtua lämpöjä. Eka kerralla tuli ajoa n. 120 kilometriä ja lämmöt nousivat vain 78 asteeseen. Paluu matkalla lämmöt nousivat sit parhaimmillaan 84 asteeseen... Tässä ei sit voinut muuta tehä ku pistää jälleen kerran lauhduttimelle menevä letku lukkopihdeillä kiinni! Eka 20 kilometriä ajoin ilman pihtejä motarilla ja lämmöt nousivat 85 asteeseen mut ku tuli rampille ja otti jalan pois kaasulta, niin lämmöt tipahtivat todella nopeasti sen 6 astetta. Ei muuta ku takaisin päin pihdit paikallaan ja lämmöt nousivat 89 asteeseen ja nyt ku ajoi rampille ja otti jalan pois kaasulta, niin lämmöt tipahtivat vain 2 astetta. Jalka takaisin kaasulle 60 alueella ja lämmöt nousivat melkeistä heti 89 asteeseen takaisin, kun ilman pihtejä lämmöt nousivat vain 1 asteen 80 asteeseen...

    Tämän operaation jälkeen lämmöt ovat nousseet vaihtelevasti 80-88 asteen välille, joten tuloksena vanha lauhdutin saa väistyä uuden tieltä.

    Huomioni on myös kiinnittynyt tuohon DPF-polttoon ja sellaiseen jännään asiaan et taitaa tuo järjestelmä sitä tarvitessaan jotenkin nostaa nuita lämpöjä!? Ajoin autolla noin 9 kilometriä joku aika sitten, niin lämmöt olivat nousseet 89 asteeseen ja DPF-poltto käynnistynyt. Normaalisti tuolla matkalla lämmöt ovat olleet 70-76 asteen välissä...

    Leave a comment:

Working...
X