memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cell
    replied
    Originally posted by okkraj View Post
    Tai sitten LCI 530d ei yksinkertaisesti lämpene 0-keleillä enempää ja keulaa tarvitsisi tukkia mikäli haluaa 90 astetta saavuttaa?
    Kyllä lämpeää tukkimatta, taisi olla jossain -15 paikkeilla jossa pitää ruveta tukkimaan. En muistanut pyytää kurkkaamaan kovilla pakkasilla lämpeämistä vastaavasta, ainakin siellä ~-10 lämpesi lci 530d ihan nätisti siihen 90 +-4.

    Laitan asennusohjetta orkkisläppien asennuksesta keulalle heti kun löydän ecun liittimen pinnin (liittimessä vain tyhjä paikka kyseisessä kohtaa), jos jollain on tietoa valmiiksi mistä saa niin kerro ihmeessä. LCI:n keulaläpät (munuaisiin ja alaosaan) saa alle 200e ja ohjauksen saa eculta, paikat on valmiina ja asennukseen ei kauaa mene. Ainoa vaan että se naaras-pinni tarttis löytää. Noi uudemmat on PWM-ohjauksella niin ei mene millään termostaattikytkimellä.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Omaan -06 530d:hen on nyt kaikki termarit vaihdettu ja matkassa lämmöt nousee 87-89 asteeseen, polton aikana 93-95c. Kulutus tippui myös tuon viimeisen termarin vaihto reissun jälkeen. Tuolla 15min työmatkalla ei välttämättä ehdi lämmöt nousta tuohon 89 asteeseen, mutta esm. aamulla kun herää käy pistämässä koslan käyntiin ja 10min jälkee lähtee matkaan niin sitten ehtii lämmötkin nousta tuonne normaaliin (-10c pakkasella).

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    Litistin (tai ainakin yritin) egr:n ja laatikonlämmönvaihtimen letkut aamulla ja heitin ~20km lenkin länsiväylää 100-alueella. lämmöt eivät tahdo nousta yli 80-kympin, mutta taajamassa pysyy tasaisesti 82 asteisena. Testin jälkeen auto parkkiin ja alavesiletku oli ihan kylmä. Ylävesiletku oli "lämmin" mutta ei missään nimessä polttavan kuuma.

    Voiko tuota päätellä että päätermari päästää läpi ~80asteisena ja se pitäisi vaihtaa? Luulisi kuitenkin että jos päätermari päästäisi läpi, niin alaletkukin lämpenesi edes vähän? Voisiko litistyksestä huolimatta jompi kumpi letkuista päästää sen verran läpi että ylävesiletku lämpenee hieman eli "vika" olisi kuitekin egr:n tai lämmönvaihtimen termostaateissa? Tai sitten LCI 530d ei yksinkertaisesti lämpene 0-keleillä enempää ja keulaa tarvitsisi tukkia mikäli haluaa 90 astetta saavuttaa? Onko sillä mitään merkitystä ovatko koneenlämmöt ~80 vai 90 astetta, dpf-polttohan toimii kuitenkin...

    Ilman aamuisia litistyksiä auto mielestäni lämpenee nopeammin tuohon 80 asteeseen ihan pelkässä taajama-ajossa (muutamia kilometrejä kun webasto huutaa rinnalla) vs. heti länsiväylälle eli ilmeisesti tolla ajoviimalla on joka tapauksessa hyvin suuri vaikutus.

    Leave a comment:


  • teppo_h
    replied
    Laitetaanpas oma kokemus tuon termarin / moottorin lämmön suhteen.

    Eli viime keväänä tuli vaihdettua EGR-termari ja lämmöt nousi hitusen - oli sitä ennen siellä 77 aseteen tienoilla eli siinä ja siinä että saa dpf:n polton päälle.
    EGR-termarin vaihdolla lämmöt nousi sinne ~80 asteen paikkeille ja loppu kevät menikin keulan reiät ummessa.

    Nyt syksyllä vaihdoin päätermarin ja lämmöt nousi normaaleiksi (88-90).

    Pari viikkoa sitten tuli ne -30 kelit tännekin ja tsekkasin lämpöjä, niin taas oltiin siellä 77-80 asteen paikkeilla -> keulan reiät umpeen.
    Täältä lueskelin taas vinkkejä ja kun keula oli ummessa jo valmiiksi, niin viime lauantain lähes nollakelillä kävin heittämässä lenkin autolla ja seurasin salavalikon lämpöjä. Parhaimmillaan moottoritienopeudessa nousi lämmöt 101 C.
    Nyt sitten näillä melkeen -10 keleillä otin alasäleikön auki ja lämmöt nousee normaalisti sinne 90 asteeseen ja pysyy siellä. Aikasemmin ei pysyny jos oli pelkät munuaiset peitettynä. Korjautukohan se tuolla "koulutuksella"?

    Katsotaan miten lämpöjen käy kunhan tässä taas päästäis sinne -20 pahemmalle puolelle. Laittelen infoa pakkasten edetessä.

    Mutta mielenkiintoista...

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by jake530d View Post
    Hajooko nää termarit jo vuoden sisällä? Edellinen päätermari uusittu(schmiedmann) viime talvena nyt jo kusee läpi.Mistä kestävä malli?
    Khyyl, useamminkin

    Originally posted by Matson^ View Post
    Kolme talvea = 4 kpl EGR termostaatteja + 1kpl lämmönvaihdin + 1 kpl päätermostaatti

    .. ajamisen iloa

    Leave a comment:


  • jake530d
    replied
    Hajooko nää termarit jo vuoden sisällä? Edellinen päätermari uusittu(schmiedmann) viime talvena nyt jo kusee läpi.Mistä kestävä malli?

    Leave a comment:


  • LasseE
    replied
    Originally posted by pemaristiE60 View Post
    Mitenkähän onko näitä e60/61 tehty ns etelänmalleja joissa ei ole niin tehokas lämpeäminen monesta tuontiautosta puuttuu nimittäin penkkienlämmittimet onkohan se merkki muutenkin huonommasta talvi"varustuksesta"?
    Kyselin itsekin tätä jokin aika sitten merkkiliikkeestä ja vastaus oli kuten nettipepe edellä mainitsi. Peruskone lämmityslaitteineen on sama myytiin auto sitten etelään tai pohjoiseen.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by pemaristiE60 View Post
    Mitenkähän onko näitä e60/61 tehty ns etelänmalleja joissa ei ole niin tehokas lämpeäminen monesta tuontiautosta puuttuu nimittäin penkkienlämmittimet onkohan se merkki muutenkin huonommasta talvi"varustuksesta"?
    Bemarihan on yksi harvoista merkeistä, jossa asiakas saa päättää autoa tilatessaan varusteista... näihin kuuluu penkinlämmittimet yms "lisävarusteet".
    Auton muihin varustuksiin se ei siis vaikuta.
    Auto sinänsä taitaa olla sama myydään se sitten minne tahansa.
    Lämpimiin tai kylmiin maihin...
    Suomessa maahantuoja taitaa tilata sitten autot joillakin "perus" varusteilla kuten pankinlämmittimet

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Mitenkähän onko näitä e60/61 tehty ns etelänmalleja joissa ei ole niin tehokas lämpeäminen monesta tuontiautosta puuttuu nimittäin penkkienlämmittimet onkohan se merkki muutenkin huonommasta talvi"varustuksesta"?

    Leave a comment:


  • 338LM
    replied
    Tarkennuksia omiin ylläoleviin kokemuksiin. Lämmöt jämähtävät 86C tasolle- nousevat toki edelleen nopeammin siihen nyt kun keula nyt peitetty.

    Tuo 91C lämpöjen (yksittäinen) nousu johtui kai hiukkassuodattimen poltosta, sattui vaan ajotus pitkän ajomatkan loppuun niin hämäsi.

    Uusi päätermarikin olisi hyllyssä...olisikohan iso homma vaihtaa kokeeksi... :think

    Leave a comment:


  • rawpower
    replied
    Tänään laitoin molemmat munuaiset umpeen ja alasäleikön myös. 15km ajoa ja lämmöt pysyi moottoritiellä 88 asteessa. Lämpesi myös hieman nopeammin. Normaalisti tuolla matkalla 70-80 asteessa pyörinyt. Huomasin myös, että tyhjäkäynnillä jäähtyi hitaammin.

    Edit: pakkasta 26
    Last edited by rawpower; 04-02-2012, 20:03.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    nuo 2 kpl Autom.laatikon lämmönvaihtimen termarit mihin Clavurion viittaa olivat avautumis lämpötilaltaan 95c ja oikein toimiessaan pitävät ainoastaan vaihteiston öljyn n.90C tuntumassa.
    Hyvä kun korjasit tuon tarkan lämpötilan. Liian hataraksi jäi silloin muistikuva ja tuo 95C on loogisempi toimintaa ajatellen.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Autom.lämmönvaihdin

    Originally posted by 338LM View Post
    Pakkaskokemuksia.

    Lähtökohta oli se että auto lämpesi pienemmillä pakkasilla 85-86C lämpöön vasta 40-50km ajolla. Vajaa 80C:n asti nousi nopeasti, sitten hidastui.

    Kokeilin peittää munuaiset lähes umpeen, auttoi vähän mutta edelleenkin max lämmöt roikkuivat tuossa. EGR -termari vaihtoon, ei vaikutusta.

    Nyt, -28C pakkasten alkaessa, peitin lisäksi n. 2/3 alemman ilmanottoaukon kidasta, M-mallissahan aukko on tod iso.

    Seurauksena tuo 85-86C lämpö saavutetaan huomattavasti nopeammin kuin lauhemmilla pakkasilla, jo alle 10km ajon jälkeen. Pysyy tässä, kunnes autolla on ajettu 100km/h noin 60km putkeen. Tässä vaiheessa lämmöt kipuavat 90-91C välille, välillä vilauttaa jopa 92C lämpöä.
    Kun pysähtyy esmes liikennevaloihin, laskee lämpö saman tien 86-87C paikkeille.
    Vähän meinasi jo hirvittää tuossa 92C vilahtaessa, että karkaako jo ylilämmöille...oli lähellä etten pysäyttänyt huoltsikalle saksia lainaamaan- modaamaan enemmän alakidusta auki. Keula kun on umpio, ei sinne viimaa paljoa muualta pääse kuin noista munuaisista ja alemmasta aukosta.

    Järkeilen asian niin että lootan lämmönvaihdin ei toimi oikein. Laatikkoöljyt lämpenevät vasta 60km ajon jälkeen kunnolla, siihen asti loota jäähdyttää moottorin tuohon 86C tietämille. Eli just sille tasolle mihin omassa autossani lämmöt nousevat nopeasti.

    Yhtä kaikki, suosittelen alemman ilmanottoaukon kuristamista joka tapauksessa, lämmöt nousevat huomattavasti nopeammin. Ja vastaavasti laskevat hitaammin esmes liikennevaloissa tyhjäkäynnillä.



    Edit:
    Hmm. Tarkemmin ajatellen, toimiikohan mun systeemi sittenkin just niin kuin sen pitääkin?

    Jos lootan termarin avautumislämpö on 85C siitähän seurannee se että vaihteistoöljyn ollessa yli 85C -mutta alle (moottorin päätermostaatin) 91C- vaihteisto jäähdyttää moottoria/moottori lämmittää vaihteistoöljyjä.
    Toisin sanoen, 85C moottorinlämmöt saavutetaan nopeasti, mutta tämän jälkeen vaihteisto rajaa moottorin lämpenemistä kunnes vaihteistoöljyt saavuttavat 90C lämmöt?
    nuo lämmöt kestää nousta huoletta sinne 100c asteen tuntumaan keulapeitettynä.
    kokeiltu jopa 109C lämpöjä DPF polton yhteydessä keula ummessa.

    nuo 2 kpl Autom.laatikon lämmönvaihtimen termarit mihin Clavurion viittaa olivat avautumis lämpötilaltaan 95c ja oikein toimiessaan pitävät ainoastaan vaihteiston öljyn n.90C tuntumassa. Yleisin vika tuossa lämmönvaihtimen termarissa on se sama kuin muissakin bmw:n termareissa ELI laskee läpi syyläristä KYLMÄÄ vettä vesipumpun kautta koneeseen ja PUDOTTAA Koneen lämpöjä ALLE 88C. Vikaantuu juurikin tuolla kuvailemallasi tavalla
    saattaa pitää lämpöjä oikeana pitkänkin ajo suoritteen ajan , mutta esim. pysähdyttäessä
    liikkennevalohin tiputtaa lähes heti koneen lämmöt reilusti alle 88c

    tämä lämmönvaihtimen termari testi on helppo tehdä. Tarvitset ainoastaan pienet lukkopihdet jolla LITISTÄT SYYLÄRIN OIKEALTA PUOLEN alaosasta lähtevän n.25mm kumiletkun ja ajat n. 20Km lenkin lämpöjä seuraten.

    Leave a comment:


  • jms-btcf
    replied
    Originally posted by LeMansBlau View Post
    Ihmettelin muuten tuossa uutta f10 suomi dieseliä, jossa koko keula on tehtaalla täysin suljettu noilla kaihtimilla, joten kylmänä tuonne ei paljo ilma virtaile. Jotain kehitystä tuonkin kanssa siis.
    E6x pre-lci:hin on ainakin "kuvaston" mukaan olemassa keulan ala-keskiosan peittävä ritilä, osa 12.

    Leave a comment:


  • rakkuj
    replied
    Eilen laitettu munuaisiin plexit taakse ja alaritilä osaksi peitetty.
    Vielä ei ole kerennyt kokeilemaan miten vaikutti lämpenemiseen.:think

    Leave a comment:

Working...
X