Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Hemi View Post
    Siis e60:ssä ongelma on ihan sama kuin e39:ssä ja tämän "tutinan" poistosta on BTCF:llä kirjoitettu melkoisen paljon.
    Kyse on siis jarrujen huoltamattomuudesta, tai sanotaan niin että OIKEIN huoltamattomuudesta.
    Tämän ongelman poistaminen ei vaadi rahallisia panostuksia välttämättä juuri lainkaan jos itsellä nyt auttavasti pysyy työkalut käsissä.
    Ohjeet olen kirjoitellut useasti, joten löytynevät Searchilla.
    Juuri näin !.
    Omassa tuli ko tutina tuossa viime viikolla ja tein pro nolla korjauksen kuten kitisevien jarrujenkin kanssa, verryttelin jarruja ja pesinpä vantehetkin sisäpuolelta. Sinne meni pelkääjänpenkin tutina....

    Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä pitää sitten öljytä ja puhdistella kunnolla.

    Comment

    • Lep-1
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 52
      • Raisio

      Tänään häipyi tärinät omasta autosta lähes täysin.
      Syypää oli 20" nankang renkaat... takarenkaassa oli tiedossa jo lievä pystyheitto ja nyt kelmannella kerralla kun kumit irrotettiin tasapainotukseen niin käännettiin takarenkaat puolelta toiselle.

      Pystyheitto pieneni huomattavasti muttei kokonaan. Siis tasapainotus koneessa katsottaessa.
      Samalla huomattiin toisessa eturenkaassa pystyheittoa. Rengas pois vanteelta ja pyöräytettiin puoli kierrosta ja asennetiin takaisin. Pystyheitto lähes olematon.

      Nyt ajossa ei enää huomaa mitään häiritsevää tärinää. Ennen tärinä oli siis suorastaan hakkaavaa 80-120kmh nopeuksissa.

      Olen kyllä ennenkin käyttänyt nankang, achilles yms renkaita, mutta nyt oli oikeasti huonoa laatua...
      Ensi kerralla maksan mielusti laadukkaista renkaista.
      Nyt meni oppi perille

      Edit:
      Tätä ennen on autoon vaihdettu: jarrulevyt+palat+liukuhuolto, iskarit+jouset, narinahelat, kardaani rättinivel+kannatinlaakeri+CV joint rasvat, nelipyöräsuuntaus
      Last edited by Lep-1; 16-09-2014, 20:15.
      530d e60

      Comment

      • Gräns
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 72
        • Pohjanmaa

        Originally posted by Lep-1 View Post
        Tänään häipyi tärinät omasta autosta lähes täysin.
        Syypää oli 20" nankang renkaat... takarenkaassa oli tiedossa jo lievä pystyheitto ja nyt kelmannella kerralla kun kumit irrotettiin tasapainotukseen niin käännettiin takarenkaat puolelta toiselle.

        Pystyheitto pieneni huomattavasti muttei kokonaan. Siis tasapainotus koneessa katsottaessa.
        Samalla huomattiin toisessa eturenkaassa pystyheittoa. Rengas pois vanteelta ja pyöräytettiin puoli kierrosta ja asennetiin takaisin. Pystyheitto lähes olematon.

        Nyt ajossa ei enää huomaa mitään häiritsevää tärinää. Ennen tärinä oli siis suorastaan hakkaavaa 80-120kmh nopeuksissa.

        Olen kyllä ennenkin käyttänyt nankang, achilles yms renkaita, mutta nyt oli oikeasti huonoa laatua...
        Ensi kerralla maksan mielusti laadukkaista renkaista.
        Nyt meni oppi perille

        Edit:
        Tätä ennen on autoon vaihdettu: jarrulevyt+palat+liukuhuolto, iskarit+jouset, narinahelat, kardaani rättinivel+kannatinlaakeri+CV joint rasvat, nelipyöräsuuntaus
        Tein tuon jarruhuollon takapäähän, putsailu ja herkistely. Tuloksena että pieni jarrutustärinä katosi, mutta 85-110 ajotärinä jäi. Koitin huvikseni vaihtaa taakse talvirenkaat ja ei tärinää.

        Hieman kyllä ihmetyttää kun vaihdoin nangankista michelinin pilot sportteihin ja neki on kahdessa eri mestassa tasapainotettu ja aina sanottu vanteiden olevan suorat ja renkaiden laadukkaat? Pitää ehkä koittaa ehdottaa tuota renkaan poisottoa ja uudelleen vanteelleen laittoa, tai sitten vanteet vaihtoon

        Comment

        • GT-555
          Bimmer Rookie
          • Jun 2012
          • 183
          • etelä

          Tosiaan itekki huomannu nyt että kun on aamut olleet lähellä nollaa niin jumpusta on tuskin huomannutkaan :think Päivällä lämpönen niin kyllä taas pomppii...
          e61 530da

          Comment

          • Mikkisss
            Newbiemmer
            • Feb 2013
            • 22
            • Somero

            Originally posted by Mikkisss View Post
            Voisi tuotakin kokeilla... Hitto jos vika onkin tuossa niin säästin väärässä paikassa viime keväänä, kun vaihdatin jarrupalat eteen+taakse paikallisella nyrkkipajalla. Kyllä se asentaja vähän putsaili liukupintoja ja laittoi kuparirasvaa niihin, mutta oisko pitänyt tehdä huolto paremmin ja vaihtaa myös uudet jouset
            Silloin sanoi levyjen olevan vielä ok kunnossa ja kestävän seuraavaan palojen vaihtoon, mutta nyt kun niitä katselin niin on siinä reunalla n. 1,5 mm olaketta molemmin puolin eli levystä varmaan kulunut n. 3 mm. Katselin jostain brembon sivuilta, että 2 mm olisi jo vaihtokynnys? :think

            Hmm.. Onkohan iso riski vaihtaa pelkkiä levyjä, kun nyt paikallaan on 25 tkm ajetut palat, missä on pintaa vielä reilusti?
            Samalla sitten voisi huoltaa nuo satulat ja vaihtaa uudet nesteet, kun ei ole taidettu kahteen vuoteen niitäkään vaihtaa...
            Dodiin nyt laitoin uudet etulevyt, putsasin navat huolella ja satulat sai kans teräsharjaa + aten plastilubee
            Jarrutustärinä hävis kokonaan nyt ja ajotärinäkin tuntuis lähteneen 90 %:sesti. Pitää vielä huomenna testailla paremmin, ku meni tänään vähä myöhäseksi ja vain 15 km testilenkki takana kosteassa ja viileässä kelissä.

            Oli kyllä aikakin vaihtaa levyt, ku vanhat oli 27 mm paksut ja viime keväinen palojen vaihto nyrkkipajalla ei ollu ihan viimisen päälle tehty (eli laitettu vaan kuparitahnaa paskojen päälle)

            Toivottavasti ei tarvii enää irrotella noita levyjä omana omistusaikana, ku tuli vähä huolimattomuutta nylpättyä hanttarin puolen levyn kiinnitysruuvia eikä uuta löytyny tähän hätään. Vinkkinä vois sanoo muille, että pulttipyssy on niitte irrotuksessa verraton peli!

            Pitää tehä sama homma vielä takapäälle jossain välissä...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Mikkisss View Post
              Dodiin nyt laitoin uudet etulevyt, putsasin navat huolella ja satulat sai kans teräsharjaa + aten plastilubee
              Jarrutustärinä hävis kokonaan nyt ja ajotärinäkin tuntuis lähteneen 90 %:sesti. Pitää vielä huomenna testailla paremmin, ku meni tänään vähä myöhäseksi ja vain 15 km testilenkki takana kosteassa ja viileässä kelissä.

              Oli kyllä aikakin vaihtaa levyt, ku vanhat oli 27 mm paksut ja viime keväinen palojen vaihto nyrkkipajalla ei ollu ihan viimisen päälle tehty (eli laitettu vaan kuparitahnaa paskojen päälle)

              Toivottavasti ei tarvii enää irrotella noita levyjä omana omistusaikana, ku tuli vähä huolimattomuutta nylpättyä hanttarin puolen levyn kiinnitysruuvia eikä uuta löytyny tähän hätään. Vinkkinä vois sanoo muille, että pulttipyssy on niitte irrotuksessa verraton peli!

              Pitää tehä sama homma vielä takapäälle jossain välissä...
              Puhdistitko hiomalla navan tasopinnan ja jarrusatulat niiltä osin johon palat vastaavat?
              Entä puhdistitko ja voitelitko mitenkään satuloiden ohjuritappeja?

              Comment

              • Mikkisss
                Newbiemmer
                • Feb 2013
                • 22
                • Somero

                Originally posted by Hemi View Post
                Puhdistitko hiomalla navan tasopinnan ja jarrusatulat niiltä osin johon palat vastaavat?
                Entä puhdistitko ja voitelitko mitenkään satuloiden ohjuritappeja?
                Jees navat kiillotin neekerintukalla, silleen et jäljellä jää "hoonijälki". Siihen sit suhautin kevyesti crc-öljyä ja levy paikoilleen (josta tietty rasvat pois bräkleenil). Satuloiden ohjuritapit pyöräytin kiiltäviksi vesihiomapaperil + porakoneella. Jarrusatulat uitin bräkliinil ja harjasin isommat paskat pois. Se kappale mikä on kiinteesti levyn ympärillä otin irti ja vedin porakoneen teräsharjalla urat puhtaiksi. Pientä syöpymää niissä oli, mutta katsoin teräsharjan jäljiltä olevan pinnan riittävän hyväksi.

                Ainoa asia mikä jäi vähä mietityttään on tuo aten plastilube, ku purkis luki ettei saa kumiosiin laittaa ja e61:sessähän on ohjuritapit koko matkaltaan kumiholkin sisällä. Toinen vaihtoehto ois ollu crc:n vesivaseliini mitä oli hyllyyn jääny, mut laitoin sit kuitenki tota aten kamaa ja toivottavasti kumit pelaa

                Tosiaan vanhat palat jätin, kun ne oli kevääl vaihdetut ja näytti suorilta. Vedin pöydän päällä varoiksi 80:llä hiemopaperilla hiukan pintaa karheaksi.
                Levyiksi tuli motonetin italialaiset LPR:n tekeleet, ihan asiallisen näköiset kapistukset ja toivottvasti kestävät/pysyvät suorina.
                Last edited by Mikkisss; 20-09-2014, 10:27.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Millaisilla rengaspaineilla muut ajaa 245/40-18 kokoisilla pyörillä? Minulla oli aikaisemmin 2,8 edessä ja 3,2 takana ja tärinä oli melko voimakasta. Nyt kun pudotin paineet 2,4 edessä ja 2,8 takana niin kaikki tärinät poistui. Nämähän ovat valmistajan ilmoittamat paineet, mutta kuulostaa aika pieniltä. Olisiko renkaissa sen verran pystyheittoa ettei toimi kovemmilla paineilla?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10035
                    • KVLA

                    Originally posted by markok View Post
                    Millaisilla rengaspaineilla muut ajaa 245/40-18 kokoisilla pyörillä? Minulla oli aikaisemmin 2,8 edessä ja 3,2 takana ja tärinä oli melko voimakasta. Nyt kun pudotin paineet 2,4 edessä ja 2,8 takana niin kaikki tärinät poistui. Nämähän ovat valmistajan ilmoittamat paineet, mutta kuulostaa aika pieniltä. Olisiko renkaissa sen verran pystyheittoa ettei toimi kovemmilla paineilla?
                    Omassa nelikossa ympäriinsä saman kokoiset kumit ja paineet tasaisesti 3.0bar ympäriinsä.Toimii ilman ylimääräisiä tärinöitä.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by markok View Post
                      Millaisilla rengaspaineilla muut ajaa 245/40-18 kokoisilla pyörillä? Minulla oli aikaisemmin 2,8 edessä ja 3,2 takana ja tärinä oli melko voimakasta. Nyt kun pudotin paineet 2,4 edessä ja 2,8 takana niin kaikki tärinät poistui. Nämähän ovat valmistajan ilmoittamat paineet, mutta kuulostaa aika pieniltä. Olisiko renkaissa sen verran pystyheittoa ettei toimi kovemmilla paineilla?
                      Ne ovat valmistajan ilmoittamat minimipaineet, ei keskimääräiset suosituspaineet.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        Saattaisin pitää enemmän. (kuopiosta pohjoiseen on uusi kallansiltojen asfaltti epätasainen, vika ei oo sun autossa)

                        Miten nämä jarrut nyt searchimatta, kuuluu huoltaa?

                        Niin jos ranskalailset viivat sais, niin tiedän oonko tehny kaiken oikein vai jotain jopa väärin.
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Saattaisin pitää enemmän. (kuopiosta pohjoiseen on uusi kallansiltojen asfaltti epätasainen, vika ei oo sun autossa)

                          Miten nämä jarrut nyt searchimatta, kuuluu huoltaa?

                          Niin jos ranskalailset viivat sais, niin tiedän oonko tehny kaiken oikein vai jotain jopa väärin.
                          Täytyy jossain välissä käyttää eturenkaat tasapainotuksessa ja samalla katsoa miten paljon pystyheittoa on. Jospa sen jälkeen voisi paineita vähän nostaa. Suurimmaksi syyksi epäilen toisen eturenkaan tasapainotusta kun on tehty pelkästään staattinen painotus. Tärinää tulee kaikilla teillä joten pelkästään tuosta ei ole kyse, mutta olen kyllä huomannut saman, että asfaltti ei tuossa ole kaikista tasaisinta.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Mikkisss
                            Newbiemmer
                            • Feb 2013
                            • 22
                            • Somero

                            Originally posted by Mikkisss View Post
                            Jees navat kiillotin neekerintukalla, silleen et jäljellä jää "hoonijälki". Siihen sit suhautin kevyesti crc-öljyä ja levy paikoilleen (josta tietty rasvat pois bräkleenil). Satuloiden ohjuritapit pyöräytin kiiltäviksi vesihiomapaperil + porakoneella. Jarrusatulat uitin bräkliinil ja harjasin isommat paskat pois. Se kappale mikä on kiinteesti levyn ympärillä otin irti ja vedin porakoneen teräsharjalla urat puhtaiksi. Pientä syöpymää niissä oli, mutta katsoin teräsharjan jäljiltä olevan pinnan riittävän hyväksi.

                            Ainoa asia mikä jäi vähä mietityttään on tuo aten plastilube, ku purkis luki ettei saa kumiosiin laittaa ja e61:sessähän on ohjuritapit koko matkaltaan kumiholkin sisällä. Toinen vaihtoehto ois ollu crc:n vesivaseliini mitä oli hyllyyn jääny, mut laitoin sit kuitenki tota aten kamaa ja toivottavasti kumit pelaa

                            Tosiaan vanhat palat jätin, kun ne oli kevääl vaihdetut ja näytti suorilta. Vedin pöydän päällä varoiksi 80:llä hiemopaperilla hiukan pintaa karheaksi.
                            Levyiksi tuli motonetin italialaiset LPR:n tekeleet, ihan asiallisen näköiset kapistukset ja toivottvasti kestävät/pysyvät suorina.

                            Nyt on takana 50 km sekalaista ajoa ja pääsi päivänvalossa tutkiin mitä tärinöille kävi. Jarrutustärinä tosiaan hävis kokonaan ja jarruttaessa ei tarvii pitää ratista kiinni, ottaa nii tasasesti nyt molemmin puolin.
                            Ajotärinä pieneni, mutta kyllä tuo hanttimiehen selkänoja edelleen väpättää vaikka tie olisi ihan tasainen. Liike on sellainen 0,5 cm suuntaansa nyt, ku joskus pahimmillaan penkki vatkasi varmaan yli sentin suuntaansa.

                            Taitaa olla mun tapauksessa toi tutina monien eri asioiden summa, aina ku jotain korjaa, ni tuntuu toimivan vähän paremmin

                            Comment

                            • Mikkisss
                              Newbiemmer
                              • Feb 2013
                              • 22
                              • Somero

                              Originally posted by Mikkisss View Post
                              Nyt on takana 50 km sekalaista ajoa ja pääsi päivänvalossa tutkiin mitä tärinöille kävi. Jarrutustärinä tosiaan hävis kokonaan ja jarruttaessa ei tarvii pitää ratista kiinni, ottaa nii tasasesti nyt molemmin puolin.
                              Ajotärinä pieneni, mutta kyllä tuo hanttimiehen selkänoja edelleen väpättää vaikka tie olisi ihan tasainen. Liike on sellainen 0,5 cm suuntaansa nyt, ku joskus pahimmillaan penkki vatkasi varmaan yli sentin suuntaansa.

                              Taitaa olla mun tapauksessa toi tutina monien eri asioiden summa, aina ku jotain korjaa, ni tuntuu toimivan vähän paremmin
                              Nyt lähti loputkin tutinat, ku laitoin kitkat alle. Elikkä tärinät oli renkaiden ja etulevyjen/napojen summa, saattoi siihen reaktiotangotkin aavistuksen vaikuttaa.
                              Samalla huomasin, että reilu vuosi sitten tehty suuntaus on tehty ihan päin helvettiä. Kuskin puoleisen takarenkaan sisäreunasta pilkistää kankaat ja muutenki rengas kulunut huomattavasti enemmän kuin muut. Satsilla ajettu n. 15 tkm, eturenkaat 6 mm, hanttarin takarengas vajaa 5 mm ja kuskin takarengas vajaa 3 mm. Kallista lystiä tuli renkaiden kanssa kyllä nyt...
                              Huomenna suuntaukseen, jos tällä kertaa saisi kulmat oikeiksi, eikä sinnepäin.

                              Comment

                              • Gräns
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2013
                                • 72
                                • Pohjanmaa

                                Originally posted by Mikkisss View Post
                                Nyt lähti loputkin tutinat, ku laitoin kitkat alle. Elikkä tärinät oli renkaiden ja etulevyjen/napojen summa, saattoi siihen reaktiotangotkin aavistuksen vaikuttaa.
                                Samalla huomasin, että reilu vuosi sitten tehty suuntaus on tehty ihan päin helvettiä. Kuskin puoleisen takarenkaan sisäreunasta pilkistää kankaat ja muutenki rengas kulunut huomattavasti enemmän kuin muut. Satsilla ajettu n. 15 tkm, eturenkaat 6 mm, hanttarin takarengas vajaa 5 mm ja kuskin takarengas vajaa 3 mm. Kallista lystiä tuli renkaiden kanssa kyllä nyt...
                                Huomenna suuntaukseen, jos tällä kertaa saisi kulmat oikeiksi, eikä sinnepäin.
                                Talven oli tutina poissa 17'' talvirenkailla ja nyt taas kun kesäkiekot 19'' alla niin apparin penkki tutinat 90-110 vauhdissa. Kaikki iskarit tuli vaihdettua talvella kun jäätyivät ja nyt auto on menossa nelipyöräsuuntaukseen.

                                Autolla ajettu jo 335tkm. Ikinä ei väljää ole löytynyt, ei katsastuksessa eikä iskarin vaihdon yhteydessä. Renkaat tasapainossa ja vanteet suorat. Tutinoita ei rattiin tunnu, joten mikä tukivarsi voisi takana olla vaihtokunnossa, koska reaktiotankot ovat vain tietääkseni edessä? Entäs saako pelkät puslat näihin uusittua ettei koko tankoa tarvitse uutta ostaa? Voiko etupään väljyys vaikuttaa ikäänkuin se tulisi takaa?

                                Sen verran rupesi taas kesärenkailla ärsyttää tuo tutina, että alkaa vaihtokuume nousta :think

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎