Hienoa, kun kemia näyttää kiinnostavan ihmisiä. Valitettavasti vain opettajaksi näyttää päässeen sinkinmyyjä/pinnoittaja.
Teoriassa, SIIS teoriassa sinkki häviää aina ennen terästä. Käytännössä asia ei ole kuitenkaan näin yksiselitteinen, sillä sinkin terästä suojaavan vaikutusalueen laajuuteen vaikuttaa sinkkikerroksen paksuus; mitä paksumpi, sitä laajempi suojausalue. Autojen sinkkikerroksen paksuus on käytännössä olematon, jolloin sen suojausaluekin jää mitättömäksi (metalliin ulottuvien naarmujen suojaus). Käytännössä edellämainittu tarkoittaa sitä, että kun kukkanen saa jostain alun, ei auton sinkkikerros riitä estämään vaurion laajenemista.
Yksinkertaistettuna ihan samasta ruosteesta puhutaan nykypäivän sinkityssä autossa, kuin sinkittömissä autoissa. Se "valkoinen vaihe" ei kauaa kestä ja siitä päästään ihan perinteiseen ruosteeseen.
Ja ei se alumiinikaan ole ikuista, vaikkei ruostukaan, - hapettuu ja häviää sekin. Toiset laadut nopeammin kuin toiset. Kysykää vaikka Range Roverien tai alumiiniveneiden omistajilta.
Teoriassa, SIIS teoriassa sinkki häviää aina ennen terästä. Käytännössä asia ei ole kuitenkaan näin yksiselitteinen, sillä sinkin terästä suojaavan vaikutusalueen laajuuteen vaikuttaa sinkkikerroksen paksuus; mitä paksumpi, sitä laajempi suojausalue. Autojen sinkkikerroksen paksuus on käytännössä olematon, jolloin sen suojausaluekin jää mitättömäksi (metalliin ulottuvien naarmujen suojaus). Käytännössä edellämainittu tarkoittaa sitä, että kun kukkanen saa jostain alun, ei auton sinkkikerros riitä estämään vaurion laajenemista.
Yksinkertaistettuna ihan samasta ruosteesta puhutaan nykypäivän sinkityssä autossa, kuin sinkittömissä autoissa. Se "valkoinen vaihe" ei kauaa kestä ja siitä päästään ihan perinteiseen ruosteeseen.
Ja ei se alumiinikaan ole ikuista, vaikkei ruostukaan, - hapettuu ja häviää sekin. Toiset laadut nopeammin kuin toiset. Kysykää vaikka Range Roverien tai alumiiniveneiden omistajilta.
Comment