memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 338LM
    replied
    Pakkaskokemuksia.

    Lähtökohta oli se että auto lämpesi pienemmillä pakkasilla 85-86C lämpöön vasta 40-50km ajolla. Vajaa 80C:n asti nousi nopeasti, sitten hidastui.

    Kokeilin peittää munuaiset lähes umpeen, auttoi vähän mutta edelleenkin max lämmöt roikkuivat tuossa. EGR -termari vaihtoon, ei vaikutusta.

    Nyt, -28C pakkasten alkaessa, peitin lisäksi n. 2/3 alemman ilmanottoaukon kidasta, M-mallissahan aukko on tod iso.

    Seurauksena tuo 85-86C lämpö saavutetaan huomattavasti nopeammin kuin lauhemmilla pakkasilla, jo alle 10km ajon jälkeen. Pysyy tässä, kunnes autolla on ajettu 100km/h noin 60km putkeen. Tässä vaiheessa lämmöt kipuavat 90-91C välille, välillä vilauttaa jopa 92C lämpöä.
    Kun pysähtyy esmes liikennevaloihin, laskee lämpö saman tien 86-87C paikkeille.
    Vähän meinasi jo hirvittää tuossa 92C vilahtaessa, että karkaako jo ylilämmöille...oli lähellä etten pysäyttänyt huoltsikalle saksia lainaamaan- modaamaan enemmän alakidusta auki. Keula kun on umpio, ei sinne viimaa paljoa muualta pääse kuin noista munuaisista ja alemmasta aukosta.

    Järkeilen asian niin että lootan lämmönvaihdin ei toimi oikein. Laatikkoöljyt lämpenevät vasta 60km ajon jälkeen kunnolla, siihen asti loota jäähdyttää moottorin tuohon 86C tietämille. Eli just sille tasolle mihin omassa autossani lämmöt nousevat nopeasti.

    Yhtä kaikki, suosittelen alemman ilmanottoaukon kuristamista joka tapauksessa, lämmöt nousevat huomattavasti nopeammin. Ja vastaavasti laskevat hitaammin esmes liikennevaloissa tyhjäkäynnillä.

    Originally posted by Clavurion View Post
    Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.
    Edit:
    Hmm. Tarkemmin ajatellen, toimiikohan mun systeemi sittenkin just niin kuin sen pitääkin?

    Jos lootan termarin avautumislämpö on 85C siitähän seurannee se että vaihteistoöljyn ollessa yli 85C -mutta alle (moottorin päätermostaatin) 91C- vaihteisto jäähdyttää moottoria/moottori lämmittää vaihteistoöljyjä.
    Toisin sanoen, 85C moottorinlämmöt saavutetaan nopeasti, mutta tämän jälkeen vaihteisto rajaa moottorin lämpenemistä kunnes vaihteistoöljyt saavuttavat 90C lämmöt?
    Last edited by 338LM; 04-02-2012, 13:46.

    Leave a comment:


  • LasseE
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Tuossa eilen oli 460km ajelu ja ajattelin pistää hieman lukemia mitä tuo valikon lämpömittari näytti matkalla:

    Pakkasta -25c ja lämmöt 80km/h nopeudessa liki 82c, sama pakkasmäärä ja 100km/h niin nousee sinne 89-94c ja pysyy. Pari kertaa taisi polttokin käydä päällä kun 80km/h nousi lämmöt 90c päälle ja jonkin ajan kuluttua tippui takas liki 80c huiteille. Vaasan kohdilla kun piti ajella hiljempaa niin lämmöt tippui 60-75c väliin.

    E: Ainiin kopissa kyllä lämpöä piisasi n. 10min ajon jälkeen.
    Omat kokemukset tältä aamulta täältä Itä-rajalta kuopiontieltä..Pakkasta -32...-37 astetta ja moottorilämmöt 89-91C moottoritieajossa. Keulassa ei muuta kuin tehtaan omat läpät eli alapuoli auki..Sisällä riitti lämmintä oikein hyvin.
    Eli kyllä nää näköjään lämpiää kovillakin keleillä. Tähän siis molemmat termarit vaihdettu (pää-ja egr)

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    hieman tarkkailua matkalla...

    Tuossa eilen oli 460km ajelu ja ajattelin pistää hieman lukemia mitä tuo valikon lämpömittari näytti matkalla:

    Pakkasta -25c ja lämmöt 80km/h nopeudessa liki 82c, sama pakkasmäärä ja 100km/h niin nousee sinne 89-94c ja pysyy. Pari kertaa taisi polttokin käydä päällä kun 80km/h nousi lämmöt 90c päälle ja jonkin ajan kuluttua tippui takas liki 80c huiteille. Vaasan kohdilla kun piti ajella hiljempaa niin lämmöt tippui 60-75c väliin.

    Ainiin ja munuaisiin nakkasin pahvin palat. Matkalla en pysähtynyt kertaakaan.

    Olisikos kenelläkään kuvaa, että mikä letku pitää lutata ni näkee sen laatikontermarin toimimisen.

    E: Ainiin kopissa kyllä lämpöä piisasi n. 10min ajon jälkeen.

    Leave a comment:


  • LeMansBlau
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.
    Tarkennettakoot nyt vielä jos joku ei pointtiasi tajunnut, että laatikkoöljy EI ole siellä lämmönlauhduttimessa suurimmalta osin samoissa lämmöissä nesteen kanssa, joten toi 85c aukeevan erillesen termon asentaminen nestepuolelle ei ole oikee ratkaisu.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jake530d View Post
    Onko avauslämpötilaa tiedossa? ei taida pakkasella ainakaan laatikon öljyt vaaraksi asti lämmetä?
    Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.

    Leave a comment:


  • jake530d
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Lämmönvaihtimen termareiden reagoivat puolet ovat öljylinjassa, eli termarit aukeavat öljyn lämpötilan mukaan, ei jäähdytysnesteen lämpötilan.
    Onko avauslämpötilaa tiedossa? ei taida pakkasella ainakaan laatikon öljyt vaaraksi asti lämmetä?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Lämmönvaihtimen termareiden reagoivat puolet ovat öljylinjassa, eli termarit aukeavat öljyn lämpötilan mukaan, ei jäähdytysnesteen lämpötilan.

    Leave a comment:


  • Saarikoski
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Siinä lämmönvaihtimessa termareiden anturointipuoli on oljylinjassa, joten letkutermari ei toimi siinä oikein, kun reagoi ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.
    Voitko tarkentaa vähän....

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jake530d View Post
    Joo taidan laittaa tollasen.Aivan turha mielestäni vaihtaa jotain kalliita lauhduttimia,kun vika on vaa siinä termarissa. Uuusittu on jo pää ja egr termarit.
    Siinä lämmönvaihtimessa termareiden anturointipuoli on oljylinjassa, joten letkutermari ei toimi siinä oikein, kun reagoi ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.
    Samoja alakaihtimia olen itse miettinyt, mutta "väliaikaiseksi" ja todennäköisesti lopulliseksi ratkaisuksi olen laittanut mustaa 5 cm leveää ilmastointiteippiä alasäleiköiden tukkeeksi. Jostain kohdalta ihan hieman olen jättänyt auki tuon välijäähdyttimen takia. Nyt kyllä -25 C pakkasella on kokonaan tukossa ja lämmöt pysyy pääasiassa > 80 C.

    Originally posted by Spetke View Post
    Kaihtimet keulassa ei ole siellä minkään lämpenemisen takia.
    Ne ovat siellä päästönormien vuoksi.
    Noin varmaan saksalainen autoinsinööri on alunperin ajatellut. Käytännössä kaihtimet varmasti auttavat meitä tällä pakkasessa kärvistelijöitä myös auton lämpenemisen kanssa ja se saattaapi meille olla se tärkeämpi juttu kuin auton aerodynamiikan parantaminen.

    Leave a comment:


  • LeMansBlau
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Jos innostuu vaikka talvirässimiseen hieman, hyvin todennäköisesti keittää kokonaan peitetyllä syylarilla. Aika riskialtista puuhaa, vaikkei sinulla ole koskaan ollutkaan ongelmia.

    Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.
    En tästä jaksa kinaan lähteä, mutta eiköhän ne ongelmat olis edes jollainlailla minunkin eteen tullut vuosien varsilla jos tossa nyt olis edes minimaalinen todennäkösyys, että nesteet pääsis ylikuumeneen kovemmilla pakkaskeleillä näitten e6x dieseleitten kanssa. Ja olen kyllä "talvirässinyt" ja testannut tota muutenkin. Joku insinööri vois varmaan selittää mikä noissa rysissä pitää ton lämmön niin tarkalleen siinä 88-92 asteen nurkilla, kun ylöspäin lämpö ei tuppaa "normi" ajossa millään nousta. En tosiaan itse näe tossa minkäänlaista riskialttiutta. Tai no tietty jos nyt lähtee jotain 24h jäärataa tourneeta ajaan tällä tonnikeijulla, mutta maalaisjärkeä lienee hyvä käyttää tässä, kuten monessa muussakin asiassa.


    Ei toki noi kaihtimetkaan huono vaihtoehto ole. Pääasiahan tässä kai on, että auto pysyy lämmöissään, joten kukin tehkööt mun puolesta sen parhaaksi katsomallaan tavalla.
    Last edited by LeMansBlau; 03-02-2012, 08:02.

    Leave a comment:


  • jake530d
    replied
    Originally posted by Saarikoski View Post
    tollasen tempasen omaan paskaan sitten kun vaihdin antautuu..
    http://www.varaosat24.com/fi/varasto...staatti/943765
    Joo taidan laittaa tollasen.Aivan turha mielestäni vaihtaa jotain kalliita lauhduttimia,kun vika on vaa siinä termarissa. Uuusittu on jo pää ja egr termarit.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by LeMansBlau View Post
    Ihmettelin muuten tuossa uutta f10 suomi dieseliä, jossa koko keula on tehtaalla täysin suljettu noilla kaihtimilla, joten kylmänä tuonne ei paljo ilma virtaile. Jotain kehitystä tuonkin kanssa siis.
    Kaihtimet keulassa ei ole siellä minkään lämpenemisen takia.
    Ne ovat siellä päästönormien vuoksi.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by LeMansBlau View Post
    Toi jäähdytinkennoston edessä oleva levy on mun mielestä järkevällä paikkaa jos munuaisten takana ei ole mitään tehdas kaihtimia, kun ajoviima tulee tota kautta tietenkin suoriten läpi koneelle (silläpä se tehdaskin siihen on sen kennonsa asettanut).
    Jos innostuu vaikka talvirässimiseen hieman, hyvin todennäköisesti keittää kokonaan peitetyllä syylarilla. Aika riskialtista puuhaa, vaikkei sinulla ole koskaan ollutkaan ongelmia.

    Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.

    Leave a comment:


  • pete-91
    replied
    Lämmöt olivat +55c keskimäärin ennen,nytten sopivan muotoisen pahvin taiteilin syylerin eteen (peittää kokonaan) niin lämmöt pyörivät 75-80c tienoilla.
    Termaria odotellessa jonka jälkeen näkee nouseeko jo 90..
    Ja kyseisessä autossa ei ole ollenkaan EGR termostaattia ja on manuaali,eli ei myöskään vaihdelaatikon mikäli oikein olen ymmärtänyt.
    Tässä tilanteessa pahvi ajoi asian hyvin ainekin toistaiseksi. Munuais läpät löytyvät.

    Leave a comment:

Working...
X