Eli nyt 95tkm ajettu auto kyseessä.
Vaihdoin alkukesästä uudet jarrupalat eteen ja samalla herkistelin sylinterit. Levyissä oli jo aika paljon kulumaa, reunoilla oli pari milliä jo harjannetta.
Tämän jälkeen alkoi kevyt tutina ja satunnainen ratin vatkaus kevyissä jarrutuksissa.
Tutina alkoi häiritsemään urakalla kuukausi sitten ja vaihdatin puolitoista viikkoa sitten uudet takanakit 3mm asti kuluneiden runflattien tilalle. Etunakit vaihdatin jo viime syksynä. Nyt alla kaikissa nurkissa Kumho KU31 245/40 -18. Renkaat on juuri tasapainotettu ja yhdessä renkaassa/vanteessa oli vähän pystyheittoa, muttei kuulemma paljoa. Vanteet orkkisvanteet.
Tärinä ei poistunut, vaan oikeastaan kasvoi taas. Vaihdoin viime lauantaina renkaat akseleilta toisille, ongelma ei kadonnut, ehkä lisääntyi..
Samalla tarkistin jarrut ja oikea etujarru tuntui laahaavan jonkin verran ja puhdistin uudestaan satulan ja liu'ut. Samalla huomasin että liukutapeissa oli jännän näköistä kulumaa, aivan kuin joku olisi dremelillä hionut urat tappiin, toisessa tapissa oli ura jo sen näköinen että voisi kuvitella tapin olevan kahdesta osasta tehdyn, näyttää niin saumalta.
Voiko olla että tapit ovat nyt jotenkin väljät ja antavat jarrujen kautta ravistusta? Vaatisi tietysti että levyt olisivat kierot... Miten tarkka tuo on levyjen kulumisesta?
Auto on menossa muutenkin korjaamolle perjantaina, on meinaan turbon tiivisteet ( pakokaasupuolen) menneet rikki, voipi olla pakosarjakin. Viheltää niin perkeleesti sieltä välistä, ihmiset kattelee kaduilla kun ajelen tuolla höyryvehkeellä.. Samalla voisivat katsella alustan läpi ja testailla puslat. Kardaanin tukilaakerikin kävi mielessä sillä tärinää on vähän joka nopeudella. Ei tärise juurikaan rattiin vaan koko auto tärisee, laukun vetskarit kilkattaa takapenkillä ja apukuskin penkki vipattaa.
Onko tähän jotain muitakin vinkkejä? Alkaa meinaan viduttaan, ei sais 95tkm ajettu auto oireilla joka paikasta tähän malliin.. Tästä on jo porsinut muutakin:
-johtosarja spoilerille poikki
-pari hehkua meni, vaihdettiin kaikki samalla kun otettiin läpät pois.
-tasonsäädön kompura meni 55tkm kohdalla.
-auto nyki, ei nyi enää, vaihdettu laatikkoölkkiä tms , vika oli EGR paskainen..
-kaikki termarit jouduttu vaihtamaan, oli lämpöongelmia..
Nyt vielä kun ottaa sen acoustic coverin pois niin kuulee kuinka konehuoneessa joko suuttimet nakuttaa sieltä tuliseinän viereisestä sylinteristä tai sitten pakosarja vuotaa.. tsk tsk tsk tsk...
Että sellaista halapaa autoilua...
Vaihdoin alkukesästä uudet jarrupalat eteen ja samalla herkistelin sylinterit. Levyissä oli jo aika paljon kulumaa, reunoilla oli pari milliä jo harjannetta.
Tämän jälkeen alkoi kevyt tutina ja satunnainen ratin vatkaus kevyissä jarrutuksissa.
Tutina alkoi häiritsemään urakalla kuukausi sitten ja vaihdatin puolitoista viikkoa sitten uudet takanakit 3mm asti kuluneiden runflattien tilalle. Etunakit vaihdatin jo viime syksynä. Nyt alla kaikissa nurkissa Kumho KU31 245/40 -18. Renkaat on juuri tasapainotettu ja yhdessä renkaassa/vanteessa oli vähän pystyheittoa, muttei kuulemma paljoa. Vanteet orkkisvanteet.
Tärinä ei poistunut, vaan oikeastaan kasvoi taas. Vaihdoin viime lauantaina renkaat akseleilta toisille, ongelma ei kadonnut, ehkä lisääntyi..
Samalla tarkistin jarrut ja oikea etujarru tuntui laahaavan jonkin verran ja puhdistin uudestaan satulan ja liu'ut. Samalla huomasin että liukutapeissa oli jännän näköistä kulumaa, aivan kuin joku olisi dremelillä hionut urat tappiin, toisessa tapissa oli ura jo sen näköinen että voisi kuvitella tapin olevan kahdesta osasta tehdyn, näyttää niin saumalta.
Voiko olla että tapit ovat nyt jotenkin väljät ja antavat jarrujen kautta ravistusta? Vaatisi tietysti että levyt olisivat kierot... Miten tarkka tuo on levyjen kulumisesta?
Auto on menossa muutenkin korjaamolle perjantaina, on meinaan turbon tiivisteet ( pakokaasupuolen) menneet rikki, voipi olla pakosarjakin. Viheltää niin perkeleesti sieltä välistä, ihmiset kattelee kaduilla kun ajelen tuolla höyryvehkeellä.. Samalla voisivat katsella alustan läpi ja testailla puslat. Kardaanin tukilaakerikin kävi mielessä sillä tärinää on vähän joka nopeudella. Ei tärise juurikaan rattiin vaan koko auto tärisee, laukun vetskarit kilkattaa takapenkillä ja apukuskin penkki vipattaa.
Onko tähän jotain muitakin vinkkejä? Alkaa meinaan viduttaan, ei sais 95tkm ajettu auto oireilla joka paikasta tähän malliin.. Tästä on jo porsinut muutakin:
-johtosarja spoilerille poikki
-pari hehkua meni, vaihdettiin kaikki samalla kun otettiin läpät pois.
-tasonsäädön kompura meni 55tkm kohdalla.
-auto nyki, ei nyi enää, vaihdettu laatikkoölkkiä tms , vika oli EGR paskainen..
-kaikki termarit jouduttu vaihtamaan, oli lämpöongelmia..
Nyt vielä kun ottaa sen acoustic coverin pois niin kuulee kuinka konehuoneessa joko suuttimet nakuttaa sieltä tuliseinän viereisestä sylinteristä tai sitten pakosarja vuotaa.. tsk tsk tsk tsk...
Että sellaista halapaa autoilua...
. Kävin ostaan uudet hankook v12:set eteen(takana samanlaiset, ostettu keväällä)245/40/18. Entiset runflatit alko oleen jo kuluneet ja hakivat uraisilla teillä, ja ennenkaikkea koko auto väpätti 80-100 välillä. Kävin noita tasapainottaan, mut ei vaikuttanu, lisäksi asentaja sano et toinen rengas on vähän kiero->uudet renkaat tilaukseen. Noh, kotimatka Haaparannalta kotia menikin ilman vapinoita ja tämän päivän ensimmäinen 15km siirtymä lapsuudenkotiin samoin. Auto seisoi muutaman tunnin tasaisella pihalla, lähdin sit kotiapäin ja alkukiihytyksen jälkeen rupes semmonen vatkaus ja tärinä et onneks tuli aamulla naitua, muuten ois pian lauennu penkille, jumaliste. 5kilsaa etiäpäin vatkaus oli jo rauhoittunu huomattavasti ja 15kilsan päästä Kromitien uudella asfaltilla mentiin jo tasasesti. Tarkoitus ois lähiaikoina käyttää autoa nosturilla öljyjen vaihdossa, pitää varmaan tutkia noita reaktiotangon puslia, josko ne olis sökönä, onkos ne öljytäytteiset vai tavan gummia? Mitäs puslia tuolta taka-akselistosta eli takalistosta kannattais tutkia tarkemmin? Mainitaan vielä et ratti ei vatkaa jarrutuksissa eikä jarrut täristä, ajettu 155.
Comment