Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seipäänreikä
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 87
    • Rovaniemi

    Originally posted by Jölli View Post
    joo rupeaa tuo tärinä syömään miestä jo pikkuhiljaa.ei meinaan löydy syy millään.tärinä tuntuu etujakkaroissa.ei juurikaan takapenkille

    vapisee siis n.75-120km/h vauhdissa.ja joskus tuntuu hiljaisessakin vauhdissa että auto "heijjaa"

    kokeiltu 3 eri vanne/kumisarjalla.joka kulmasta tunkattu ilmaan ja tarkistettu että ei väljää missään.etupäähän vaihettu suurinpiirtein kaikki tukivarret,iskarin yläpään laakerit,raidetangon päät.2 kertaa tehty 4-pyörä suuntaus.renkaita pyöritelty tunkilla ollessa,niin ei jarrut tunnu laahaavan tai levyt ei pitäs olla kierossa,vain hieman kihnittää.renkaita varmuuden vuoksi vielä tasapainotettu.vetarit rasvattu.
    tänään vaihdoin kardaanin rättinivelen kun oli aivan revennyt ja mielessäni jo tuuletin että nyt se tärinä loppui mutta ei.
    kardaanin tukilaakerista en osaa sanoa oliko kunnossa ku se näkyy olevan kuminen joka joustaa hieman.

    auton alla huomasin äsken että toinen vetari oli toista senttiä ulkona murikasta ja kun siihen kevyesti löi meni melkein kokonaan sisään,onko normaalia???

    voisko iskunvaimentimet vaikuttaa tuohon tärinään kun vänkärin puolen etu iskari jäätyi talvella?äsken testiajossa reilusti satkun vauhdissa rattia reilummin kääntäessä auto tuntui ihmeen makaroonilta siis huojui yllättävän paljon vaikka autoa madallettu ja 35 profiilin kumit
    Iskunvaimentimet voi vaikuttaa tärinään. Varsinki jos pumppu on jäätyny...
    Tuosta jäätymisestä kelekkahommissa kokemuksia ja jäätyessään se iskari on jo niin heikossa hapessa, että kaasut ja öljyt on yhtä puuroa sisässä. Juurikin bemmin vakiopumpuista ei oo kokemusta, mutta tuo kuvailemasi testiajo vaikuttas tukevan tätä ajatusta.

    Oma auto täristi monttuun ajamisen jälkeen ja sitä setvittiin aikanaan tuskasen kauan ja lopullisesti häipy tärinät uuen alustan vaihon yhteyessä. Katsastuskonttorin iskaritesteissä ei havaittu tehohävikkiä.
    Mika
    2008 e61 530Xd

    Comment

    • TeemuT
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 329
      • Muhos

      iskarin jäätyminen oli itselläkin (tosin E91 330d). Talvella jäätyivät muutaman kerran ja kun kelit lämpeni kesärenkailla ihme tärinä koko ajan. Takarenkaiden tärinä aaltoili ja tosinaan ok mutta sitten taas alkoi. Kerran ajoin ihan uudella asfaltilla ja hokasin että miksi ei tärise nyt... sitten kun eka monttu tuli niin taas alkoi. Korjautui uusilla iskareilla.
      (Tosin sittenkin jäi ihan mitätön tutina joka lähti nyt ihan lopullisesti vasta perän apurungon psulien vaihdolla).
      -TT-
      F30 320d

      Comment

      • Tofu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 515
        • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

        Onko nuo ihan ok?



        KARDAANI RÄTTINIVEL 6-REIKÄ (110MM) (PAKSUUS 38MM)

        KARDAANIN KANNATIN 525D-535D,540I-550I

        Mistä johtuu, että 535D:ssä (38MM) on ohuempi rättinivel, kun 525D:ssä? (42MM)
        F01 730d -13

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          Rättinivelen sisäinen rakenne ja paksuus eivät välttämättä korreloi, katso esimerkiksi kuva täältä, esimerkki E46:sta: KLIK.

          Comment

          • teppo_h
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 337
            • Finland

            E61 12/2005 touringin etupään osat (alatukivarsi, jne.).

            Mites porukalla nyt oli kokemusta osavalmistajien kestävyydestä? Biltema osat kestää tuurilla mitä kestää ilmeisesti...?

            Lemförder taitaa olla alkuperäisiä bwn:n osien valmistajia näissä, mutta miten Meyle kestää?

            Paikallisesta varaosaliikkestä sais Lemförderin alatukivarret (oikean puolen osanro.: 31126760182) n.300€, mutta jos Meyle ois ok, niin tästä lähtis 3 osaa molemmille puolille lähelle samalla budjetilla: http://www.ebay.com/itm/BMW-5er-E60-...item4861319c04

            :think
            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
            EX:
            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
            E36 320i Coupe, E21 318i
            MB W115 240D

            Comment

            • Mikkisss
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 22
              • Somero

              Osaakos joku sanoa missä hinnoissa iskareiden vaihto (sis. suuntaus, ylätuennat ja suojakumit) liikkuu e61:seen vm. 07? Sain tarjouksen Kyb:in iskareilla 1600 €


              Itelläkin tätä tutinaa jatkunut 111 tkm -> 165 tkm ja samanlaisena suunnilleen pysynyt 90-105 km/h välillä... Välillä tutisee enemmän ja välillä vähemmän, riippuen lämpötilasta tai tähtien asennosta taivaalla. Renkaita vaihdettu 3 settiä tuona aikana: 1x talvikumit ja 2x kesäkumit joista vimeiset myös eri vanteilla. Alusta tarkistettu kahteen kertaan eri paikoissa, joissa toisessa vaihdettiin yksi raidetangonpää. Matkan varrella vaihdettu toinen pyöränlaakeri ja jarrupalat, joilla ei ole tuntunut olevan vaikutusta asiaan. Muuten on alkuperäiset osat alustassa :think

              Onkohan tuo iskareiden vaihto turha investointi, kun ei nuo vanhat nyt tunnu mitenkään kovin heikossakaan kunnossa olevan....
              Saattaa olla parempi vaan ajella vielä 200 tkm asti ja laittaa auto kiertoon?

              Comment

              • Lep-1
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 52
                • Raisio

                Hurjalta kuullostaa 1600€... Kun ei sihen vaihtoon tunkilla hiekkapihallakaan saa koko päivää menemään... Ja suuntauksesta rengasliikkeistä pyydetään n.90€

                Täällä myös tutinoilla ajettu kohta 20tkm jona aikana vaihdettu jarrulevyt+palat joka nurkkaan, iskarit+jouset (eibach), narinahelat taakse, kardaanin rättinivel+tukilaakeri+CV joint pesty ja uudet rasvat, nelipyörä suuntaus, renkaat tasapainotettu kahteen lertaan.

                Etupäähän ei vielä ole mitään niveliä vaihdettu niin sinne vois tilata koko keulan nivelet+vakaajan puslat jos sit alkais tutinat loppumaan... Ei millään viiteis muuten mukavaa autoa poiskaan myydä..
                530d e60

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Miksi turhaan vaihtaa muita osia kun tutinoista pääsee reaktiotankojen vaihdolla?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Mikkisss
                    Newbiemmer
                    • Feb 2013
                    • 22
                    • Somero

                    Originally posted by Supa View Post
                    Miksi turhaan vaihtaa muita osia kun tutinoista pääsee reaktiotankojen vaihdolla?
                    Laitoin nyt sitten lemfördenin reaktiontangot ja koiranluut etupäähän tilaukseen, 300 € kotiin kannettuna.

                    Tuo nyt on vielä kohtuullinen investointi, jos tuolla korjaantuisi ja kerron sitten tänne miten kävi

                    Comment

                    • Miksu1
                      Newbiemmer
                      • Mar 2012
                      • 9
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by Mikkisss View Post
                      Laitoin nyt sitten lemfördenin reaktiontangot ja koiranluut etupäähän tilaukseen, 300 € kotiin kannettuna.

                      Tuo nyt on vielä kohtuullinen investointi, jos tuolla korjaantuisi ja kerron sitten tänne miten kävi
                      Viititkö laittaa linkkiä mistä löysit Lemförderit tolla hinnalla?
                      Pitäis kohtapuoliin itekkin tilailla koko setti

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1225
                        • Pori

                        Originally posted by Miksu1 View Post
                        Viititkö laittaa linkkiä mistä löysit Lemförderit tolla hinnalla?
                        Pitäis kohtapuoliin itekkin tilailla koko setti
                        Tuolta ~250€+postit. Varaudu sit et saattaa kestää ja tilauksesta puuttua jotakin..
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • GT-555
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 183
                          • etelä

                          Originally posted by Supa View Post
                          Miksi turhaan vaihtaa muita osia kun tutinoista pääsee reaktiotankojen vaihdolla?
                          Faktaa vai fiktiota?
                          e61 530da

                          Comment

                          • Pola
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 64
                            • Hamina

                            Toivottavast faktaa. Ois nimittäin postissa tulossa reaktiotankojen ja tukivarsien korjaussarja. Nyt vatkaa jarruttaessa ja välillä ihan muuten vaan. Käsillä kun noita kääntelee niin reaktiotankojen puslissa on ihan selvää väljää.
                            E60 530 xdA -06

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              No jollei niitä ole vaihdettu niin varmasti on paskana 200tkm ajetussa kiesissä. Joten faktaa.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • mccone
                                Newbiemmer
                                • Aug 2014
                                • 2
                                • Tornio

                                Originally posted by Supa View Post
                                Miksi turhaan vaihtaa muita osia kun tutinoista pääsee reaktiotankojen vaihdolla?
                                Missäs vaiheessa noita kannattaa vaihdella, jos haluaa pitää auton täydellisenä ajettavana? Mulla on -09 F01 120 tkm ajettu ja pientä tutinaa on 19/245/45 rengastuksella joillakin pinnoilla. Road forcessa on käytetty ja hyvillä pinnoilla ollaan silkkitiellä, mutta joillakin teillä on pientä pykimistä ja apparin penkki väräjää. Edellinen F10 meni 17/225/55 rengatuksella noillakin teillä ilman tutinoita.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎