Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    E61 tärisee/tutisee..

    Eli nyt 95tkm ajettu auto kyseessä.

    Vaihdoin alkukesästä uudet jarrupalat eteen ja samalla herkistelin sylinterit. Levyissä oli jo aika paljon kulumaa, reunoilla oli pari milliä jo harjannetta.

    Tämän jälkeen alkoi kevyt tutina ja satunnainen ratin vatkaus kevyissä jarrutuksissa.

    Tutina alkoi häiritsemään urakalla kuukausi sitten ja vaihdatin puolitoista viikkoa sitten uudet takanakit 3mm asti kuluneiden runflattien tilalle. Etunakit vaihdatin jo viime syksynä. Nyt alla kaikissa nurkissa Kumho KU31 245/40 -18. Renkaat on juuri tasapainotettu ja yhdessä renkaassa/vanteessa oli vähän pystyheittoa, muttei kuulemma paljoa. Vanteet orkkisvanteet.

    Tärinä ei poistunut, vaan oikeastaan kasvoi taas. Vaihdoin viime lauantaina renkaat akseleilta toisille, ongelma ei kadonnut, ehkä lisääntyi..

    Samalla tarkistin jarrut ja oikea etujarru tuntui laahaavan jonkin verran ja puhdistin uudestaan satulan ja liu'ut. Samalla huomasin että liukutapeissa oli jännän näköistä kulumaa, aivan kuin joku olisi dremelillä hionut urat tappiin, toisessa tapissa oli ura jo sen näköinen että voisi kuvitella tapin olevan kahdesta osasta tehdyn, näyttää niin saumalta.

    Voiko olla että tapit ovat nyt jotenkin väljät ja antavat jarrujen kautta ravistusta? Vaatisi tietysti että levyt olisivat kierot... Miten tarkka tuo on levyjen kulumisesta?

    Auto on menossa muutenkin korjaamolle perjantaina, on meinaan turbon tiivisteet ( pakokaasupuolen) menneet rikki, voipi olla pakosarjakin. Viheltää niin perkeleesti sieltä välistä, ihmiset kattelee kaduilla kun ajelen tuolla höyryvehkeellä.. Samalla voisivat katsella alustan läpi ja testailla puslat. Kardaanin tukilaakerikin kävi mielessä sillä tärinää on vähän joka nopeudella. Ei tärise juurikaan rattiin vaan koko auto tärisee, laukun vetskarit kilkattaa takapenkillä ja apukuskin penkki vipattaa.

    Onko tähän jotain muitakin vinkkejä? Alkaa meinaan viduttaan, ei sais 95tkm ajettu auto oireilla joka paikasta tähän malliin.. Tästä on jo porsinut muutakin:
    -johtosarja spoilerille poikki
    -pari hehkua meni, vaihdettiin kaikki samalla kun otettiin läpät pois.
    -tasonsäädön kompura meni 55tkm kohdalla.
    -auto nyki, ei nyi enää, vaihdettu laatikkoölkkiä tms , vika oli EGR paskainen..
    -kaikki termarit jouduttu vaihtamaan, oli lämpöongelmia..

    Nyt vielä kun ottaa sen acoustic coverin pois niin kuulee kuinka konehuoneessa joko suuttimet nakuttaa sieltä tuliseinän viereisestä sylinteristä tai sitten pakosarja vuotaa.. tsk tsk tsk tsk...

    Että sellaista halapaa autoilua...
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    #2
    Vaihdoitko sattumalta alkukesästä samoihin aikoihin myös vanteet autoosi? Tuli vaan mieleen, että tuollaisia outoja tutinoita aiheutaa ainakin se, jos vanteen keskireikä on liian suuri autoosi, eikä ole laitettu soviterenkaita.
    -12 F11 530Da

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Omista kokemuksista viisastuneena:

      Oletko katsonut takajarrut myös? Entä jarrusatuloiden männät?

      Itsellä ainakin osa tärinästä tulee juuri kierosta vanteesta. Paljon sinulla on painoja siinä vanteessa?

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #4
        Orkkisvanteet-> ei tarvitse sovitteita.

        Takajarrut aukaisin kanssa ja putsasin. Ei takeltele ja muutenkin näyttävät todella hyväkuntoisilta.

        Etujarruissa mietityttää nuo levyt lähinnä..

        Yksi vanne taisi ottaa 70g yhdelle puolelle, se oli se suurin massa, muut meni 20-30g painoilla.
        Pitänee tarkistuttaa ettei ole renkaiden rungot menneet jostain kumman syystä.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • MakeH
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1170
          • Vantaa

          #5
          Itsellä sama tilanne E61:ssä. Jarrutuksessa vatkaa ja pelkääjän penkki väpättää. Huomenna menee reaktiotangon puslat vaihtoon, näkyi pieniä halkeamia kumissa. Muualla ei välyksiä. Raportoin häviääkö tutina.
          Last edited by MakeH; 24-08-2010, 12:45.

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Puslat vaihdettu, toisessa oli halkeamia. Tutinat ja vapinat hävisivät.

            Comment

            • kvt
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 236
              • Satakunta

              #7
              Mullakin tärisee ohjaus kovemmista nopeuksista jarrutettaessa. Olen ollut varma, että jarrulevyt ovat kierot.Tätä lukiessa alkaa kyllä epäilyttämään, että jospa vika onkin muualla. Mulla on kyllä sopivasti etujarrupalojen vaihtoväli täynnä ja laitan lähipäivinä uudet palat ja levyt, niin sitten näkee auttaako. Missä kohtaa nuo reaktiotangon puslat ovat, niin vois samalla tarkistaa nekin, jos näyttävät huonoilta?
              -12 F11 530Da

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #8
                Kuvassa osa 12:



                Pohjamuovin irroittamalla näkee nuo.

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  #9
                  Ok kiitti. Pitää sitten nuo tarkistaa samalla kertaa kun auto on muutenkin nosturilla.
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    #10
                    Originally posted by MakeH View Post
                    Puslat vaihdettu, toisessa oli halkeamia. Tutinat ja vapinat hävisivät.
                    Hyvää infoa, aiemmin jo kyselinkin mitä tuolta kantsis vaihtaa (ei vastauksia), jos autolla tuntuu olevan "oma mieli" mihin suuntaan se on menossa + pientä randomia tutinaa etc.

                    Mitä puslien vaihto makso?

                    Comment

                    • Janne S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 437
                      • Keminmaa

                      #11
                      Rupiaa vituttaan nää vatkaukset

                      Ohan nää hienoja vehkeitä, vi**u. Kävin ostaan uudet hankook v12:set eteen(takana samanlaiset, ostettu keväällä)245/40/18. Entiset runflatit alko oleen jo kuluneet ja hakivat uraisilla teillä, ja ennenkaikkea koko auto väpätti 80-100 välillä. Kävin noita tasapainottaan, mut ei vaikuttanu, lisäksi asentaja sano et toinen rengas on vähän kiero->uudet renkaat tilaukseen. Noh, kotimatka Haaparannalta kotia menikin ilman vapinoita ja tämän päivän ensimmäinen 15km siirtymä lapsuudenkotiin samoin. Auto seisoi muutaman tunnin tasaisella pihalla, lähdin sit kotiapäin ja alkukiihytyksen jälkeen rupes semmonen vatkaus ja tärinä et onneks tuli aamulla naitua, muuten ois pian lauennu penkille, jumaliste. 5kilsaa etiäpäin vatkaus oli jo rauhoittunu huomattavasti ja 15kilsan päästä Kromitien uudella asfaltilla mentiin jo tasasesti. Tarkoitus ois lähiaikoina käyttää autoa nosturilla öljyjen vaihdossa, pitää varmaan tutkia noita reaktiotangon puslia, josko ne olis sökönä, onkos ne öljytäytteiset vai tavan gummia? Mitäs puslia tuolta taka-akselistosta eli takalistosta kannattais tutkia tarkemmin? Mainitaan vielä et ratti ei vatkaa jarrutuksissa eikä jarrut täristä, ajettu 155.
                      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                      Comment

                      • zzracing
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 177
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Noista tutinoista...Nyt sivusta seuranneena muutamaa e60 mallia e61 535d ja e60 525i yms. niin molemmat autot on ostettu liikkeesta noin 115tkm ajettuina ja molempiin oli laitettu kaikki jarrrut uusiksi jo noissa kilsoissa ja juuri nuo reaktio tankojen etupäänpuslat eivätkä nuo kyseiset laitteet täristelleet yhtään kovemmassakaan jarrutuksissa saati sitten kevyehköissä 120->100km/h hidastuksissa.

                        Liekkö ravistus juurikin molempien yhteisvaikutuksesta johtuvaa
                        (hiukan kuoleentuneet puslat +kuluneet /huikan kierot levyt+isot pyörät matalilla renkailla..)?:think
                        X6 35D

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1949
                          • Seinäjoki

                          #13


                          Onkos kukaan vaihtanut takapäähän tuota puslaa nro. 2? Vaikutti siltä että ei ole ihan simppeli homma tota ottaa sieltä käteen, eli vaatineeko tuon koko navan irrotuksen autosta ja sitten prässiin?
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #14
                            Mun pitäis vaihtaa myös tuo osa ja tutkin asiaa, niin kyllä sen paikallaan pitäis saada vaihdettua. Siihen vaan tarvitaan sopiva työkalu, että sen saa painettua pois paikaltaan.

                            Tuossa linkissä on keskustelua tuon vaihdosta, kylläkin e39:n kohdalla, mutta samanlainen osa se näyttäis olevan.


                            Itse tulin siihen tulokseen, että taidan viedä jonnekin vaihdatettavaksi tuon, kun ei viisi tuollaista työkalua ostaa/tehdä yhden tai kahden helan takia.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1399
                              • Kuopio

                              #15
                              Liikkeessä kun oli auto muiden proggisten takia niin mittasivat etulevyt.

                              n.2 mm alle suositusten oli jo levyt, mutta sanoi että ei nuo kierot ole-->ajaa palat loppuun noilla ja sit uudet. Pitää kattoo vielä josko keväällä vaihtais levyt. Varmaan originaalit levyt vielä paikallaan... (96tkm nyt)

                              Takajarruista toinen kuulemma välillä laahaa, pitää puhdistaa taas uudestaan jos tärinä sillä häviäisi.
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎